دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522Government policies and political development in Iran (1384-1368)سیاستهای دولت وتوسعه سیاسی در ایران (1384-1368)747688810.22054/qjss.2013.6888FAطاهرهقادریاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161226<em>توسعه سیاسی پدیدهای است که نمیتوان تأثیرش را بر حیات اجتماعی - سیاسی جهان امروز، بهویژه در جوامع در حال توسعه، انکار کرد. در فرایند تحقق توسعه سیاسی عوامل گوناگونی ایفای نقش میکنند که در میان آنها، دولت به عنوان بزرگترین و مهمترین نهاد سیاسی جامعه نقش با اهمیتی بر عهده دارد. سامان این مقاله نیز بر همین امر استوار است؛ یعنی به دنبال مطالعه نسبت میان دولت و توسعه سیاسی است. برای دستیابی به این هدف، از روش مقایسهای مبتنی بر مطالعه اسنادی استفاده شده که در آن دو دوره گوناگون ولی پیدرپی تاریخ معاصر ایران (1376-1368) و (1384-1376) مورد بررسی قرار گرفته است، یعنی دوران شانزده سالهای که در طی آن دو الگوی نسبتاً متفاوت از مدیریت سیاسی، زمام اجرایی و امر سیاستگذاری دولت را در دست داشتند. مقایسه یافتهها دلالت بر این دارد که تحقق توسعه سیاسی وابستگی زیادی به نوع رویکرد و سیاستهای اتخاذ شده از سوی دولت دارد. افزون بر این، میزان تحکیم و یا تضعیف توسعه سیاسی بستگی به نوع رابطهای دارد که دولت با جامعه مدنی برقرار میکند. در واقع، ساز و کار موجود در این شبکه تعاملی، تعیین کننده چرایی تفاوت در چند و چون و سمت و سوی توسعه سیاسی است. </em>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522Qualitative content analysis publicity slogans ninth parliamentary election period in KhrmBadتحلیل محتوای کیفی شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد:4984688910.22054/qjss.2013.6889FAمهدیطالباستاد دانشگاه تهرانJournal Article20161226<em>هدف این پژوهش شناخت</em><em>ابعاد، اولویتها و تاکیدهای توسعه اجتماعی در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد</em><em>میباشد، که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی</em><em>و</em><em>رویکردهای عرفی</em><em>و</em><em>تلخیصی</em><em>به</em><em>صورت</em><em>مشترک</em><em>انجام گرفته است و مبنای تعیین مضامین و مقولههای پژوهش نیز مطالعه اکتشافی متن تبلیغاتی کاندیداها و مباحث نظری در حوزه توسعه، تبلیغات و سیاستهای اجتماعی میباشد. </em><em>در تحلیل کیفی محتوای حاضر از ضریب کاپای کوهن برای برآورد توافق بین کدگزاران استفاده شده است. ضریب کاپا محاسبه شده در حدود 7/0 بهدست آمد؛ که حاکی از پایایی قابل قبول و توافق بین کدگزاران است. </em><em>جامعه آماری، اقلام تبلیغاتی (تراکت، پوستر، کارت، بروشور) تمام 28 شرکتکننده نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد میباشد. باتوجه به حجم کم جامعه آماری اقلام تبلیغاتی تمام کاندیداهای شرکتکننده در انتخابات به صورت تمامشمار انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد که 85.7 درصد از کاندیداها اقدام به ارائه شعارهای تبلیغاتی نمودهاند؛ از میان آنهایی که شعار تبلیغاتی داشتهاند؛ گفتمان «رفاهی</em><em><sub>–</sub></em><em> خدماتی» و «تولیدی (صنعت و معدن)» در شعارهای تبلیغاتیشان غالب میباشد و محتوای اهداف و شعارهایشان به رویکردهای توسعهای «نیازهای اساسی» و «رویکرد مهندسی و تولیدی» نزدیکی بیشتری داشت. بهطوری که فضای کلی شعارها از رویکردهای</em><em>توسعه انسانی،</em><em>توسعه بومآورد</em><em>و بویژه توسعه پایدار، نیز فاصله دارد؛ در نهایت میتوان گفت کاندیداها، گروههای محروم و طبقات پایینتر اجتماعی را مخاطب خود قرار دادهاند، که فراوانی بیشتر شعارهای رفاهی- خدماتی و تولیدی و همچنین کمتوجهی به شعارهای فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی گویای این امر است و نشان دهنده این واقعیت است که محتوای شعارها منطبق بر توسعه همهجانبه و متوازن نبوده است. </em>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522Social trauma of representation of children and adolescents in social documentaries after the Islamic Revolution of Iranچگونگی بازنمایی آسیبهای اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران85128689010.22054/qjss.2013.6890FAعلیرضاحسینیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161226<em>در این مقاله 10 مستند اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول بررسی این نکته که مسائل و آسیبهای اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب چگونه بازنمایی شدهاند، دوم این که در فیلمهای مورد بررسی از بین چهار نهاد خانواده، دولت، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی کدام یک بیشتر به عنوان مقصر اصلی در پیدایش آسیبهای اجتماعی کودکان و نوجوانان شناخته شدهاند؟ چارچوب نظری مقاله متأثر از تقسیمبندی جان هاگان در مورد مسائل اجتماعی است، فیلمها با سه رویکرد کارکردگرایی، تضاد و کنش متقابل نمادین با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفتهاند.</em>
<em>نتایج تحقیق بدین گونه بود که مستندهای اجتماعی ساخته شده در سالهای اولیه انقلاب به دلیل باز بودن فضای سیاسی و اجتماعی کشور با استفاده از رویکرد تضاد به بازنمایی آسیبهای اجتماعی پرداختهاند، یعنی بیش از هر چیز تضاد طبقاتی موجود در جامعه به عنوان عامل پیدایش مسائل اجتماعی کودکان و نوجوانان مطرح شده است. با گذشت زمان یعنی در دهه هفتاد و هشتاد شاهد تغییر رویکرد مستند سازان هستیم و فیلمها با رویکرد کارکردگرایی و در مواردی کنش متقابل نمادین به بررسی آسیبهای اجتماعی پرداختهاند، یعنی مواردی همچون فقر اقتصادی، عدم کنترل و نظارت خانوادهها، همنشینی با دوستان و غیره به عنوان عوامل مؤثر در پیدایش آسیبهای اجتماعی مطرح میشوند. همچنین خانواده بیش از هر نهاد دیگری در فیلمهای مورد بررسی به عنوان عامل اصلی پیدایش آسیبهای اجتماعی معرفی شده است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522The disappearance of symbolic exchange in women's magazinesناپدید شدن مبادله نمادین در مجلات زنان129194689110.22054/qjss.2013.6891FAمحمودمهامهیئت علمیJournal Article20161226<em>با توجه به اهمیت روزافزون رسانه در دنیای جدید از یک طرف و اهمیت زنان به عنوان بخش مهمیاز مخاطبان رسانه از طرف دیگر، در این پژوهش تلاش شده است نحوه پیام رسانی و تاثیرگذاری مجلات غیرتخصصی و عمومی منتشر شده برای زنان در زمینه رشد مصرف گرایی، مورد بررسی قرارگیرد. از این رو، 11 مجله غیرتخصصی که مخاطب اصلی آنها، زنان میباشند به روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند. سئوال اصلی این پژوهش چنین است: آیا در محتوای مجلات زنان مورد بررسی، روند "ناپدید شدن مبادله نمادین " را میتوان دید؟ فرضیه این پژوهش با استفاده از چارچوب نظری بودریار طراحی شده و بر ابعاد "ناپدید شدن مبادله نمادین " که شامل حاد واقعی، توهم کارکرد، تسلط مبادله نشانهای و تسلط مبادله اقتصادی است، متمرکز میباشد. یافتههانشان میدهد که روند " ناپدید شدن مبادله نمادین " در مجلات زنان مورد بررسی، بر اساس ابعاد یاد شده و مولفهها و شاخصهای تعیین شده به صورت غالب و فراگیر وجود دارد. همچنین با توجه به شاخصهای موجود در این پژوهش، رشد مصرف گرایی در میان زنان، منجر به خردگریزی پیچیدهای گردیده که زمینه ساز بروز آسیبهای جدی برای آنان شده است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522Check the status of professional journalism and development in the local pressبررسی جایگاه روزنامهنگاری حرفهای و توسعه در مطبوعات محلی196244689210.22054/qjss.2013.6892FAمحمدمهدیفرقانیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161226<em>این مقاله، بر اساس نتایج تحلیل محتوای مطالب مطبوعات محلی استان خوزستان تدوین شده است. هدف اصلی پژوهش، بررسی مطبوعات محلی استان خوزستان از نظررعایت اصول روزنامهنگاری حرفهای و معیارهای روزنامهنگاری توسعه در دوره زمانی فروردین تا اسفند 1389 است.</em>
<em>در مجموع این پژوهش نشان میدهد که مطبوعات محلی استان خوزستان از هر دوجنبه روزنامهنگاری توسعه و روزنامهنگاری حرفهای، کارکرد مورد انتظار را نداشتهاند، گرچه استفاده بیش از حد از اخبار و مطالب خبرگزاریها و سایرمنابع غیراختصاصی، داوری در این زمینه را با دشواری روبرو کرده است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522Social factors affecting the level of social trust, high school teachers in Khorramabadعوامل اجتماعی مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی دبیران متوسطه شهر خرمآباد246275689310.22054/qjss.2013.6893FAابوالفضلذوالفقاریاستادیار دانشگاه شاهد0000-0001-8650-029XJournal Article20161226<em>اعتماد مهمترین مولفه نظم اجتماعی و یکی از ارکان سرمایه اجتماعی محسوب میشود. اعتماد همچنین یکی از جنبههای مهم روابط انسانی و زمینه ساز همکاری میان اعضای جامعه است. مفهوم اعتماد اجتماعی از مفاهیم کلیدی جامعه شناسی بوده و از شاخصهای مهم در جامعه تلقی میشود که کاهش آن میتواند زمینه را برای رشد نا بسامانیها و بینظمیها و رشد جرائم و انحرافات در جامعه فراهم سازد. اعتماد یکی از عناصر جامعه مدنی است و میتواند به عنوان عاملی در جهت تعامل بین افراد جامعه و ارکان دولت تلقی گردد. </em>
<em>این پژوهش با ارائه یک مطالعه موردی از دبیران متوسطه شهر خرم آباد به تبیین جامعه شناختی میزان اعتماد اجتماعی آنان میپردازد. دادههای مورد استفاده در تحقیق بر گرفته از پیمایشی است که در نمونهایی به تعداد 310 نفر از دبیران متوسطه شهر خرم آباد به اجرا در آمده است. در این پژوهش برای طرح الگوی نظری از نظریات گیدنز، دورکیم، پاتنام، زتومکا، کلمن، وبر، ایوانز، و چلبی استفاده شده است. </em>
<em>یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اعتماد اجتماعی 2/4 درصد از پاسخگویان کم، 89/0درصد متوسط و 8/6 درصد زیاد میباشد. همچنین بیشترین میزان اعتماد مربوط به اعتماد بین شخصی و کمترین میزان به اعتماد نهادی مربوط میشود. متغیرهای میزان دینداری، انسجام هنجاری و مشارکت اجتماعی تاثیر معنیداری بر میزان اعتماد اجتماعی داشتند. با استفاده از وارایانس رگرسیون خطی چند متغیره، متغیرهای مستقل مزبور، میتوان 9/27 درصد از واریانس میزان اعتماد اجتماعی را توضیح داد. </em>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162206020130522Professional or gender identity: a study of educated girls older than 35 years working in Tehranهویت حرفهای یا جنسیتی: مطالعهای بر دختران تحصیل کرده شاغل بالاتر از 35 سال در شهر تهران276311689410.22054/qjss.2013.6894FAسهیلاعلیرضا نژاداستادیار دانشگاه آزاد واحد گرمسارJournal Article20161226<em>امروز زنان بسیاری در مشاغل تخصصی مشغول به کارند. دسترسی به تحصیلات دانشگاهی و شغل ضمن فراهم آوردن فرصت فعالیتهای تخصصی، میتواند موجب تاخیر در زمان ازدواج و ایفای نقشهای سنتی زنان به مثابه مادر و همسر شود. این واقعیت دختران را در وضعیت هویتی ویژهای قرار میدهد. سوال اینجاست دختر ایرانی شاغل و تحصیل کرده هویت خود را چگونه تعریف میکند؟ در این پژوهش سعی شده است تاثیرات عوامل ساختاری از جمله سه عامل تحصیلات عالی، اشتغال و ازدواج ( عدم ازدواج یا به تاخیر افتادن سن ازدواج دختران ) بر هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه قرار گیرد. </em><em>چارچوب نظری این تحقیق برگرفته از آرای ریچاردجنکینز و آنتونی گیدنز، و تا حدودی نظریه نمایشی گافمن، است. برای پاسخ به پرسش آغازین از </em><em>روش ترکیبی استفاده شد. با توجه به یافتههای این پژوهش دختر تحصیل کرده</em><em> بالاتر از 35 سال در عرصه عمل میان زندگی خصوصی و زندگی عمومی شکافی از تنش و تناقض میبیند. </em><em>کسب استقلال و حفظ آن، انگیزه و هدفی بسیار مهم در کنشهای اجتماعی آنان در داخل و خارج از خانه است. اما بیشتر آنان نتوانستهاند بین هویت حرفهای و هویت جنسیتی خود یکی را برگزینند بلکه با وجود تضادهای موجود بین این دو هویت، آنان کماکان در تلاشند تا هر دو را در زندگی خود به طور هم زمان به دست آورند. </em>