ابوالفضل ذوالفقاری
چکیده
اعتماد مهمترین مولفه نظم اجتماعی و یکی از ارکان سرمایه اجتماعی محسوب میشود. اعتماد همچنین یکی از جنبههای مهم روابط انسانی و زمینه ساز همکاری میان اعضای جامعه است. مفهوم اعتماد اجتماعی از مفاهیم کلیدی جامعه شناسی بوده و از شاخصهای مهم در جامعه تلقی میشود که کاهش آن میتواند زمینه را برای رشد نا بسامانیها و بینظمیها و ...
بیشتر
اعتماد مهمترین مولفه نظم اجتماعی و یکی از ارکان سرمایه اجتماعی محسوب میشود. اعتماد همچنین یکی از جنبههای مهم روابط انسانی و زمینه ساز همکاری میان اعضای جامعه است. مفهوم اعتماد اجتماعی از مفاهیم کلیدی جامعه شناسی بوده و از شاخصهای مهم در جامعه تلقی میشود که کاهش آن میتواند زمینه را برای رشد نا بسامانیها و بینظمیها و رشد جرائم و انحرافات در جامعه فراهم سازد. اعتماد یکی از عناصر جامعه مدنی است و میتواند به عنوان عاملی در جهت تعامل بین افراد جامعه و ارکان دولت تلقی گردد.
این پژوهش با ارائه یک مطالعه موردی از دبیران متوسطه شهر خرم آباد به تبیین جامعه شناختی میزان اعتماد اجتماعی آنان میپردازد. دادههای مورد استفاده در تحقیق بر گرفته از پیمایشی است که در نمونهایی به تعداد 310 نفر از دبیران متوسطه شهر خرم آباد به اجرا در آمده است. در این پژوهش برای طرح الگوی نظری از نظریات گیدنز، دورکیم، پاتنام، زتومکا، کلمن، وبر، ایوانز، و چلبی استفاده شده است.
یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اعتماد اجتماعی 2/4 درصد از پاسخگویان کم، 89/0درصد متوسط و 8/6 درصد زیاد میباشد. همچنین بیشترین میزان اعتماد مربوط به اعتماد بین شخصی و کمترین میزان به اعتماد نهادی مربوط میشود. متغیرهای میزان دینداری، انسجام هنجاری و مشارکت اجتماعی تاثیر معنیداری بر میزان اعتماد اجتماعی داشتند. با استفاده از وارایانس رگرسیون خطی چند متغیره، متغیرهای مستقل مزبور، میتوان 9/27 درصد از واریانس میزان اعتماد اجتماعی را توضیح داد.
یعقوب احمدی؛ آزاد نمکی
چکیده
اهمیت نقش ارزشهای توده در گذار به دموکراسی در سالهای اخیر برجستگی ویژهای یافته است. در دهههای اخیر و به طور ویژه با مطالعه «فرهنگ مدنی» آلموند و وربا توجهات بیش از پیش به سوی واکاوی فرهنگ سیاسی رهنمون شده است. علاوه بر آن، رهیافت سرمایه اجتماعی با توجه به تأکید بر پیوندهای اجتماعی و وفاداری آنها به اجتماع، مقولهای مهم ...
بیشتر
اهمیت نقش ارزشهای توده در گذار به دموکراسی در سالهای اخیر برجستگی ویژهای یافته است. در دهههای اخیر و به طور ویژه با مطالعه «فرهنگ مدنی» آلموند و وربا توجهات بیش از پیش به سوی واکاوی فرهنگ سیاسی رهنمون شده است. علاوه بر آن، رهیافت سرمایه اجتماعی با توجه به تأکید بر پیوندهای اجتماعی و وفاداری آنها به اجتماع، مقولهای مهم جهت خلق فرهنگ متناسب با دموکراسی به نظر میآید. این مطالعه در راستای ارزیابی پیوند شاخصهای سرمایه اجتماعی و مطالعات فرهنگ سیاسی، البته با طرح نظریات و تجربیات نو درباره ارزشها انجام پذیرفته است.
روش این مطالعه توصیفی غیرآزمایشگاهی از نوع تحلیل ثانویه است. دادههای مورد استفاده برای آزمون فرضیه اصلی تحقیق از مجموعه دادههای پیمایش جهانی ارزشها WVS، موج پیمایش سالهای 2005 تا 2008 و معاونت فرهنگی وزارت کشور گرفته شده است. پیمایش ارزشها در ایران در سال 2007 با 2667 نمونه آماری به انجام رسیده است. در این پژوهش استانهایی که تعداد نمونه آنها در مجموعه دادهها زیر 40 نفر بودند، حذف شدند. پس تحلیل مبتنی بر 21 استان از مجموع استانهای ایران بوده و با در نظر گرفتن استانهای خراسان جنوبی و شمالی که دادههای آنها در استان خراسان رضوی ادغام شدهاند در مجموع تحلیلها مبتنی بر 19 استان باقیمانده خواهد بود.
نتایج حاکی از تاثیر متفاوت شاخصهای گوناگون سرمایه اجتماعی بر خلق ارزشهای رهاینده یا نوع دموکراتیک فرهنگ سیاسی است. بعضی از شاخصهای آن مانند اعتماد و مشارکت (شاخصهای نئوتوکویلی) از تاثیر مثبت بر فرهنگ سیاسی دموکراتیک برخوردار بوده و بالعکس، شاخص اطمینان به نهادها دارای تاثیر منفی در بروز این ارزشها بوده و شاخص درستکاری مدنی نیز بر خلق فرهنگ سیاسی دموکراتیک از تاثیر معناداری برخوردار نبود.
محمد زاهدی اصل
چکیده
از «کیفیت زندگی» با توجه به جنبههای مختلف آن، تعاریف متنوعی ارائه شده است و نهادها و سازمانهای ملی و بینالمللی، اقدام به شاخص سازی و سنجش آن در دو دهه اخیر کردهاند. در ارزیابی کیفیت زندگی، دو رویکرد عمده اسکاندیناویایی (تأکید بر شرایط عینیزندگی) و آمریکایی (تأکید بر شرایط ...
بیشتر
از «کیفیت زندگی» با توجه به جنبههای مختلف آن، تعاریف متنوعی ارائه شده است و نهادها و سازمانهای ملی و بینالمللی، اقدام به شاخص سازی و سنجش آن در دو دهه اخیر کردهاند. در ارزیابی کیفیت زندگی، دو رویکرد عمده اسکاندیناویایی (تأکید بر شرایط عینیزندگی) و آمریکایی (تأکید بر شرایط ذهنی زندگی) مطرح است که امروزه در بسیاری از تحقیقات، به صورت توأم در نظر گرفته میشود. دانشگاه تورنتو با ایجاد واحد تحقیق در این خصوص، از سال 1994 فعالیت وسیعی را آغاز کرده و روشهای مختلفی را برای ارزیابی کیفیت زندگی به کار گرفته است که اغلب آنها متمرکز بر «سلامت» و ابعاد آن بوده است. مؤسسه «مرسر» نیز به عنوان یکی از نهادهای معتبر مطالعاتی بینالمللی، در جدیدترین بررسی خود در سال 2006، وضعیت کیفیت زندگی در 215 شهر بزرگ دنیا را رتبهبندی کرده است که شهر تهران در رتبه 177 قرار دارد. در خصوص عواملمرتبط با کیفیت زندگی نیز تحقیقات مختلفی انجام گرفته است که با توجه به موضوع مقاله حاضر، میتوان به بررسیهای «لین» و «میلور» اشاره کرد که نشان دهنده وجود ارتباط بین ابعاد مختلف کیفیتزندگی با سرمایه اجتماعی است. بر همین اساس الگوی نظری در قالب یک فرضیه اصلی (رابطهکیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی) و چهار فرضیه فرعی (رابطه سرمایه اجتماعی با ابعاد سلامتجسمانی، روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی) طراحی شده که پس از آزمون فرضیهها برروی سرپرستان خانوارهای تهرانی به روش نمونهگیری چند مرحلهای در تابستان 1386، ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی و ابعاد چهارگانه آن مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل رگرسیون از تأثیر میزان سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی نیز، میزان تأثیرگزاری بر سلامت جسمانی در کمترین حد و سلامت روابط اجتماعی در بیشترین حد بوده است که در نهایت مؤید نظریه «لین»، دیدگاه میلور و همکاران و همچنین گزارشهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تأثیر سرمایه اجتماعی بر ابعادی از سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی به عنوان بخشهایی از کیفیت زندگی میباشد
مهدیه حمزه ای؛ علیرضا حسینی پاکدهی؛ علی اصغر کیا
دوره 16، شماره 45 ، شهریور 1388، ، صفحه 25-61
چکیده
این مقاله با بررسی تطبیقی مطالب اعتیاد محور چهار روزنامه کیهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملی در سال 1386-1385، عملکرد مطبوعات را در مبارزه با اعتیاد و کنترل این بحران به محک آزمون گذارده است. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریه برجسته سازی و دیدگاه دروازه بانی استوار است و روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیرهای سبک مطلب، موضوع اصلی مطلب، ...
بیشتر
این مقاله با بررسی تطبیقی مطالب اعتیاد محور چهار روزنامه کیهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملی در سال 1386-1385، عملکرد مطبوعات را در مبارزه با اعتیاد و کنترل این بحران به محک آزمون گذارده است. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریه برجسته سازی و دیدگاه دروازه بانی استوار است و روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیرهای سبک مطلب، موضوع اصلی مطلب، ماهیت مطلب، نوع ماده مخدر غیرمجاز ذکر شده در تیتر و لید، خبرسازان، نگرش مطلب نسبت به اعتیاد و تیتر در صفحه اول، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. تحقیق پیش رو، با روش تحلیل محتوا انجام شده و همه 1462 مطلب منتشر شده پیرامون اعتیاد در چهار روزنامه مذکور در مقطع زمانی مورد بررسی را کد گذاری کرده است. یافته ها از وجود تفاوت معناداری بین روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیر های یاد شده حکایت دارند.
محمد سعید کذایی؛ خاطره خطیبی
دوره 13، شماره 33 ، خرداد 1385، ، صفحه 111-153
چکیده
حضور در فضائی مجازی و استفاده از آن، خصوصاً در کلان شهرهای در حال گذار جهان سومی ما، چه با انگیزه های حرفهای باشد. چه با انگیزه های فراغتی، چه مداوم و پیوسته باشد و چه حاشیهای و مقطعی، بنا به ویژگی ها، خصوصیات، امکانات وکارکردهای خاص این فضا، تاثیرات عمیقی بر جنبههای متفاوت هویت و به تبع آن، برسبک زندگی کاربران ایرانی، خصوصا جوانان ...
بیشتر
حضور در فضائی مجازی و استفاده از آن، خصوصاً در کلان شهرهای در حال گذار جهان سومی ما، چه با انگیزه های حرفهای باشد. چه با انگیزه های فراغتی، چه مداوم و پیوسته باشد و چه حاشیهای و مقطعی، بنا به ویژگی ها، خصوصیات، امکانات وکارکردهای خاص این فضا، تاثیرات عمیقی بر جنبههای متفاوت هویت و به تبع آن، برسبک زندگی کاربران ایرانی، خصوصا جوانان که بزرگترین طیف مخاطبان و فعالان این فضا هستند، خواهد گذاشت. در حقیقت، کاربران ایرانی با توجه به ساختارهای عینی و ذهنی موجود در جهان واقعی نشان و بنا به نوع و میزان استفاده شان از اینترنت، طیف گستردهای از تاثیرات و تغییرات را به طور تدریجی پذیرا می شوند. در مقاله حاضر به طور مشخص ما در پی بررسی و مطالعه برخی از تاثیرات اجتماعی حضور در فضای مجازی و استفاده از اینترنت به مثابه یکی از تکنولوژی های جدید ارتباطی بر هویت کاربران ایرانی، خصوصا کاربران جوان هستیم. یافته های حاصل از پیمایش در بین ۳۰۵ نفر از کاربران ایرانی حاکی از آن است که حضور در فضای مجازی و استفاده از اینترنت باعث شکلگیری و تقویت هویت مدرن در بین کاربران ایرانی، خصوصا کاربران جوان می شود. به همان سان ، میزان دست یابی به هویت مدرن در فضای مجازی نیز خود، تابعی از میزان مصرف، نوع مصرف و نحوه ارائه و مدیریت خود کاربرایرانی درفضای مجازی است.