دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122Reconstructing the Meaning Source Communication Modelبازسازی مدل ارتباطی «منبع معنی»144173510.22054/qjss.2015.1735FAمهدیمحسنیان راداستاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20141219<strong>Abstract</strong> <br />In all scientific disciplines, models have played an important role as the mediator between theory and action and therefore have made the education easier. But among the variety of disciplines, the role of models in the communication science is so highlighted that an independent book can properly deal with the reviewing and comparison of various complication models. To reveal almost all communicational elements and their interactions in a model, this paper has traced a sensible procedure based on the observance of different degrees of magnification in an assumed microscope. With commitment to this suggestion, the paper has inspected the relations between the old communication theory of "meaning seat in the brain, not in the message" and new achievements in the brain nervous system. The paper then suggests that the meaning must be followed in a newly discovered place in the brain’s hippocampus, called "Long-lasting memory" and it’s function relies on macro-molecules of proteins. <br />During the next part, the paper has developed its suggestions in the last version about a main issue or problem in the communication which was "the necessity of the similarity of manifested meaning in the communicatee with <br />the intended meaning in the communicator" - resumed as M'/M – and<br /> suggested a new key issue or problem about "the necessity of the similarity of achieved concept by communicatee with the sent content by communicator" – resumed as C'/C -. Then, along with explaining two secondary problems –the strength of the relevance between intended meaning of the communicator and his produced content (briefly called M and C) - and - the strength of the relevance between the achieved concept of communicatee and his/her manifested meaning (briefly called M' and C') -, the paper suggests that communication is a process with four issues or problems. <br /> Finally, reviewing the Iranian sages' ideas about communication during past centuries, the paper introduces a new communication element called "the third context".مهدی محسنیان راد*<br /> تاریخ دریافت: 28/9/93<br /> تاریخ پذیرش: 15/4/94 <br /><br />چکیده<br />مدلها در رشتههای گوناگون علوم توانستهاند نقشی میانجی میان تئوری و عمل را ایفا کرده و آموزش را آسانتر کنند. این نقش در دانش ارتباط آنچنان است که میتوان در کتاب مستقلی صرفاً به مرور و مقایسه انواع مدلهای ارتباط پرداخت. مقاله حاضر معتقد است که اگر در ترسیم مدل ارتباط، نظمی منطقی و مبتنی بر رعایت درجات بزرگنمایی یک میکروسکوپ فرضی دنبال شود، احتمالاً بتوان بیشتر عناصر ارتباط و تعامل میان آنها را نمایش داد. مقاله با پایبندی به چنین پیشنهادی، به جستجوی ربط میان نظریه دیرینه گروهی از اندیشمندان ارتباط در «وجود معنی در ذهن، نه در پیام» و دستاوردهای جدید پژوهشگران سیستم عصبی مغز پرداخته و این دیدگاه را مطرح میکند که معنی را باید در محل تازه کشف شدهای به نام «حافظه طولانی ماندنی» در هیپوکامپ مغز دنبال کرد و به این قضیه متکی بود که عملکرد آن وابسته به مولکولهای بزرگ پروتئینی است. سپس مقاله در کنار بیان مسئله «مشابهت معنی متجلی شده در ارتباطگیر با معنی مورد نظر ارتباط گر» که در ویرایشهای پیشین مدل «منبع معنی» بهصورت ( ) مطرح میشده، مسئله اصلی دیگری را عنوان میکند که بیانگر «مشابهت مفهوم صید شده ارتباط گیر با محتوای ارسالی ارتباط گر« ( ) است. آنگاه با توضیح درباره دو شرط فرعی «میزان ربط معنی مورد نظر ارتباطگر با محتوای تولیدی او«(ربط میان ( با C) و «میزان ربط مفهوم صید شده ارتباط گیر بامعنی متجلی شده او» (ربط میان با ) موضوع چهار مسئلهای بودن فرا گرد ارتباط را مطرح میکند. آنگاه در آخرین مرحله بازنگری مدل پیشین، در مروری بر اندیشه حکمای قرون گذشته ایران درباره ارتباط، عنصر جدیدی را مییابد که به آن «زمینه سوم» میگوید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122A Comparative Study of The Feeling of Place Attachment In Formal Settlements & Informal Settlements
(Parand New Town and Nasimshahr)مطالعه تطبیقی حس تعلق مکانی در سکونتگاههای رسمی و غیررسمی (مورد مطالعه: شهر جدید پرند و نسیم شهر)4574173610.22054/qjss.2015.1736FAمحمدشیخیاستادیار برنامه ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبائیسعیدهامینیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیآناهیتانظامیکارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150415<strong><em>Mohammad Sheykhi<strong>[1]</strong></em></strong> <br /><strong><em>Anahita Nezami<strong>[2]</strong></em></strong> <br /><strong><em>Saeedeh Amini<strong>[3]</strong></em></strong> <br />Date of Receive: 2015/4/15 <br />Date of Accept: 2015/9/3 <br /><strong> </strong> <br /><strong>Abstract </strong> <br />The feeling of place attachment is one of the most important factors affecting the individual’s relationship with the environment. This feeling encompasses various factors which affect the individual’s quality of life in any place. The existence or non-existense of the feeling of the Place attachment affects the behavior of individuals in the society. This study has been conducted with the aim of studying and comparing the factors which affect the feeling of place attachment among the settlers of Parand New Town (formal settlement) and Nasimshahr (informal settlement). In order to achieve this goal, the researchers tried to develop an appropriate theoretical framework by relying on the existing theoretical perspectives and in the light <br /> of that, the research hypotheses were formulated. The required data were<br /> provided using the survey method. Based on the Cochran's formula, the <br />sample size was estimated to be 392 and multi-stage cluster sampling method was used. The results of this study indicated that in informal settlement (Nasimshahr), the feeling of place attachment is more than formal settlement (Parand New Town). Also the social capital of the settlers of Nasimshahr was more than settlers of Parand New Town and the cultural capital of the settlers of Parand New Town was more than that of the settlers of Nasimshahr. The regression analysis results showed that the feeling of place attachment in Parand New Town was affected respectively by social capital, attitude towards physical– spatial characteristics and cultural capital and in Nasimshahr it was respectively affected by social capital, cultural capital and attitude towards physical– spatial characteristics. In sum, according to the results, social capital is the main factor that affects the feeling of place attachment in Parand New Town and Nasimshahr. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]. Assistant Professor of Planning، Allameh Tabatabaee University. <br /> m.shaikhi3000@gmail.com <br /> <br /> <br />[2]. MA in urban planning and regional Allameh Tabatabai University. <br /> anahita.nezami@yahoo.com <br /> <br /> <br />[3]. Assistant Professor of Sociology، Allameh Tabatabaee University. samini@atu.ac.irمحمد شیخی*<br /> سعیده امینی**<br />آناهیتا نظامی***<br /> تاریخ دریافت: 26/1/94<br /> تاریخ پذیرش: 12/6/94<br /><br />چکیده<br />حس تعلق مکان از مهمترین عوامل اثرگذار بر رابطه فرد با محیط است. این حس دربرگیرنده عوامل گوناگونی است که کیفیت زندگی فرد در مکان را متأثر میسازد. وجود حس تعلق و یا عدم وجود آن بر رفتارهای افراد در جامعه تأثیر میگذارد. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر حس تعلق مکان در میان ساکنین شهر جدید پرند (اسکان رسمی) و نسیم شهر (اسکان غیررسمی) انجام گرفته است. برای نیل به این هدف تلاش شد تا با اتکا به دیدگاههای نظری موجود چارچوب نظری مناسبی تدوین و در پرتو آن فرضیاتی تنظیم گردد. با استفاده از روش پیمایش و آمار توصیفی و استنباطی دادههای لازم فراهم و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 392 نفر و نمونهگیری چندمرحلهای بکار گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که حس تعلق مکانی در اسکان غیررسمی (نسیم شهر) بیش از اسکان رسمی (پرند) است. همچنین سرمایه اجتماعی ساکنان نسیم شهر بیش از ساکنان پرند و سرمایه فرهنگی ساکنین پرند بیش از ساکنین نسیم شهر است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این است که حس تعلق مکانی در شهر جدید پرند به ترتیب از سرمایه اجتماعی، نگرش به ویژگیهای فضایی- کالبدی، سرمایه فرهنگی و حس تعلق مکانی و در نسیم شهر به ترتیب از سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و نگرش به ویژگیهای فضایی - کالبدی تأثیر میپذیرد. درمجموع مطابق نتایج حاصله، سرمایه اجتماعی مهمترین عامل اثرگذار بر حس تعلق مکان در دو شهر پرند و نسیم شهر است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122Typology of Pilgrimage and The Piety of The Pilgrims
Exploring The Meaning of The Action of The Pilgrimage of Imam Reza’s Pilgrimsگونه شناسی زیارت و دینداری زائران معنا کاوی کنش زیارت زائران امام رضا (ع)75106173710.22054/qjss.2015.1737FAابوترابطالبیدانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیالههبراق علی پورکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20120418<strong><em>Abotorab Talebi<strong>[1]</strong></em></strong> <br /><strong><em>Elahe Boragh Alipour<strong>[2]</strong></em></strong> <br />Date of Receive: 2012/4/18 <br />Date of Accept: 2013/4/6 <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br />The purpose of this paper is to examine the phenomenon of "pilgrimage of Imam" and understanding Iranian pilgrims. In examining pilgrimage, four dimensions can be identified: rituals pertaining to the fashion of performing the pilgrimage (practical dimension), beliefs that underlie these actions (belief dimension), social conditions and the individual’s (pilgrim’s) perceptions about this act. The purpose of this paper is to examine and understand the action of pilgrimage from the viewpoint of the actor (the understanding of the actors). <br />We explored the meaning of this action using qualitative research method and grounded theory method. The research data have been obtained through in-depth interviews and the observation method was also used as an auxiliary technique. <br /> The findings of this study revealed different patterns of piety. Also it reaches the effect of Iranian’s piety pattern as a key factor in forming each individual’s vision towards pilgrimage and ultimately his/her understanding of pilgrimage. In fact, data analysis has recognized a pattern of piety and pilgrimage in two general categories which includes seven subcategories: Ideological, traditional, intellectual, pseudo-intellectual, ritualistic, ceremonial, and newly emerged. This typology is conducted on the basis of differences of pilgrim’s vision towards religion, pilgrimage, the Imam’s pilgrimage and the effect of these different visions in the act of pilgrimage. <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]. Associate Professor of Sociology، Allameh Tabatabaee University. <br /> tatalebi@yahoo.com <br /> <br /> <br />[2]. MA in Sociology, from Allameh Tabataba’i University. هدف این مقاله بررسی پدیده"زیارت امام" و فهم زائران ایرانی میباشد. در بررسی زیارت، چهار بعد قابلشناسایی است؛ آداب و مناسک که مربوط به نحوه انجام زیارت است (وجه عملی)، اعتقاداتی که در پس این اعمال نهفتهاند (وجه اعتقادی)، شرایط جامعه و درک فرد (زائر) از این کنش. هدف این مقاله بررسی و فهم کنش زیارت از منظر کنشگر، تفهم کنشگران میباشد.<br /> ما با استفاده از روش تحقیق کیفی و شیوه نظریه مبنایی، به معنا کاوی این کنش پرداختهایم. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه عمیق بهدستآمده ولی از روش مشاهده نیز بهعنوان تکنیک کمکی استفاده نمودهایم.<br />الگوی پارادایمی زیارت با توجه به پدیده محوری حضور در حرم امام رضا(ع) و برقراری نوعی ارتباط، زمینه، شرایط میانجی، شرایط علّی، استراتژیهای کنش زیارت، و پی آمدهای آن بررسی شده است. نتیجه پژوهش مؤید الگوهای گوناگون دینداری وتاثیر الگوی دینداری ایرانیان بهعنوان عاملی مهم در شکلگیری بینش فرد به زیارت و سرانجام درک وی از زیارت میباشد. در واقع با تجزیهوتحلیل دادهها، الگویی از دینداری و زیارت در دودسته کلی و هفت نوع: مکتبی، سنتی، روشنفکرانه، شبه روشنفکرانه، مناسکی، مناسبتی و نوظهور بازشناسی شدهاند. این سنخ شناسی بر اساس تفاوت بینش زائران نسبت به دین، زیارت و زیارت امام و تأثیر این بینشهای متفاوت در انجام زیارت، انجامگرفته است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایرانفضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی تهران)107128173810.22054/qjss.2015.1738FAمعصومهقاراخانیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیسید آیت اللهمیرزاییاستادیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهتگیJournal Article20141002معصومه قاراخانی* <br />سید آیتالله میرزایی**<br /> تاریخ دریافت: 10/7/93<br /> تاریخ پذیرش: 15/12/93<br /><br />چکیده<br />ضعف فضای هنجاری، یکی از جنبههای بحثانگیز اخلاق علم از جمله علم اجتماعی در ایران است. دستیابی به فضای هنجاری مناسب برای توسعه علوم اجتماعی در ایران مستلزم شناخت و فهم این فضا در فرایند آموزش، پژوهش، نشر و کاربرد این علم است. این مقاله با تمرکز بر مسالهمندی فضای هنجاری آموزش در ایران در پی آن است با استفاده از رویکرد کیفی و تحلیل و تفسیر مصاحبههای نیمهساختمند بر پایه برداشت دانشجویان دکتری این رشته در دانشگاههای دولتی شهر تهران نیمرخ و روایتی از فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران ارائه دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، هنجار گریزی و رواج رفتارهای مغایر با استانداردهای علمی و دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی بهصورت فرایندی، رشد و گسترش یافته است. سپس در فقدان واکنش کنشگران وفادار به ارزشها و استانداردهای علم و اخلاق علم و سکوت و پذیرش آنان، روند «عادیسازی هنجارشکنی» با «امتناع تغییر» همسو شده است و درنتیجه عدم تبعیت از هنجارهای علمی به شکل «هنجارشکنی سیستماتیک» درآمده است. ساختار پشتیبان و تسهیلکننده این هنجارشکنی سیستمی، مرکب از «سیطره اقتدار اداریِ» همسو و همراستا با «استیلای سیاست بر فضای علم»، نهادهای علمی را عرصه «شکلگیری و بازتولید حلقههای قدرت و مکانهای فرصت» نموده است. بهگونهای که قدرت و مدیریت متبوع قدرت در نهادهای علمی، فضا را بر حوزه معرفت و کاوشگران و اندیشمندان علم تنگ نمودهاند. پیدایش چنین زمینه ساختاری بهنوبه خود به دوام و قوام فضای هنجارشکنی و درنتیجه استمرار روند افول نفوذ و اقتدار علم دامن زده است. چنانکه میتوان ادعا کرد هنجارشکنی در فضای علم در چارچوب ساختار کنونی نظام علم در ایران، خصلتی کارکردی یافته است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122Regional Aristocracy and Khanian Macro-Landownership in Iran: Gallehdar Regionآریستوکراسی منطقهای و کلانمالکی خانی در ایران: منطقه گلهدار129196172310.22054/qjss.2015.1723FAمحمدرضاتهمککارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیابراهیمتوفیقمدرس جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141211Regional Aristocracy and Khanian Macro-Landownership in Iran:Gallehdar Region <br /><br />Mohammadreza Tahmak <br />Ebrahim Towfigh <br />Date of Receive: 2014/12/11<br />Date of Accept: 2015/5/19 <br /><br />Abstract: <br />Aristocracy, as an explanatory concept for Iran history, has remained a controversial issue among historical sociologists, who have mentioned that aristocracy has not existed in Iran history. This research carried out with singularity approach and grounded theory method in Gallehdar County, however, resulted in exploring and conceptualizing the khanian macro-landownership and regional aristocracy phenomena, and constructing the theory of continuance of aristocracy of Gallehdar governors in Iran prior to the modern state. The results indicate the longevity of aristocracy, local governance and landownership of Gallehdar governors have been based on local mutual supportive relations (on the one hand, inner- regional, between this aristocratic group and subordinate armed and powerful groups inside the county, and trans-regional relations between this group and governors of regions around the county on the other).<br /> <br /><br /><br /><br /><br />چکیده<br />وضعیت آریستوکراسی زمیندار در ایران همواره مورد بحث جامعهشناسان تاریخی بوده و معتقدند آریستوکراسی ارضی در ایران وجود نداشته است. این تحقیق که با رویکرد نقادانه و تکینهنگری و روش نظریه مبنایی در محدوده تاریخی منطقه گلهدار از ایالت فارس صورت گرفت، به کشف و مفهومسازی از پدیدههای تابحال مورد غفلت واقع شده آریستوکراسی منطقهای و کلانمالکی خانی در پژوهشهای جامعهشناسی تاریخی ایران و برساختن نظریه تداوم آریستوکراسی و کلان مالکی خانی در ایران پیشادولت مدرن انجامید؛ و نشان میدهد، برخلاف نظریات تاکنون ارائه شده، با وجود آمد و رفت حکومتها، این آریستوکراتها از تداوم تاریخی برخوردار بودهاند. این تداوم مبتنی بوده است بر وجود ارتباطات حمایتی متقابل محلی (درون منطقهای، میان گروه آریستوکرات با گروههای درون منطقه و فرامنطقهای، میان آنها با حکام مناطق مجاورشان).دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122دیپلماسی شهروندی و فعالیت دیپلماتیک شهروندان تهرانی در فضای مجازیدیپلماسی شهروندی و فعالیت دیپلماتیک شهروندان تهرانی در فضای مجازی «مطالعه دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی در اینترنت»198257173910.22054/qjss.2015.1739FAطاهرهآذریدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیعلی اصغرکیادانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131211طاهره آذری*<br />علیاصغر کیا**<br /> تاریخ دریافت: 20/9/92<br /> تاریخ پذیرش: 15/9/93<br /><br />چکیده <br />در معنای کلی، دیپلماسی شهروندی به مفهومی اطلاق میشود که در آن شهروندان معمولی به عنوان نمایندگان غیررسمی کشور خودشان در زمینه روابط خارجی، ایفای نقش میکنند. در دیپلماسی شهروندی، شهروندان از حق برقراری ارتباط با شهروندان جوامع دیگر برخوردار هستند تا بتوانند به دیدگاههای مشترک برسند و یا تاثیرات نامطلوب ناشی از سیاستهای خارجی نادرست برخی دولتها را از بین ببرند. امروزه بخش اعظمی از فعالیتهای مربوط به دیپلماسی شهروندی با استفاده از رسانههای نوین به انجام میرسد. رسانههای نوین این امکان را برای عده زیادی از شهروندان جوامع گوناگون فراهم نموده که بتوانند با یکدیگر به صورت رودررو به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. در جهان امروز، با وجود پیشرفتهای بزرگ علمی، شناخت و آگاهی متقابل مردم دنیا از اخلاق، افکار و رفتار یکدیگر، در رفع بحرانهای جهانی از تاثیر به سزایی برخوردار است و علت اصلی عدم تفاهم بینالمللی نیز این است که هنوز ملل دنیا نمیتوانند درباره زندگی جمعی یکدیگر اطلاعات لازم را کسب کنند و نسبت به هم بی-اعتمادند. لذا برقراری ارتباط در چارچوب دیپلماسی شهروندی برای توسعه روابط انسانی، رفع اختلافها، از بین بردن بیاعتمادیها و دشمنیها و ایجاد تفاهم در جوامع گوناگون دنیا، از اهمیت ویژهای برخوردار است.<br />از اینرو، هدف اصلی محقق از انجام این تحقیق، شناخت میزان فعالیتهای شهروندان (دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی) در چارچوب دیپلماسی شهروندی است. جهت بررسی میزان فعالیت دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی در این چارچوب، از روش تحقیق پیمایش و تکنیک پرسشنامه استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها، دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی، فعالیت خود را در چارچوب دیپلماسی شهروندی، «زیاد» توصیف کردهاند. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از انجام آزمون خیدو، میان متغیرهای جنس، سن و تحصیلات با متغیر وابسته رابطه وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162226920151122مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهیمطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی258293174010.22054/qjss.2015.1740FAعلیساعیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسفاطمهتشویقکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسمحمدرضاییاستادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141101علی ساعی*<br />فاطمه تشویق**<br />محمد رضایی***<br /> تاریخ دریافت: 10/8/93<br /> تاریخ پذیرش: 30/7/94<br /><br />چکیده<br />موضوع این پژوهش موفقیت تحصیلی است. پژوهشگران نشان دادهاند که افزایش درآمد و سرمایه مالی خانواده باعث موفقیت تحصیلی دانشآموزان شده است. در این پژوهش علاوه بر مفهوم سرمایهفرهنگی خانوده دو متغیر جدید سرمایهفرهنگی دانشآموزی و سرمایهفرهنگی مدرسهای نیز مطرح شده است. سؤال تحقیق بهصورت زیر بیانشده است: رابطه سرمایه فرهنگی حاصل از خانواده مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان چگونه است؟جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر سال چهارم در سطح مناطق 20 و 6، 1 تهران است. برای ارزیابی تجربی فرضیات، 300 نفر از دانشآموزان دختر بهعنوان نمونه انتخابشده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش تکنیک تحلیل رگرسیون بر مبنای دادههای فازی استفادهشده است. نتایج پژوهشی نشان داد که سرمایه فرهنگی خانواده و سرمایه فرهنگی مدرسهای رابطه معناداری با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد و دانشآموزان طبقات پایین با بهرهگیری از سرمایه فرهنگی به موفقیت تحصیلی دستیافتهاند. همچنین سرمایه فرهنگی در حضور پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نوع مدرسه تأثیر بیشتری بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد.