@article { author = {forghani, mohammad mehdi and alizadeh, abdolrahman}, title = {An Inquiry about the Use Of Computer Garnes among the Youth}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {1-29}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Computer games have been the first computer-based medium, which their prevalence in the last decades of the twentieth century has been astonishing. In fact, this medium has slowly become a potent rival of television, and has replaced it in the leisure time activities of children and the youth. This inquiry aims at studying the level of the youth s use of computers. Moreover, it studies the incentives, effects and background Affects of the use of computer games. The method of this study was survey, and the population consisted the students of the first three years of all high schools in Tehran. Using multi-level cluster sampling, about 400 questionnaires were filled out by students. According to the findings, 80.7 percent of tbe respondents bad been using computer games, most of wbom (about 46 percent) bad played tbe games daily or some days in a week. The findings also show that among the effects and incentives influencing the respondents' use of computer games were: education, releasing the restrictions of the real life, and peer group pressures. Generally speaking, those who use new media also, by and large, tend to use computer games}, keywords = {computer games,Youth,incentives of playing computer games,Tehran's high school students}, title_fa = {بررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن}, abstract_fa = {اولین رسانه رایج مبتنی بر رایانه، بازیهای رایانهای بودهاند که، در دهه های پایانیقرن بیستم، شیوع و گسترش حیرت انگیزی داشتهاند. این رسانه که از تلفیق تلویزیون و رایانه به وجود آمده، کم کم به رقیب پر قدرت تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت های فراغتی بسیاری از مخاطبان، به ویژه کودکان و جوانان، گرفته است. هدف این تحقیق، شناخت نحوه و میزان استفاده جوانان از بازی های رایانهای و نیز علل وانگیزه های آنان برای استفاده از این بازی ها و نقش، عوامل زمینهای در این باره بوده است. روش به کار رفته در این پژوهش، پیمایشی است و جامعه آماری آن، شامل تمام دبیرستان های دوره متوسطه نظری شهر تهران است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ۴۳۲ دانش آموز به پرسشنامه ها پاسخ دادند که پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای مخدوش، تعداد ۴۰۰ پرسشنامه تحلیل شد. طبق یافته های پژوهش، ۸۰/۷ درصد پاسخگویان از بازی های رایانهای استفاده می کردهاند که اکثر آن ها(حدود ۴۶ درصد) همه روزه و یا چند روز در هفته، این بازی ها را انجام میدادهاند. همچنین یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دلایل و انگیزههای موثر بر استفاده پاسخگویان از بازیهای رایانه ای، آموزشی بودن بازی ها و گریز از محدودیت های زندگی واقعی، بیشترین میزان همبستگی و فشار هنجاری گروه های همسال، کمترین میزان همبستگی را با گرایش پاسخگویان به بازی های رایانهای داشته است. به طور کلی، کسانی که از رسانه های جدید استفاده می کنند، عموماً گرایش بیشتری هم به استفاده از بازی های رایانهای دارند.}, keywords_fa = {بازی های رایانهای,جوانان,انگیزه های انجام بازیهایرایانه ای,دانش آموزان دبیرستانهای تهران}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5333.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5333_04f1e50a28c580c9ad2d0f5231efe7c1.pdf} } @article { author = {abdollahi, mohamad}, title = {Measurement and Analysis of Social Capital in Iran Problems and Solutions}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {30-57}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Social capital is a complex and muhi-dimensional construction or concept. It has different types. levels, objective and subjective aspects. causes and consequences. characteristics which have not been made explicit theoretically and empirically. The classical social thinkers only considered the content of social capital. Among the contemporary social scientists such as Parsons. Habennas, Giddens. and Castells, some of the components and indices of social capital are dealt with. and yet among some others such as Bourdieu, Putnam. Fokuyama, the exact concept of social capital has been discussed explicitly. The latter group has developed the theoretical dimension of social capital. The empirical dimension of social capital has been considered by the states, international organizations. and social researchers. But in spite of considerable theoretical and empirical works published. there remain rnany theoretical and methodological problerns such as reductionist dualism, weak distinction between causes and consequences. and lack of theoretical integration of the empirical works. This article considers characteristics of social capital. A multi-dimensional scale has been developed its measurement. and an integrated theoretical model is offered for its analysis. All these as solution have been used 10 distinguish the types, levels, dimensions. and consequences and to define the main causes through multi-variant analysis. The results are presented as an applicable example for the measurement and analysis of social capital in Iran.}, keywords = {Social Capital,Theoretical and Methodological Problems. Solutions,Main Characteristics of Social Capital in Iran}, title_fa = {مسائل و راه حل های سنجش و تحلیل سرمایه اجتماعی در ایران}, abstract_fa = {سرمایه اجتماعی به عنوان سازه یا مفهومی پیچیده و چند وجهی، دارای گونه ها،سطوح، جنبه های عینی و ذهنی، عوامل، پیامدها و ویژگیهایی است که در دیدگاههای نظری و منابع تجربی، آن چنان که باید و شاید، تصریح نشده اند. در دیدگاه های کلاسیک، فقط مضمون سرمایه اجتماعی مطمح نظر است، ولی در دیدگاه های تلفیق گرایی معاصر، برخی صاحب نظران نظیر پارستز، هابرماس، گیدنز و کاستلز، پارهای از مولفه ها و شاخص های سرمایه اجتماعی و عدهای چون بوردیو، کلمن، پاتنام، فوکویاما و ... خود مفهوم سرمایه اجتماعی را مورد توجه قرار داده، در تنظیم مبانی نظری آن،نقش موثری ایفا کردهاند. در بعدتجربی هم سنجش سرمایه اجتماعی، مورد توجهدولت ها، سازمان های بینالمللی و پژوهشگران اغلب جوامع امروزی واقع شده و منابع تجربی قابل توجهی در این زمینه چاپ و منتشر گردیده است. علی رغم تلاش های نظری و تجربی انجام گرفته، هنوز در ارتباط با مفهوم سرمایه اجتماعی، با مسائل بینشی و روشی عدیدهای چون تقلیلگرایی و نقص میانی نظری و ابزار اندازهگیری، تداخل بین عوامل، شاخص ها و پیامدهای سرمایه اجتماعی، توصیفی بودن و ضعف انسجام نظری منابع تجربی و... روبهرو هستیم. در این مقاله سعی شده است ضمن ارائه راه حل هایی، از جمله توجه به مجموعه ویژگیهای سرمایه اجتماعی، تهیه یک مقیاس چند بعدی مناسب برای سنجش سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در ایران، ارائه یک مدل فرضی تلفیقی برای تحلیل سرمایه اجتماعی و به کارگیری همه این راه حل ها در ایران به منظور شناخت گونه ها، سطوح، ابعاد و پیامدهای سرمایه اجتماعی و انجام تحلیلهای چند متغیری پیچیده برای کنترل هم بستگی های چندگانه بین متغیرهای مستقل و تشخیص عوامل اصلی تعیینکننده تغییرات کم و کیف سرمایه اجتماعی و ارائه نتایج به عنوان الگویی مناسب برای سنجش و تحلیل سرمایه اجتماعی در ایران اقدام شود.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,مسائل بینشی و روشی,راه حلهایسنجش و تحلیل سرمایه اجتماعی در ایران,ویژگیهای سرمایه اجتماعی در ایران}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5334.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5334_f99dee7d51dbc5d00ed01ce99ea4e03a.pdf} } @article { author = {kakhiki, hadi and ardakan zadeh yazdi, saeed}, title = {Non-professional Approaches to Newspaper Management: Surveying The Viewpoints Of Journalists and Professionals}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {60-89}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Limitations and obstacles for publishing newspapers in Iran has made the journal 1nanagcrs to tu111 to politicians and the wealthy for survival, who support the journals but demand special services frorn journals and newspapers. A dilemma is created here: if the journal managers accept, they need to forget the principles of freedom, autonomy. and professional ethics, and if they deny. their newspaper or journal will inevitably face economic or political crisis. Therefore. there are some intra and extra-organizational factors at work that make journalis,n in Iran to turn to some non-professional approaches. In this study, we arc surveying the degree of consciousness of professional journalists on their non-professional approaches}, keywords = {S : journalism,the press. management,professional ethics,Development,journal autonomy. economics of the press,censor}, title_fa = {بررسی شیوههای غیرحرفهای مدیریت روزنامه های سراسری:دیدگاه روزنامه نگاران و صاحبن ظران روزنامه نگاری}, abstract_fa = {محدودیت ها و دشواریهای انتشار روزنامه در ایران باعث شده است تا نشریاتبرای بقا، به سیاستمداران و صاحبان ثروت متکی باشند و این افراد و نهادها نیز در قبال کمک به مطبوعات، حمایت های ویژهای را از روزنامه ها طلب کنند. اگر مدیران روزنامه ها به انجام این حمایت ها تن دهند، استقلال و اخلاق حرفهای روزنامه نگاری را زیر پا گذاشتهاند و اگر بر استقلال و اخلاق حرفهای روزنامه نگاری اصرار ورزند، با موانع گوناگون اقتصادی و سیاسی در نشر روبهرو می شوند. در عمل، عوامل برون سازمانی ودرون سازمانی روزنامه نگاری ایران، مدیران مسئول را وادار می کند برای رشد نشریه خود، به برخی شیوه های غیرحرفهای دست بزنند. این پژوهش، در پی آگاهی از وجودمؤلفه های مدیریت غیرحرفهای مدیران روزنامه ها در این مواجهه است. برای یافتن جنبه های غیرحرفه ای مدیریت روزنامه های سراسری و عمومی در تهران، از روش تحقیق پیمایش برای دو نمونه آماری اعضای تحریریه روزنامه ها و نمونه آماری استادان و صاحبنظران روزنامه نگاری استفاده شده است. برای سنجش میزان حرفهای بودنمدیریت روزنامه ها، شاخصی از ترکیب مؤلفه های اخلاقی، حرفهای، اقتصادی و مدیریتی مطبوعات، محاسبه و شاخص توصیف شده توسط اعضای تحریریه روزنامه ها با شاخص معیار صاحبنظران روزنامه نگاری، مقایسه شده است. در انتها نیز فرضیهتحقیق به اثبات رسیده و مشخص شده است که شیوه های مدیریت روزنامه هایسراسری و عمومی تهران، غیر حرفهای است.}, keywords_fa = {روزنامه نگاری,مطبوعات,مدیریت,اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری,استقلال روزنامه نگاری,توسعه,اقتصاد مطبوعات,سانسور}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5335.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5335_e7d873c4673822007a14d30b1245ae4d.pdf} } @article { author = {entezari, ardeshir and panahi, mohamad hoseyn}, title = {Structural Openness Perception and Reference Group Tendencies (RGT): Comparison of Real and Virtual Environments}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {91-132}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Refernce group tendency (RGT) is one the important subjects 111 which has been the field of study for both sociologists and psychologists. This article is a result of a research in order to investigate the relations of "structural openness perception (SOP) and RGT in frame of Robert Merton's reference group theory. Applying a new method named virtual-real comparative survey using two kinds of ordinary hard copy and electronic questionnaire is a kind of innovative in it. The results show non-local reference group is more welcomed in virtual environment than real. Structural openness perception (SOP) is in reverse relation with non-local RGT in both virtual and real environment. Farsi internet usage is also in reverse relation with non-local RGT in real environment but weal in virtual}, keywords = {}, title_fa = {رابطه تصور باز بودن ساختاری با گرایش به گروه های مرجع غیربومی: مقایسه ای بین محیط های واقعی و مجازی}, abstract_fa = {گرایش به گروه های مرجع غیربومی، از موضوعات مهمی است که همواره موردتوجه جامعه شناسان و روانشناسان قرار داشته است. این مقاله برمبنای پژوهشی استکه طی آن تلاش شده است بر اساس نظریه گروه مراجع مرتن، رابطه متغیر «تصور باز بودن ساختاری» با گرایش به گروههای مرجع غیربومی، بررسی شود. این پژوهش باراهبرد پیمایش مقایسهای مجازی - واقعی در دو جامعه آماری واقعی (دانشجویان) ومجازی (اعضای گروه های ایرانی یاهو) و با استفاده از پرسشنامه چاپی و الکترونیکی جمع آوری اطلاعات، اجرا شده است. نتایج نشان میدهد که گرایش به گروه های مرجع غیر بومی در محیط مجازی، به نحو قابل توجه و معناداری بیشتر از محیط واقعی است. تصور باز بودن ساختاری با گرایش به گروه های مرجع غیر بومی در هر دو محیط واقعی و مجازی، رابطه معکوس دارد. کاربری اینترنت فارسی در محیط واقعی با گرایش به گروه های مرجع غیربومی، رابطه معکوس، ولی در محیط مجازی، رابطه مستقیمضعیفی دارد.}, keywords_fa = {گروه های مرجع غیربومی,محیط مجازی,محیط واقعی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5336.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5336_42a90594c70d15fa58fd041d54d3b1f9.pdf} } @article { author = {mahmudi, nahidol moluk}, title = {A Study of Women's Situation on Employment and Management Stressing on Women's Educational Improvement}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {133-171}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {According to the "Management and Planning Organization Data", the main portion of Iranian Employed Women has been absorbed by public sector, and the number of women, who hired, increased in the past years. But, the comparison between the ratio of the employed women on the one hand and the ratio of the women's managers, on the other, shows that Iranian women have still a long way to develop. In recent years, the educational level of Iranian women has been improved, but the essential question is: Why didn't Iranian Employed women get suitable portion of the management posts? Toe main objective of this article is to find out the factors affecting discrimination between employed women and men at the universities in Tehran. Torte hypotheses of this research, which have not been rejected according to my sample would be: Getting women's management posts has positive relation to women's status and situation at work. There is negative relation between Patriarchy and Women's Status and Situation: The suitable jobs and positions did not distribute between employed women and men at the same level and circumstances.}, keywords = {Women's Management Posts,Women's Status at work,patriarchy,Discrimination at work}, title_fa = {بررسی موقعیت زنان در عرصه های اشتغال و مدیریت در دانشگاه های تهران با توجه به پیشرفتهای تحصیلی آنان}, abstract_fa = {در ایران، دستگاه های دولتی، طبق آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بخشزیادی از زنان را در مشاغل گوناگون جذب نمودهاند و زنان ایرانی نسبت به اشتغال در سازمان های دولتی تمایل بیشتری دارند و آن را به اشتغال در بنگاه ها و شرکت های خصوصی ترجیح میدهند. در نتیجه، تعداد زنان استخدام شده در بخش عمومی، افزایش یافته است. باوجوداین، مقایسه سهم مدیران زن با سهم زنان در نیروی کار سازمان های دولتی، نشان میدهد که زنان تا نیل به سهم مطلوب، راه زیادی در پیش دارند. وضعیت تحصیلی زنان، نقش مهمی در اشتغال و بهبود موقعیت اجتماعی و شغلیآناننیز ایفا میکند. در سال های اخیر سهم اشتغال زنان دارای تحصیلات عالی در ایران، روبه افزایش بوده است، در این مورد، نکته قابل بررسی در این است که آیا با افزایش تحصیلات، کیفیت اشتغال و نوع آن بهبود خواهد یافت یا خیر؟ از سوی دیگر، پیشرفت شغلی زنان، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ چرا که به رغم افزایش مشارکت اجتماعی و شغلی زنان در سالهای اخیر، زنان شاغل هنوز نتوانسته اند سهم مناسبی از پستهای مدیریتی را در سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی به دست آورند. هدف این مقاله، بررسی و تبیین موقعیت شغلی زنان شاغل است. در این راستا، مطالعه ابعاد نا برابری بین مردان و زنان شاغل در کسب موقعیت های شغلی و مدیریتی، هسته اصلی بررسی حاضر را تشکیل داده است. به منظور تحقیق مطالعه، دو پرسش اساسی زیر مورد توجه قرار گرفتهاند.چرا زنان در ایران، هنوز نتوانسته اند سهم مناسبی از پست های مدیریتی را به دست آورند؟ آیا مرد سالاری، مانع دستیابی زنان به پست های مدیریتی می شود؟با توجه به تحقیق میدانی انجام شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاههای تهران در سال ۱۳۸۲ که با استفاده از روشهای آماری، شامل روش همبستگی جزیی و روش رگرسیون چند متغیره صورت گرفته است، در این مقاله، سه فرضیه کسب پستهای مدیریتی زنان شاغل با موقعیت مطلوب شغلی آنان رابطه مثبت دارند، بین مرد سالاری و موقعیت مطلوب شغلی زنان رابطه منفی وجود دارد و موقعیت های شغلی بین زنان و مردان شاغل در شرایط یکسان، به طور برابر توزیع نشده است، تجزیه و تحلیل شده و با نمونه تصادفی مطالعه شده، رد نشدهاند.}, keywords_fa = {پست های مدیریتی زنان,موقعیت مطلوب شغلی,مردسالاری}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5337.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5337_5396c090fa96587a0f3fae024302ba88.pdf} } @article { author = {salar zadeh, nader and sheykhi, mohamad}, title = {A study of the fourth and sixth Majlis Attention to Welfare issues}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {173-202}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This paper is a comparative study of the level of attention of the Iranian members of parliament (MPs) to the 38 indexes of social welfare during the fourth (1369-1373) and sixth (1379-1383) Majlises. The method of this study was content analysis. The data for the analysis was gathered from 92 speeches by MPs, randomly selected from their addresses to the Majlis, The findings show little attention paid to social welfare issues, such as rising inflation, employment levels, provision of personal and social hygiene facilities, immigration trends, and the availability of infrastructural services to individuals and the social groups, by the MPs of both Majlises. Some differences observed in the attention of MPs to cultural clashes, social security, power-distribution mechanism and the level of personal liberties can be attributed to the differences inMPs political inclination and factions in the two terms of the parliament.}, keywords = {Iranian Majlis,Welfare Issues,Parliamentary Speeds}, title_fa = {بررسی میزان توجه نمایندگان دوره های چهارم و ششممجلس شورای اسلامی به مقولات مختلف رفاه اجتماعی}, abstract_fa = {در این تحقیق، میزان توجه نمایندگان دوره های چهارم و ششم مجلس شورایاسلامی به مقولات مختلف رفاه اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق اسنادی است و با تکنیک تحلیلی محتوای نطق های پیش از دستور نمایندگان به اجرا در آمده است. اطلاعات مورد نیاز، از طریق مراجعه به مجلس شورای اسلامی و دریافت متن کامل سخنرانی های دو دوره مجلس تهیه شده است سپس با شماره گذاری نطق های پیش از دستور و تعیین تعداد نطقی های نمونه جامعه آماری به وسیله فرمولکوکران، با استفاده از نرم افزار انتخاب اعداد تصادفی کامپیوتر از میان نطقی های پیش ازدستور هر دوره، ۹۲ مورد برای تحلیل محتوا برگزیده شدند که در عمل، با تکراری شدن تصادفی چند نطق، ۸۷ نطق در دوره چهارم و ۸۷ نطق در دوره ششم، مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق در پی آن بوده است که از طریق تحلیل محتوای نطق های پیش از دستور نمایندگان، به میزان حساسیت آنها به مقولات مختلف رفاه اجتماعی دست یابد؛ میزان وقوف آنها به نقشپارامترهای مختلف ذکر شده در بخش شاخص های رفاه اجتماعی را دریابد و به پرسشهای اصلی تحقیق پاسخ دهد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دودوره سازندگی و اصلاحات (یعنی دوره های چهارم و ششم) تا چه اندازه به شاخص های رفاه اجتماعی توجه داشتهاند ؟ آیا در میزان توجه نمایندگان دو دوره به شاخص های رفاه اجتماعی، تفاوت معنی داری وجود دارد؟ کدام یک از شاخصهای رفاه اجتماعی در دیدگاه نمایندگان هر یک از دو دوره، مورد بی توجهی یا کم توجهی قرار گرفته است؟ آیا تفاوت احتمالی توجه نمایندگان مجلس های دوره چهارم و ششم، به شاخص های رفاه اجتماعی، با گرایش عمده و گروه بندی سیاسی آنها مطابقت دارد؟ فهم و درک علت تغییرات سیاسی سالهای ۷۶ و ۸۴ از دل درک میزان توجه نمایندگان و قانونگذاران آن سال ها به مقولات رفاهی، هدف ناگفته دیگر این تحقیق بوده است. تحلیل محتوای این نطق ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین نمایندگان دو دوره در نگاه به مقولات رفاه اجتماعی وجود ندارد. تفاوت موجود در میزان توجه آنها به برخی شاخص ها از جمله میزان تورم موجود در جامعه ، میزان اشتغال، میزان برخورداری از امکانات بهداشت فردی و اجتماعی، میزان دسترسی افراد و گروه های اجتماعی به خدمات زیر بنایی، میزان مهاجرت، ناشی از تغییر در ترکیب سنی جمعیت و موکلین آنها بوده و در نتیجه تغییر در نوع و میزان نیازهای آنها پدید آمده است و تنها تفاوت در میزان توجه به برخوردها و تضادهای فرهنگی، میزان امنیت، نحوه توزیع قدرت و میزان آزادی های فردی را می توان ناشی از وجود تفاوت در گرایش عمده سیاسی و گروه بندی سیاسی دو مجلس دانست. آن چه پیش روی دارید، حاصل تلاشی است در زمینه شناخت وضعیت اندیشه رفاه اجتماعی در بین نمایندگان دو دوره چهارم و ششم مجلس شورای اسلامی و مقایسه میزان توجه آنان به شاخص هایرفاه اجتماعی.}, keywords_fa = {رفاه اجتماعی,نمایندگان دور چهارم مجلس شورایاسلامی,نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5338.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5338_701945b34b1f7ddc79cb6136e2c096a7.pdf} } @article { author = {givian, abdollah}, title = {The share of anthropology and cinema in visual anthropology: A critique to the ethnographic Cinema}, journal = {Social Sciences}, volume = {14}, number = {38.39}, pages = {203-235}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Anthropology, like other social sciences and humanities, has a deep and reciprocal interaction with the social context in which it functions. Technology, for example, has changed anthropology's subject and areas of interest. Moreover, it, along with epistemological changes, has helped some methodological changes such as revision in gathering, and presentation of ant,hropological findings. Following these changes there can be distinguished a wide range of approaches to anthropology. On the one hand, one could ask: can we still think of anthropology as a useful and alive field of academic activity, while small scale communities are going to be totally disappeared? On the other, one can address many adaptations of anthropology with its changing context, where reflexive anthropological films, for example, embody creative tendencies and artistic activities among anthropologists. Giving a brief explanation of visual anthropology, its relation with traditional or written anthropology and some methodological concerns, this article introduces the very first Persian book on ttJ.e subject, "Ethnographic Cinema". Des-dte the fact that the book is indeed a pioneer in this field, I shall argue that it suffers from some shortcomings: it highlights cinematic aspects at the cost of anthropological aspects; it does not deal with some basic points which authorize different approaches to visual anthropology; and it suffers from sociologism.}, keywords = {}, title_fa = {سهم مردم شناسی و سینما در مردم شناسی بصری: نقدی برکتاب ”سینمایی قوم پژوهی"}, abstract_fa = {مردم شناسی، همانند تمامی شاخه های دیگر علوم انسانی، دادوستدی عمیق با شرایط و نهادهای اجتماعی - فرهنگی و سیاسی - اقتصادی محیط خود دارد. مثلا، رشد تکنولوژی، نه تنها بر قلمروهای مورد مطالعه آن تأثیر گذاشته است، بلکه همراه با تحولات شناخت شناسانه، شیوه ها و روش شناسی مردم شناسی را نیز دچار تحول و دگرگونی کرده است. بحرانموضوعی، به این معنا که آیا با از میان رفتن جوامع کوچک، مردم شناسی می تواند موضوعی برای مطالعه داشته باشد، یکی وجوه چالش برانگیز حوزه مردم شناسی در دهه های أخیر بوده است. یکی از راه های خروج از بحران موضوعی، توجه مردم شناسی به پدیده رایج و تعیین کننده این دوران، یعنی رسانه بوده است. علاوه براین، باید به نزدیک شدن مردم شناسی به شناخت شناسی تفسیری اشاره کرد. وجهی از این تحول را می توان در مردم شناسی بصری دید، جایی که با اتکا به سبک بازتابی انگاره های متکی بر علم بی طرف نفی می شود.مردم شناسی بصری و اساسا مطالعات مردم شناختی رسانه، از شاخه های رو به گسترش درحوزه مطالعات مردم شناسی در سه دهه اخیر بوده است.}, keywords_fa = {مردم شناسی,سینما,مردم شناسی بصری,سینمای قوم پژوهی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5339.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5339_3cd7ebacaef9dc6ab5d350dc0160626d.pdf} }