TY - JOUR ID - 8113 TI - بررسی‌ ترجیحات ارزشی‌ بین نسلی و عوامل‌ اجتماعی‌ مؤثر بر آن در شهر سنندج JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - ادهمی, جمال AU - احمدی, یعقوب AU - جعفری, ابراهیم AD - استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج AD - دانشیار جامعه شناسی دانشگاه پیام نور AD - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 24 IS - 78 SP - 117 EP - 156 KW - ترجیحات ارزشی KW - سرمایه اجتماعی KW - سرمایه فرهنگی KW - سرمایه اقتصادی KW - رسانه های جمعی KW - دینداری DO - 10.22054/qjss.2017.13171.1317 N2 - این پژوهش باهدف بررسی ترجیحات ارزشی بین نسلی در شهر سنندج و عوامل اجتماعی موثر برآن انجام گردید. شهر سنندج ار جمله شهرهایی است که به واسطه ویژگیهایی چون مرکزیت استان کردستان، گسترش شهرنشینی شتابان، مهاجرت بی رویه، حاشیه نشینی، جوانی جمعیت، همزیستی عناصری از فرهنگ بومی -محلی وغیرمحلی- غیر بومی، همزیستی فرهنگ سنتی و مدرن، مجاورت با شهرهای مرزی، مدرنیته رسانه ای دستخوش تحولات گسترده ای شده است. بنابراین شناخت وضعیت ترجیحات ارزشی ورفتاری در بین سه نسل از شهروندان حائز اهمیت است. برای این منظور چارچوب نظری با الهام از دیدگاه دورکیم، مرتن، گیدنز، بوردیو، اینگلهارت و شوارتز تنظیم گردید و در قالب آن فرضیه های اصلی مطرح شده است. پژوهش به روش چندگانه (روش پیمایشی و روش اسنادی)و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای روی 367نفر نمونه از شهروندان سنندجی به تفکیک گروه های نسلی انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد میزان ترجیحات ارزشی افراد جوان و میانسال تفاوت معنی‌داری با هم ندارد، اما میزان ترجیحات ارزشی افراد جوان و پیر و افراد میانسال و پیر بایکدیگر تفاوت معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و دینداری با ترجیحات ارزشی در دو نسل جوان و میانسال و بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و ترجیحات ارزشی در نسل جوان و بین میزان استفاده از رسانه های جمعی وترجیحات ارزشی در دو نسل جوان و پیر همبستگی معنی‌داری وجود دارد. اما همبستگی بین سرمایه اقتصادی و ترجیحات ارزشی در بین تمام نسل‌ها معنی‌دار نمی باشد. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_8113.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_8113_cf2559b426b5ab77ab1d06480a01db8b.pdf ER -