هادی خانیکی؛ مصطفی رهبر؛ الهام گوهریان
چکیده
میانفردی» و «رسانههای جمعی» در رفتار سیاسی و سهم هر یک از این دو در اطلاعرسانی و تصمیمسازی سیاسی است. بدین منظور از نظریه جریان دومرحلهای ارتباطات لازارسفلد که توسط رابینسون اصلاح و تکمیل شده و همچنین نظریه راش درباره ارتباطات سیاسی استفاده شده است. بر اساس نظریه رابینسون افراد جامعه حداقل به سه بخش رهبران، پیروان ...
بیشتر
میانفردی» و «رسانههای جمعی» در رفتار سیاسی و سهم هر یک از این دو در اطلاعرسانی و تصمیمسازی سیاسی است. بدین منظور از نظریه جریان دومرحلهای ارتباطات لازارسفلد که توسط رابینسون اصلاح و تکمیل شده و همچنین نظریه راش درباره ارتباطات سیاسی استفاده شده است. بر اساس نظریه رابینسون افراد جامعه حداقل به سه بخش رهبران، پیروان و افراد غیرفعال تقسیم میشوند. اطلاعاتی که رسانه ها منتشر می-کنند، همه بخشهای جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و اطلاعات و نفوذ از رهبران به پیروان جریان مییابد. نمونه آماری 840 نفری این پژوهش با روش پیمایش و تکنیک مصاحبه ساختمند، از مناطق 22گانه شهر تهران دادههای خود را جمعآوری کرد. نتایج نشان داد نقش رسانههای جمعی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 قویتر و مؤثرتر از ارتباطات میانفردی بودهاست. درحالیکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1390 نقش ارتباطات میان فردی مؤثرتر از رسانههای جمعی بوده است. ضمناً مشارکت سیاسی، مصرف رسانهای، منابع کسب خبر و منابع تصمیمگیری سیاسی افراد نیز در هر دو دوره بررسی شده است که نتایج آن به طور مبسوط در بخش نتیجه گیری آمده است.
هادی خانیکی؛ حبیب راثی
چکیده
طراحی پیامهای سلامت مقولهای میانرشتهای است که از حوزه ارتباطات سلامت سرچشمه گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداختهایم، سنجش میزان تأثیر الگوهای مختلف ارائه پیامهای سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانهای مانند تلویزیون از طریق الگوهای متفاوت ساختاری تولید و پخش پیامها و اطلاعات ...
بیشتر
طراحی پیامهای سلامت مقولهای میانرشتهای است که از حوزه ارتباطات سلامت سرچشمه گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداختهایم، سنجش میزان تأثیر الگوهای مختلف ارائه پیامهای سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانهای مانند تلویزیون از طریق الگوهای متفاوت ساختاری تولید و پخش پیامها و اطلاعات سلامتمحور، منجر به تغییر رفتار در فرد میشود؟ پیامهای سلامت در این پژوهش به پیامهایی اطلاق میشوند که به بحث سلامت فردی و اجتماعی میپردازند. الگوهای ارائه پیام نیز شامل پیامهای یک و دوطرفه و همچنین الگوهای سلبی و ایجابی ارائه پیام میشود. برای سنجش تأثیر این دسته از پیامها بر مخاطبان، نمونه آماری با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سال تهرانی انتخاب شده است. روش این پژوهش پیمایش است. از مهمترین یافتههای پژوهش این است که برنامههای مستند و گزارشهای تصویری، بیشترین نقش را ازنظر میزان جلبتوجه مخاطبان کسب کردهاند. همچنین منبعی که بیشترین تأثیر را ازنظر مخاطبان دارد، متخصصان، کارشناسان، صاحبنظران و استادان باتجربه گزارش شده است، که میتوان نتیجه گرفت که بهترین الگو برای ارائه پیامهای سلامت در تلویزیون، برنامههایی در قالب مستند و گزارشهای تصویری و با حضور، متخصصان، کارشناسان، صاحبنظران و استادان باتجربه است.
هادی خانیکی؛ حسین بصیریان جهرمی
چکیده
چکیده شبکههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر زمینه کنشگری را بیش از سایر رسانههای متأخر فراهم آوردهاند. گفتمان قدرت، که زمانی متفکران علوم انسانی را از جنبههای گوناگون، به تفسیر و تأویل این کنشها وا میداشت، اکنون در فضای مجازی به نحو پیچیده و شبکهای تعریف میشود. بر این اساس کنشگری کاربران، به دنبال خود، بسیج و همسویی ...
بیشتر
چکیده شبکههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر زمینه کنشگری را بیش از سایر رسانههای متأخر فراهم آوردهاند. گفتمان قدرت، که زمانی متفکران علوم انسانی را از جنبههای گوناگون، به تفسیر و تأویل این کنشها وا میداشت، اکنون در فضای مجازی به نحو پیچیده و شبکهای تعریف میشود. بر این اساس کنشگری کاربران، به دنبال خود، بسیج و همسویی پیروان یک عقیده را در فرهنگ رسانهای مجازی پیش میکشد. این مقاله در آغاز، به منظور ارائه تحلیل مفهومی از ماهیت قدرت و چگونگی بروز و اعمال آن در روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، با بهرهگیری از نظرات متفکران برجسته این حوزه به تشریح وجوه گوناگون قدرت به ویژه در سالهای اخیر میپردازد. در ادامه سه کارکرد معطوف به حوزههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سه موضوع میدان التحریر در انقلاب مصر، جنبش والاستریت در آمریکا، و قرار خزبازی- آبپاشی و حمایت از کودکان کار در ایران، که مشخصاً به ظرفیتهای شبکه اجتماعی فیسبوک و کنشگری شبکهوندان در فضای واقعی مرتبط است، توصیف و تحلیل میشود.
هادی خانیکی؛ لیدا کاووسی
چکیده
این مقاله در چارچوب تحولات نظری ارتباطات توسعه به طرح و بررسی تیافدی[1] و ویژگیهای آن پرداخته است.
تیافدی محصول دو چرخش پارادایمی در ارتباطات توسعه از نظریات خوشبینانه «مکتب نوسازی» به نظریات انتقادی «مکتب وابستگی» است که در چارچوب گفتمان «توسعه از نوعی دیگر» و نظریات «ارتباطات مشارکتی» شکل گرفت ...
بیشتر
این مقاله در چارچوب تحولات نظری ارتباطات توسعه به طرح و بررسی تیافدی[1] و ویژگیهای آن پرداخته است.
تیافدی محصول دو چرخش پارادایمی در ارتباطات توسعه از نظریات خوشبینانه «مکتب نوسازی» به نظریات انتقادی «مکتب وابستگی» است که در چارچوب گفتمان «توسعه از نوعی دیگر» و نظریات «ارتباطات مشارکتی» شکل گرفت و در برنامههای جدید توسعه و ارتباطات به ویژه در آمریکای لاتین جایگاه مهمی یافت. بنیان “تئاتر برای توسعه” بر تلفیق و ترکیب تؤامان دو عنصر «سرگرمی» و «آموزش» قرار دارد که با استفاده از تجارب و ظرفیتهای عمومی، تئاتر را برای ترغیب اجتماع به بیان دغدغهها، مشکلات و راهحلهای ممکن و آموزش غیررسمی شهروندان در مسیر توسعه به کار میگیرد. در این مقاله کوشش شده است که توصیف و تبیین ویژگیها و وجوه تمایز ارتباطی “تئاتر برای توسعه” با استفاده از رویکرد نظری پائولو فریره در آموزش و آگوستو بوال در نمایشهای کاربردی ارائه شود
هادی خانیکی؛ محمود بابائی
چکیده
چکیده سازوکارها و ابزارهای ارتباطی اینترنت، به دلیل فراهم کردن امکان تعامل، اشتراکگذاری و شکلگیری شبکههای ارتباطی در بین کنشگران فضای سایبر، از دیدگاه علوم ارتباطات و جامعهشناسی مقولهای دارای اهمیت است. بررسی تعامل انسان - انسان در فضای سایبر، و تأثیر اینگونه تعاملهای متکی به سازوکارهای ارتباطی فناوری اینترنت، میتواند ...
بیشتر
چکیده سازوکارها و ابزارهای ارتباطی اینترنت، به دلیل فراهم کردن امکان تعامل، اشتراکگذاری و شکلگیری شبکههای ارتباطی در بین کنشگران فضای سایبر، از دیدگاه علوم ارتباطات و جامعهشناسی مقولهای دارای اهمیت است. بررسی تعامل انسان - انسان در فضای سایبر، و تأثیر اینگونه تعاملهای متکی به سازوکارهای ارتباطی فناوری اینترنت، میتواند منجر به طرح این فرضیه شود که: بستر ارتباطی اینترنت، دارای پتانسیل ایجاد الگوهای نوین کنشگری است و نوع ابزار ارتباطی مورد استفاده کنشگران و میزان مهارت آنان در کاربرد ابزار ارتباطی، الگو و سطح تعامل کنشگران را در فضای سایبر تعیین میکند. در این مقاله، تأثیر و نقش سازوکارهای تعاملی اینترنت در شکلگیری الگوهای دسترسی، کنشگری و بیانی کنشگران فضای سایبر ایران،شامل وبلاگستان و شبکههای اجتماعی فارسی، مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به ماهیت پرسشهای پژوهش، از روش «پیمایش» و در گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه الکترونیکی استفاده شده است. جامعة آماری مورد مطالعه،کنشگران فعال در چهار سرویسدهندة اصلی وبلاگنویسی فارسی و چهار سایت شبکههای اجتماعی فضای سایبری ایران بودند. نتایج پژوهش نشان داد که بین الگوهای کنشگری، بیانی و دسترسی در نظام تعاملی انسان-انسان در اینترنت، و سازوکارهای ارتباطی این فناوری رابطة مثبت وجود دارد. همچنین، نتایج آزمونها نشان داد که میزان این رابطه، در حد کم است.