محسن نیازی؛ ایوب سخایی؛ ندا خداکرمیان گیلان؛ فاطمه حامی کارگر؛ آزاد امیدوار
چکیده
پژوهشهای مختلفی در مورد رابطه دینداری و سلامت اجتماعی به انجام رسیده که نتایج متفاوتی در پی داشته است، بهگونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدستآمده از این مطالعات بسیار زیاد است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل میباشد. برمبنای نمونهگیری هدفمند نوزده پژوهش واجد شرایط ...
بیشتر
پژوهشهای مختلفی در مورد رابطه دینداری و سلامت اجتماعی به انجام رسیده که نتایج متفاوتی در پی داشته است، بهگونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدستآمده از این مطالعات بسیار زیاد است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل میباشد. برمبنای نمونهگیری هدفمند نوزده پژوهش واجد شرایط که طی سالهای 1389 تا 1399 انجام شده بود گزینش شدند و بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار جامع فراتحلیل CMA2 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اندازه اثر ترکیبی تصادفی دینداری بر سلامت اجتماعی برابر با 331/0 است که بر اساس نظام تفسیر کوهن در محدوده اطمینان در سطح متوسط رو به بالا میباشد، با توجه به ناهمگونی مطالعات دو متغیر «جنس» و «محدوده جغرافیایی» بهعنوان متغیر تعدیلگر موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند که سلامت اجتماعی در بین مردان بیشتر از زنان متأثر از دینداری است. همچنین نتایج حاصل از نقش تعدیلکنندگی محدوده جغرافیایی نشان داد که سلامت اجتماعی در بین شهروندان ساکن در شمال کشور بیش از سایر محدوده جغرافیایی متأثر از دینداری است.
جعفر هزارجریبی؛ اسدالله مهری
چکیده
هدف از این پژوهش شناخت میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی و اجتماعی معلمان شهر همدان میباشد. روش تحقیق از نوع مقطعی به صورت پیمایشی و از نوع توصیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان شهر همدان در سال 1390 تشکیل میدهند. نمونه مطالعه شامل 375 نفر میباشد، که با روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. در این پژوهش تمام آزمودنیها ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناخت میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی و اجتماعی معلمان شهر همدان میباشد. روش تحقیق از نوع مقطعی به صورت پیمایشی و از نوع توصیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان شهر همدان در سال 1390 تشکیل میدهند. نمونه مطالعه شامل 375 نفر میباشد، که با روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. در این پژوهش تمام آزمودنیها با استفاده از پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، سرمایه اجتماعی، سلامت روانی (GHQ-28) و سلامت اجتماعی کییز مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون x2، ضریب همبستگی، رگرسیون چند متغیره و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که بین بُعد مشارکت اجتماعی سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی و سلامت روانی به ترتیب (429/0 و 534/0)، بُعد روابط با دوستان و اقوام و خانواده (470/0، 376/0)، بُعد اعتماد اجتماعی (593/0، 361/0)، بُعد روابط همسایگی (6/0، 310/0)، بُعد انسجام اجتماعی (406/0، 179/0)، بُعد گرایش نسبت به دیگران (536/0، 283/0)، بُعد ایثار نسبت به غریبهها (366/0، 136/0)، بُعد حمایت اجتماعی (515/0، 329/0) و بُعد علاقه به جامعه (329/0، 276/0) همبستگی معناداری دیده شد. همچنین نتایج کلی، رابطه معناداری بین سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی (001/0p> و 492/0r=) و سلامت روانی (001/0p> و 572/0 r=) را نشان داد. طبق یافتهها، این پژوهش در راستای مطالعات صورت گرفته در این زمینه میباشد. بنابراین پیشنهاد میشود که به ارتقاء سلامت معلمان از طریق نظامهای آموزشی و تربیتی با افزایش سرمایه اجتماعی، استفاده از روشهای آموزشی گروهی و ایجاد شبکههای اجتماعی علمی، آموزشی، دوستی و تفریحی توجه شود.