%0 Journal Article %T بررسی گفتمان سنت‌گرای موسیقی در ایران معاصر(1385- 1285) %J فصلنامه علوم اجتماعی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 1735-1162 %A سروری, حسین %D 2010 %\ 08/23/2010 %V 17 %N 49 %P 143-183 %! بررسی گفتمان سنت‌گرای موسیقی در ایران معاصر(1385- 1285) %K گفتمان %K سنت %K تحلیل گفتمان %K سنت گرایی %K موسیقی %R 10.22054/qjss.2010.6807 %X  این مقاله تحقیقی، با هدف بررسی گفتمان  سنت گرای موسیقی در ایران معاصر(1385- 1285) به بررسی خصوصیات و عناصر اصلی شکل گیری و تکوین گفتمان یاد شده پرداخته است. تاضمن تبار شناسی تاریخی و معرفی ویژگی‌های گفتمانی این دوره، تفسیر و بازشناسی معنا کاوانه‌ای از این گفتمان ارائه نماید. این مقاله از منظر مطالعات فرهنگی، به کمک روش تبار شناسی و تحلیل تاریخی گفتمان نشان می‌دهد که چگونه بستر‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر گفتمان یاد شده تأثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشته‌اند. در این دوران، گفتمان سنت‌گرای موسیقی در مقابل گفتمان‌های تجدد گرا، باز‌شناسی می‌شود؛ این گفتمان تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر شکل گرفته و تکوین یافته ‌است. همچنین در این دورانبرگزاری کنگره بین المللی موسیقی تهران 1340(ه. ش). و تأسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، نقطه عطفی در شکل گیری درون مایه‌های اصلی گفتمان سنت گرا به شمار می‌آیند.  %U https://qjss.atu.ac.ir/article_6807_dc73e357ccd85940e970ec128bc07082.pdf