دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823Studying the relation of life quality and social capitalبررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی سرپرستان خانوارهای ساکن تهران129680310.22054/qjss.2010.6803FAمحمدزاهدی اصلاستاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161222"Life Quality" is a complex and multidimensional concept for which several various methods are presented to evaluate. While Scandinavian approach has explained it as objective condition, American approach has provided a definition of "life quality" in which people's understanding of their status is concerned. According to the studies of Merser Organization in 2006, the index of "life quality" in Tehran is ranked as 177 among 215 big cities (metropolis). Accordingly, this research has been done to study the householder's "life quality" in Tehran and the relation of social capital with it. The research which was carried out in summer 2007 was done on 400 householders settled in different areas of Tehran. Using the questionnaire of the World Health Organization, "life quality" has been examined. The variations related to social capital, have been made through "Trust" and "Cooperation" categories and also made based on the researcher's expressions. Then they have been studied. Regarding different theories, the relation between four dimensions of life quality and both of social capital categories have been studied. The result has suggested that there are important relations between life quality and also its four dimensions with social capital. Besides, some suggestions are presented at the end of the article.از «کیفیت زندگی» با توجه به جنبههای مختلف آن، تعاریف متنوعی ارائه شده است و نهادها و سازمانهای ملی و بینالمللی، اقدام به شاخص سازی و سنجش آن در دو دهه اخیر کردهاند. در ارزیابی کیفیت زندگی، دو رویکرد عمده اسکاندیناویایی (تأکید بر شرایط عینیزندگی) و آمریکایی (تأکید بر شرایط ذهنی زندگی) مطرح است که امروزه در بسیاری از تحقیقات، به صورت توأم در نظر گرفته میشود.<br /> دانشگاه تورنتو با ایجاد واحد تحقیق در این خصوص، از سال 1994 فعالیت وسیعی را آغاز کرده و روشهای مختلفی را برای ارزیابی کیفیت زندگی به کار گرفته است که اغلب آنها متمرکز بر «سلامت» و ابعاد آن بوده است. مؤسسه «مرسر» نیز به عنوان یکی از نهادهای معتبر مطالعاتی بینالمللی، در جدیدترین بررسی خود در سال 2006، وضعیت کیفیت زندگی در 215 شهر بزرگ دنیا را رتبهبندی کرده است که شهر تهران در رتبه 177 قرار دارد. در خصوص عواملمرتبط با کیفیت زندگی نیز تحقیقات مختلفی انجام گرفته است که با توجه به موضوع مقاله حاضر، میتوان به بررسیهای «لین» و «میلور» اشاره کرد که نشان دهنده وجود ارتباط بین ابعاد مختلف کیفیتزندگی با سرمایه اجتماعی است. بر همین اساس الگوی نظری در قالب یک فرضیه اصلی (رابطهکیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی) و چهار فرضیه فرعی (رابطه سرمایه اجتماعی با ابعاد سلامتجسمانی، روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی) طراحی شده که پس از آزمون فرضیهها برروی سرپرستان خانوارهای تهرانی به روش نمونهگیری چند مرحلهای در تابستان 1386، ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی و ابعاد چهارگانه آن مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل رگرسیون از تأثیر میزان سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی نیز، میزان تأثیرگزاری بر سلامت جسمانی در کمترین حد و سلامت روابط اجتماعی در بیشترین حد بوده است که در نهایت مؤید نظریه «لین»، دیدگاه میلور و همکاران و همچنین گزارشهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تأثیر سرمایه اجتماعی بر ابعادی از سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی به عنوان بخشهایی از کیفیت زندگی میباشدhttps://qjss.atu.ac.ir/article_6803_5ebb600f76bb52d6c6fd26bab34fcb0b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823Determination of the causes of misusing and dependence on drugs among war injuredتعیین علل سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر در مجروحان جنگی3166680410.22054/qjss.2010.6804FAفریبرزدرتاجدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161222In order to investigate the causes of drug abusing and dependence on it among war injured, the Sample of 380 war injured with various kinds of injuries and levels were selected by random stratified method and asked via the questionnaire which contained 39 questions. This questioner evaluated 5 areas of individual, social, economic, educational-cultural, Familial and legal causes. To assess the causes, chi-square test and sign test were used. Findings show that individual, economic and educational-cultural causes in comparison with social, familial and legal facts have more vital roles in misusing and dependence on drugs among war injured. Moreover, results emphasize on preventive measures in order to avoid further misusing and dependence on drugs among war injured.به منظور بررسی علل سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر در مجروحان جنگی، نمونهای به حجم 380 نفر از مجروحان جنگی با درصدها و انواع مختلف مجروحیتها به روش تصادفی طبقهای انتخاب شد و پرسشنامه 39 سؤالی علل سوء مصرف و وابستگی به مواد که 5 حوزه علل فردی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی – فرهنگی، خانوادگی و قانونی را اندازه میگیرد بر روی آنها اجرا شد. به منظور تعیین علل از آزمون مربع کای و آزمون علامت استفاده شد، تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد عوامل فردی، اقتصادی و آموزشی – فرهنگی از عوامل اعتیاد مجروحان جنگی است، ولی عوامل اجتماعی، خانوادگی و حقوقی نقش کمتری در اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر دارند. نتایج تحقیق بر روشهای پیشگیرانه به منظور جلوگیری از ابتلاء مجروحان جنگی به سوءمصرف و وابستگی به مواد تأکید دارد.https://qjss.atu.ac.ir/article_6804_dd08372dbf5aee10509ebb09b139d88e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823Relation of Religiousness with interpretation of religionرابطه میزان دینداری (التزام دینی) با نوع دینداری67103680510.22054/qjss.2010.6805FAابوالفضلذوالفقاریاستادیار دانشگاه شاهد0000-0001-8650-029XJournal Article20161222This study is based on a survey which has been carried out to analyze the relationship among interpretations of religion and religiousness and it's dimensions. For measuring religiousness, the Glock & Stark Model and for interpretation of religion, William Shepard's Typology – which are appropriate for Islamic countries such as Iran- have been used. The study has been conducted with 707 male and female students of Tehran public universities in February and March, 2008. The survey has revealed that there is substantial relation between religiousness and interpretation of religion at 99% level of significance, so increasing or decreasing of religiousness makes different interpretations of religion. Moreover, there is considerable difference between secular students and other types of interpretations in ideological, experimental, consequential and ritualistic dimensions of religiousness. In other words other types of interpretations (Islamic modernists, radical Islamists, neo-traditionalists and traditionalists) have no significant difference in their religiousness.<em>با برآمدن جنبش دوم خرداد در ایران و رهبری این جنبش توسط روشن فکران دینی، مخالفان جنبش دائماً روشن فکران دینی را متهم به عدم التزام دینی مینمودند. التزام به دین، همان مفهوم رایج در مطالعات جامعه شناسی دین است که اصطلاحاً به آن میزان دینداری<strong>[1]</strong> گفته میشود و روشن فکری دینی نیز حداقل یک نوع تلقی از دین<strong>[2]</strong> یا نوعی قرائت رایج دینی<strong>[3]</strong> محسوب میشود. که نوعی تجدد گرائی دینی است. </em><br /> <em>این مقاله در صدد است تا در سطح وسیعتر و کلیتر، رابطه انواع قرائتهای دینی - و نه یک قرائت خاص- را با میزان دینداری و ابعاد مختلف آن به صورت تجربی مورد بررسی قرار دهد. برای سنجش میزان دینداری از مدل گلاک و استارک و برای سنجش انواع قرائتهای دینی از مدل ویلیام شپرد - که منطبق با کشورهای اسلامی و ایران است، استفاده شده است. </em><br /> <em>جمعیت نمونه پژوهش را تعداد 707 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی تهران تشکیل میدهند که دادههای آن از طریق پرسشنامه در بهمن و اسفند ماه 1386 گردآوری شده است. یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که نوع دینداری (قرائت دینی) دانشجویان با میزان دینداری آنها رابطه معنیداری در سطح 99% اطمینان، دارد. به این معنا که با افزایش یا کاهش میزان دینداری دانشجویان، نوع دینداری آنها نیز متفاوت میشود. از حیث ابعاد دینداری نیز مشاهده میشود که در ابعاد اعتقادی و تجربه دینی و پیامد دینی و مناسک، تفاوت عمده میان سکولارها و انواع دیگر دینداران است به تعبیر دیگر سایر دینداران از حیث ابعاد پیش گفته تفاوت معنیداری در التزام به دین ندارند.</em><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Religious commitment<br /> <br /> <br /> [2]. Religious reading<br /> <br /> <br /> [3] - لازم به ذکر است که روشن فکر ی دینی اگرچه نوعی قرا ئت رایج از دین است، ولی در عین حال اقسام مختلفی از آن در جامعه ما وجود دارد. جهت اطلاع بیشتر در این خصوص رجوع شود به کاظمی، 1382: 148-121https://qjss.atu.ac.ir/article_6805_e298ad3cc73d61f42aa528993444b961.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823Inter press Service (IPS) as an International News Agency in the Third World Countriesاینترپرس سرویس؛ یک خبرگزاری جهانی برای کشورهای جهان سوم105141680610.22054/qjss.2010.6806FAعباساسدیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161222In this article researcher tries to respond how Inter press Service (IPS) as a third World News Agency has reduced the effect of domination of the Westerns agencies and showed reaction against Western News Agency. The method of this research was descriptive analysis and researcher used the library and documentary techniques for gathering the information. Findings show that: Inter press Service (IPS) agency as an important agency of the Third World countries played a vital role among the international flow of news and dominant discourse. In other words, using some accessible facilities and by referring to basic concepts and method of Developmental- critical Journalism, also having independent news policy, this news agency could challenge Western News Agency and unbalance international information flow in the world today. In fact, the Inter press Service (IPS) agency can express the aspiration, ideas, demands and the efforts of the Third World countries in the international news flow.در این مقاله، پژوهشگر درصدد یافتن پاسخ این پرسش است که چگونه خبرگزاری اینترپرس سرویس به عنوان یک خبرگزاری برای کشورهای جهان سوم، توانسته سلطه خبری خبرگزاریهای بزرگ کشورهای غربی را تعدیل کرده و به صورت یک رقیب جدی در برابر آنها ظاهر شود؟<br /> در این مقاله، از روش اسنادی – کتابخانهای سود برده شده است.<br /> نتایج نشان میدهد که خبرگزاری اینترپرس سرویس به عنوان یک خبرگزاری مهم جهان سومی، توانسته نقش عمدهای، در جریان بین المللی اخبار و گفتمان غالب بر این جریان، ایفا کند. به عبارتی این خبرگزاری با استفاده از امکانات موجود، و با بهره گیری ازمفاهیم بنیادی و شیوه روزنامه نگاری توسعهای - انتقادی و با اتخاذ خط مشی مستقل خبری، نابرابری و عدم تعادل اطلاعات بین المللی را به طور جدی، به چالش کشانده است. در واقع، امروز، اینترپرس سرویس در دنیای اخبار و اطلاعات بین المللی، به زبان و صدایی تبدیل شده که بیانگر آرزوها، آرمانها، ایدهها، خواستها، مطالبات و تلاشهای کشورهای جهان سوم است.https://qjss.atu.ac.ir/article_6806_84bd0afbf0a619f727605d8b406a9d9e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823Studying traditionalism discourse of music in contemporary Iranبررسی گفتمان سنتگرای موسیقی در ایران معاصر(1385- 1285)143183680710.22054/qjss.2010.6807FAحسینسروریکارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161222This research with aim of surveying the traditionalism discourse of music in contemporary Iran is studying the features and basic element of forming and genesis of this discourse. So with the historical genealogy and presentation of discoursal features of this period exhibit a semantic interpretation of that discourse. Regarding the perspective of Cultural Studies, genealogy manner and historical analysis of discourse, this article shows that how political, social and cultural context influence directly or indirectly that discourse . The consequences of this article are gathered by the help of modal way and by the usage of discourse analysis and historical genealogy. At the time the discourse is recognized against modernism discourses and formed in the shadow of political, social and cultural conditions of Iran. In that period, holding the international congress of Iran's music in 1961 and establishment of Preservation and Diffusion Center [for music] are considered as turning points for the formation of basic elements of traditionalism discourse. این مقاله تحقیقی، با هدف بررسی گفتمان سنت گرای موسیقی در ایران معاصر(1385- 1285) به بررسی خصوصیات و عناصر اصلی شکل گیری و تکوین گفتمان یاد شده پرداخته است. تاضمن تبار شناسی تاریخی و معرفی ویژگیهای گفتمانی این دوره، تفسیر و بازشناسی معنا کاوانهای از این گفتمان ارائه نماید. این مقاله از منظر مطالعات فرهنگی، به کمک روش تبار شناسی و تحلیل تاریخی گفتمان نشان میدهد که چگونه بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر گفتمان یاد شده تأثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشتهاند. در این دوران، گفتمان سنتگرای موسیقی در مقابل گفتمانهای تجدد گرا، بازشناسی میشود؛ این گفتمان تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر شکل گرفته و تکوین یافته است. همچنین در این دورانبرگزاری کنگره بین المللی موسیقی تهران 1340(ه. ش). و تأسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، نقطه عطفی در شکل گیری درون مایههای اصلی گفتمان سنت گرا به شمار میآیند. https://qjss.atu.ac.ir/article_6807_dc73e357ccd85940e970ec128bc07082.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823A Study about Relationship between Religiousness and Social Trustپژوهشی در باب رابطه دینداری و اعتماد اجتماعی185217680810.22054/qjss.2010.6808FAعلیرضاافشانیدانشجوی دانشگاه یزدJournal Article20161222Social trust is one of the most essential factors in making social order and capital. There are certain variables that can lead to the rise or fall of social trust, one of which, to many researchers, is religiousness. The present study was carried out to investigate the relationship between religiousness and social trust in the city of Najafabad. According this, a survey research with the sample of 244 citizen (15 years old and over) of Najafabad were selected through a multi-stage cluster sampling method. The questionnaire was the main data collection technique. The findings show that there is a significant and direct relationship between religiousness and social trust. In other words, the rising of religiousness leads to the increasing of organizational, interpersonal and generalized trusts. The empirical data truly verify the viewpoints mentioned earlier by Durkheim and Giddnez.اعتماد اجتماعی از عناصر ضروری زندگی اجتماعی و از اجزاء سازنده سرمایه اجتماعی به شمار میآید. به عقیده بسیاری از محققین و صاحبنظران، یکی از عواملی که نقش قابل ملاحظهای در افزایش اعتماد اجتماعی دارد، دین است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین میزان دینداری با ابعاد مختلف اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی سرمایه اجتماعی است.<br /> روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش بوده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه افراد 15 ساله و بیشتر شهر نجفآباد بودهاند که 244 نفر از آنها با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده و به کمک نرمافزارهای SPSS و لیزرل مورد تحلیل قرارگرفته است.<br /> یافتههای تحقیق بیانگر این است که بین میزان دینداری با ابعاد مختلف میزان اعتماد اجتماعی (به جز اعتماد به محیط)، رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان دینداری، اعتماد نهادی، اعتماد تعمیمیافته و اعتماد بینشخصی افزایش مییابد. در مجموع نیز با افزایش میزان دینداری، میزان اعتماد اجتماعی افزایش پیدا میکند.<br /> نتایج این تحقیق همسو با دیدگاه جامعهشناسان بزرگی همچون دورکیم و گیدنز است که معتقدند رابطه مستقیمی بین میزان دینداری و میزان اعتماد اجتماعی وجود دارد.https://qjss.atu.ac.ir/article_6808_31e0bcb1b15cfc115c7c5f1f9bea601b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162174920100823Studying the representation of women in Lori and Laki Folk songsبررسی بازنمایی زنان در ترانههای فولکلوریک لکی و لُری219250680910.22054/qjss.2010.6809FAابراهیمملکیدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161222This study investigates the representation of women in Lori and Laki Folk songs. Moreover this survey manifests how sociological concepts like realism, humanism and equality are represented at these songs. Research questions are formed in connection with recognizing the categories related to women and sociological concepts. Our conceptual frameworks are based on Feminism critical Theories and sociology of content. Using qualitative content analysis of the single stanza in songs and summarizing method in analyzing of lyrics, it is feasible to create induction categories and reducing them into basic categories based on the main themes. Finally utilizing these basic categories, we analyze the contents and recognize the general model that underlies in the songs. In qualitative analysis of songs, all sociological concepts including realism, equality, human-centrism, collectivism that have a consecutive influence on songs have been shown. Furthermore the discussed categories in questions concerning women representation in the songs completely illustrate that there is a humanistic view towards women and also all of their rights are respected. Although most of the songs narrators are male, generally there is a non-gender language in songs. Another important finding is the historical background of many of these songs that may dates back to primitive, Matriarchy, and patriarchy era. Contrary to the most of the feminism theories, this part of popular culture (songs) not only is not against women, but also shows a higher position of women in pre history era (matriarchy).مقاله حاضر خلاصهای از بررسی بازنمایی زنان در ترانههای فولکلوریک لکی و لُری و شناختِ چگونگی مفاهیم جامعهشناختی همچون جمعگرایی، واقعگرایی، انسانگرایی و برابریخواهی در این ترانههاست. چارچوب مفهومیتحقیق برپایه نظریاتی است که به پیشرویی و مترقی بودن ترانههای فولکلوریک در زندگی اجتماعی انسانها اعتقاد دارند. همچنین از نظریات فمینیستی و جامعهشناسی محتوا در شکلدهی چارچوب نظری استفاده شده است. در این تحقیق از روش کیفی و با تحلیل محتوای کیفی ترانههای «تکبیت» و بهرهگیری از فن خلاصه سازی، ترانهها، تجزیه و تحلیل شده است.<br /> در پایان بررسی کیفی 1121 ترانه، همه مفاهیم جامعهشناختی ، که نشان از تاثیر سازندة ترانهها دارد، بشکل قابل توجهی در ترانهها یافت شد. همچنین مقولات مطروحه در سوالهای مرتبط با بازنمایی زنان در ترانهها نیز، بشکلی کلی، نشان حاکمیتِ نگاه انسانی توأم با احترام به زنان بود. گرچه راوی غالب ترانهها مردان بودند و زبان ترانهها بیشتر مردانه مینماید، اما معدود ترانههایی با زبان زنانه نیز وجود دارند. ترانهها دارای زبانی غیرجنسیتی هستند. محتوای فکری بسیاری از ترانهها به دوران زندگی بدوی و مادرتباری جامعه باز میگردد. برخلاف بسیاری از نظریات فمینیستی، این بخش از فرهنگ توده مردم، یعنی ترانهها، نه تنها زن ستیز نبوده، بلکه ضمن غالب بودن نگاه انسانگرا و طبیعت دوست در آن، نشانی از جایگاه برتر زنان را در خود دارد. https://qjss.atu.ac.ir/article_6809_b56cbb984504e55d142463cfae7f87ce.pdf