TY - JOUR ID - 4851 TI - الگوی رفتار اشتراک دانش در شبکه اجتماعی JO - فصلنامه علوم اجتماعی JA - QJSS LA - fa SN - 1735-1162 AU - افجه, سید علی اکبر AU - انتظاری, اردشیر AU - مرتجی, نجمه سادات AD - استاد دانشکده مدیریت علامه طباطبایی AD - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش رفتار، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 22 IS - 71 SP - 90 EP - 125 KW - الگوی رفتار KW - اشتراک دانش KW - فضای مجازی KW - شبکه اجتماعی DO - 10.22054/qjss.2016.4851 N2 - چکیدهشبکه‌های اجتماعی و مشارکت، مفاهیمی به‌شدت رایج در جهان معاصر به‌ویژه در میان دانشگاهیان است. اهمیت اشتراک دانش در این است که موجبات یادگیری را فراهم می سازد. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- اکتشافی است و از روش پیمایش الکترونیک بهره مند است. 203 نفر از اعضای شبکه اجتماعی از جمعیت آماری شبکه اجتماعی دانشگاه تهران نمونه اتفاقی این پژوهش را تشکیل می دهد. پرسشنامه استاندارد رفتار اشتراک دانش از دو طریق ارسال ایمیلی و نمایش لینک پرسشنامه بر روی صفحه وب شبکه اجتماعی در مدت زمان 3 ماه و در دو نوبت توزیع گردید. برای بررسی کفایت حجم نمونه از شاخص KMO استفاده شده است. داده های به دست آمده از پیمایش، توسط تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار LISREL مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که به ترتیب عوامل گروهی، عوامل فردی و عوامل محیطی بر اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی اثرگذار هستند. بعلاوه، از عوامل گروهی: ارتباطات؛ از عوامل فردی: نگرش به منظور اشتراک دانش؛ و از عوامل محیطی: عامل محیط فرهنگی (آموزشی) بیشترین تاثیرگذاری را بر رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی داشته اند. UR - https://qjss.atu.ac.ir/article_4851.html L1 - https://qjss.atu.ac.ir/article_4851_fa27a0d3fc93aab786860205e8245bd1.pdf ER -