TY - JOUR ID - 895 TI - دولت و سیاست آموزش در ایران از سال 1360 تا 1388ش JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - ساعی, علی AU - قاراخانی, معصومه AU - مومنی, فرشاد AD - استادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس AD - دکتری جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 19 IS - 56 SP - 117 EP - 166 KW - واژه‌های کلیدی: سیاست اجتماعی KW - سیاست آموزش KW - رفاه اجتماعی KW - رویکرد دولت KW - هزینه اجتماعی DO - 10.22054/qjss.2012.895 N2 - چکیده این مقاله به مطالعه سیاست آموزش[1] در ایران می‌پردازد. سیاست آموزش به عنوان بُعدی از سیاست اجتماعی می‌تواند تحت تأثیر جهت‌گیری‌ها و رویکردهای دولت‌ها قرارگیرد. اما درباره ‌این ‌که در ایران دولت‌های گوناگون چه جهت‌گیری نسبت به سیاست آموزش داشته‌اند دریافت دقیقی وجود ندارد. در پی همین مسئله، پرسش پژوهش این است که تاثیر رویکرد دولت‌ها بر سیاست آموزش در ایران چگونه بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش سیاست آموزش در دو بعد درون‌داد قانونی و هزینه اجتماعی در طول سال‌های 1360 تا 1388 ش. و با استفاده از داده‌های کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، سیاست آموزش در دو بعد درون‌داد قانونی و هزینه اجتماعی در بازه زمانی مورد بررسی تابعی از رویکرد دولت‌ها نبوده است. این بدان معنی است که سوای اختلافات اندک در برخی درون‌دادهای قانونی، سیاست‌های دولت‌های یاد شده در حوزه آموزش استمرار یافته و تکرار شده‌اند. همچنین طی سال‌های مورد بررسی، اگرچه هزینه اجتماعی در بعد آموزش نوسان اندکی داشته است اما به نظر می‌رسد این نوسان تحت تاثیر تغییر رویکرد دولت‌ها نبوده ‌است   UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_895.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_895_18a731f3563a04a9423cede55c310a41.pdf ER -