میترا عظیمی؛ سیمین ویسی
چکیده
بهرهگیری از الگوهای موفق ارزش کار در فرهنگهای گوناگون که با فرهنگ خودی انطباق دارند، باعث ارتقای سازمانها میگردند. انتخاب سازمانهای مردمنهاد به دلیل پویایی آنها و محلۀ هرندی به دلیل اهمیت و پرچالش بودن آن صورت گرفت. تطبیق یافتههای میدانی که با روشهای مشاهده، مصاحبۀ عمیق و نیمه-ساختاریافته و گروههای کانونی بدست آمده ...
بیشتر
بهرهگیری از الگوهای موفق ارزش کار در فرهنگهای گوناگون که با فرهنگ خودی انطباق دارند، باعث ارتقای سازمانها میگردند. انتخاب سازمانهای مردمنهاد به دلیل پویایی آنها و محلۀ هرندی به دلیل اهمیت و پرچالش بودن آن صورت گرفت. تطبیق یافتههای میدانی که با روشهای مشاهده، مصاحبۀ عمیق و نیمه-ساختاریافته و گروههای کانونی بدست آمده بودند با ارزشهای کار که بهصورت اسنادی بدست آمده بودند نشانگر وجود ارزشهای کار عمومی همچون فردگرایی همراه با برخی ویژگیهای جمعگرایانه، خودمداری و نیز رقابت است. از طرفی با مقایسۀ ارزشهای کار این سازمانها با الگوهای سهگانۀ بینافرهنگی شامل الگوی شرقی، الگوی اسکاندیناوی و آمریکایی برخی ویژگیها همچون نبود قراردادهای دقیق و کار گروهی، فاصلۀ قدرت بالا، اهمیت داشتن ارشدیت، نبود معیارهای شایستگی، تأکید کمتر بر یادگیری و حافظۀ سازمانی و وجود همیاریهای مقطعی، ساختارسلسلهمراتبی خشک، تأکید کمتر بر رفاه، ناتوانی در پیوند ارزشهای سنتی و جدید، عدم پذیرش برنامههای بلندمدت، نبود سیستم یکپارچۀ ملی و نیز احساس بیعدالتی از نوع صاحب حق بودن دیده شدند. شکلگیری سیستم مدیریت یکپارچه که بتواند ضمن افزایش اشتراکات، منافع فردی سازمانها را نیز تأمین نماید ضروری به نظر می رسد.
سیمین ویسی؛ اردشیر انتظاری؛ سعید ذکایی؛ علی اکبر تاج مزینانی
چکیده
هدف ما در این پژوهش شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت عدالت است. بیشترین تعاریف عدالت توسط جوانان و در فضای مجازی ایرانی صورت میگیرد. ازاینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بهوسیلة خوانش نشانهشناسی و تحلیل مضمونی تحلیل شدند. سنخها شامل عدالت عاملانه/منتقدانه، مسئولانه، اتوپیایی، فردگرایانه و ملی/فراملی ...
بیشتر
هدف ما در این پژوهش شناخت سنخها، استراتژیها و پیامدهای برساخت عدالت است. بیشترین تعاریف عدالت توسط جوانان و در فضای مجازی ایرانی صورت میگیرد. ازاینرو روش اصلی قومنگاری مجازی است و دادهها بهوسیلة خوانش نشانهشناسی و تحلیل مضمونی تحلیل شدند. سنخها شامل عدالت عاملانه/منتقدانه، مسئولانه، اتوپیایی، فردگرایانه و ملی/فراملی هستند. عدالت توزیعی، رویهای و مراودهای بیشترین بازنمایی رادارند. عدالت معرفتی گرچه بهصورت مستقیم بیان نمیشود اما در بیشتر تعاریف به چشم میخورد. میان برخی ابعاد تعریف اسلامی عدالت با تعاریف مارکسیستی و حقوق بشری و لیبرالیستی از عدالت شباهتهایی مشاهده میشود، گرچه تعریف اخیر بهطور همزمان بر فردگرایی نیز تأکید دارد. استراتژیهایی همچون تجمیع تعاریف عدالت، شمایلسازی، نقش قدرت با انواع گفتمانها و مقاومت در برابر آن در فضای مجازی وجود دارد که منجر به تعاریف نخبهگرایانه از عدالت، عاملیت مجازی کاربران بهخاطر نبود امکان مستقیم برای چانهزنی باقدرت، دیگریسازیهای دوگانه، مقاومت در برابر دیگریسازیها و رواج عواطف منفی شده است. خلأ فضا برای گفتگو میان جوانان با یکدیگر و نیز قدرتمندان پیرامون عدالت احساس میشود.