TY - JOUR ID - 6815 TI - کارورزی یادگیرنده محور؛ تطبیق روشهای نوین یادگیری و آموزش در مددکاری اجتماعی JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - معارف وند, معصومه AD - دانشجوی دانشگاه بهزیستی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 17 IS - 50 SP - 171 EP - 205 KW - مددکاری اجتماعی KW - یادگیرنده محور KW - کارورزی KW - سازنده گرایی KW - ویگوتسکی DO - 10.22054/qjss.2010.6815 N2 - نظریه رشد شناختی ویگوتسکی که به نظریه اجتماعی- فرهنگی رشد شهرت دارد، یکی از نظریه‌های سازنده گرایی است که بر تأثیر قابل توجه کنش متقابل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی اش در رشد شناختی تأکید می‌نماید. از سوی دیگر روش یادگیرنده محوری که نظریه ویگوتسکی زیربنای تئوری آن را تشکیل می‌دهد، مهمترین نوع آموزش مبتنی بر نظریه‌های سازنده گرایی شناخته می‌شود. در این مقاله پس از مرور نظریه سازنده گرایی و روش آموزشی یادگیرنده محور، روش کنونی انجام کارورزی مددکاری اجتماعی در ایران به صورت اجمالی مرور شده است. سپس مدلی برای آموزش دانشجویان مددکاری اجتماعی در محیط کارورزی با تأکید بر جنبه‌های کاربردی نظریه ویگوتسکی و روش یادگیرنده محور ارائه شده است. در این مدل چگونگی بکارگیری یادگیری مبتنی بر مسئله، خودسامان گری، شاگردی شناختی و سنجش تکوینی- عملکردی در کارورزی مددکاری اجتماعی تبیین شده است.  مدل پیشنهادی با مبنا قرار دادن الگوی عمومی‌آموزشی گیج و برلاینر (1988) فرایند آموزش- یادگیری مددکاران اجتماعی را تشریح می‌کند. سنجش آغازین(تعیین ویژگی‌های ورودی یادگیرندگان و گزینش و تدوین هدف‌های آموزشی)، تعیین روشها و فنون آموزشی، انتخاب منابع و مواد آموزشی، تعیین فعالیت‌ها و تکالیف یادگیری و تعیین روشها و فنون سنجش و ارزشیابی مهمترین مواردی هستند که در مدل به آنها پرداخته شده است.   UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_6815.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_6815_5146977c769fd01f078ef39d54550e76.pdf ER -