@article { author = {Azari, Tahereh and Kia, Ali Asghar}, title = {دیپلماسی شهروندی و فعالیت دیپلماتیک شهروندان تهرانی در فضای مجازی}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {69}, pages = {198-257}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2015.1739}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دیپلماسی شهروندی و فعالیت دیپلماتیک شهروندان تهرانی در فضای مجازی «مطالعه دانشجویان و دانش‌آموختگان تهرانی در اینترنت»}, abstract_fa = {طاهره آذری*علی‌‌اصغر کیا**                                                                           تاریخ دریافت: 20/9/92                                                                          تاریخ پذیرش: 15/9/93چکیده در معنای کلی، دیپلماسی شهروندی به مفهومی اطلاق می‌شود که در آن شهروندان معمولی به عنوان نمایندگان غیررسمی کشور خودشان در زمینه روابط خارجی، ایفای نقش می‌کنند. در دیپلماسی شهروندی، شهروندان از حق برقراری ارتباط با شهروندان جوامع دیگر برخوردار هستند تا بتوانند به دیدگاه‌های مشترک برسند و یا تاثیرات نامطلوب ناشی از سیاست‌های خارجی نادرست برخی دولت‌ها را از بین ببرند. امروزه بخش اعظمی از فعالیت‌های مربوط به دیپلماسی شهروندی با استفاده از رسانه‌های نوین به انجام می‌رسد. رسانه‌های نوین این امکان را برای عده زیادی از شهروندان جوامع گوناگون فراهم نموده که بتوانند با یکدیگر به صورت رودررو به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. در جهان امروز، با وجود پیشرفت‌های بزرگ علمی، شناخت و آگاهی متقابل مردم دنیا از اخلاق، افکار و رفتار یکدیگر، در رفع بحران‌های جهانی از تاثیر به سزایی برخوردار است و علت اصلی عدم تفاهم بین‌المللی نیز این است که هنوز ملل دنیا نمی‌توانند درباره زندگی جمعی یکدیگر اطلاعات لازم را کسب کنند و نسبت به هم بی-اعتمادند. لذا برقراری ارتباط در چارچوب دیپلماسی شهروندی برای توسعه روابط انسانی، رفع اختلاف‌ها، از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها و دشمنی‌ها و ایجاد تفاهم در جوامع گوناگون دنیا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.از این‌رو، هدف اصلی محقق از انجام این تحقیق، شناخت میزان فعالیت‌های شهروندان (دانشجویان و دانش‌آموختگان تهرانی) در چارچوب دیپلماسی شهروندی است. جهت بررسی میزان فعالیت دانشجویان و دانش‌آموختگان تهرانی در این چارچوب، از روش تحقیق پیمایش و تکنیک پرسشنامه استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، دانشجویان و دانش‌آموختگان تهرانی، فعالیت خود را در چارچوب دیپلماسی شهروندی، «زیاد» توصیف کرده‌اند. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از انجام آزمون خی‌دو، میان متغیرهای جنس، سن و تحصیلات با متغیر وابسته رابطه وجود دارد.}, keywords_fa = {دیپلماسی شهروندی,شهروند دیپلمات,رسانه‌های نوین,جامعه شبکه‌ای,حوزه عمومی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_1739.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_1739_95dc7f11e342c0c2f399815f63873b20.pdf} }