دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162123120060220Message Bazaar and the Future of Inter-Cultural Communicationبازار پیام و آینده ارتباطاتمیانفرهنگی1375300FAمهدیمحسنیان رادهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-0016-641XJournal Article20050926In this paper, we first briefly review the evolution of the inter-cultural communication in the pre-ICT world. By emphasizing on the role of fatalism and free will beliefs in the inter-cultural communication, it has been shown that the system of inter-cultural communication used to be in a multi-polar fashion before the 13th century. The single-polar age started from the 14th century and ended up to the globalization era which was described by Herbert Marcel McLuhan as the era of living in a globalvillage . Although the global village was formed by a historical process by itself, but it made it much easier to run some communicational projects against other cultures. The second part of the paper considers the culturalimperialism and cultural invasion concepts. The cultural imperialism is the product of having a US-based single-polar system and the cultural invasion is due to some specific evolutions during the global village era; however it should be noted that the so called cultural invasion is in a great difference with the military invasion . By explaining some of the important differences, it has been shown that the current situation is actually a transient period which is anticipated to be followed by a different era within a few years. The upcoming stage is called the message bazaar as it has some interesting similarities with the oriental traditional bazaars. The last part of the paper describes some of the predicted features of the inter-cultural communication, especially the effect of hardware and software evolutions to ease the difficulties of having different languages, in the message bazaar. The pathology of entering to the so called bazaar is also studied.در این مقاله، در ابتدا نگاهی کوتاه به سیرتحول ارتباطات میان فرهنگی در جهان قبلاز فن آوری های نوین اطلاعاتی - ارتباطی (ICT) می شود و با تأکید بر نقش جبر و اختیار در ارتباطات میان فرهنگی نشان داده می شود که نظام ارتباطات میان فرهنگی تا قرن ۱۳ میلادی به صورت چند قطبی بوده و از قرن چهاردهم، عصر سلطه «یک قطبی» آغاز و با تحولاتی چند، به دوران جهانی شدن یا به تعبیر هربرت مارشال مک لوهان، به دوران زندگی انسان در دهکده جهانی رسیده است. عصری که اگر چه محصول یک فرآیند تاریخی است، اما در آن، اجرای پروژه های ارتباطی علیه فرهنگ های دیگر سهل تر شدهاست.مقاله در ادامه، این دیدگاه را مطرح میکند که اگر چه شکل گیری اصطلاح «امپریالیسم فرهنگی»، محصول نظام تک قطبی با مرکزیت امریکا و به وجود آمدن اصطلاح«تهاجم فرهنگی»، حاصل تحولات عصر دهکده جهانیاست،اماآنچه «تهاجم فرهنگی» نامیده می شود، تفاوت های عمیقی با «تهاجم نظامی» دارد. مقاله ضمن تبیین برخی از تفاوت های ملکور، کوشش میکند که نشان دهد. وضعیت حاضر، یک دوره درحالگذراستوطیچنددههآینده،ویژگیهایدهکدهجهانیتغییرخواهدکردوعصرجدیدیآغازخواهدشد که نویسنده به دلیل مشابهت نسبی ویژگیهای آن با سازوکار حاکم بر بازارهای سنتی مشرق زمین، طی مقالات متعدد خود آن را «بازار پیام» نامیده است. آخرین بخش مقاله اختصاص به توصیف برخی ویژگیهای ارتباطات میان فرهنگی در بازار پیام، به ویژه تحولات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به زبان دارد و نگاهی به آسیب شناسی ایران در بازار مذکور خواهد نمود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162123120060220The Future of Challenge of Electronic Surveillance in Information Society of Iranآینده نگری چالش های نظارت الکترونی در جامعه اطلاعاتی ایران39695301FAامید علیمسعودیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20060424Technological and information origins of the information society and surveillance society. Here is two theories about development technology:optimistic and critic.writer believe one way for this issue. His article intendes to analyze the Iranian experts and staff towards surveillance society. He major method of this research is Delphi for experts and surveying for staff. Inally,base upon ideas :when we haven,! any law about this paradoxical situation, the surveillance society will be a problem for iran government. He future of challenge between surveillance electronic and information flow in iran, shows 18 ideas as forecasting.رشد شتابناک و روزافزون فن آوری های اطلاعات و ارتباطات وضعیتی تناقض نما در جهان امروز به وجود آورده است که در آن جامعه اطلاعاتی در برابر نظارت الکترونی فن آوری های اطلاعات و ارتباطات دچارچالش میشود. برخی از نظریه پردازان به این تقابل نگاهی خوشبینانه دارند و برخی دیگر با نگاهی انتقادی، در جستوجوی راه حل معضلات چالش هستند. نویسنده در این مقاله پس از تحقیق و بررسی راه حلی برای تناقض نمایی نظارت و اطلاعات ارائه میدهد و سپسآینده جامعه تحت نظارت درایرانرابررسی می کند.در این بررسی، با استفاده از روش دلفی، محقق به یافته هایی برای آینده نگری جامعه تحت نظارت ایران در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی دست می یابد.براساس این پژوهش، نظارت الکترونی در آینده به شکلی دقیقی تر و جامع تر، رفتارشهروندان را دیده بانی خواهد کرد.پیش بینی صاحب نظران و متخصصان جامعه اطلاعاتی،آن است که اگر شیوه های نظارت الکترونی در۲۰ سال آینده با توجه به فرهنگ و وضع قوانین لازم صورت نگیرند. با مقاومت های مردمی روبه رو خواهند شد.در پایان نیز محقق پس از نتیجه گیری، به محدودیت های تحقیقی اشاره کرده،پیشنهادهایی در حوزه تحقیقات ومسائل اجرایی برای آیندگان ارائه داده است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162123120060220Political Attitudes of Political Elitesگرایش های سیاسی نخبگان سیاسی711105302FAقربانعلیسبکتکین ریزیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمحمد ابراهیمموحدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161025This article intends to carry out a sociological study on the political tendencies of Iranian political activists and elits. This article is the outcome of a scientific research carried out among Iranian political activist and through a survey method. The attempt has been made to explain the social bases of their tendencies to one of the two dominant political wings. The theoretical framework of this article is formed using several sociological theories. A political tendency is taken as the dependent variable, and political socialization, social status, and political experiences as the independent variables. The outcomes shows that political orientation of people to one of two dominant political wings is statistically most related to political socialization and least related to social status. In the other words, social status known in social stratification does not signify the political tendencies of conservatives and reformists rather it is their political socialization that mostly counts for their political tendencies. The results show that the existing dichotomy between two wings is considered as natural and there is no place for being concerned and worried.موضوع این مقاله بررسی جامعه شناختی گرایشهای سیاسی نخبگان سیاسی جامعه است. مقاله حاضر برآمده ازیک پژوهش علمی به روش پیمایش یا ستکه دربین نخبگان سیاسی جامعه انجام گرفته است. این تحقیق در بین زمینه ها یا اجتماعی گرایش سیاسی فعالان و نخبگان سیاسی به یکی از دو جناح سیاسی مطرح در کشور است. چارچوب نظری تحقیق با تلفیق عناصری از نظریه های جامعه شناسی چندگانه شکل گرفته است. گرایش سیاسی به عنوان متغیر وابسته یا متغیرهایی چون جامعه پذیری سیاسی، پایگاه اجتماعی و تجربه سیاسی مورد بررسی و تبیین قرارگرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که گرایش سیاسی افراد مورد بررسی به دو جناح سیاسی، بیشترین رابطه آماری را با جامعه پذیری سیاسی و کمترین رابطه را پایگاه اجتماعی آنان دارد. به این معنا که پایگاه اجتماعی مصطلح و مطرح در مباحث قشربندی اجتماعی تبیین کننده نوع گرایش نخبگان سیاسی به جناح محافظه کار یا اصلاح طلب نیست، بلکه نوع جامعه پذیری سیاسی شان، عمدتاً تعیین کننده نوع گرایش سیاسی آنان است .از نتایج عملی تحقیق، این که فعالیت سیاسی دو جناحی امری عرفی شده و عادی محسوب شود و هرگونه احساس نگرانی امنیتی - سیاسی برای نظام کلی اجتماعی از قبل این فعالیت بی مورد قلمداد گردد. لکن برای جلوگیری از خروج این پدیده عادی ازحالت نابهنجار و تبدیل شدن آن به بحران سیاسی و ایجاد شکاف بین حوزه سیاسی وحوزه عمومی باید برنامه ریزیشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162123120060220A research on the Impact of Media on the Tendency to Change Rural Lifestylesبررسی تأثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی1111145303FAنورالدینرضوی زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20060324The objective of this research is to examination impacts of communication on the tendency to change rural lifestyles. In this research, the meaning of lifestyle refers 10 material consumption or in other word utilization of new facilities in our life. He data has been gathered from 466 questionnaire in 46 villages in lsfehan, khoozestan, Azarbaycjan_gharbi and Golestan provinces. Theoretical framework of this investigation is based on Cultivation theory. Findings show that utilization of TV, Video and Foreign Televisions has affected rural people's attitude towards urban life and have changed their lifestyle (material consumption ).این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی در مورد بررسی تاثیر رسانهها بر تمایلروستاییان در تغییر سبک زندگی است. برای این منظور هم میزان استفاده از رسانههای مختلف در بین روستاییان مورد بررسی و سنجش قرار گرفت و هم تمایلات آنها در سبک زندگی (مصرف مادی) که متغیر وابسته تحقیق محسوب می شود. اطلاعات این تحقیق از طریق تکمیل۴۶۶ پرسشنامه در ۶۴ روستا در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان و گلستان جمع آوری شد. تدوین چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه کاشتجرجگرینرصورت گرفت. در بخش یافته ها برای سنجش تاثیر استفاده از رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی، از آزمون آماری رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد استفاده از تلویزیون، ویدئو و تماشای تلویزیون های خارجی بر نگرش روستاییان به زندگی شهری و تمایل به تغییر سبک زندگی یا تمایلات آنها در مصرف مادی تأثیرگذار است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162123120060220Factors Affecting the Efficiency of Public Relations: A Comparative Analysis of the Views of Executive and Public Relations Managersعوامل مؤثر بر کارآیی روابط عمومی ها: بررسی تطبیقی دیدگاههای مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی1451675304FAاصحابحبیب زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050424Today, One of the most important issues that Shows the importance of Public relations is the increasing complexity and danamism of communities. In this respect, developing intraoranizalional relations and reflecting the Scientific findings to people are the factors that explained the importance of public relations. In hte present paper, the effective factors on efficiency of Public relation and the viewws of managers are discussed.امروزه یکی از مهمترین مسایلی که اهمیت و نقش روابط عمومی ها در دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی را به طور جدی مطرح کرده، پیچیدگی و پویایی روزافزون اجتماعات بشری است. در این راستا گستره و افق توسعه ارتباطات بین سازمانی دستگاه ها و ضرورت های انعکاسی و انتقال یافته ها و دستاوردها به عموم مردم و برقرار ماندن پل ارتباطی بین مسئولان و مردم از مهمترین عواملی است که نقش، اهمیت و ضرورت ارتقای کارآیی و نوآوری روابط عمومی را ضروری ساخته است. به طورکلی، هدف مقاله عوامل مؤثر بر کارآیی روابط عمومی و ترسیم سیمای آن درسازمان ها از دیدگاه مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی میباشد.