2024-03-28T16:40:57Z
https://qjss.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1094
فصلنامه علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
1735-1162
1735-1162
1384
12
31
بازار پیام و آینده ارتباطاتمیانفرهنگی
مهدی
محسنیان راد
در این مقاله، در ابتدا نگاهی کوتاه به سیرتحول ارتباطات میان فرهنگی در جهان قبلاز فن آوری های نوین اطلاعاتی - ارتباطی (ICT) می شود و با تأکید بر نقش جبر و اختیار در ارتباطات میان فرهنگی نشان داده می شود که نظام ارتباطات میان فرهنگی تا قرن ۱۳ میلادی به صورت چند قطبی بوده و از قرن چهاردهم، عصر سلطه «یک قطبی» آغاز و با تحولاتی چند، به دوران جهانی شدن یا به تعبیر هربرت مارشال مک لوهان، به دوران زندگی انسان در دهکده جهانی رسیده است. عصری که اگر چه محصول یک فرآیند تاریخی است، اما در آن، اجرای پروژه های ارتباطی علیه فرهنگ های دیگر سهل تر شدهاست.مقاله در ادامه، این دیدگاه را مطرح میکند که اگر چه شکل گیری اصطلاح «امپریالیسم فرهنگی»، محصول نظام تک قطبی با مرکزیت امریکا و به وجود آمدن اصطلاح«تهاجم فرهنگی»، حاصل تحولات عصر دهکده جهانیاست،اماآنچه «تهاجم فرهنگی» نامیده می شود، تفاوت های عمیقی با «تهاجم نظامی» دارد. مقاله ضمن تبیین برخی از تفاوت های ملکور، کوشش میکند که نشان دهد. وضعیت حاضر، یک دوره درحالگذراستوطیچنددههآینده،ویژگیهایدهکدهجهانیتغییرخواهدکردوعصرجدیدیآغازخواهدشد که نویسنده به دلیل مشابهت نسبی ویژگیهای آن با سازوکار حاکم بر بازارهای سنتی مشرق زمین، طی مقالات متعدد خود آن را «بازار پیام» نامیده است. آخرین بخش مقاله اختصاص به توصیف برخی ویژگیهای ارتباطات میان فرهنگی در بازار پیام، به ویژه تحولات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به زبان دارد و نگاهی به آسیب شناسی ایران در بازار مذکور خواهد نمود.
ارتباطات میان فرهنگی
دهکده جهانی
بازارپیام
زبان
2006
02
20
1
37
https://qjss.atu.ac.ir/article_5300_f1a1545c0ccaabdc2a76392fae31a935.pdf
فصلنامه علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
1735-1162
1735-1162
1384
12
31
آینده نگری چالش های نظارت الکترونی در جامعه اطلاعاتی ایران
امید علی
مسعودی
رشد شتابناک و روزافزون فن آوری های اطلاعات و ارتباطات وضعیتی تناقض نما در جهان امروز به وجود آورده است که در آن جامعه اطلاعاتی در برابر نظارت الکترونی فن آوری های اطلاعات و ارتباطات دچارچالش میشود. برخی از نظریه پردازان به این تقابل نگاهی خوشبینانه دارند و برخی دیگر با نگاهی انتقادی، در جستوجوی راه حل معضلات چالش هستند. نویسنده در این مقاله پس از تحقیق و بررسی راه حلی برای تناقض نمایی نظارت و اطلاعات ارائه میدهد و سپسآینده جامعه تحت نظارت درایرانرابررسی می کند.در این بررسی، با استفاده از روش دلفی، محقق به یافته هایی برای آینده نگری جامعه تحت نظارت ایران در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی دست می یابد.براساس این پژوهش، نظارت الکترونی در آینده به شکلی دقیقی تر و جامع تر، رفتارشهروندان را دیده بانی خواهد کرد.پیش بینی صاحب نظران و متخصصان جامعه اطلاعاتی،آن است که اگر شیوه های نظارت الکترونی در۲۰ سال آینده با توجه به فرهنگ و وضع قوانین لازم صورت نگیرند. با مقاومت های مردمی روبه رو خواهند شد.در پایان نیز محقق پس از نتیجه گیری، به محدودیت های تحقیقی اشاره کرده،پیشنهادهایی در حوزه تحقیقات ومسائل اجرایی برای آیندگان ارائه داده است.
ارتباطات
اطلاعات
فن آوری اطلاعات و ارتباطات
جامعه اطلاعاتی
جامعهتحتنظارت (جامعهنظارتی)
روشدلفی
صاحبنظران
مجریان
آیندهنگری
نظارتالکترونی
2006
02
20
39
69
https://qjss.atu.ac.ir/article_5301_5b9f3cfa0d1cbc5a2ee582e7507f58a5.pdf
فصلنامه علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
1735-1162
1735-1162
1384
12
31
گرایش های سیاسی نخبگان سیاسی
قربانعلی
سبکتکین ریزی
محمد ابراهیم
موحدی
موضوع این مقاله بررسی جامعه شناختی گرایشهای سیاسی نخبگان سیاسی جامعه است. مقاله حاضر برآمده ازیک پژوهش علمی به روش پیمایش یا ستکه دربین نخبگان سیاسی جامعه انجام گرفته است. این تحقیق در بین زمینه ها یا اجتماعی گرایش سیاسی فعالان و نخبگان سیاسی به یکی از دو جناح سیاسی مطرح در کشور است. چارچوب نظری تحقیق با تلفیق عناصری از نظریه های جامعه شناسی چندگانه شکل گرفته است. گرایش سیاسی به عنوان متغیر وابسته یا متغیرهایی چون جامعه پذیری سیاسی، پایگاه اجتماعی و تجربه سیاسی مورد بررسی و تبیین قرارگرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که گرایش سیاسی افراد مورد بررسی به دو جناح سیاسی، بیشترین رابطه آماری را با جامعه پذیری سیاسی و کمترین رابطه را پایگاه اجتماعی آنان دارد. به این معنا که پایگاه اجتماعی مصطلح و مطرح در مباحث قشربندی اجتماعی تبیین کننده نوع گرایش نخبگان سیاسی به جناح محافظه کار یا اصلاح طلب نیست، بلکه نوع جامعه پذیری سیاسی شان، عمدتاً تعیین کننده نوع گرایش سیاسی آنان است .از نتایج عملی تحقیق، این که فعالیت سیاسی دو جناحی امری عرفی شده و عادی محسوب شود و هرگونه احساس نگرانی امنیتی - سیاسی برای نظام کلی اجتماعی از قبل این فعالیت بی مورد قلمداد گردد. لکن برای جلوگیری از خروج این پدیده عادی ازحالت نابهنجار و تبدیل شدن آن به بحران سیاسی و ایجاد شکاف بین حوزه سیاسی وحوزه عمومی باید برنامه ریزیشود.
گرایش های سیاسی
نخبگان سیاسی
فعالان سیاسی
جامعه پذیری سیاسی
تجربه سیاسی
پایگاه اجتماعی
قشربندی اجتماعی
جناح محافظه کار
جناح اصلاح طلب
2006
02
20
71
110
https://qjss.atu.ac.ir/article_5302_ffa4570beb4c7972024931e11ad02d8b.pdf
فصلنامه علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
1735-1162
1735-1162
1384
12
31
بررسی تأثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی
نورالدین
رضوی زاده
این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی در مورد بررسی تاثیر رسانهها بر تمایلروستاییان در تغییر سبک زندگی است. برای این منظور هم میزان استفاده از رسانههای مختلف در بین روستاییان مورد بررسی و سنجش قرار گرفت و هم تمایلات آنها در سبک زندگی (مصرف مادی) که متغیر وابسته تحقیق محسوب می شود. اطلاعات این تحقیق از طریق تکمیل۴۶۶ پرسشنامه در ۶۴ روستا در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان و گلستان جمع آوری شد. تدوین چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه کاشتجرجگرینرصورت گرفت. در بخش یافته ها برای سنجش تاثیر استفاده از رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی، از آزمون آماری رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد استفاده از تلویزیون، ویدئو و تماشای تلویزیون های خارجی بر نگرش روستاییان به زندگی شهری و تمایل به تغییر سبک زندگی یا تمایلات آنها در مصرف مادی تأثیرگذار است.
استفاده از رسانه ها
تمایل به تغییر سبک زندگی
تمایل به مهاجرت
نگرش به زندگی شهری
2006
02
20
111
114
https://qjss.atu.ac.ir/article_5303_50817a8705e7dcce3909c5741fcb8b83.pdf
فصلنامه علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
1735-1162
1735-1162
1384
12
31
عوامل مؤثر بر کارآیی روابط عمومی ها: بررسی تطبیقی دیدگاههای مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی
اصحاب
حبیب زاده
امروزه یکی از مهمترین مسایلی که اهمیت و نقش روابط عمومی ها در دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی را به طور جدی مطرح کرده، پیچیدگی و پویایی روزافزون اجتماعات بشری است. در این راستا گستره و افق توسعه ارتباطات بین سازمانی دستگاه ها و ضرورت های انعکاسی و انتقال یافته ها و دستاوردها به عموم مردم و برقرار ماندن پل ارتباطی بین مسئولان و مردم از مهمترین عواملی است که نقش، اهمیت و ضرورت ارتقای کارآیی و نوآوری روابط عمومی را ضروری ساخته است. به طورکلی، هدف مقاله عوامل مؤثر بر کارآیی روابط عمومی و ترسیم سیمای آن درسازمان ها از دیدگاه مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی میباشد.
روابط عمومی
مدیران روابط عمومی
مدیران اجرایی
کارایی
افکار عمومی
2006
02
20
145
167
https://qjss.atu.ac.ir/article_5304_86188952a7e9751fbb4cc9d1e278df53.pdf