%0 Journal Article %T بررسی شیوههای غیرحرفهای مدیریت روزنامه های سراسری:دیدگاه روزنامه نگاران و صاحبن ظران روزنامه نگاری %J فصلنامه علوم اجتماعی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 1735-1162 %A ناخیکی, هادی %A اردکان زاده یزدی, سعید %D 2008 %\ 02/20/2008 %V 14 %N 38.39 %P 60-89 %! بررسی شیوههای غیرحرفهای مدیریت روزنامه های سراسری:دیدگاه روزنامه نگاران و صاحبن ظران روزنامه نگاری %K روزنامه نگاری %K مطبوعات %K مدیریت %K اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری %K استقلال روزنامه نگاری %K توسعه %K اقتصاد مطبوعات %K سانسور %R %X محدودیت ها و دشواریهای انتشار روزنامه در ایران باعث شده است تا نشریاتبرای بقا، به سیاستمداران و صاحبان ثروت متکی باشند و این افراد و نهادها نیز در قبال کمک به مطبوعات، حمایت های ویژهای را از روزنامه ها طلب کنند. اگر مدیران روزنامه ها به انجام این حمایت ها تن دهند، استقلال و اخلاق حرفهای روزنامه نگاری را زیر پا گذاشتهاند و اگر بر استقلال و اخلاق حرفهای روزنامه نگاری اصرار ورزند، با موانع گوناگون اقتصادی و سیاسی در نشر روبهرو می شوند. در عمل، عوامل برون سازمانی ودرون سازمانی روزنامه نگاری ایران، مدیران مسئول را وادار می کند برای رشد نشریه خود، به برخی شیوه های غیرحرفهای دست بزنند. این پژوهش، در پی آگاهی از وجودمؤلفه های مدیریت غیرحرفهای مدیران روزنامه ها در این مواجهه است. برای یافتن جنبه های غیرحرفه ای مدیریت روزنامه های سراسری و عمومی در تهران، از روش تحقیق پیمایش برای دو نمونه آماری اعضای تحریریه روزنامه ها و نمونه آماری استادان و صاحبنظران روزنامه نگاری استفاده شده است. برای سنجش میزان حرفهای بودنمدیریت روزنامه ها، شاخصی از ترکیب مؤلفه های اخلاقی، حرفهای، اقتصادی و مدیریتی مطبوعات، محاسبه و شاخص توصیف شده توسط اعضای تحریریه روزنامه ها با شاخص معیار صاحبنظران روزنامه نگاری، مقایسه شده است. در انتها نیز فرضیهتحقیق به اثبات رسیده و مشخص شده است که شیوه های مدیریت روزنامه هایسراسری و عمومی تهران، غیر حرفهای است. %U https://qjss.atu.ac.ir/article_5335_e7d873c4673822007a14d30b1245ae4d.pdf