دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162102420040220Ethnic Distance and the Factors Affecting Itفاصله قومی و عوامل مؤثر بر آن در ایران1365252FAمحمدعبداللهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییامیدقادر زادهدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20031123One of the most secure channels of achieving social consensus and solidarity in Iran is the feeling of intimacy and social acceptance among the Iranian ethnic communities and groups. Adopting a socialogical approach, the present study investigates the degree of social distance between the inhabitants of Baneh (who are Kurds) and members of other ethnic communities. In this study, the term social distance refers to the tendency among members of an ethnic community to accept or reject members of other ethnic communities. The tendency encompasses cognitive and emotional dimensions together with preparedness for action an appropriate conceptual framework was therefore designed for the analysis. It reviews the micro - and macro - level perspectives and theories of sociology, social psychology and the existing empirical resources. The results of the interview with the sample which consisted of 399 inhabitants of Baneh, demonstrates that the interviewees feel the least distant from persian/Fars ethnic communities, and the most distant from Arab ethnic communities come first, and Azari, Baluch, Lor, and Arab ethnic communities come next in success on. The research findings show that micro-sociological approaches to the study of ethnic distance in Iran are insufficient. Considering the fact that ethnic distance, and consequently, ethnic interactions in Iran, are influenced by the cultural, social, political and economic atmosphere of the country and the historical developments related to this atmosphere, it is necessary to pay attention to macro-level perspectives and theories, such as Heshter's theory of internal colonialism, which is based on the role of variables such as deprivation, degree of economic inequity and discrimination among ethnic communities, and which emphasizes the formation of ethnic identity and mobilization, and to integrate these perspectives into micro-level theories. The findings of this study demonstrate that social distance exists among the ethnic communities of Iran. The study therefore places special emphasis on the formulation and adoption of an appropriate ethnic policy to reduce such adistance in the country.وجود احساس نزدیکی و پذیرش اجتماعی در بین اقوام ایرانی، یکی از مطمئن ترین راههای نیل به همبستگی و وفاق اجتماعی در ایران به شمار می آید. این مقاله با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی، به بررسی میزان فاصله اجتماعی ساکنان شهر بانه (که به لحاظ قومیتی کرد هستند) از اقوام ایرانی و عوامل مؤثر بر آن می پردازد. در این پژوهش، منظور از فاصله اجتماعی، گرایش اعضای یک قوم به پذیرش یا طرد اعضای اقوام دیگر است. این گرایش ابعاد شناختی، عاطفی و آمادگی برای عمل را شامل می شود. بنابراین برای تحلیل آن با مرور دیدگاه ها و نظریه های سطح خرد جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی و منابع تجربی موجود، چارچوب مفهومی مناسبی تنظیم گردیده است. در اجرای تحقیق از روش پیمایشی و برای گردآوری داده ها نیز از پرسشنامه استفاده شده است. مصاحبه با نمونه ۳۹۹ نفری از ساکنان شهر بانه نشان می دهد که پاسخگویان، کمترین فاصله اجتماعی را با قوم فارسی و بیشترین فاصله را با قوم عرب دارند. در جمع بندی سلسله مراتب ترجیحات قومی، در بین پاسخگویان به ترتیب اقوام فارس، آذری، بلوچ، لر و عرب قرار میگیرند. یافته های تحقیق، ناکافی بودن رویکردهای مبتنی بر جامعه شناسی خرد را در مطالعه و بررسی فاصله قومی در ایران نشان می دهد. با توجه به این که مسئله فاصله قومی و به تبع آن تعاملات اقوام در ایران، متأثر از فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و تحولات تاریخی مرتبط با آن است، توجه به دیدگاه ها و نظریه های سطح کلان نظیر نظریه استعمار داخلی هشتر، که بر متغیرهایی نظیر میزان محرومیت، میزان تبعیض و نابرابریهای اقتصادی در بین اقوام در شکل گیری هویت و بسیج قومی تأکید دارد و تلفیق آنها با نظریه های سطح خرد، ضروری به نظر می رسد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مسئله فاصله اجتماعی بین اقوام در ایران وجود دارد و لذا اهمیت و ضرورت اتخاذ و تدوین سیاست قومی مناسب در ایران در جهت کاهش این فاصله ها مورد توجه و تأکید خاص قرار گرفته است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5252_e361bd671a58c8a9fc7cb4997174ed49.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162102420040220A Comparative Study on Moral Development in Perspective and Unperceptive Youth in Shahrekordبررسی مقایسه ای رشد اخلاقی نوجوانان سیزده و شانزده ساله آزار دیده و آزار ندیده شهرکرد در سال ۸۱-۸۲37605253FAعلیرضاکلدیهیدت علمی دانشگاه علامه طباطباییحمیرارییسیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20050121Present research was conducted with the objective of the appraisal of ethical growth in persecutive and unpersecutive youth students in shahrekord. The sample of this research was obtained by sampling among the students in guidance and high school. The Data was collected by questionnaire. Eight groups were selected: 15 students contained 13 years old persecuted girls, 13 years old unpersecuted girls, 13 years old unpersecuted boys, 13 years old persecuted boys, 16 years old persecuted girls, 16 years old unpersecuted girls, 16 years old persecuted boys, 16 years old unpersecuted boys. The data was analyzed in descriptive and inferential way. The obtained results from the ethical growth in persecuted and 13 years old unpersecuted youth showed both groups from the ethical growth point of view had not meaningful differences and both put on third stage of the ethical growth of Kohlberg, but persecuted and unpersecuted 16 years old youth showed meaningful difference at the level of ethical growth unpersecuted youth were at the fourth and persecuted youth were at the third step of Kohlberg ethical growth.It was not observed meaningful difference between 13 and 16 years old persecuted youth from the ethical growth point of view, and both were at the third stage of Kohlberg ethical growth step, but 13 and 16 years old unpersecuted youth had meaningful difference at the level of ethical growth. Thus 13 years old were at the third and 16 years old youth had meaningful difference at the level of ethical growth. Thus 13 years old were at the third and 16 years old were at the fourth step of Kohlberg ethical growth steps. It was defined in the appraisal of parent characteristics in persecuted and unpersecuted youth that there were differences in the father's age, education, occupation, and family financial conditions. In the appraisal of research questions, there were no difference between both girls and boys at the amount of persecuting, although boys obtained high scores in the scale of physical disturbing and also this rate was reported more in 16 years old youth than early 13 years old youth.پژوهش حاضر با هدف بررسی رشد اخلاقی نوجوانان آزار دیده و آزار ندیده در ابتدا و میانه نوجوانی اجرا گردید. نمونه این پژوهش با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از بین دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه شهرکرد در دو مقطع دوم راهنمایی و دوم دبیرستان به دست آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آزار دیدگی و آزمون تبیین مسائل برای بررسی رشد اخلاقی بود. بر اساس نمرات، آزمودنی ها در پرسشنامه آزار دیدگی هشت گروه پانزده نفری شامل نوجوانان دختر سیزده ساله آزار دیده، نوجوانان دختر سیزده ساله آزار ندیده، نوجوانان پسر شانزده ساله آزار دیده، نوجوانان پسر شانزده ساله آزار ندیده انتخاب گردیدند و بر روی آزمودنی ها آزمون تبیین مسائل (رشد اخلاقی) اجرا گردید. داده های پژوهشی با آزمون آماری T مستقل و آزمون کای اسکوئر مورد بررسی کمی قرار گرفت. نتایج حاصل از مقایسه رشد اخلاقی نوجوانان آزار دیده آزار ندیده نشان داد نوجوانان سیزده ساله آزار دیده و آزار ندیده از لحاظ رشد اخلاقی تفاوت معناداری نداشتند و هر دو در مرحله سوم از مراحل رشد اخلاقی کالبرگ قرار داشتند. اما نوجوانان شانزده ساله آزار دیده و آزار ندیده از لحاظ سطح رشد اخلاقی، تفاوت معناداری را نشان دادند. نوجوانان آزار ندیده در مرحله چهارم و نوجوانان آزار دیده در مرحله سوم رشد اخلاقی کالبرگ قرار داشتند. همچنین در نوجوانان سیزده و شانزده ساله آزار دیده تفاوت معناداری از لحاظ رشد اخلاقی مشاهده نشد و هردو در مرحله سوم مراحل رشد اخلاقی کالبرگ قرار داشتند. ولی نوجوانان شانزده ساله آزار دیده و آزار ندیده از لحاظ سطح رشد اخلاقی تفاوت معناداری داشتند، به طوری که نوجوانان سیزده ساله در مرحله سوم و نوجوانان شانزده ساله در مرحله چهارم رشد اخلاقی کالبرگ قرار داشتند در بررسی مشخصات والدین نوجوانان آزار دیده و آزار ندیده نیز مشخص گردید که نوجوانان آزاردیده در متغیرهای سن پلری تحصیلات پدر، شغل پدر، وضعیت مالی خانواده و معدل درسی، با نوجوانان آزار ندیده تفاوت داشتند. در بررسی پرسش های پژوهش نیز مشخص گردید که نوجوانان دختر و پسر از لحاظ میزان آزار دیدگی تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند، هر چند پسران در مقیاس آزار فیزیکی نمرات بالاتری کسب کردند. همچنین میزان آزار دیدگی نوجوانان در میانه نوجوانی (شانزده سال) بیشتر از نوجوانان در ابتدای نوجوانی (سیزده سال) گزارش شده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5253_77a721e2bb2b4b267d453cdea21a3efd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162102420040220"Discussion" As a Way of University Teaching An Ethnographic Approach to Participatory Education«مباحثه» روشی برای تدریس در دانشگاه نگرش مردم نگارانه به آموزش مشارکتی61995254FAنعمت اللهفاضلیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20030625This article examines and introduces "discussion" as a way of teaching in university. It argues that one of the causes of inefficiency of academic education in Iran is its non-democratic and non-participatory way of university teaching. One strategy for solving this problem is disseminating and promoting "discursion" as a way of teaching in the universities. This strategy could not only promote and develop the quality of university teaching, but it can also considerably help democratize the society and university system. The first part of the article examines the impact of non-democratic ways of teaching in Iranian universities on the educational processes. The second part of the article introduces "discussion" as a way of teaching and its unmerous social and educational advantages. In the third part, in order to define "discussion", it has been differentiated from other ways of conversations. Then, the social and cultural conditions of "discussion" are analyzed. In the next part various forms of group discussion areintroduced. In the final parts, an attempt has been made to critically examine the applicability of "discussion" as a way of university teaching in Iran. Also, several cultural and educational suggestions have been made to disseminate "discussion" in Iranian universities. The article ends with a brief conclusion highlighting the main points of the article. Methodologically, this study is partly based on my own personal ethnographic experience of studying in Iran and Britain. Also, I have presented and approach of a way of university teaching based on logical and theoretical argument extracted from many educational experiences and studies. The suggestions for disseminating "discussion" in Iranian universities are based on my anthropological analysis and life long experience of Iranian universities.مقاله زیر بحثی درباره کاربرد روش «مباحثه» در تدریس دانشگاهی با تکیه بر تجربه مردم نگارانه نگارنده است.« مباحثه » امروزه در دانشگاه های غرب به منزله راهی برای افزایش مشارکت اجتماعی دانشجویان در فرآیند آموزش است. «رهیافت مشارکتی» در آموزش به رهیافت اجتماعی و یگاتسکی و پیتر برگر از علم - که علم را تولیدی اجتماعی بر می شمرد که در فرآیند تعامل و ارتباط اجتماعی بین افراد خلق می شود و اشاعه می یابد - استوار است. مباحثه همچنین نقش مهمی در رشد اصول و مبانی آموزش دموکراتیک دارد. این مقاله تلاش می کند تا نقش مباحثه را در «موکراتیزه کردن» آموزش و افزایش مشارکت دانشجویان در فرآیند یادگیری تحلیل کند. مقاله از بخش های زیر تشکیل شده است: در ابتدا به طرح مشکلی تلقی غیردموکراتیک از یادگیری و تأثیر آن در اشتیاق زدایی دانشجویان به یادگیری در ایران می پردازد. بخش دوم، تحلیلی از مباحثه و مزایای آن است. در این بخش، پانزده امتیاز مباحثه با تکیه بر ارزش های دموکراتیک ذکر شده است. بخش سوم به تعریف مباحثه به منزله روش آموزش در دانشگاه می پردازد و تفاوت آن را با دیگر اشکال صحبت گروهی، مانند گپ زدن، گفت و گو و پرسش و پاسخ بر می شمرد. در بخش چهارم، شرایط مباحثه بررسی شده است. بخش پنجم به روش های مباحثه اختصاص دارد. در این بخش، نگارنده با تکیه به تجارب شخصی در دوره دکتری انسان شناسی در دانشگاه لندن، پنج الگوی مباحثه دو نفره، گروهی، جمعی، مباحثه برابر، و مباحثه در حین سخنرانی را تشریح نموده است. بخش ششم به تحلیل انتقادی روشش مباحثه در ایران می پردازد. در این بخشی، به محدودیت های روش مباحثه و پرسش هایی درباره میزان عملی بودن به کارگیری این روش در ایران پرداخته شده است. بخش هفتم توصیه هایی برای گسترش کاربرد روش مباحثه در دانشگاه های ایران دارد. و در پایان نیز جمع بندی از مباحث ارائه شده است.https://qjss.atu.ac.ir/article_5254_bfb2cc7734efa90d653c604e1d2a37b4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه علوم اجتماعی1735-1162102420040220A Survey of Suburbanation Problems and Difficulties with an Emphasis on Social and Cultural Aspects Case Study Arzanan and Dark Esfahanبررسی مسائل حاشیه نشینی با تأکید بر جنبه های اجتماعی فرهنگی (مطالعه موردی مناطق ارزنان و دارکت اصفهان)1011285255FAفروغعریضیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییرسولربانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییفاطمهکریمیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20030924Studying of suburbanation problems and difficulties is the endpoint of this research. Suburbanite is a person living in the suburb of a city but is not absorbed by the social and economic system of that socity. The suburbanites have migrated to earn a better life; but because of their poverty, lack of proficiency and education, they could not have been absorbed by the cities economic sections. So, they have to live in the suburbs. They are poor people who deal with complications, like shortage of sufficient health care, moral deviations, and unemployment. This survey tries to pay attention to different economic, social and political aspects of the subject and to deal with it in a new concept. This research was done in survey method.
In variant hypothesis, suburbanation and previous job were chosen as independent variables and social, political and cultural participations, moral deviation, unemployment and child labour were chosen as dependent variables. The data of These hypothesis have been analyzed by SPSS software in unparametric method and the coefficients of Gamma and phi kendal, spearman have been used to define the correlation power and also T'-test methed and chi squar to confirm or reject the hypothesis.
This reserch shows a relation between suburbanation and social - political and cultural participation, moral deviation, unemployment and previous job but not with child labour.هدف از این تحقیق، بررسی مسائلی و مشکلات حاشیه نشینی است. حاشیه نشین ها به کسانی گفته می شود که در اطراف شهر ساکن هستند ولی جذب نظام اقتصادی اجتماعی آن نشده اند. آنها اغلب مهاجرانی هستند که برای به دست آوردن زندگی بهتر، به سمت شهرها مهاجرت کرده اند، ولی به علت عدم تمکن مالی و همچنین نداشتن سرمایه، مهارت و تحصیلات نتوانسته اند جلب اقتصاد شهر شوند. در نتیجه، به حاشیه ها رانده شده اند. این افراد قشر فقیری را تشکیل می دهند که با عوارضی چون بهداشت ناکافی، انحرافات، بیکاری، و بزهکاری سروکار دارند. این بررسی سعی کرده است به جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مسئله توجه کند و این معضل را در مفهوم جدید بررسی نماید. پژوهش حاضر به روشش پیمایشی صورت گرفته است. با توجه به فرضیات مطرح شده، پرسش هایی تهیه گردید و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، نتایج جمع آوری شد. در فرضیات، متغیرهای حاشیه نشینی و شغل قبلی به عنوان متغیرهای مستقل و مشارکت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، انحرافات، بیکاری و کار کردن به عنوان متغیرهای وابسته انتخاب شدند. این فرضیات با کمک نرم افزار SPSS و روش ناپارامتری بررسی شد و از ضرایب گاما، کندال و اسپیر من برای مشخص کردن میزان پیوند و از آزمون های خی دو و T-test برای تأیید یا رد فرضیات استفاده شد که نتایج بیانگر تأیید ارتباط حاشیه نشینی با مشارکت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، انحرافات، بیکاری و شغل قبلی بود، ولی فرضیه ارتباط حاشیه نشینی و کار کودکان رد گردید.https://qjss.atu.ac.ir/article_5255_4edd54c4bd6ec5a74e89703bc571f3bc.pdf