دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522for communication education father of Iranبرای پدر علوم ارتباطات ایران165270FAمهدیمحسنیان رادهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-0016-641XJournal Article20161024وقتی در سال ۱۳۴۶، با سرمایه و همت روزنامه کیهان آن روزگار، «مؤسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی» تأسیس شد و پذیرفته شدگان اولین امتحان ورودی آن در یک صبح پاییزی، خیابان فرعی و خاکی سه راه ضرابخانه را طی کردند، عابران به وضوح د و دسته دانشجو را تشخیص می دادند: یکی آدم های نسبتاً مسنی که روزنامه نگار بودند، یا در رادیو و تلویزیون ملی ایران کار می کردند و حالا می خواستند در اولین شبه دانشکده ارتباطات درس های حرفه تجربی شان را بخوانند، و دسته دوم جوانان کم سن و سالی که تا پارسال محصل دبیرستان بودند و حالا آمده بودند که روزنامه نگاری، روابط عمومی، سینما، عکاسی و مترجمی در رسانه ها را بخوانند. گروه دوم مشکل پنهانی داشتند که اگر چه درباره آن با یکدیگر صحبت نمی کردند، اما از آن رها نیز نمی شدند. این مشکل وقتی خود را نشان می داد که در و همسایه و همکلاسی های سابق و فامیل درباره محل تحصیلشان سؤال می کردند و آنها با پاسخ هایی درگیر می شدند که کاملا فاقد هر نوع مباهات بود.https://qjss.atu.ac.ir/article_5270_06eee9abfb6ab088d9369dc263f63dc2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522Foundations of Communication and National Development Studies in Iranبنیان های مطالعات ارتباطات و توسعه ملی در ایران7565271FAهادیخانیکیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050925This paper aims at a historical survey of two fundamental scientific approaches to communication and development studies. The first approach, represented by Majid Tehranian was the main approach before the Iranian Revolution (i.e., early 1970s) tries to define national development in a new way. The Second Approach, represented by Kazem Motarnednejad and prevalent after the revolution, is circling around a transformation in communication education and planning. Rejecting the linear approaches to development, Motamednejad's theory is in line with critical studies in communication. The paper shows that in spite of the fact that the starting approach of the first approach is research, while the second approach relies on communication education, both of them cover certain areas of national development strategies.این مقاله به توصیف تاریخی دو رویکرد علمی می پردازد که بنیان های مطالعات ارتباطات و توسعه را در ایران نهاده اند. رویکرد نخست که ملا نظر دکتر مجید تهرانیان بود و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در پژوهشی و برنامه ریزی ارتباطات و توسعه به شمار می آید، عمدتاً بر تبیین مفهومی نو در توسعه ملی مبتنی است. رویکرد دوم که دکتر کاظم معتمد نژاد بر آن تکیه دارد و به تحولی در آموزش و سیاستگذاری ارتباطی پس از انقلاب می انجامد، با رد الگوهای خطی توسعه، در حوزه «مطالعات انتقادی» جای میگیرد. اگرچه نقطه عزیمت رویکرد نخست، پژوهش و نقطه عزیمت رویکرد دوم، آموزش به ویژه در دوره های عالی دانشگاهی است، اما دامنه فراگیری هر دو نهایتاً برنامه های توسعه ملی است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5271_5040209f2fdbd8c290b0f994d1fb984f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522A Glance at The Position and Functions of Traditional and
Electronic Journalism Interaction Between Technology and Tradition in the Information Societyنگاهی به جایگاه و کارکردهای روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری الکترونیک تعامل سنت و فن آوری در جامعه اطلاعاتی57875272FAمحمد مهدیفرقانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20051025Electronic journalism, with and emphasis on information and communication technologies, is known as the most evident symbol of the communication developments at the beginning of the third millennium. This kind of journalism is now facing a heavy discourse argument with the mass media, in other words, the traditional journalism. It is not so easy to predict the future fate of the media in the world. Many questions and ambiguities are raised about the fates of the past, present and future of the media. Will the electronic media, as some people claim, eliminate the printed newspapers, or will it change their role and functions? What would be the result of the discourse competition between electronic media (cyber) and traditional media? Are we going to witness the creation of a real imagination or suggestion of a virtual reality? Are we part of the media system, or are we standing outside of it with the power of judgment and criticism?این مقاله تلاش می کند ضمن طرح نظریه ها و دیدگاه های مربوط به شکل گیری و پیشبرد جامعه اطلاعاتی و شرایط جدیدی که اطلاعاتی شدن فرهنگ، اقتصاد و سیاست در عرصه جهانی پدید آورده است به ارزیابی نقش و عملکرد رسانه های نوین بپردازد و نحوه تعامل و رقابت آنها را با رسانه های سنتی، مورد بررسی قرار دهد. ادعای اصلی مقاله، آن است که بر خلاف تصور شیفتگان موج جدید رسانه ای، چالش میان دو نسل رسانه ای مزبور، به حذف رسانه های سنتی و جایگزینی رسانه های نوین که دستاورد تکنولوژی های جدید ارتباطی و اطلاعاتی هستند، منجر نخواهد شد. تاکید مقاله بر آن است که جامعه اطلاعاتی، بیش از هر چیز، تحولی شگرفت در زمینه ابزارها و امکانات ارتباطی و اطلاع رسانی ایجاد کرده که حامل فرصت ها و تهدید هایی برای رسانه های همگانی و وضعیت کنونی جوامع در حال گذار از جمله ایران است و بر این اساس هیچ یک از دو رویکرد شیفتگی یا دفع در قبال تکنولوژی های نوین ارتباطی، نه مطلوب است و نه منطقی، بنابراین رسانه های سنتی پیش از آنکه راه حذف را بپیمایند، تحول نقش ها و کارکردها را تجربه خواهند کرد و در این مسیر از دستاوردهای تکنولوژی های جدید، بهره خواهند گرفت. تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت می تواند برای روزنامه نگاران تا حدی، استقلال سیاسی و اقتصادی در ورای فشارهای حرفه ای در آغاز هزاره سوم به همراه بیاورد. اینترنت، هم زمان بررسی ها و تحقیقات را برای روزنامه نگاران حرفه ای کاهش می دهد و هم مکان و فاصله را کوچک و کوتاه می سازد و به همین دلیل پیگیری و تعقیب مسائل و دستیابی به افراد مورد نظر را برای آنها آسانتر می سازد و محدودیت های سیاسی را کمرنگتر می کند. بنابراین اگر به دستاوردهای رسانه های نوین به عنوان فرصت نگریسته می شود می توان از ظرفیت آنها در جهت پیشبرد امر توسعه و تامین عدالت اطلاعاتی و کاهش شکاف های معرفتی بهره جست و رسانه را در مسیر انسانی تر کردن شرایط زیست بشر به کارگرفت.https://qjss.atu.ac.ir/article_5272_44a256804ca413bc261465b85d64730b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522The Effect of Mass Media on Tehran Residents Political Participationتأثیر وسایل ارتباط جمعی بر مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی891315273FAمحمد حسینپناهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییاسماعیلعالی زادهدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050925Political participation is a subject which has won an exclusive place in our society, specially after the Islamic Revolution. The importance is such that some parts of it, specially voting, have been constantly supported and emphasized by the political system and have been given a great deal of political propaganda. Meanwhile, mass media, as the most important society s political outlet, can play a desicive role in increasing and decreasing the rate of such participation. Based on these facts, a research was done with the purpose of scrutinizing the effect of mass media on political participation rate in Iran. In order to do so, a 430 case samples out of the statistical society of Tehran - 19 onwards - were chosen and necessary data was collected and analyzed through a questionnaire. The result of this study showed that in a long term basis mass media affects indirectly on political participation through factors such as political culture, political efficacy and political stimuli. In addition, the effectiveness of each of the media (TV,Radio, Newspaper & ) was different and in some cases, their effectiveness direction is different as well. To the point of the encourage, the participation in political activities and some others encourage political apathy.مسئله مشارکت سیاسی مسئله ای است که در جامعه ما، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از جایگاه خاصی برخوردار شده است، به نحوی که برخی از سطوح آن، به ویژه رفتار رای دهی، همواره مورد حمایت و تاکید نظام سیاسی قرار دارد و تبلیغات سیاسی گسترده ای برای آن صورت می پذیرد. در این میان، وسایل ارتباط جمعی به عنوان مهمترین مجرای ارتباط سیاسی جامعه می توانند نقش تعیین کننده ای در افزایش یا کاهش میزان مشارکت سیاسی ایفا کنند. بر این اساس، پژوهشی با هدف بررسی تاثیر رسانه های همگانی بر میزان مشارکت سیاسی در ایران به انجام رسید. برای این کار از جامعه آماری تهرانیان بالای نوزده سال نمونه ای ۴۳۰ نفره انتخاب گردید و داده های لازم از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این مطالعه نشان داد که وسایل ارتباط جمعی در بلند مدت و به طور غیر مستقیم از طریق عواملی همچون فرهنگ سیاسی، اثربخشی سیاسی و انگیزه های سیاسی بر مشارکت سیاسی تاثیر می گذارند. علاوه بر این، شدت تاثیر هر یک از رسانه ها (تلویزیون، رادیو، روزنامه، و...) متفاوت است و حتی در مواردی، جهت تأثیر آنها نیز متفاوت است، به نحوی که برخی از آنها شرکت در فعالیت های سیاسی را ترغیب و برخی دیگر بی تفاوتی سیاسی را تشویق می کنند.https://qjss.atu.ac.ir/article_5273_361802c2088ae13985209fa8eb89d50f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522Cyber Journalism in the Information Society: ICT Impacts on Freedom of Expressionروزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری سایبر در جامعه اطلاعاتی آثار فن آوری های نوین ارتباطی بر آزادی بیان1331715274FAیونسشکرخواههیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایینعیمبدیعیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050624In this article the main focus is to have an answer or answers for this critical question: Are the agenda-setting, image-making and one-way flow of information discourses in print media transiting towards audiences through the application of new information and communication technologies or not? And what is the impact of cyber journalism on the classic concept of freedom of expression? Although in the main research it has been attempted to see this discourse transition through four trends of the review of literature, sending questioners for prominent international scholars (Professor Yahya R. Karnalipour, Head of the Department of Communication and Creative Arts , Purdue University Calumet, professor Nora Paulothe director of the Institute for New Media Studies at the University of Minnesota, School of Journalism and Mass Communication, Professor Mindy McAdams of the faculty of the College of Journalism and Communications at the University of Florida, Professor Lawrence Pintak at the University of Michigan, a veteran of 25 years in journalism on four continents, nominated twice for Emmy awards and the winner of two Overseas Press Club citations for his Middle East coverage, Crawford Kilian who has written a lot of books and articles; current projects include two novels, a textbook revision, and articles for online journals, Ralph Berenger, Assistant professor of Journalism and Mass Communication at the American University in Cairo, Bertrand Pecquerie the Director of the World Editors Forum, Professor Vincent Mosco Canada Research Chair in Communication and Society, Department of Sociology, Queen s University and Neil Nemeth Associate Professor of Communication, Purdue University calumet who teaches the journalism courses), reviewing International resolutions and finally through Q methodology and qualitative research, here the results and findings are presented just from the last part.در این مقاله به این پرسش کلیدی پاسخ داده خواهد شد که آیا گفتمان تعیین دستور جلسه و برجسته سازی و نیز جریان یکسویه اطلاعات در روزنامه نگاری سنتی چاپی به سوی سطح وسیعی از توده های مخاطب درحال انتقال است یا خیر و آیا روزنامه نگاری آنلاین با گونه پیشتازش یعنی روزنامه نگاری سایبر که با تکیه بر تکنولوژی های نوین ارتباطی در این انتقال گفتمان نقش ایفا کرده، به آزادی بیان کمک می کند یا خیر. اگر چه در پژوهش گسترده اصلی، همه تلاش متمرکز بر این نکته بوده است که مفهوم سایبرژورنالیسم و همین انتقال گفتمان از چهار مسیر یعنی از طریق مرور ادبیات، از طریق پرسشنامه هایی که برای صاحب نظران جهانی در عرصه روزنامه نگاری سایبر ارسال شده (پاسخ دهندگان به پرسش های این پژوهش عبارتند بوده اند از: پروفسور مایندی مک آدامز از دانشگاه فلوریدا، سردبیر سایت سایر ژورنالیسم و رسانه های سایبر و مسئول توسعه متن در سایت واشنگتن پست؛ پروفسور رالف بر نگر، استاد روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه امریکایی قاهره، متخصص مهارت های روزنامه نگاری و کارشناسی ارتباطات بین المللی؛ برتران پکه ری، سردبیر وبلاگ سردبیران جهان، فروم مجازی سردبیران جهان در زمینه بحث درباره سایبر ژورنالیسم؛ پروفسور وینسنت ماسکو، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و جامعه در دانشکده جامعه شناسی دانشگاه کویینز کانادا؛ پروفسور نیل نمت، روزنامه نگار و استاد روزنامه نگاری در دانشگاه پورد و ایالات متحده امریکا، پروفسور لارنس پینتاک، استاد روزنامه نگاری در دانشگاه میشیگان امریکا، گزارشگر سی.بی.اس و ای.بی.سی نیوز، نویسنده امریکن ژورنالیسم ریویو، تایمز لندن، سانفرانسیسکو کرونیکال و نیویورک تایمز، کاندیدای جایزه امی و برنده دو جایزه باشگاه مطبوعاتی ماورای بحار؛ پروفسور نورا پاول، رئیس انستیتوی مطالعات رسانه های نوین، مسئول بخش تمرکز بر تأثیرات محیط رسانه های مدرن بر محتوا در انستیتوی مطالعات رسانه های نوین، استاد کالج روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه مینه سوتا امریکا، سردبیر بخش اطلاعات در میامی هرالد از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ و عضو سازمان برجسته آموزشی ارتباطاتی پوینتر از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰، عضو بخش رسانه های نوین در انستیتوی رسانه های امریکا و عضو انجمن خبرهای آنلاین و عضو پروژه نیوزپلکس در زمینه آموزش روزنامه نگاران در اتاق خبر آینده؛ پروفسور یحیی کمالی پور، رییس دانشکده ارتباطات و هنرهای خلاق دانشگاه پوردو امریکا، سردبیر سه نشریه آنلاین ژورنال رسانه های جهانی، مانیتور رسانه های جهانی و دهکده جهانی؛ کرافورد کیلییان، نویسنده کانادایی، کارشناسی روزنامه نگاری و وب نویسی و سردی بر سایت معروف نوشتن برای وب، از طریق بررسی مصوبه های بینالمللی و نیز از طریق سنجش نگرش های روزنامه نگاران ایرانی به گونه علمی شناسایی شود، اما در اینجا صرفاً به بخش مربوط به سنجش نگرش روزنامه نگاران سایبر و روزنامه نگاران چاپی در قبال انتقال گفتمان تعیین دستور جلسه و برجسته سازی و جریان یک سویه اطلاعات به سوی مخاطبان و نقش تکنولوژی های نوین ارتباطی در این انتقال گفتمان پرداخته می شود.https://qjss.atu.ac.ir/article_5274_75a9dd22b9f8d84915c1c5511beb9c71.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522Telecommunication and National Developmentارتباطات دور و توسعه ملی1732115275FAداورزارعیانهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050925Throughout the history of scicence and technology, the development or the last decade of 20th century was unprecedented; hence, the results of the Industrial Revolution and the Electronic Revolution were integrated with information industry, and so, the information communication techmnologies (ICTs) was founded. ICTs was such a colossal phenomenon that its huge results and achievements were unpredicatable by its inventors. By the JCT, not only the material life was changed, but also the grounds of ideas and mentally of humman beings have undergone vast and profound changes. The life styles, economics, education and the national sovereignty of the countries have changed and JCT was utilized and penetrating in every affair. This paper is an outlining of an extended research which its aim is to offer ways for telecommunication development. Review of experiences, world wide procedures in JCT field. such as privatization, compatibility, mobile service development, globalization and other nations approaches to this category, especially what has happened in relation with the ICT in developing countries are depicted and explained in this paper. The most significant part of this paper is the introduction of ICT functions in developments which depicts, based on the contents, how the development of telecommunication is a must, finally noting the experiences of the other nations and UN as well a proposal for national ICT development is offered.تحولات دهه پایانی سده بیستم میلادی در تاریخ علم و صنعت بی سابقه بود. زیرا دست آوردهای انقلاب صنعتی و انقلاب الکترونیک با تحولات فناوری اطلاعات به هم آمیخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را پی ریخت. ICT محصولی بود که دست آوردها و پیامدهای آن در ذهن طیف عظیم پدید آوردندگان آن نمی گنجید. براثر ICT نه فقط زندگی مادی و مجسم دگرگون شد، بلکه عرصه تفکر و پندار دچار تحول گسترده و عمیقی گردید. در واقع، انسان ها از چنبره تنگ بی اطلاعی به پهنه گسترده انفجار اطلاعات روان شدند. روش های زندگی، اقتصاد، آموزش و حاکمیت ملی کشورها تغییر یافت و ICT در همه شئون مورد استفاده قرار گرفت. این نوشته طرحی اجمالی از مطالعه گسترده ای است که هدف آن ارائه پیشنهادی برای الگوی توسعه ارتباطات دور در ایران است. در این مطالعه، چشم اندازها، راهبردها، سیاست ها و برنامه اجرایی توسعه ارتباطات دور تبیین می شود. بررسی تجربه ها و رونالد های جهانی در عرصه ICT، مثل خصوصی سازی، رقابت پذیری، توسعه خدمات سیار، جهانی شدن و رویکردهای سایر ملل به این مقوله، به ویژه آن چه در شورهای در حال توسعه در قبالICT رخ داده است، در این مقاله ارایه می شود. مهمترین بخش این نوشته، معرفی کاربردهای ICT در توسعه است که براساس آن، توسعه ارتباطات دور را ضروری نشان می دهد. و در نهایت با توجه به تجربیات سایر ملی و سازمان ملل، پیشنهادی برای توسعه ICT ملی ارایه می شود.https://qjss.atu.ac.ir/article_5275_f6f877575a0fcd254f43532359668499.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522The Effects of Globalization on the Advertising Industryپی آمدهای جهانی شدن بر صنعت تبلیغات2132375276FAبهرامکمیلهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20041123This article is about the interaction between globalization and advertising. Globalization has created a new dimension for growth and flourishing of advertising industry. It causes the values and interest to become universalized and accordingly changes advertising industry. Mutually, advertising by means of the latest technologies has provided a proper ground for expediting globalization. In this reciprocity the roles of multinational incorporations and political systems have been changed. Regarding above mentioned issues, the author tries to explain this mutual relationship with refering to the ideas of Habermas, Ritzer and Castells,جهانی شدن عرصه های جدیدی را برای رشد و شکوفایی صنعت تبلیغات ایجاد کرده و صنعت تبلیغات نیز با بهره گیری از آخرین تکنولوژی ها، بستر مناسب را برای تسریع این روند. مهیا نموده است. در این تعاملی، نقش شرکت های چند ملیتی و نظام های سیاسی نسبت به گذاشته تغییر پیدا کرده است. نویسنده با بررسی موضوعات مذکور به تشریح این رابطه دوسویه از دیدگاه افرادی چون یورگن هابرماس، مانوئل کاستلز و جورج ریترز پرداخته است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5276_59e45306bc8f161f72a9b27b88c8b239.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522A Comparative Approach to IRNA News and Pseudo News Contents Related to Womenمقایسه مطالب مربوط به زنان در خبرگزاری جمهورى اسلامی ایران2392715277FAعلی اصغرکیاهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050624This study tries to show a comparative analysis of news and Pseudo News contents of Iran News Agency (IRNA) on related to women during years 1361, 1371 anc.I 1381. In this research, we try to show some of news and non news contents were published in IRNA on relatec.I women activities whom are large elements of Iran society that they are different in view of economy, cultural, social and geographical situations. The theoritical bases of this study have been based on Agenda Setting and Feminism theories. Also are examined the effects of these theories on selecting news and non-news contents on related women which it published in IRNA. Some of the important variables reviewed in this research including: are Subjects of contents, Nature of contents, Purposes and sizes of contents, and Functions of the contents that are published and reflected in IRNA. The method of research has been content analysis and statistical community was included 321 samples that are selected from both news and non news contents published by IRNA News Agency during three periods that are mentioned at the begining of the abstract. The results of this study show that offered varaiabls have seen significant relation with cultural, political and social conditions during three periods. Furthermore, the result of research shows that the quantity of news and non news contents has increased during three periods. In analysis of data descriptive statistics and statistical inference have been used.در این مقاله، به بررسی محتوای تلکس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده که در سه مقطع ۱۳۶۱، ۱۳۷۱ و ۱۳۸۱ در زمینه مسائل و مطالب مربوط به زنان گردآوری شده و انعکاس یافته است تا بخشی از فعالیت خبرگزاری ایرنا در زمینه اخبار و مطالب مربوط به زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه روشن شود. چارچوب نظری این بررسی تلفیقی است از نظریه های فمینیسم و برجسته سازی تا تاثیر این دو نظریه در تعیین و انتخاب اخبار مربوط به زنان و انعکاس آن مورد بررسی قرار گیرد. ساختار موضوعی مطالب، ماهیت و محوریت مطالب، سبک ارائه مطالب، آفرینندگان مطالب، حجم و اندازه مطالب، جهت گیری مطالب، کارکرد و اهداف مطالب انعکاس یافته متغیرهایی هستند که در این بررسی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته اند. بررسی حاضر به روش تحلیلی محتوا انجام گرفته و حجم نمونه آماری شامل ۳۲۱ مطلب است. از آن جایی که هر یک از متغیرها در سه دوره مورد بررسی به مقایسه گذاشته شده اند، یافته های پژوهش در مجموع، نشان می دهد تفاوت معنی داری بین دوره های مورد بررسی در بسیاری از متغیرها متناسب با شرایط سیاسی اجتماعی و فرهنگی هر دوره وجود دارد. به لحاظ کمیت نیز یافته ها نشان می دهد که روز به روز هم به تعداد مطالب و اخبار زنان و هم به حجم هر یک از آن موارد افزوده می شود و به عبارتی روند صعودی دارد.https://qjss.atu.ac.ir/article_5277_1546d8f880559675334030bd465159b1.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-11621228.2920050522Interaction Between Police and People in The Iranian Press (1301-1381)پلیس و مردم در مطبوعات: تحلیل محتوای شیوه ارائه رابطه پلیس و مردم در مطبوعات ایران2733135278FAعلی اصغرمحکیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییینعیمبدیعیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050624According to functional sociological theories of order, print media can play a crucial role in protecting mental security of a given society by picturing an appropriate image of law enforcement forces and their public interactions. However this role is played under and influenced by socio-political circumstances on the society. This study tries to elaborate and then compare what reflected in the press of the performance of police and their interaction with people over five periods of contemporary history. The comparison is made on the basis of the following criteria: police authority, people s demands from police, the types of public demands, representation of police as a government force or as a public force, civil- or military image of police, police interactions reflected in press in each period, including its social interactions, treatment of those asking for police services, government interactions and intra-organizational interactions, the way police actions have been reflected, whether eliminated, critical or analytic, the way police have been criticized in press, constructive or destructive. Findings of this study show that the role of press in reflecting interactions between police and people is largely influenced by socio-political circumstances. During studied periods, political environment of the society had caused the press to picture different images of the authority and public interactions of police.بر اساس نظریه های کارکردی جامعه شناسی نظام، « مطبوعات» با تصویرسازی از چهره پلیس، و عملکرد و رابطه آن با مردم می توانند در حفظ امنیت روانی جامعه ایفای نقش کنند. ایفای چنین نقشی تحت تأثیر ریشه های شکل گیری و تداوم حیات مطبوعات و پلیس در کشور و نیز فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه قرار دارد. با تحلیل محتوای مطالب مطبوعات و تقارن دادن این تحلیل با بافت سیاسی - اجتماعی دوره های مختلف تاریخی می توان دریافت که در هر دوره، ارائه مطبوعات از پلیس، و عملکرد و رابطه آن با مردم چگونه بوده و در مقایسه با دوره های دیگر چه تغییری یافته است. در این بررسی، آن چه مطبوعات از پلیس، عملکرد و رابطه آن با مردم در پنج دوره از تاریخ معاصر ایران ارائه کرده اند، بر اساس شاخص های زیر تبیین و مقایسه شده است: میزان اقتدار ارائه شده از پلیس، مقدار مطالبات انعکاس یافته مردم از پلیس، نوع مطالبات مردمی درج شده، جهت گیری پلیس در مطالب (به طرفداری از دولتمردان یا به طرفداری از مردم)، میزان جامعه محور یا تهدید محور نشان دادن رویکرد پلیسی، نوع رابطه نشان داده شده از پلیس در مطالب مطبوعات هر دوره (رابطه با جامعه، رابطه با مراجعان یا متقاضیان خدمات پلیس، رابطه با منابع اطلاعاتی یا دولتی، روابط درون سازمانی و بین انواع مختلف نقشی ها)، شیوه پاسخ یا رویارویی پلیس با پدیده های اجتماعی (ستیز، انکار، طرد و حذف پدیده یا نقادانه، تحلیلی و اصلاحی)، و شیوه نقد پلیس در مطبوعات (مخرب، غیرمخرب). یافته های این تحقیقی نشان می دهند که نقش واسط مطبوعات در رابطه پلیس و مردم در ایران تحت تأثیر فضای سیاسی - اجتماعی قرار دارد. قواعد کلی حاکم بر فضای مطبوعات کشور در دوره های مختلف، وضعیت خود را در ضمن ارائه نوع رویکرد و میزان اقتدار پلیس نشان داده است، به گونه ای که در فرازهایی از تاریخ این کشور، شرایط و فضای سیاسی حاکم موجب شده تا تصاویری متفاوت از اقتدار، رویکرد و نوع رابطه پلیسی و مردم در مطبوعات کشور ارائه شود.https://qjss.atu.ac.ir/article_5278_8a94ed4cf97835a33111098ac4767d22.pdf