TY - JOUR ID - 5183 TI - آزمون تجربی نظریه مقوله بندی اجتماعی در میان کودکان ایرانی در استرالیا JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - شارع پور, محمود AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 1998 PY - 1998 VL - 6 IS - 10 SP - 73 EP - 92 KW - مقوله بندی اجتماعی KW - کودکان ایرانی KW - استرالیا DO - N2 - بر اساس نظریه مقوله بندی اجتماعی (SOCial Categorization theory) آگاهی از تعلق به یک مقوله مشترک، شرط لازم و کافی در شکل گیری گروه است. در مطالعه انجام شده در میان ۱۳۱ کودک ایرانی شاغل به تحصیل در شهرهای سیدنی و ولونگونگ، تاثیرات مقوله بندی اجتماعی بر ترجیح گروهی سنجیده شد. نتایج به دست آمده نمایانگر آن است که خود مقوله بندی قومی صرف، ارتباطی با شکل گیری درون گروهی ندارد. با استفاده از تحلیل های رگرسیون ( قهقرایی) چند متغیره (multiple regreSSiOn) تغییرات معنی دار در زمینه چگونگی شکل گیری گروه توسط پاسخگویان تبیین شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که قوی ترین پیشبینی کننده شکل گیری درون گروه همانا انسجام برون گروهی ضعیف و غرور قومی بالا بوده است. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_5183.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_5183_8ce91597b12c22e4b47f865eb45209c6.pdf ER -