TY - JOUR ID - 5351 TI - آسیبشناسی گفتمان حاکم بر قوانین و مقررات تبلیغات بازرگانی JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - بهرامی کمیل, نظام AD - دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 13 IS - 33 SP - 155 EP - 188 KW - آسیب شناسی KW - آگهیهای بازرگانی KW - تبلیغات KW - توسعه KW - جنسیت KW - صنعت تبلیغات KW - قوانین و مقررات KW - کودک KW - گفتمان DO - N2 - در این مقاله با بررسی قوانین و مقررات تبلیغات بازرگانی و شرایط سیاسی -اجتماعی حاکم بر صنعت تبلیغات در ایران دو گفتمان حاکم براین صنعت از همدیگر متمایز می شود. گفتمان اول، گفتمان اطلاعاتی - امنیتی قبل از انقلاب ۵۷ و گفتمان دوم گفتمان مذهبی - ایدیولوژیک بعد از انقلاب ۵۷ است. در گفتمان بعد از انقلاب دو نگاه انتقادی و آسیب شناسانه قابل مشاهده است. نگاه انتقادی از سال ۵۷ تا پایان جنگ و شروع دوران سازندگی ادامه پیدا میکند. نگاه آسیبشناسانه نیز از دوران سازندگیجوانه زده و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. نویسنده در انتها نتیجه میگیرد درگفتمان های قبلی معیارها و اولویت های اقتصادی در حاشیه قرار داشته است. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_5351.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_5351_f80d026fa71d964ea46307dcf4e1741f.pdf ER -