TY - JOUR ID - 9734 TI - بررسی جامعه‌شناختی پیدایش احساس غم در ساحت ذهنی دانشجویان (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی) JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - امینی, سعیده AU - فرزانه, مصطفی AD - استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 25 IS - 83 SP - 131 EP - 158 KW - ناتوانی در مدیریت عواطف KW - بی‌اعتمادی KW - احساس بی‌قدرتی KW - ناهمنوایی KW - احساس غم DO - 10.22054/qjss.2018.30373.1757 N2 - عواطف در حوزه جامعه‌شناسی به‌مثابه سازه‌ای اجتماعی است و سهم عوامل اجتماعی در تکوین و تفسیر آن برجسته است. مقاله حاضر درصدد است تا از منظری جامعه‌شناختی به مقوله احساس غم به‌عنوان یک صورت مهم از عواطف بپردازد و زمینه‌های اجتماعی پیدایش آن را در بین دانشجویان بررسی نماید. برای نیل به این هدف با اتکاء به دیدگاه نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی عواطف (تئوری‌های‌ کنش‌متقابل نمادین،‌ کنش‌های ‌متقابل آیینی (مناسکی)، مبادله، نمایشی، قدرت و پایگاه)، چارچوب نظری مناسبی تدوین و بر اساس آن فرضیات تحقیق تنظیم گردید. روش تحقیق پیمایش و شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب و حجم نمونه 381 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب گردید. یافته‌های تحقیق حکایت از وجود رابطه معنادار بین احساس غم و متغیرهای محل سکونت و دانشکده محل تحصیل دارد، به‌طوری‌که دانشجویان غیر ساکن در تهران (خوابگاهی) بیش از دانشجویان ساکن تهران و دانشجویان پردیس خودگردان بیش از سایر دانشکده‌ها احساس غم داشته‌اند. همچنین رابطه بین متغیرهای مستقل اصلی (ناتوانی در مدیریت عواطف، عدم تائید اجتماعی، بی‌اعتمادی، ناهمنوایی و احساس بی‌قدرتی) با احساس غم معنادار بوده و احساس بی‌قدرتی، ناتوانی در مدیریت عواطف و ناهمنوایی به ترتیب بیشترین واریانس احساس غم را تبیین کرده‌اند. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_9734.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_9734_54f8eea3bc0b6574616133edc6644a0b.pdf ER -