دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121Changes of Local and Regional Governance Institution since Qajar
The Case study : Bikhejat of Farsتحولات نهاد حکمروایی محلی و منطقهای در ایران از قاجار تاکنون مطالعه موردی: بیخهجات فارس14947410.22054/qjss.2015.474FAمحمد ابراهیمموحدیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدحسینپناهیاستاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضاتهمککارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140307Mohammad Ebrahim Movahedi <br />Mohammad Hossein Panahi <br />Mohammadreza Tahmak <br />Date of Receive: 2014/3/7<br />Date of Accept: 2014/6/10<br /><br />Abstract<br />changes of Local and regional governance institution in Iran, associated with socio-political conditions of the society, is a topic that have not been attended yet in historical researches. This research has investigated the above-mentioned topic in Bikhejat of Fars with singularity approach to the historical reality, by a mixed method of grounded theory and oral history. The findings show that changes in local and regional governance institution and public socio-political conditions in Bikhejat, on the one hand, has been affected by macro socio-political conditions of the country, and on the other hand, by special socio-political conditions of the region. This is debated in two dispersed patterns: non-centralized sovereignty (from the onset of Qajar to about 1934, and from August 1941 to 1948) and centralized sovereignty (modern state) (from about Solar 1934 to August 1941, and from 1948 to now). The main rapture point is the establishment of a totalitarian modern<br /> <br />state in Iran, when local governments are abolished and dissolved; from then<br />on the changes in local governance follows the formation of the modern state. Moreover, the findings reveal that there is a difference between the history of conformation of non-centralized (federal) sovereignty and modern state in Bikhejat and Tehran; i.e. it is necessary to take into consideration the historical times and multiple temporalities of realities in theorizing state in Iran.<br /><br />چکیده <br /><em>تحولات نهاد حکمروایی محلی و منطقهای در ایران، در ارتباط با شرایط اجتماعی- سیاسی جامعه موضوعی است که تاکنون در پژوهشهای اجتماعی- تاریخی مورد توجه قرار نگرفته است. این پژوهش با رویکرد منحصربفرد نگری، با روشی ترکیبی از نظریه مبنایی و تاریخ شفاهی، در محدوده بیخهجات فارس موضوع یاد شده را مورد مطالعه قرار داده، و نتایج آن نشان میدهد که، نهاد حکمروایی محلی و منطقهای و شرایط عمومیاجتماعی- سیاسی در بیخهجات، از یکسو با شرایط ویژه منطقه خود مرتبط بوده، و از دیگر سو، از شرایط اجتماعی- سیاسی کلان کشور تأثیر پذیرفتهاست، که در قالب دو الگوی حاکمیت نامتمرکز (از دوره قاجار تا حدود 1313 خورشیدی و از شهریور 1320 تا 1327 خورشیدی) و حاکمیت متمرکز سیاسی (دولت مدرن) (از حدود 1313 تا شهریور 1320 و از 1327 خورشیدی تاکنون) قابل تقسیم است. گسست اصلی نیز مربوط به پیدایش دولت مدرن است، که با برچیده شدن حکومتهای محلی مواجه میشویم، و از آن پس، تحولات حکمروایی محلی تابع صورتبندی قدرت در دولت مدرن است. نتیجه دیگر حاصله، تفاوت در تاریخ تشکل یابی حاکمیت نامتمرکز و دولت مدرن در بیخه جات و تهران است، که ضرورت لحاظ کردن زمانهای تاریخی و زمانمندیهای چندگانه پدیدهها در نظریه پردازی از دولت در ایران را نشان میدهد.</em> <br /><br />https://qjss.atu.ac.ir/article_474_309a287003469190c44dc82a269c1af2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121A comparative study of social welfare programs of development plans with the relevant Constitutional Principles of I.R.IRANبررسی تطبیقی برنامههای رفاه اجتماعی در برنامههای توسعه (83-1368) با اصول مرتبط در قانون اساسی جمهوری اسلامیایران498147910.22054/qjss.2015.479FAنادرسالارزادهدانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیعادلهاشمی نجف آبادیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه ملی استرالیاJournal Article20071014Nader Salarzadeh <br />Seyed Adel Hashemi Najafabadi <br />Date of Receive: 2007/10/14<br />Date of Accept: 2008/4/8<br /><br />Abstract<br />Social welfare program is the most important part of development plan. This paper critically raised legal and constitutional welfare development programs of Iran (1990-2004) and analyzed the results with respect to social welfare approach in order to study comparatively social welfare programs of development plans with the relevant constitutional principles. To do this, qualitative content analysis was used. Findings indicate that in most cases, welfare goals were not defined operationally well and suffered from ambiguities and shortages. However, this was improved during third and fourth plans.چکیده <br /><em>برنامهریزی رفاه اجتماعی از جمله بخشهای مهم برنامههای توسعه میباشد. در این تحقیق با دیدی انتقادی مواد قانونی و برنامههای رفاهی مطرح شده در قانون اساسی و سه برنامه توسعه کشور (83-1368) مورد بررسی قرار گرفتهاند و نتایج آن با توجه به رویکردهای رفاه اجتماعی تجزیه و تحلیل شدهاند تا میزان انطباق برنامههای توسعه با اصول مرتبط در قانون اساسی مشخص شود. روش تحلیل در این تحقیق تحلیل محتوای کیفی بوده است. بر اساس نتایج بدست آمده در غالب موارد اهداف رفاهی مطرح شده در قانون اساسی و برنامههای توسعه و به خصوص 2 برنامه اول، به نحو شایسته عملیاتی نشدهاند و در این زمینه ابهامات و کمبودهای فراوانی در کشور مشاهده میشود، البته این روند در برنامه سوم و چهارم رو به بهبود رفته و امید است در آیندهای نزدیک، کشور ما از نظر مسائل رفاه اجتماعی در سطح قابل قبولی قرار گیرد. </em> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_479_c3a52c8d5e71c5151611cab561623b0a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121Political Modernity In the Thought of Pro and Against Clergies of Mashrootehجایگاه مدرنیته سیاسی در اندیشه روحانیون موافق و مخالف مشروطه11715348510.22054/qjss.2015.485FAنظامبهرامی کمیلدکتری جامعه شناسی سیاسیJournal Article20140228Nezam Bahrami Komeil <br />Date of Receive: 2014/2/28<br />Date of Accept: 2014/8/11<br /><br />Abstract<br />Modernity is the subject that can be studied from different aspects, in which political dimension is the most significant one. As it will be shown, the importance of "political modernity” is that it provides an appropriate measure to differentiate the structure of societies and political conditions, especially the government. This research tries to answer the main question: what is the position of the components of political modernity in the thought of some prominent clergies who were pro and against the constitutional movement? To do this, historical research and conceptual analysis method are used. Result shows that critical clergies opposed the components of political modernity, while advocates could not fully cop with its contradictions with religious values.چکیده <br /><em>مدرنیته از موضوعاتی است که میتوان آن را از ابعاد گوناگون بررسی کرد و یکی از مهمترین این ابعاد، بعد سیاسی مدرنیته است. همانطور که نشان داده خواهد شد؛ اهمیت موضوع «مدرنیته سیاسی»[1] در این است که معیار مناسبی برای متمایز کردن ساختار و شرایط سیاسی جوامع و به خصوص دولتها ارائه میکند. پرسش اساسی این است که جایگاه مؤلفههای مدرنیته سیاسی در اندیشه برخی روحانیون برجسته موافق و مخالف نهضت مشروطه چگونه بوده است؟ در این مقاله برای پاسخ به این پرسش از روش تحقیق تاریخی و روش تحلیل مفهومی استفاده میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که روحانیون مخالف مشروطه به شدت با مؤلفههای مدرنیته سیاسی ضدیت ورزیدند و روحانیون مشروطهخواه هم نتوانستند به تناقضهای موجود بین این مؤلفهها و ارزشهای دینی پاسخ دهند و در برخی تلفیقهای خود دچار تحریف یکی به نفع دیگری شدند. </em> <br /> <br /> <br /> <br />[1]. Political modernityhttps://qjss.atu.ac.ir/article_485_1b9bc69e80a24c16541e9ba2c3f7785c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121Relationship between Internet and Satellite Usage and legitimacy of political system among youthبررسی رابطه استفاده (کمی و کیفی) از اینترنت و ماهواره با میزان مشروعیت نظام سیاسی در میان جوانان (مطالعه موری: شهر خمین)15320148610.22054/qjss.2015.486FAابوالفضلدوالفقاریاستادیار جامعه شناسی دانشگاه شاهدسعیدهکرمیکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شاهدJournal Article20121002Abolfazl Zolfaghari <br />Saeideh Karami <br />Date of Receive: 2012/10/2<br />Date of Accept: 2013/5/11<br />Abstract<br />Legitimacy is one of the fundamental bases of sustainability of political system. According to Beetham's definition; wherever power is achieved and applied according to justified rules and with evidence of consent, it can be called the right or legitimate power. Giddens argues that the legitimacy of the political systems under the impact of modern information and communication technology and its manifestations, such as Internet and satellites is suffering from insecurity and crisis. This paper studies relationship between Usage of Internet and Satellite and the rate of legitimacy of political system among youth. <br />Analyzing mentioned relationship, survey research has been conducted among 376 youth (18-29 years old) in Khomein city by two-stages sampling. The results indicate that the proposed theoretical model has empirical support. So that there is relationship between quantitative and qualitative aspects of satellite usage which includes of average of usage during the week, access experience, usage type and usage pattern and between qualitative aspects of Internet usage which consists of usage type and pattern with rate of legitimacy of political system. According to the accepted definition of Beetham, the rate of legitimacy of political system in mentioned city is 0.59 percent.چکیده <br /><em>مشروعیت یکی از ارکان اساسی تداوم نظام سیاسی است. براساس تعریف بیتهام، هر کجا قدرت، مطابق قواعد توجیه پذیر و با شواهدی از رضایت، کسب و اعمال شود آن را قدرت حق یا مشروع مینامیم. گیدن</em><em>ز</em><em>معتقد است؛ </em><em>مشروعیت نظامهای سیاسی تحت تأثیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و مظاهر آن از جمله اینترنت و ماهواره، دچار تزلزل و بحران میشود. </em><em>این مقاله درصدد است که رابطه استفاده از اینترنت و ماهواره را با میزان مشروعیت نظام سیاسی بسنجد. </em><em>تحلیل رابطه یاد شده در میان جوانان و با روش پیمایشی انجام شده است. جمعیت نمونه 376 نفر از جوانان شهر خمین (29-18 سال) میباشند. برای نمونه گیری نیز از روش تصادفی ساده بهره گرفته شده است. نتایج بیانگر آن است که مدل نظری از شواهد تجربی برخوردار است، به طوری که بین ابعاد کمی و کیفی استفاده از ماهواره شامل: میانگین استفاده در طول هفته، سابقه دسترسی، نوع استفاده و الگوی استفاده و ابعاد کیفی استفاده از اینترنت، شامل نوع استفاده و الگوی استفاده با میزان مشروعیت نظام سیاسی رابطه وجود دارد.</em><em>براساس تعریف پذیرفته شده (بیتهام) میزان مشروعیت نظام سیاسی در شهر خمین 59 </em><em>درصد</em><em> میباشد.</em> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_486_e49a4664019c6a246a356538c3015bb6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121The study and sociological comparative analysis of Iranian and Western approaches to civil societyبررسی و تحلیل جامعه شناسی تطبیقی رویکردهای ایرانی و غربی به جامعه مدنی20124148710.22054/qjss.2015.487FAمحمدتقیسبزه ایاستادیار جامعه شناسی دانشگاه رازیJournal Article20100218Mohamma Taghi Sabzeii <br />Date of Receive: 2010/2/18<br />Date of Accept: 2011/1/1<br /><br />Abstract<br />The present paper that is performed via documentary study and comparative technique is aimed to introduce and present sociological comparative analysis of similarities and differences of Iranian and western approaches to civil society. To do this, at first related opinions of famous thinkers of both approaches are recognized and then selected aspects, concepts and components of civil society are compared with each other.<br />Today, there are four contemporary approaches to civil society in the West: liberal, collective, republican and discursive approach. According to western approaches civil society is made up from three main elements namely non-governmental organizations (NGOs), public sphere and social movements, which have different functions for social order. Freedom (negative and positive), equality, common good, collective wisdom, plurality, autonomy, independent, civilization and civil rights are main concepts of western civil society.<br />Regarding "religion" as an index, Iranian approaches are divided into two categories: religious and secular (liberal) approaches to civil society. By religious approach one can recognize two sub approaches: pro- and anti-approaches in relationship with the compatibility of religious society andcivil society. Opponents of the compatibility of religion and civil society <br />recognize more the differentiations of religious society and civil society in the indices such as freedom, equality, principle of majority, human, legislation, state, relationship between state and society, plurality and tolerance. Therefore they come to conclusion the Islamic society are not compatible with the civil society. Adherents of the religious civil society stress on similarities between two religious and western civil societies in the indices such as independent public sphere, civil organization, pluralism, legality, collective wisdom, civil rights, rights of minorities, respect to human. Hence they argue the realization of a society, which can be as religious and as modern, as possible and as necessary. In liberal or secular approach to civil society, civil society has components, aspects and concepts such as non- governmental organizations, social movements, public sphere, public opinion, collective wisdom, free economy, law state, which can be realized in all of societies (religious and non-religious) and can be also accomplish in Iran.<br /><br /> چکیده <br /><em>هدف اصلی مقاله حاضر، که به روش مطالعه کتابخانهای و با تکنیک مقایسهای انجام شده است، معرفی و تجزیه و تحلیل جامعه شناسانه شباهتها و تمایزهای رویکردهای ایرانی با رویکرد غربی به جامعه مدنی است. به این منظور، اجزاء، مفاهیم و مؤلفههای جامعه مدنی نزد هر دو رویکردهای غربی و ایرانی بر اساس دیدگاههای صاحبنظرانشان با یکدیگر مقایسه شدند.</em> <br /><em>در حال حاضر، چهار رویکرد به جامعه مدنی غربی وجود دارد: رویکرد لیبرالی،[1] جمع گرایانه،[2] جمهوری خواهانه[3] و گفت و گویی[4]. بر اساس رویکردهای غربی، جامعه مدنی از سه عنصر فضای عمومی، سازمانهای غیر دولتی و جنبشهای اجتماعی تشکیل میشود و دارای مؤلفههایی است: آزادی (مثبت ومنفی)، برابری، عقل جمعی، خیر عمومی، تکثرگرایی، خود مختاری، استقلال از دولت، مدنیت، حقوق شهروندی.</em> <br />دو رویکرد به جامعه مدنی در ایران وجود دارد: جامعه مدنی لیبرال و جامعه مدنی دینی که رویکرد دینی به دو گروه مخالفان و موافقان سازگاری جامعه مدنی با دین تقسیم میشود.<em> مخالفان بیشتر اختلافات جامعه اسلامی (ولایی) با جامعه مدنی (غربی) در شاخصهایی مانند: آزادی، برابری، اصل بیشتریت، انسان، قانون گذاری، دولت، رابطه مردم و دولت، تکثرگرایی و تساهل و تسامح را معرفی میکنند بر عکس، موافقان بر اشتراکات جامعه مدنی دینی و غربی در شاخصهایی مانند: حوزه عمومی مستقل، نهادها و سازمانهای مدنی، تکثرگرایی، قانون مندی، عقل جمعی، حقوق شهروندی، حقوق اقلیتها و رعایت شأن انسانی تاکید میورزند. در رویکرد لیبرال به جامعه مدنی، جامعه مدنی دارای اجزاء، مولفهها و مفاهیمی مانند: سازمانهای غیردولتی، جنبشهای اجتماعی، حوزه عمومی، افکار عمومی، خرد جمعی، اقتصاد آزاد و دولت قانون است که در جامعه ایرانی اجرا شدنی است.</em> <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><span style="color: #000000;"> </span>https://qjss.atu.ac.ir/article_487_bf04a523d23005b6dfe9ac6b680ba50d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121Studying methodology of "Now-Time": Constellation and Origin in Walter Benjamin's Methodologyروششناسی مطالعه لحظه اکنون: منظومه و خاستگاه از دیدگاه والتر بنیامین24126449010.22054/qjss.2015.490FAسناچاوشیانارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20111007Sana Chavoshiyan <br />Date of Receive: 2011/10/7<br />Date of Accept: 2012/4/8<br /><br />Abstract<br />Facing history in its details and fragmentations in order to portray an idea is what Walter Benjamin followed in his life-long projects and can be an ambition for all cultural researchers who investigate their cultural heritage in relation with present time.<br />This paper relies on epistemological and ontological capacities, found in Benjaminian methodological concepts, study Ursprung (Origin) and Konstellation (Constellation) to open up a new horizon to cultural history, in which, past is used to illuminate present. "Concept", "idea" and "phenomena" are defined as the key concepts in making constellation and their relation with "origin" as their historical context is elaborated.<br />The resulted "dialectic Image", is the hoped-for product of a method which the fragments themselves could not demonstrate, nor theoretical formulations predict. چکیده <br /><em>یکی از جنبههای تاریخ فرهنگی، بهرهگیری از گذشته، به گونهایست که بتواند لحظه حال[1] را تبیین کند. چنین مهمی نه تنها میان گذشته و حال پیوند برقرار میکند؛ بلکه دیدگاه جامعتری نسبت به گنجینه فرهنگی و تجربه زیسته هر ملت به دست میدهد. </em> <br /><em>این مقاله با مد نظر قرار دادن روششناسیای که والتر بنیامین در مطالعه «خاستگاه نمایش سوگناک آلمانی» پیش رو قرار میدهد؛ ظرفیتهای معرفتشناختی و هستیشناسی مفاهیم "ایده"،[2] "مفهوم"[3] و "پدیدار"[4] را برای انجام مطالعات تاریخی در بستر مطالعات فرهنگی مورد بررسی قرار داده است. </em> <br /><em>برای این منظور، فلسفه تاریخ بنیامین و اندیشه خاستگاه در کنار شکلگیری و گسترش منظومهها در تفکر وی، مورد مداقه قرار گرفتهاند. در نهایت کاربست و ظرفیتهای عملی این روش تشریح شده است.</em> <br /><em>تصویر تاریخیای که از این مسیر به دست میآید، تصویری دیالکتیکی است که نه خرده چیزهایی که مورد کاوش قرار میدهد پیشبینیاش را میکردهاند و نه بنیانهای نظری.</em> <br />واژههای کلیدی: <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]. Jetztzeit <br /> <br /> <br />[2]. idee <br /> <br /> <br />[3]. Begrief <br /> <br /> <br />[4]. Phenomenhttps://qjss.atu.ac.ir/article_490_b3ccd29cf696ac7de79ea860a04487d5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162216520150121Women’s Hijab in Thirteenth Century Iranحجابِ زنانه در ایرانِ سده سیزده8111652910.22054/qjss.2015.529FAنعمت اللهفاضلیاستادیار انسان شناسی پژوهشگاه علوم انسانیمیثماهرابیان صدردانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090524Nematollah Fazeli <br />Meisam Ahrabian Sadr <br />Date of Receive: 2009/5/24<br />Date of Accept: 2010/4/28<br /><br />Abstract<br />In the thirteenth century Iran, there was triple full-covering clothing – Chador-Ruband-Chaqchur – in which women were encompassed, during their public and civic presence, so that almost no part of her body could be seen. Such clothing was creating various possibilities, routines, and margins; in other words, in the context of social behavior, this kind of clothing was used, evaluated, and connected to the texture of everyday action, but its very essence found its importance and prominence in connection with two basic functions: covering and deforming. Women’s clothing went to fight with defined forms and specific shapes. This clothing surrounded bodies, and wiped out their boundaries. So, anything surrounded by Chador and Ruband disappeared and remained hidden from eyes. Secrecy, like a shield, like a hiding fortress, drew a secure shell around bodies, removed them from objective surface and gently pushed them into the depths. Nevertheless, one can ask at what time and in what regularity women’s clothing became a social problem, and why and in accordance to what specific objective necessity the request for revising was arisen? In the way of answering to this question, a wider process can be considered. In fact, from the middle ages of<br /><br /><br />thirteenth century, confronting with obstacles were on the way of Iran’s new changes, actors were invited to struggle with manifestations and appearances of secrecy.<br />After a short introduction, discussing the issue, and referring to some theoretical and methodological topics, this text presents a historical review of secrecy process in thirteenth century Iran, in three phases: in the first part, there is a description about daily use of women’s clothing, its conditions and requirements; the second part talks about the routine and flexible functions of this kind of clothing; and finally, based on descriptions and implications of previous parts, the last part refers to the results of this process, considering the perceptible ruptures and breaks that the rule of covering could create at that time.<br /><br /><br />چکیده <br /><em>در سده سیزده یک دست پوششِ سهگانه فراگیر ـ چادر، روبند، چاقچور ـ زن را هنگامِ حضورِ عمومی و شهریاش در بر میگرفت، و در این حالت تقریباً هیچ قسمتی از اندامِ او به چشم نمیخورْد. چنین پوششی امکانات، روزمرگیها، و نیز حاشیههایِ متنوّعی را ایجاد میکرد؛ به عبارتِ دیگر، در متنِ کردارِ اجتماعی از این پوشش استفاده میشد، موردِ ارزیابی قرار میگرفت، و به شیوههایِ گوناگون به بافتِ کنشِ روزمره متصل میگشت، امّا همه چیستیاش در پیوند و اتّصال با دو کارکردِ اصلی بود که اهمیت و برجستگی مییافت: </em><em>پوشاندن</em><em> و </em><em>از فُرم انداختن</em><em>. پوششِ زنانه به نزاع با فُرمها و شاکلههایِ مشخص و معلوم میرفت، آنها را احاطه میکرد، و مرزِ میانشان را میزدود. به این ترتیب آنچه به احاطه چادر و روبند درمیآمد محو میشد و از نظرها مخفی میماند؛ پوشیدگی همچون سپر، همچون دژی پنهانساز، پوستهای مطمئن به دُورِ آنها میکشید، از سطحِ عینی حذفِشان میکرد، و به ژرفا میسُراندِشان. با این وصف، میتوان پرسید که از چه زمان و با چه قاعده و ترتیبی، حجابِ زنانه به شکلِ یک مسئلهِ اجتماعی درآمد، و از سرِ برخورد با کدام ضرورتهایِ عینی خواستِ بازنگری در آن پدیدار شد؟ در مسیرِ پاسخیابی برایِ این پرسش میتوان به جریانی وسیعتر نظر داشت که از سالهایِ میانیِ سده سیزده با برخوردن به موانعی که کردارِ پوشاندن بر سرِ راهِ تحولاتِ نوپایِ جامعهِ ایران قرار میداد، به شکل گرفتنِ دورهای از تاریخِ معاصر منجر شد که بهسانِ سپیدهدمِ یک جستوجو، آغازگرِ نزاع با مخفیگاهها و نمودهایِ پوشیدگی بود.</em> <br /><em>پس از طرحِ یک مقدّمه، طرحِ مسئله، و درنگی کوتاه در مبحثِ نظری و روششناسی، این متن در سه فراز به بازخوانیِ تاریخیِ جریانِ پوشیدگی در ایرانِ سده سیزده میپردازد: در بخشِ اوّل توصیفی ارائه شده است از شرایط و اقتضائاتِ روزمره حجاب و پوشاندنِ تن در آن عصر؛ بخشِ دوّم به ویژگیها و کارکردهایِ روزمرّه و انعطافپذیرِ این پوشیدگی توجّه نشان داده و در بخشِ سوّم، با اتّکا به توصیفات و پیآمدهایِ دو بخشِ پیشین، به جمعبندی پرداخته شده و با عطفِ توجّه به گسستهایِ عینی و ملموسی که قاعده و آدابِ پوشاندن به خود میدید، بُرشی از جایگاه و مقامِ زنانگی در آن روزگار ترسیم شده است.</em> <br /> https://qjss.atu.ac.ir/article_529_21c43ec51ac87590f5ce161c7ff48983.pdf