%0 Journal Article %T ارتباطات آیینی و قدرت سیاسی در ایران:بررسی روابط متقابل نماز جمعه و رسانه های جمعی در انتخابات ریاست جمهوری %J فصلنامه علوم اجتماعی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 1735-1162 %A میر عابدینی, احمد %A معتمد نژاد, کاظم %D 2008 %\ 08/22/2008 %V 15 %N 41 %P 1-34 %! ارتباطات آیینی و قدرت سیاسی در ایران:بررسی روابط متقابل نماز جمعه و رسانه های جمعی در انتخابات ریاست جمهوری %K سنت %K دین %K آیین %K آیین سازی %K ارتباطات آیینی %K نماز جمعه %K انتخابات %K انتخابات ریاست جمهوری %K رسانههای جمعی %K تلویزیون %K نمایشی %K عرفی سازی و جهانی سازی %R %X در این مقاله، پژوهشگران میکوشند، به این پرسشی پاسخ دهند که نماز جمعه چه تعاملی با رسانه های جمعی، به ویژه تلویزیون، در نه دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران داشته است.پژوهش مربوط به این مقاله بنیادی - توصیفی است. یافته ها به یاری روش شناسیکیفی - کمی کیو (O) گردآوری و گزارش تحقیق با توجه به مطالعات نظری مربوط به «آیین» تدوین شده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه با ۳۰ پژوهشگر، کارشناس و مدرس در جامعه شناسی دین، سیاست و ارتباطات، از مراکز دانشگاهی - علمی -تحقیقاتی در ایران، و به کمک ۶۳ پرسش یا گویه گردآوری شده و مورد تحلیل قرار گرفته اند.نتایج این پژوهش نشان دادند که نماز جمعه، به عنوان مهمترین آیین عبادی سیاسی در کشور، نقش عمدهای در ایجاد زمینه برای پذیرش اقتدار حکومت نزد مردم داشته است. همچنین، این آیین توانسته است در ارشاد و هدایت رأی دهندگان به سوی مراکز تأیید و تحکیم قدرت سیاسی و صندوقهای رای، و جهت دهی به انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، یعنی مهمترین آیین سیاسی در ایران، بخشی از وظیفه اعمالحاکمیتدرکشور را اجرا کند. %U https://qjss.atu.ac.ir/article_5352_2e498ef214d282f49dc6d3e4f0de766b.pdf