دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162143720070522A Sociological Analysis Of Organ and Tissue Donation After Brain Death Among Tehranian Citizensتحلیل جامعه شناختی اهدای عضو و بافت پس از مرگمغزی در بین شهروندان تهرانی1385328FAمحمدعبداللهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییلیلاشکرایی فرددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170827Transplantation is transferring a cell tissue or a living organ from one person to another in a way that the function of the transferred organ remains the same. Nowadays Allograph transplantation products are some of the best and sometimes the only treatment of some diseases. These organs and tissues are taken from people whose brain death has been testified by physicians. Removing organs and tissues will be possible through the person's will and consent (legal will, organ donation card, informing the family while he is alive or the consent of legal heirs). In our country due to a large number of brain deaths, one may expect a lot of organdonation s, but it's not true. The process of organ donation as a social action is under the influence of so many factors like Cultural and Social variables. It's impassible to try to solve the shortage of transplanting organs without knowing about the reasons and barriers against organ donation. This study aims at a cultural and social analysis of organ donation. In order to fulfill the objective of the research, a combined conceptual framework with and emphasis on Parson's social action theory has been arranged after reviewing sociological, logical, legal and religious perspectives and also reviewing empirical resources, according to which research hypotheses have been proposed. After defining concepts and maintaining suitable measures, their validity and reliability were tested. Finally, there is a the rest of the variables such as age, physical health gain, attitude, sex, socio-economic status are the next most important factors. Definition of key terms:انتقال سلول بافت یا عضو زنده از یک فرد به فرد دیگر به نحوی که عملکرد آنمحفوظ بماند، پیوند نام گرفته است. در حال حاضر فراوردههای پیوندی آلوگراف (انسانی) در درمان بسیاری از بیماری ها به عنوان بهترین و تنها راه ممکن اتتخاب می شود. این نسوج و اعضا از افرادی برداشته می شود که مرگ مغزی آنها از طرف پزشکان تایید شده باشد و برداشت نسوج و اعضا با وصیت و رضایت شخصی (وصیتنامه قانونی، کارت اهدای عضو و آگاه کردن خانواده در زمان حیات) و یا رضایت وراثقانونی امکان پذیر می شود. پایین بودن میزان اهدای عضو با توجه به میزان بالای مرگ مغزی، از مشکلات و مسایل مهم ساماندهی پیوند اعضا و بافت در کشور به شمار میرود. فرایند اهدای عضو به عنوان یک کنش اجتماعی، تحت تأثیر عوامل گوناگون از جمله عوامل اجتماعی - فرهنگی است. بدون شناخت عوامل و موانع اهدای عضو، حل مساله کمبود اعضای پیوندی امکان پذیر نمی شود. در همین راستا مطالعه حاضر به منظور تحلیل اجتماعی و فرهنگی اهدای عضو صورت گرفته است. برای رسیدن به هدف تحقیق، پس از بررسی دیدگاه های پزشکی، فقهی، حقوقی و جامعه شناختی و مرور منابع تجربی، یک چهارچوب مفهومی تلفیقی با تأکید بر تیوری کنش اجتماعی پارسنز تنظیم گردیده است و در قالب آن فرضیه های تحقیقی مطرح شده است. بعد از تعریف مفاهیم و تهیه مقیاس های مناسب، اعتبار و پایایی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت، پرسشنامهای تنظیم شده که از طریقی رجوع به افراد نمونه تکمیل شده است. نمونه آماری، ۳۲۰ نفر از شهروندان مسلمان تهرانی ۱۵ سال به بالا است که شامل دو گروه اهدا کننده عضو و بافت (دارای کارت اهدای عضو) و غیر اهداکننده است. توصیف و تحلیلی دادهها در سه سطح انجام گرفته است. در سطح تحلیل یک متغیره، از آمار توصیفی (جداول یک بعدی و آماره های تلخیص کننده توزیع فراوانی) و درسطح تحلیل دو متغیره، از آمار استنباطی (جداول متقاطع و آزمونهای مربوطه) و در تحلیل چند متغیری، از رگرسیون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که اهدای عضو با ویژگیهای فردی (سن، جنسی، میزان بهره مندی از سلامت جسمانی)، ویژگیهای اجتماعی (پایگاه اجتماعی - اقتصادی) و همچنین ویژگیهای فرهنگی (میزان آگاهی ها و میزان تحصیلات) به عنوان ورودی های نظام شخصیت و میزان رشد نظام شخصیتی (عامگرا - خاص گرا) و همچنین نوع نگرش نسبت به اهدا و میزان اعتماد به عنوان خروجی های نظام شخصیتی رابطه دارد؛ به طوری که با افزایش میزان تحصیلات، میزان آگاهی ها درباره موضوع، عام گرایی، اعتماد و نگرشی مثبت به اهدای عضو، اقدام به اهدای عضو افزایش مییابد و بر عکسی با افزایش میزان بهره مندی از سلامت جسمانی، سن و پایگاه اجتماعی اهدای عضو کاهش مییابد. همچنینیافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که اعتماد به حرفه پزشکی وعام گرایی، بیشترین سهم را در تبیین اهل ای عضو به ترتیب قرار گرفتن در مدل رگرسیون دارا میباشد. گفتنی است که سایر متغیرها نظیر میزان سن، میزان بهره مندی از سلامت جسمانی، نگرش، جنس و پایگاه اجتماعی - اقتصادی، به ترتیب میزان تأثیرگذاری، در درجات بعدی اهمیت قرار میگیرند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162143720070522Cultural Obstacles Of Political Party Activities in Iranموانع فرهنگی تحزب در ایران (دوره اول تحزب)3971532910.22054/qjss.2007.5329FAمرتضیسالمی قمصریمدرس تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی-
دانشجوی دکتری تاریخ ایران0000-0001-5185-7416Journal Article20070425Majlis Shuraye Meli (The National Consultative Assembly) opened for the first time after the victory of Iranian Constitutional Revolution in 1906; and Iranian political parties officially started their activities since the Second Malis. However, since that time Iranian parties existed, they performed and functioned ostensibly and superficially. It was due to fact that the structural foundation of Iranian society remained quite similar to pre-Constitutional Movement era. Also, existing parties, instead of raising public participation in politics which is one of its important duties-, were competing with each other and this culminated in assassinations and excommunications. As a result, these parties not only didn t display a peaceful picture of political competition, but also they became an important factor in conflicts within the society because the conception of party was reduced to those secret pre-Constitutional associations. Instead of attracting ordinary people, parties were engaged in attracting the rich and power-brokers. Wherever they were able to do anything, as a result of conflicts between parties or influence of tyrants or foreign countries, theycouldn t be successful. On the whole, from Second to Fifth Majlis, a slight progress occurred within this Assembly, but mostly they were suppressing their competitors and waste their time for political quarrels, not political competitions. During that period of time, opportunists used these parties as legal means. For example, Rezakhan could demolish the Ghajar and call himself as the King of Persia, using parties within the Fifth Majlis which were supporting him. Consequently, at the first stage of their activities, parties were puppets in the questionnaire which has been prepared via referring to control participants. The statistical sample is 320 persons of Tehranian Muslim citizens who are over 15 years of age which comprise two groups. One group is donating tissue and organ (with organ donation card) and anther group do not donate. The description and analysis of data has been done in three levels. Descriptive statistics has been used in one-variable situation analysis (one-dimensional tables and distribution figures). Inferential statistics has been used for the analysis of two-dimensional tables. Regression has been used in multi-variable analysis. The findings of the study show that organ donation is related to the individual characteristics such as: age, sex, gain of physical health, social features socio-economic status, personality, Universalism. People's attitude towards donation and social trust as the out put of personality trait. The more literacy, the more knowledge of the subject, universalism, trust and positive attitude towards organ donation, the more willingness to donate organs. In contrast, the more gain of health, age and social status, the less organ donation. Findings of the regression analysis also show that, trust in medical profession and universalism play the most important in determining organ donation in regression model, respectively It's note worthy that hands of power-brokers and that period came to an end through theparties defeat and formation of dictatorship from the Constitutional Movement. Because, although political parties were heralds of the modern era, pre-Constitutional relations were still ruling over and parties were born before the formation of any political, social, economical or cultural construction, and as those parties were in conflict with existing constructions, theycouldn t do their duties properly and they acted only as a deficient version on parties in other countries.در این پژوهش با رویکرد تاریخی به علل فرهنگی ناپایداری احزاب سیاسی ایرانپرداخته شده است.با پیروزی انقلاب مشروطه، مجلس شورای ملی آغاز بکار کرد و از دوره دوممجلس احزاب رسماً کار خود را آغاز کردند.اما شکلگیری احزاب در ایران شکل متفاوتی داشت. زیرا مناسبات جامعه از لحاظساختاری، براساس همان مناسبات قبل از مشروطه بود. و احزاب در زمین و زمانی متولد شدند که ابداً متعلق به ایشان نبود. در این شرایط احزاب به جای بالا بردن میزان مشارکت مردمی در سیاست، (که یکی از کار ویژه های مهم احزاب است) مشغولی زد و خورد با رقبای خود بودند و کارشان از زد و خورد به ترور و تکفیر منتهی شد و نه تنها فضای منازعات سیاسی را آشتی پذیر جلوه ندادند، بلکه خود تبدیل به عاملی برای ستیز در جامعه شدند؛ زیرا واژه حزب، تقلیل معنایی داده بود و به همان انجمنهای مخفی قبل از مشروطه اطلاق می شد. احزاب به جای جلب مردم، تنها به جذب قدرتمندان و متمولان مشغول بودند و هرجا هم که میتوانستند کاری انجام دهند، یا به دلیل درگیری بین احزاب، موفقی به کار نمیشدند یا با اعمال نفوذ حاکمیت مستبد و بیگانگان، از صحنه فعالیت خارج می شدند. روی هم رفته، أحزاب از مجلس دوم که کار خودراشروع کردند تا مجلس پنجم، رشد نسبتاً ناچیزی داشتند و بیشتر وقت خود را صرف کوبیدن و از میدان به در کردنرقیب میکردند و به جای رقابت سیاسی، دست به ستیز سیاسی میزدند. در این دوره، فرصت طلبان از احزاب به عنوان ابزار قانونی، بسیار سود بردند. مثلاً رضاخان با استفاده از احزاب طرفدار خود در مجلس پنجم توانست قاجاریه را خلع کند و خود را شاه ایران بخواند. در نتیجه، احزاب ایران در اولین دوره فعالیت خود به صورت ابزار و آلت دست صاحبان قدرت جلوه کردند. این دوره، با عدم موفقیت احزاب و ظهور دیکتاتور از حکومت مشروطه، پایان یافت؛ زیرا با وجود احزاب سیاسی که از منادیان دوره مدرن بودند، بازهم مناسبات دوره قبل از مشروطه جاری بود. و قبل از این که ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز احزاب ایجاد شده باشد، خود احزاب متولد شدند که چون با ساختارهای موجود در تضاد بودند، نمیتوانستند. به طور جدیکارکنند. و تنها به صورت نمایشی ناقص از احزاب سایر ملل، به فعالیت خود ادامه می دادند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162143720070522اعتماد سیاسی، دینداری، اعتماد بنیادی ، دولت رفاه، نقاط تماساثر میزان دینداری بر اعتماد سیاسی731085330FAمحمد حسینپناهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییفریباشایگانهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20070626Political trust addresses the relation between people and state. Researches say political trust has had a declining trend in Iran since the victory of the revolution. Religion is among the factors which affect political trust, and has been emphasized in the theories of the classical and contemporary sociologists and social capital theorists. This fact is more considerable in Iran where a religious government is in power and religion clearly and apparently intervenes with politics. Guidens describes the impact of religion on the political trust as one of the characteristics of the traditional societies and points to the religious commitments of the authorities in the traditional societies as well as function of the access point, basic trust, and govenment's endeavor to provide social-economic welfare for the people as other factors which affect the political trust. In order to investigate the political trust in three domains of trust in the political system, political institutions and political actors through a survey method, information was collected from 630 over-20-year individuals in Tehran which had been selected by the quota sampling method. Results of the research showed that people trust in the politica system more than institutions and actors. The extent of the religiosity of the respondents as well as their basic trust. satisfaction with function of the access point, interpretation of the extent of religious commitments of the authorities and also state's endeavor to pro' tde social-economic welfare for the people affect the pointerpretation of the respondents of the state's endeavor to provide social-economic welfare for the peoplelitical trust. The highest effect belong, to theاعتماد سیاسی به رابطه مردم و دولت می پردازد. تحقیقات صورت گرفته حکایت ازروند نزولی اعتماد سیاسی در ایران از اول انقلاب تا کنون دارد. از جمله عوامل مؤثر براعتماد سیاسی که در تئوریهای جامعه شناسان کلاسیک و معاصر و نظریهپردازان سرمایه اجتماعی بر آن تأکید شده، دین است. این عامل در کشور ایران که حکومت دینی برقرار است و دخالت دین در سیاست واضح و آشکاراست، بیشتر قابل بررسی است. گیدنز، تأثیر دین براعتماد سیاسی را از ویژگیهای - جوامع سنتی میداند و تعهدات دینی مسئولین در جوامع سنتی، عملکرد نقاط تماس، اعتماد بنیادی و تلاش دولت برای تأمین رفاه اجتماعی - اقتصادی مردم را از دیگر عوامل تأثیرگذار بر اعتماد سیاسی ذکرمی کند. برای بررسی اعتماد سیاسی در سه حوزه اعتماد به نظام سیاسی، نهادهای سیاسی و کنشگران سیاسی به روش پیمایشی از ۶۳۰ نفر از افراد ۲۰ سال به بالای تهرانی که به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شده بودند، اطلاعات جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد به نظام سیاسی بیشتر از اعتماد به نهادها و کنشگران سیاسی است. میزان دینداری پاسخ گویان و نیز اعتماد بنیادی آنان، رضایت از عملکرد نقاط تماس، برداشت از میزان تعهدات مذهبی مسئولان و نیز تلاش دولت برای تأمین رفاه اجتماعی - اقتصادی مردم بر اعتماد سیاسی تأثیر دارد. بیشترین تاثیر متعلق به برداشت پاسخ گویان از تلاش دولت برای تأمین رفاه مردم است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162143720070522A Comparison Between The Characteristics and Functions At Dovecotes in Iran and Britainمقایسه برخی ویژگی ها وکارکرد های کبوتر خانه های ایران و انگلستان1091395331FAسید آیت اللهمیرزاییدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050626The dovecotes or Pigeon towers are scattered here and there in central Iran and some other countries. They could be known as the cultured-economic constructions. With there Productive Functions for the traditional agriculture and indirectly, for the subsistence at the local people. ln addition to their good appearance by their elaborating aesthetic architectural aspect. These buildings (Constructions) are functional for the survival and protection of the pigeons to make use at them for agricultural system. The present article allempts it compare the Iranian dovecotes and British ones. With attention to their old history, geographical situation, local establishment, and their operational applied purpose, as well. Then, by through describing the internal and external teristics at these devotes. It is intended to find the relations between these constructions and their achievements.کبوترخانه ها یا برج های کبوتر که به طور پراکنده در ایران و برخی کشورهای دیگروجود دارند، به منزله یکسازه فرهنگی - اقتصادی، دارای کار کرد هایی در نظام کشاورزی و معیشت انسان هستند. این سازه، علاوه براینکه منظره دل انگیزی ازمعماری هنرمندانه ارایه می کند، دارای کار ویژه هایی است که همگی در جهت حفظ و بقای کبوترها به منظور بهره برداری از آنها در نظام کشاورزی سنتی، با مهارت ساخته شدهاند. مقاله حاضر با مقایسه قدمت، موقعیت جغرافیایی، مکان استقرار و نیز اهداف کاربردی کبوتر خانه های ایران و انگلستان، ضمن بیان ویژگیهای معماری درونی و بیرونی برجهای کبوتر در این دو کشور به رابطه این سازه با عملکردهای آن میپردازد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162143720070522Local Press and Presidential Electionsمطبوعات محلی و انتخابات ریاست جمهوری1411665332FAمحمد مهدیفرقانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایییوسفخجیردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20061226In this Research in order to recognize the approaches of local Press to the 9th Iran s presidential election, the related news contents of nine Newspapers with three (Right, Left & center) political tendencies were studied. The Statistical Sample of this research was the formal period of presidential political advertising (sixteen days) from May 26th 2005 till Junel2th of 2005 (except off day) On the whole, 1572 articles were studied in 24 categories the method of this research is content analysis. SPSS Software & X2 Test were used Lu study theetection s Ne\VS Coverage. The research findings showed that between the three tendencies of the studied Press, all the articles had meaningful difference except the Headline in front page. The Results showed: In Local Press Nationalism is more than Localism. There is less attention to local Issues in the local Press. Bias to the candidate is positively news, the fame value for local authorities is more than national Onesاین پژوهش با هدف شناسایی رویکرد مطبوعات محلی به نهمین دوره انتخاباتریاست جمهوری به تحلیل محتوای اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نه روزنامه محلی فجر آذربایجان (استان آذربایجان شرقی)، نسل فردا (استان اصفهان)، سبحان (استان فارسی)، زمان (استان تهران)، نیم نگاه (استان فارس)، مهد آزادی (استان آذربایجان شرقی)، گیلان امروز (استان گیلان)، بشیر مازندران (استان مازندران) و زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) با سه گرایش سیاسی راست، میانه و چپ می پردازد. نمونه آماری این پژوهش ایام تبلیغات رسمیانتخابات ریاست جمهوری از ۶ خرداد ماه ۳۸۴ ا تا ۲۶ خرداد ماه 1384 (جز روزهای تعطیل ) است. در ۱۶ روز مورد بررسی، جمعاً 1572 واحد تحلیل از نظر ۲۴ مقوله مورد بررسی قرار گرفت. روش به کار رفته در این پژوهش «تحلیل محتوا» است. برای بررسی نحوه پوشش خبری در اخبار و مطالب انتخاباتی از نرمافزارspssو آزمون کای اسکویر (خی دو) استفاده شد. در این پژوهش به بررسی 19 مقوله سبک مطلب، محور اصلی مطلب انتخاباتی، هدف مطلب، مهمترین موضوع مطلب، برنامه کاندیدا، نوع حمایت مطلب از کاندیدا، نوع رویکرد مطلب به کاندیدا، نحوه کارزار تبلیغاتی، نشانگاه مطلب، منشع مطلب، جهتگیری مطلب، میزان مطلب تولیدی، منبع مطلب، جغرافیای تحت پوشش، محل رویداد مطلب، تیتر در صفحه اول و محل قرار گرفتن عکس پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که در بین سه گرایش سیاسی روزنامه های مورد بررسی،تمامی مقوله ها، جز مقوله تیتر در صفحه اول، از تفاوت معناداری برخوردار بودند. مقوله نشانگاه مطلب به دلیل اینکه نسبت خانه های فراوانی مورد انتظار کمتر از ۵، پس از ادغام نیز بیش از ۲۵ درصد بود، مورد قضاوت قرار نگرفت. یافته های برخی مقوله ها عبارتند از: مهمترین موضوع مطلب با ۲۷/۶ درصد مربوط به دیدگاه ها و برنامههای کاندیدا و کم اهمیت ترین موضوع مطلب با 5/0 درصد مربوط به مسائل محلی، بیشترین کاندیدا مطرح با 7/15 درصد مربوط به علی اکبر هاشمی رفسنجانی و کم ترین کاندیدا مطرح با 2/3 درصد مربوط به محسن مهرعلیزاده، 2/42 درصد رویکرد مطالب نسبت به کاندیدا احترام آمیز و ۴/۳ درصد اهانتآمیز، 6/32درصد منشاء مطلب مربوط به کاندیدا و 5/0 درصد مربوط به شهردار و مسوولان شهرداری بود.