@article { author = {Saei, Ali and Tashvigh, Fatemeh and Rezaee, Mohammad}, title = {مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانش‌آموز با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مراکز پیش‌دانشگاهی}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {69}, pages = {258-293}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2015.1740}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانش‌آموز با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مراکز پیش‌دانشگاهی}, abstract_fa = {علی ساعی*فاطمه تشویق**محمد رضایی***                                                                    تاریخ دریافت: 10/8/93                                                   تاریخ پذیرش: 30/7/94چکیدهموضوع این پژوهش موفقیت تحصیلی است. پژوهشگران نشان داده‌اند که افزایش درآمد و سرمایه مالی خانواده باعث موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شده است. در این پژوهش علاوه بر مفهوم سرمایه‌فرهنگی خانوده دو متغیر جدید سرمایه‌فرهنگی ‌دانش‌آموزی و سرمایه‌فرهنگی مدرسه‌ای نیز مطرح شده است. سؤال تحقیق به‌صورت زیر بیان‌شده است: رابطه سرمایه فرهنگی حاصل از خانواده مدرسه و دانش‌آموز با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان چگونه است؟جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر سال چهارم در سطح مناطق 20 و 6، 1 تهران است. برای ارزیابی تجربی فرضیات، 300 نفر از دانش‌آموزان دختر به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش تکنیک تحلیل رگرسیون بر مبنای داده‌های فازی استفاده‌شده است. نتایج پژوهشی نشان داد که سرمایه فرهنگی خانواده و سرمایه فرهنگی مدرسه‌ای رابطه معناداری با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد و دانش‌آموزان طبقات پایین با بهره‌گیری از سرمایه فرهنگی به موفقیت تحصیلی دست‌یافته‌اند. همچنین سرمایه فرهنگی در حضور پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نوع مدرسه تأثیر بیشتری بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.}, keywords_fa = {: پایگاه اجتماعی اقتصادی,سرمایه فرهنگی خانواده,سرمایه فرهنگی مدرسه,سرمایه فرهنگی دانش‌آموز,مدل تحرک فرهنگی,موفقیت تحصیلی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_1740.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_1740_695c157927e6b4509958acf9254f3c9a.pdf} }