TY - JOUR ID - 5300 TI - بازار پیام و آینده ارتباطاتمیانفرهنگی JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - محسنیان راد, مهدی AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 12 IS - 31 SP - 1 EP - 37 KW - ارتباطات میان فرهنگی KW - دهکده جهانی KW - بازارپیام KW - زبان DO - N2 - در این مقاله، در ابتدا نگاهی کوتاه به سیرتحول ارتباطات میان فرهنگی در جهان قبلاز فن آوری های نوین اطلاعاتی - ارتباطی (ICT) می شود و با تأکید بر نقش جبر و اختیار در ارتباطات میان فرهنگی نشان داده می شود که نظام ارتباطات میان فرهنگی تا قرن ۱۳ میلادی به صورت چند قطبی بوده و از قرن چهاردهم، عصر سلطه «یک قطبی» آغاز و با تحولاتی چند، به دوران جهانی شدن یا به تعبیر هربرت مارشال مک لوهان، به دوران زندگی انسان در دهکده جهانی رسیده است. عصری که اگر چه محصول یک فرآیند تاریخی است، اما در آن، اجرای پروژه های ارتباطی علیه فرهنگ های دیگر سهل تر شدهاست.مقاله در ادامه، این دیدگاه را مطرح میکند که اگر چه شکل گیری اصطلاح «امپریالیسم فرهنگی»، محصول نظام تک قطبی با مرکزیت امریکا و به وجود آمدن اصطلاح«تهاجم فرهنگی»، حاصل تحولات عصر دهکده جهانیاست،اماآنچه «تهاجم فرهنگی» نامیده می شود، تفاوت های عمیقی با «تهاجم نظامی» دارد. مقاله ضمن تبیین برخی از تفاوت های ملکور، کوشش میکند که نشان دهد. وضعیت حاضر، یک دوره درحالگذراستوطیچنددههآینده،ویژگیهایدهکدهجهانیتغییرخواهدکردوعصرجدیدیآغازخواهدشد که نویسنده به دلیل مشابهت نسبی ویژگیهای آن با سازوکار حاکم بر بازارهای سنتی مشرق زمین، طی مقالات متعدد خود آن را «بازار پیام» نامیده است. آخرین بخش مقاله اختصاص به توصیف برخی ویژگیهای ارتباطات میان فرهنگی در بازار پیام، به ویژه تحولات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به زبان دارد و نگاهی به آسیب شناسی ایران در بازار مذکور خواهد نمود. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_5300.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_5300_f1a1545c0ccaabdc2a76392fae31a935.pdf ER -