@article { author = {panahi, mohammad hoseyn}, title = {Comparing Campaign Slogans of Candidates of the Sixth Majlis with the Slogans of' the Islamic}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {1-45}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The aim of this paper is to consider the question that whether the slogans propagated by the candidates during the sixth Majlis elections were sirmtar to those of the Islamic Revolution or not. If not, what were the differences? Moreover, whether the reformist inclination among the Iranian political elites and the masses is an indication of their search for realization of the goals and ideals of the Islamic Revolution. or is an indication of a diversion from some of those ideals and goals. For this purpose. the slogans propagated. by various political organizations and candidates of Tehran province, obtained from 10 newspapers during the campaign days, were analyzed using content analysis method, and compared to the slogans of the Revolution. A general comparison of the two sets of slogans reveals that there is a significant difference between the structure of the slogans oft he Islamic Revolution. related to the goals and ideals of the Revolution, and those of the election campaigns. The most important difference is that. in the campaign slogans, compared to those of the Revolution, sensitivity and emphasis on the Islamic and cultural subjects have declined: in contrast. attention 10 and emphasis on social and economic issuses have increased. However, the question that the observed differences betray a deviance from the slogans of the Revolution is arguable.}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه شعارهای انتخاباتی مجلس ششم باشعارهای انقلاب اسلامی “}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله، پاسخگویی به این پرسش است که آیا شعارهای مطرح شده در تبلیغات انتخاباتی مجلس ششم، در راستای شعارهای انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان های آن بوده است یا خیر؟ و در صورت خیر، اختلاف آن ها در چیست؟ به علاوه، آیا گرایش به اصلاحات در این نخبگان سیاسی و مردم نشان دهنده درخواست آنان برای تحقق شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی است یا حاکی از انحراف از بعضی شعارها و اهداف انقلاب اسلامی است؟ بدین منظور، شعارهای انتخاباتی تشکل ها و کاندیداهای حوزه انتخابیة تهران که از ده روزنامه منتخب در ایام مجاز تبلیغات به دست آمد، با استفاده از روش تحلبل محتوا تجزیه و تحلیل و با شعارهای انقلاب مقایسه شد. مقایسه کلی دو دسته از شعارها نشان می دهد که اختلاف معنی داری بین شعار های مربوط به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و شعارهای انتخاباتی مجلس ششم تهران وجود دارد. مهمترین اختلاف این است که در شعارهای انتخاباتی، در مقایسه با شعارهای انقلاب از تاکید و حساسیت بر موضوعات اسلامی و فرهنگی کاسته شده و بر تاکید و توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی افزوده شده است. این که آیا این اختلاف انحرافی را نشان می دهد یا خیر جای بحث دارد.}, keywords_fa = {شعارهای انتخاباتی,مجلس ششم,شعار های انقلاب اسلامی,ارمان انقلاب اسلامی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5196.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5196_a5472b37240069fb49fb09a4053693e8.pdf} } @article { author = {zahedi asl, mohammad}, title = {The Views of the Iranian Prisoners to Prison Agents & Programs in Qassr and Evin Prisons: An Analysis}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {46-79}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Existence of some organizations to provide social and public services to people is one of the necessities of human societies. The manner such organiczations run may shape the public attitude towards them. The "Organization of Prisons" is not an exception. In order to study this subject, a research was carried out The theoretical bases of this study have been sociological and socio-psychological theories. Evaluation of the rate of satisfaction, the opinion of prisoners about the programs and facilities of jails, and the capabilities of its agents have been the main questions of this study. A survey was conducted for this purpose. The results suggested that the most important problem of inmates of public health, and overcrowding were of the jails. The highest satifaction was about the attitude and behavior of guards and the lowest level of satisfaction was about of jails. A relation was found between the rate of satisfaction of inmates and programs and facilities of jails, anti the level of their education. However no relation was found between thier occupation before conviction, and the kinds of their crimes. Moreover, the analysis showed that there was a direct relationship between satisfacation of inmates and the jail, and the kind of treatment of prison guards.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی نظرات زندانیان نسبت به عملکرد کارگزاران و برنامه های ندامتگاه های قصر و اوین}, abstract_fa = {از ضرورت هایی جوامع بشری با وجود سازمان های متنوع به منظور اراتة خدمات عمومی و اجتماعی است. اهداف هر یک از این سازمان ها با تلاش کارگزاران آن به منظور اجرای برنامه های مورد نظر محقق می شود و چگونگی عملکرد آنها از عوامل مؤثر در تلقی مثبت و منفی مخاطبان از سازمان ذیربط است. سازمان زندان ها نیز به مثابه یکی از مجموعه سازمان ها، نه تنها از این قاعده مستثنا نیست، بلکه از ابعادی دارای اهمیت بیش تری است. برای شناخت این امر، پژوهش حاضر تدارک و اجرا شده است. پایه های علمی این پژوهش بر نظریه های روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی استوار است و پرسش اصلی پژوهش این است که آرای زندانیان در خصوص برنامه ها و امکانات زندان و همچنین عملکرد کارگزاران آن چگونه است و میزان رضایتمندی و همچنین نظرات زندانیان نسبت به برنامه ها چه ارتباطی با برخی از ویژگی های فردی و اجتماعی زندانیان دارد؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی با ابزار مصاحبه بهره گیری و حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعیین شد و افراد مورد مشاهده نیز تک تک زندانیان با محکومیت قطعی مستقر در دو زندان قصر و اوین بودند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که جمعیت مورد مطالعه نسبتا جوان و غالبا متاهل هستند و جرایم اقتصادی، عمده ترین بخش جرم های زندانیان را در بر می گیرد. مهمترین مشکل زندانیان از نظر زندانیان، نبود بهداشت عمومی، تراکم جمعیت و محدودیت فضای اندرزگاه هاست. بیش ترین میزان رضایتمندی از برخورد زندانبانان و پیش ترین نارضایتی نیز از تراکم جمعیت در بندهای مختلف بوده است. ارتباط بین میزان رضایتمندی از برنامه ها و امکانات زندان با سطح سواد تایید شد، ولی با نوع شغل قبل از محکومیت، نوع جرم و سابقه کیفری زندانیان تایید نگردید. ارتباط بین آرای زندانیان با برنامه ها و امکانات زندان با هیچ یک از متغیرهای مورد نظر تایید نشد. و بالاخره محاسبات آماری نشان داد که این آرای زندانیان در خصوصی برنامه های ندامتگاه ها و عملکرد کارگزاران از یک طرف، و میزان رضامندی آن ها از طرف دیگر ارتباط مستقیم وجود دارد. باتوجه به نتایج پژوهشی با پیشنهادهای کاربردی در چند مورد ارائه گردید.}, keywords_fa = {ندامتگاه,قصر,اوین}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5197.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5197_c0edd838e559288e8cd7792bf4388565.pdf} } @article { author = {pasha, ebrahim}, title = {From Formal Organization to Bureaucracy: A Critical Review of Literature on Bureaucracy}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {80-100}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This article deals with a critical inspection of the way Marx and Weber had used the concept of "bureaucracy". Then, on this basis and with reference to historical milieu that mediated the establishment of each type of organization, a distinction was made between formal organization and bureaucracy. The resulting point elaborated a wider scope for study of organization. This breading of scope by providing more precision in analysis logically is rejecting the idea, which permanently condemn bureaucracy as a phenomenon in term of organizational pathology.}, keywords = {}, title_fa = {از سازمان رسمی تا بوروکراسی: مروری نقد مایه از منظر جامعه شناسی بر ادبیات بوروکراسی}, abstract_fa = {در این نوشتار با توجه به ادبیات مربوط به بوروکراسی در جامعه شناسی، خاصه با تاکید بر توجه مارکس و وبر در کاربری مفهوم بوروکراسی ، سازمان رسمی و بوروکراسی به مثابه دو پدیده تاریخی مختلف لحاظ شده اند که هر یک تاریخ تولدی مستقل از دیگری دارد. مضافا آن که ما زمانی می توانیم از عقلانیت در سطح خرد صحبت کنیم که ساختارها در سطح کلان موفق به تجربه عقلانیت شده باشند. بنابراین قائل شدن صفت بوروکراسی برای سازمان ها در سطح خرد، بدون توجه به کیفیت ساختارها در سطح کلان، با توجه به رابطه مفروض بین ترکیبات اجتماعی و متنی که ترکیب در آن واقع شده از نظر جامعه شناسی مع الفارغ است مسئله ای که در اثر عدم توجه به آن در تحلیل مسائل مربوط به سازمان، فضایی فراهم اورده که به طور قالبی و پیوسته محکوم کردن بوروکراسی را در پی داشته است موضوعی که هیچ معنای خاصی به درستی از آن نمی توان استنتاج کرد.}, keywords_fa = {بوروکراسی,سازمان رسمی,جامعه شناسی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5198.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5198_fe710ac6ea137ab34576aa987fdd6871.pdf} } @article { author = {mohammadi mehr, gholamreza and samie, ali}, title = {Mode of Presenting the Political News from IRIB at 9 PM: A Content Analysis}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {101-124}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This article is a summary of a thesis of MS in political science in which the outcomes of a content analysis research have been presented. In this research, channel J news of IRIB has been analyzed to introduce structure and method of political news broadcasting. In this age, audiences do not access facts directly. Mass media, especially TV, play an important role in this field. In the process of news and information presentation, the impacts of countless factors will cause news distrotion; thus, as we observe, one single event may be reported differently or even adversely. What leads to distrotion of facts is biased news selection and broadcast. Now, it is undrcstandable why most communication thinkers know inpartiality of myths. The outcomes of this study as well, indicate biased selecting and broadcasting domestic and international political news of channel 1, i.e. domestic political stories are positively and international political stories arc negatively reported. In conclusion, channel J news give an image of two different worlds; on one hand, stability and regularity of domestic ruling situation, and on the other hand, unstability and irregularity of international ruling situation.}, keywords = {}, title_fa = {شیوه انعکاس رویدادهای سیاسی از اخبار تلویزیون (تحلیل محتوای اخبار ساعت ۲۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران)}, abstract_fa = {مقالة حاضر، خلاصه ای از پایان نامه کارشناسی ارشد نگارنده است که در آن، اخبار شبکه اول سیما به روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته . هدف اصلی پژوهش شناخت ساختار و شیوه انعکاس رویدادهای سیاسی به لحاظ رعایت بی طرفی یا جانبداری در ارائه اخبار است. در این پژوهش به منظور تبیین بخش خبری ساعت 21 سیما و به طور عام تر سیستم اطلاع رسانی صدا و سیما هم از نظریه های علوم ارتباطات بهره گیری شده است هم از نظریه های علوم سیاسی. در عصر حاضر تصور مخاطبان از واقعایت بی واسطه شکل نمی گیرد. وسایل ارتباط جمعی و به ویژه تلویزیون در این زمینه نقش مهمی ایفا می کنند. در فرآیند انتقال اخبار و اطلاعات، تاثیر عوامل بی شماری باعث تحریف رویدادها می شود. از این رو، مشاهده می کنیم که در بیش تر مواقع از یک رویداد واحد ، گزارشهای متفاوت و گاه ضد و نقیضی ارائه می شود. آن چه پیش از سایر عوامل ، به تحریف واقعیات منجر می شود، جهت گیری و عدم بی طرفی در فرآیند گزینش و ارائه اخبار است. بی جهت نیست که بسیاری از اندیشه گران ارتباطات، بی طرفی را اسطوره می دانند. نتایج پژوهش حاضر نیز نشان می دهد که در اخبار شبکه اول سیما، گزینش و انعکاس رویدادهای سیاسی داخلی و خارجی توام با جهت گیری صورت می گیرد. معمولا رویدادهای سیاسی داخلی توام با جهت گیری مثبت و رویدادهای سیاسی خارجی توآم با جهت گیری منفی ارائه می شود. در نتیجه، در اخبار شبکه اول ، دو دنیای متفاوت به تصویر کشیده می شود. در داخل کشور، وضعیت حاکم بسامان و حاکی از نظم و ثبات است؛ در حالی که در جهان خارج ، وضعیت حاکم، حاکی از نابسامانی و بی نظمی و بی ثباتی است.}, keywords_fa = {رویدادهای سیاسی,اخبار تلویزیون,اخبار سیما}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5199.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5199_dd40b8c4338f2cd0e984c48a3e2e3a6e.pdf} } @article { author = {sam aram, ezatollah}, title = {Utilization of the Iranian Rural Youth from Television}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {125-143}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This aruclc rs a summary or a survey carried out by the researcher in 2000. In this survey. 8710 rural youth who were 15-24 years old have been selected from 20 provinces. Among them, %95.9 have television sets (%49.2 colour TV, %50.8 black & white TV). According to this survey: %41.7 watch channel 3 programs, %33.2 watch channel 1 programs, % 16.9 watch channel 2 programs. Less than %3 watch channels 4&5 programs. This survey shows that %21 of these people live in frontier provinces, but merely one per cent of them prefer watching the foreign TV progerams, especially in Southern provinces. Furthermore. this survey implies that about %81.5 of the people watch the movies broactcasted on fridays, %56.2 prefer watching the sports programs, and %28.1 of them watch the news. According to this survey, the satisfaction rate from the radio and television programs among the rural youth is as follows: %47.1 high; 'Jt37.5 mean: % 15.4 low and dissatisfied. Meanwhile. the above rate is generally higher among the rural young ladies. Those who live far from the cities are more satisfied than those who live near the cities. The rural young men mainly select channel 3; whereas, the ladies prefer the programs of channel I.}, keywords = {}, title_fa = {بهره مندی جوانان روستایی ایران از تلویزیون}, abstract_fa = {این مقاله نتیجه تحقیقی است که در سال ۱۲۷۹ با هدف کسب شناخت نسبت به میزان و چگونگی استفاده جوانان روستایی از تلویزیون توسط محقق انجام شد. در این تحقیق که با روش پیمایشی و پرشی از8710 جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله ساکن در روستاهای ۲0 استان کشور انجام شد، مشخص گردید که ۹ / ۹۵ درصد جوانان روستایی در خانه خودشان تلویزیون دارند : 2/49 درصد تلویزیون رنگی و 8/50 درصد تلویزیون سیاه و سفید. در جامعه مورد مطالعه 7/41 درصد بیش تر شبکه سیما را تماشا می کنند؟ 2/33 درصد پیش تر از شبکه یک سیما استفاده می کنند؛ 9/16 درصد عموماً شبکه دو سیما را تماشا می کنند؟ و در مورد سایر شبکه های سیما گرایش غالب کمتر از ۲ درصد است. دوازده درصد جامعه مورد مطالعه ساکن استان های مرزی کشور هستند که به شبکه های خارجی نیز دسترسی دارند. ولی کسانی که شبکه های خارجی را به شبکه های داخلی ترجیح می دهند. کمتر از یک درصد کل جامعه مورد مطالعه هستند که عمدتا ساکن جنوب کشورند و از شبکه های تلویزیونی کشورهای عربی استفاده می کنند. فیلم های سینمایی روزهای جمعه در بین جوانان روستایی کشور5/81 درصد تماشاچی دارد. برنامه های ورزشی 2/56 درصد و اخبار 1/28 درصد. میزاد رضایت از صداوسیما در این جوانان روستایی بدین شرح است1/47 درصد « رضایت زیاد» ، 5/37 درصد «رضایت متوسط » و 4/15 درصد، رضایت کم یا ناراضی ». این میزان در بین زنان جوان روستای بیش تر از مردان جوان روستایی است. میزاد رضایت جوانان روستایی از صداوسیما در روستاهای دور از شهر بیش تر است تا روستاهای نزدیک شهر. مردان جوان روستایی بیشتر شبکه سه سیما را انتخاب می کنند، ولی انتخاب اول زنان روستایی بیشتر شبکه یک سیماست.}, keywords_fa = {جوانان روستایی,بهره مندی,تلویزیون,ایران}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5200.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5200_b76738d4a5b1f1526b6373bbb7c74c04.pdf} } @article { author = {mehran far, safar}, title = {A Study of Problems in Women's Self-Occupation Cooperatives}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {145-172}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Women's self-occupation cooperatives comprise active women who are of decision to play an important role in the economy and productivity of their family and society. To this end, they may, however, encounter certain problems as follow: - Most of these cooperatives are not acquainted with centers of manufacturing and distributing required material and equipment consequently. They are usally provided through dealers. - Most of these cooperatives are not acquainted with the chamber of cooperation, the cooperative service coprnany and the cooperative union. - Most of these cooperatives lack sufficient capital and budget. - Most cooperative directors do not enjoy high education. - Most cooperative personnels are not professional in their duties. - Most of such cooperatives are not much familiar to marketing and sales techniques.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مشکلات تعاونی های خود اشتغالی بانوان "}, abstract_fa = {مسئله اشتغال به مثابه یکی از مهم ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی، امروزه اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است و در همین راستا تعاونی های خود اشتغالی بانوان که متشکل از زنانی پرتلاش و صادق هستند، عزم را جزم کرده اند تا در صحنه تولید و اقتصاد خانواده و جامعه نقشی سازنده ایفا کنند. اما این تعاونی ها در راه فعالیت سازنده خود با مشکلاتی رو به رو هستند که برخی از آن ها عبارتند از: - عدم آشنایی تعاونی ها با مراکز تهیه و توزیع مواد اولیه و تجهیزات و تهیه این اقلام از واسطه ها، - عدم آشنایی تعاونی ها با وظایف اتاق تعاودت ، شرکت خدمات تعاود و اتحادیه تعاونی ها، - کمبود سرمایه و نقدینگی،- پایین بودن سطح تحصیلان مدیران ،- عدم تخصصی کارکنان و مدیران در وظایف محوله و تولید،- عدم آشنایی با شیوه های بازاریابی و فروش.}, keywords_fa = {توسعه,مسائل اجتماعی و اقتصادی,بازاریابی و فروش,مشکلات تعاونی ها,خوداشتغالی بانوان}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5201.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5201_fa75b3e562548a99417e132ca4d978ee.pdf} } @article { author = {salar zadeh, nader}, title = {Successful Factors in "Sepah Cooperatives"}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {173-203}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The consumer cooperative of "Sepah" is one of the important cooperatives of Iran. [Sepah] consumer cooperatives with sufficient capital and suitable management play an important role in fair distribution of welfare in Iran, considering the primary purposes of these cooperatives, i.e. responding to the consumption needs of their members, and the acceptable services they provide. lt is suggested that the number of these cooperatives to be increased. In this way, consumer cooperatives may have a modifying role in the market place, and in inhancing the purchasing power of low-income strata. Owing to the successful record of "Sepah" consumer cooperatives, it is also suggested that other cooperatives may study and adopt the managerial experiences of these cooperatives.}, keywords = {}, title_fa = {عوامل مرتبط با موفقیت تعاونی سپه}, abstract_fa = {شرکت های تعاونی مصرف « سپه » یکی از انواع مهم تعاونی در ایران به شمار می روند که نقش مهمی در ارائه خدمات گوناگون در کوتاه مدت به اعضای خود و در بلندمدت به کل جامعه ایفا می کنند. شرکت های مزبور به واسطه ویژگی های فیزیکی فروشگاه، سازماندهی نیروی انسانی کارآمد، با انواع کالاها و میزان ارائه آن ها و بالاخره با قیمت های نسبتاً پایین تر از بازار آزاد توانسته اند منافع اقتصادی اعضای خود را تامین کنند. در عین حال ، از این طریق به سهم خود، به جلوگیری از تمایلات انحصارطلبانه در تولید و فروش محصولات معینی پردازند. به این دلیل و دلایل دیگر، این نوع شرکت های تعاونی مصرف هم از جنبه اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی نقشی هر چند اندک در تعادل و تعدیل ثروت و قدرت به طور کلی در جامعه ایفا می کنند و به همین جهت به منزلة الگوی موفق برای سایر تعاونی های مصرف در سطح کشور می توانند مطرح شوند.}, keywords_fa = {تعاونی سپه,ایران,شرکت تعاونی,منافع اقتصادی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5202.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5202_72e0fa8d88ac6f65bdd3ad0f7047c342.pdf} } @article { author = {share pour, mahmud}, title = {Structural equation modeling (SEM):: Meet applications LISREL program (LISREL) in Social Research}, journal = {Social Sciences}, volume = {8}, number = {13.14}, pages = {204-231}, year = {2001}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدلسازی معادله ساختاری ( SEM) : :آشنایی با کاربردهای برنامه لیزرل (LISREL) در تحقیقات اجتماعی}, abstract_fa = {به اعتقاد بسیاری از محققان ، مدل لیزرل در ترکیب با شیوه های اقتصاد سنجی و روان سنجی توانسته به این انتقاد کلاسیک از تحقیقات اجتماعی مبنی بر ناتوانی این تحقیقات در ایجاد پیوند میان ساخت نظریه و آزمودن نظریه ، پاسخ قانع کننده ای ارائه دهد. قدر مسلم، آشنایی محققان علوم اجتماعی با این برنامه و توانمندی های آن می تواند دیواری را که محققان کمی گرا از رگرسیون بنا نهاده اند، فرو ریزد و مقاله حاضر در ابتدا به معرفی مدل سازی معادله ساختاری و سپس به مقایسه آن با دیگر شیوه های چند متغیره نظیر رگرسیون و تحلیل عامل می پردازد، سپس شیوه های گوناگون مدل سازی معادله ساختاری معرفی می شود و از آن میان، تحلیل های مبتنی بر برنامه لیزرل مورد تاکید قرار میگیرد. موارد کاربرد برنامه لیزرل در برآورد مدل های علی گوناگون (نظیر رگرسیون چند متغیره، تحلیل مسیر با متغیرهای مستقیما سنجیده شده، تحلیل مسیر با متغیرهای پنهان و تحلیل عامل تاییدی ) معرفی و سپس مثال های از هر یک از این موارد مطرح می گردد. پس از تثبیت ضرورت به کارگیری برنامه لیزرل، مراحل مختلف استفاده از این برنامه به شرح زیر معرفی گردیده است. ۱- بسط مدلی مبتنی بر نظریه، ۲- ساخت نمودار مسیر براساس روابط علی، ۲- تبدیل نمودار مسیر به مجموعه ای از معادلات ساختاری ، ۴- انتخاب ماتریسی داده ها و برآورد مدل پیشنهادی، ۵ - ارزیابی ویژگی های مدل، 6-ارزیابی نتایج مربوط به درجه تناسب مدل با داده ها، و 7- اعمال تغییرات پیشنهاد شده از سوی برنامه، البته در صورت وجود توجیه نظری، در بخش پایای مقاله برخی از انواع تحلیل هایی که با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری صورت گرفته و دارای کاربرد بیشتری نیز هستند، معرفی شده اند.}, keywords_fa = {مدل سازی,معادله ساختاری,برنامه لیزرل,تحقیقات اجتماعی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5203.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5203_2dd737017fe3ad4252eb6eb10c86f425.pdf} }