مطالعات فرهنگی
یعقوب احمدی
چکیده
مطالعه حاضر درواقع پژوهشی در حوزه روانشناسی اجتماعی است و به بررسی وضعیت جهتگیریهای ارزشی جوانان شهر سنندج (18-29) که بازتاب اهداف متعالی و مطلوب و اولویتهای کنشی و باوری آنهاست در پیوند با سبکهای هویتی میپردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، کاربردی و پیمایشی و مقطعی است (نیمه دوم سال 2017). حجم نمونه مقتضی 345 نفر ...
بیشتر
مطالعه حاضر درواقع پژوهشی در حوزه روانشناسی اجتماعی است و به بررسی وضعیت جهتگیریهای ارزشی جوانان شهر سنندج (18-29) که بازتاب اهداف متعالی و مطلوب و اولویتهای کنشی و باوری آنهاست در پیوند با سبکهای هویتی میپردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، کاربردی و پیمایشی و مقطعی است (نیمه دوم سال 2017). حجم نمونه مقتضی 345 نفر و نمونهگیری نیز به روش خوشهای چندمرحلهای انجامگرفته است. یافتههای تجربی حاکی از ارتباط معنادار و مثبت میان سبک هویتیابی اطلاعاتی با ابعاد آمادگی برای تغییر و شاخص موفقیت در بعد خودافزایی ارزشهای فرهنگی؛ سبک هنجاری با بعد محافظهکاری و نهایتاً سبک هویتیابی آشفته با ارزشهای فرهنگی در راستای تأکید بر منافع فردی مانند ارزشهای مربوط به خودافزایی است. به لحاظ نظری، میتوان عنوان نمود که علیرغم تمرکز بر جنبههای متمایز، نوعی یکپارچگی نظری، محتوایی و پیشفرضهای همپوشان بهویژه در رابطه با انگیزههای انسانی در این دو گونهشناسی (سبکهای هویتیابی و ارزشهای فرهنگی) و بحث نظری در راستای خود، هویت و فرهنگ وجود دارد. چنین وضعیتی را بیش از همه میتوان به تعبیری وبری بهمثابه نوعی رابطه یا هماهنگی انتخابی میان سبکهای هویتی و ارزشهای فرهنگی تلقی کرد.
جامعه شناسی
یعقوب احمدی؛ سالار مرادی
چکیده
در سالیان اخیر و با رشد اینترنت و فناوریهای اجتماعی آنلاین، پرسشهای متعددی در رابطه با نوع، شدت، کیفیت و وسعت فعالیتهای مدنی در جهان مبتنی بر شبکههای اجتماعی مطرح شده است. این نوشتار با توجه به اثرگذاری شبکههای اجتماعی آنلاین در انتخاباتهای اخیر از 1388 به این سو و رویدادهای پس از آن، درصدد ارزیابی اثر سرمایه اجتماعی موجود ...
بیشتر
در سالیان اخیر و با رشد اینترنت و فناوریهای اجتماعی آنلاین، پرسشهای متعددی در رابطه با نوع، شدت، کیفیت و وسعت فعالیتهای مدنی در جهان مبتنی بر شبکههای اجتماعی مطرح شده است. این نوشتار با توجه به اثرگذاری شبکههای اجتماعی آنلاین در انتخاباتهای اخیر از 1388 به این سو و رویدادهای پس از آن، درصدد ارزیابی اثر سرمایه اجتماعی موجود در شبکههای آنلاین بر فرهنگ شهروندی شهروندان شهر سنندج برآمده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی و با کاربرد پیمایش انجام پذیرفته است. پرسشنامه مرکب از پرسشهای استاندارد دیمیتری ویلیامز و پرسشنامه محقق ساخته برای فرهنگ شهروندی بوده است که مبتنی بر اعتبار و پایایی مناسب و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای در میان 400 نفر از پاسخگویان توزیع گردید. یافتهها حاکی از سطح متوسط میانگین فرهنگ شهروندی و توجه بیشتر به مشارکت مدنی بوده است. در میان مولفههای مشارکت مدنی، ابعاد نگرشی و باوری بیش از مولفههای حوزه رفتاری یا عملی مورد توجه شهروندان بوده است. نتایج استنباطی نیز حاکی از آن است که مهمترین بعد سرمایه اجتماعی اثرگذار بر فرهنگ شهروندی، سرمایه اجتماعی برون گروهی موجود در فضای مجازی بوده است.