ORIGINAL_ARTICLE
بازسازی مدل ارتباطی «منبع معنی»
مهدی محسنیان راد* تاریخ دریافت: 28/9/93 تاریخ پذیرش: 15/4/94 چکیدهمدلها در رشتههای گوناگون علوم توانستهاند نقشی میانجی میان تئوری و عمل را ایفا کرده و آموزش را آسانتر کنند. این نقش در دانش ارتباط آنچنان است که میتوان در کتاب مستقلی صرفاً به مرور و مقایسه انواع مدلهای ارتباط پرداخت. مقاله حاضر معتقد است که اگر در ترسیم مدل ارتباط، نظمی منطقی و مبتنی بر رعایت درجات بزرگنمایی یک میکروسکوپ فرضی دنبال شود، احتمالاً بتوان بیشتر عناصر ارتباط و تعامل میان آنها را نمایش داد. مقاله با پایبندی به چنین پیشنهادی، به جستجوی ربط میان نظریه دیرینه گروهی از اندیشمندان ارتباط در «وجود معنی در ذهن، نه در پیام» و دستاوردهای جدید پژوهشگران سیستم عصبی مغز پرداخته و این دیدگاه را مطرح میکند که معنی را باید در محل تازه کشف شدهای به نام «حافظه طولانی ماندنی» در هیپوکامپ مغز دنبال کرد و به این قضیه متکی بود که عملکرد آن وابسته به مولکولهای بزرگ پروتئینی است. سپس مقاله در کنار بیان مسئله «مشابهت معنی متجلی شده در ارتباطگیر با معنی مورد نظر ارتباط گر» که در ویرایشهای پیشین مدل «منبع معنی» بهصورت ( ) مطرح میشده، مسئله اصلی دیگری را عنوان میکند که بیانگر «مشابهت مفهوم صید شده ارتباط گیر با محتوای ارسالی ارتباط گر« ( ) است. آنگاه با توضیح درباره دو شرط فرعی «میزان ربط معنی مورد نظر ارتباطگر با محتوای تولیدی او«(ربط میان ( با C) و «میزان ربط مفهوم صید شده ارتباط گیر بامعنی متجلی شده او» (ربط میان با ) موضوع چهار مسئلهای بودن فرا گرد ارتباط را مطرح میکند. آنگاه در آخرین مرحله بازنگری مدل پیشین، در مروری بر اندیشه حکمای قرون گذشته ایران درباره ارتباط، عنصر جدیدی را مییابد که به آن «زمینه سوم» میگوید.
https://qjss.atu.ac.ir/article_1735_64660e4ff4e7419f00e78de108545f57.pdf
2015-11-22
1
44
10.22054/qjss.2015.1735
واژههای کلیدی: عناصر ارتباط
مسائل ارتباط
نشانهها
معنی
مدلهای ارتباط
مدل منبع معنی
مهدی
محسنیان راد
mohsenianra@yahoo.com
1
استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
زمانی، کریم. (1382)، شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر سوم، تهران: انتشارات اطلاعات.
1
سنایی: فروزانفر، بدیع الزمان. (1381)، دیوان حکیم سنایی غزنوی، رامسر: نشر آزاد مهر.
2
سولسو، رابرت آل. (1371)، روانشناسی شناخت، ترجمه فرهاد ماهر، تهران: انتشارات رشد.
3
صفوی، کوروش. (1383)، معنیشناسی کاربردی، تهران: انتشارات همشهری.
4
گرگین، ایرج. (1391)، امید و آزادی، لوسآنجلس: شرکت کتاب.
5
لوراین، هری. (1375)، یادگیری= حافظه + ارتباط، ترجمه دکتر احمد میر عابدینی، تهران: چکامه.
6
محسنیان راد، مهدی. (1391)، ارتباطات انسانی، تهران: انتشارات سمت.
7
محسنیان راد، مهدی. (1369)، ارتباط شناسی (میان فردی، گروهی، جمعی)، تهران: انتشارات سروش.
8
مولوی. (1382)، مولانا جلالالدین محمد بلخی: کلیات شمس تبریزی، تهران: نشر سنایی؛ نشر ثالث.
9
Adair، John. (2009). Effective Communication، Revised Edition، USA: Pan Macmillan.
10
Adler، Ronald B. and George Rodman. (2009). Understanding Human Communication. London: Oxford University
11
Andersch، E. G. Staats، L.C.، Bostrom، R.N، (1969). Communication in Everyday Use. San Francisco: Rinehart. Press.
12
Beck، Andrew & Peter Bennett (2002). Communication Studies: The Essential Introduction. London: Routledge.
13
Becker، S. L. (l968). "Research on Emotional and Logical Proofs". Southern States Speech Journal; No. 28
14
Berlo، David، (1960). The Process of Communication. Michigan State University. New York: Rinehart and Winston.
15
Burgoon، J. K.، Buller، D. B.، Ebesu، A. & Rockwell، P. (1994). Interpersonal deception: V. Accuracy in deception detection. Communication Monographs، 61.
16
Chadarevian،Soraya de & Nick Hopwood (2004). Models: The Third Dimention of Science .Writing Science. USA: Stanford University Press
17
Davito ، Joseph A. (1978). Communicology: An Introduction to the Study of Communication. New York: Harper & Row
18
Donis، A.، (1981). "Signs And Symbols" Contact Human Communication and Its History. London: Thames and Hudson.
19
Donsback Wolfgang (Editor). (2008). The International Encyclopedia of Communication. Malden: Blackwell
20
Duck ، Steve & David T. McMahan. (2010). Communication in Everyday life .London: Sage
21
Emmert ، P. (1996). President's perspective. ILA Listening Post، NO 56
22
Finkbeiner، Steve. (2013). Scientists Map Process by Which Brain Cells Form Long-Term Memories. Discovery at Gladstone Institutes Reveals How an Important Protein Helps Translate Learning into Memory. From http://www.ucsf.edu/news/2013/06/106556/gladstone-scientists-map-process-which-brain-cells-form-long-term-memories.
23
Floyd، Kory. (2009). Interpersonal Communication: The Whole Story، USA: Arizona State University.
24
Froemling ، Kristin K. &George L. Gri. (2011). Communication the Handbook. Boston: Allyn & Bacon. Pearson
25
Gerbner، G. (1964). On Content Analysis and Critical Research in Mass Com- munication، In Dexter، L.A. and White D.M. (eds.). People Society and Mass Communication. New York: The Free Press.
26
Kandel،E.(2002). Genes،local protein synthesis at synapses and long-term memory. Retrieved July 9.2002، from http//fens 2002. Brodeaux، inserim. Fr/pages/posters/R11000/R11181.html
27
McQuail، Denis. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage.
28
Mc Quail Denis & Sven Windahl. (1993). Communication Models for Study of Mass Communication. Second edition. NewYork: Longman
29
Mildner، Vesna. (2010). The Cognitive Neuroscience of Human Communication، New York and London: Lawrence Erlbaum Associates.
30
Mohsenian Rad. (1993). Communicology: An Innovative Definition and Model for the Communication Process. Communications. The European Journal of Communication. Vol. 18. 3/1993.
31
Mongeau، Paul A.، Stiff، James B. (2002). Persuasive Communication، second edition، New York: Guilford Press.
32
Neumann، Noelle، (1974). "The Spiral of Science. A Theory of Public Opinion". Journal of Communication، Volume 24.
33
Rhys، Robert. (1946). Rehtorica، In the Worlds of Aristotle، (W.D. Ross). Oxford University Press، Volume 11
34
Saussure، F.، (1916). Course de Linguistique، Paris: General.
35
Shannon، Claude E. and Weaver، Warren، (1949). The Mathematical Theory of Communication، University of Illinois Press.
36
Schramm، W. L.، (1954). How Communication Works، in the Process and Effects of Communication. Urbana: University of Illinois Press.
37
Scoville. W.B. & Miller، B. (2002). Loss of recent memory after bilateral hippocampal lesions. In M. S. Gazzaniga(Ed.) Cognitive Neuroscience. Oxford: Blackwell
38
Sereno، Kenneth K. and Mortensen C. David، (1970). Foundations of Communication Theory. New York: Har- ، per and Row.
39
Swcatt، David J. (2010). Mechanisms of Memory، Second Edition، UK: Elsevier Inc.
40
Trenholm، Sarah. (2010). Thinking Through Communication (6th Edition) USA: Pearson
41
Donna R. (2009). Interpersonal Communication: Different Voice، Different Minds. New York. Phsycology Press
42
Williams, Raymond. (1968). Communication, London: Penguin Book
43
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی حس تعلق مکانی در سکونتگاههای رسمی و غیررسمی (مورد مطالعه: شهر جدید پرند و نسیم شهر)
محمد شیخی* سعیده امینی**آناهیتا نظامی*** تاریخ دریافت: 26/1/94 تاریخ پذیرش: 12/6/94چکیدهحس تعلق مکان از مهمترین عوامل اثرگذار بر رابطه فرد با محیط است. این حس دربرگیرنده عوامل گوناگونی است که کیفیت زندگی فرد در مکان را متأثر میسازد. وجود حس تعلق و یا عدم وجود آن بر رفتارهای افراد در جامعه تأثیر میگذارد. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر حس تعلق مکان در میان ساکنین شهر جدید پرند (اسکان رسمی) و نسیم شهر (اسکان غیررسمی) انجام گرفته است. برای نیل به این هدف تلاش شد تا با اتکا به دیدگاههای نظری موجود چارچوب نظری مناسبی تدوین و در پرتو آن فرضیاتی تنظیم گردد. با استفاده از روش پیمایش و آمار توصیفی و استنباطی دادههای لازم فراهم و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 392 نفر و نمونهگیری چندمرحلهای بکار گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که حس تعلق مکانی در اسکان غیررسمی (نسیم شهر) بیش از اسکان رسمی (پرند) است. همچنین سرمایه اجتماعی ساکنان نسیم شهر بیش از ساکنان پرند و سرمایه فرهنگی ساکنین پرند بیش از ساکنین نسیم شهر است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این است که حس تعلق مکانی در شهر جدید پرند به ترتیب از سرمایه اجتماعی، نگرش به ویژگیهای فضایی- کالبدی، سرمایه فرهنگی و حس تعلق مکانی و در نسیم شهر به ترتیب از سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و نگرش به ویژگیهای فضایی - کالبدی تأثیر میپذیرد. درمجموع مطابق نتایج حاصله، سرمایه اجتماعی مهمترین عامل اثرگذار بر حس تعلق مکان در دو شهر پرند و نسیم شهر است.
https://qjss.atu.ac.ir/article_1736_10407deeb289ffd154218c48517184b4.pdf
2015-11-22
45
74
10.22054/qjss.2015.1736
حس تعلق مکان
اسکان رسمی
اسکان غیررسمی
سرمایه اجتماعی
سرمایه فرهنگی
نگرش به ویژگیهای فضایی-کالبدی
محمد
شیخی
m.shaikhi3000@gmail.com
1
استادیار برنامه ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
سعیده
امینی
saeedeamini@yahoo.com
2
استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
آناهیتا
نظامی
anahita.nezami@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
- پاتنام، رابرت. (1380)، دموکراسی و سنتهای مدنی، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: نشر روزنامه سلام.
1
- تبریزی، جلال. (1382)، تأثیر نوسازی شهری بر ایجاد حس لامکانی (مطالعه موردی: پروژه نواب تهران)، رساله دکتری در رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس.
2
- جوان فروزنده، علی؛ مطلبی، قاسم. (1390)، مفهوم حس تعلق مکان و عوامل تشکیلدهنده آن؛ مجله علمی و پژوهشی هویت شهر، شماره هشتم.
3
- رضازاده، راضیه. (1385)، رویکرد روانشناسانه و جامعهشناسانه به هویت مکانی در شهرهای جدید، مجموعه مقالات هویت شهرهای جدید، تهران: انتشارات شرکت عمران شهرهای جدید.
4
- رهنما، محمدرحیم؛ رضوی، محمد محسن. (1391)، بررسی تأثیر حس تعلق مکانی بر سرمایه اجتماعی و مشارکت در محلات شهر مشهد، نشریه هنرهای زیبا، دوره هفدهم، شماره دوم.
5
- زنگنه، یعقوب و حسینآبادی، سعید. (1392)، تحلیلی بر تعلق مکانی و عوامل مؤثر بر آن در سکونتگاههای غیررسمی (مطالعه موردی: محدوده شرق کال عیدگاه سبزوار)، نشریه مطالعات جامعهشناختی شهری، سال سوم، شماره هشتم.
6
- صمیمی شارمی، علی و پرتوی، پروین. (1388)، بررسی و سنجش حس مکان در محلات ارگانیک و برنامهریزی شده (مورد پژوهی: محلات ساغریسازان و بلوار گیلان در شهر رشت)، نامه معماری و شهرسازی، دوره دوم، شماره سوم.
7
- فلاحت، محمدصادق. (1385)، نقش طرح کالبدی در حس مکان (مقایسه حس مکان پنج مسجد معاصر با طرح سنتی و نوآورانه)، رساله دکتری در رشته معماری، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
8
- فوکویاما، فرانسیس. (1385)، پایان نظم: بررسی سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه: غلامعباس توسلی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
9
- کریمی، نرگس. (1390)، تبیین جایگاه نشانهها در فضای شهری و بررسی تأثیرات آن بر حس تعلق مکان (نمونه موردی: خیابان ولیعصر تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز.
10
- کلمن، جیمز. (1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
11
- کمانرودی کجوری، موسی. (1377)، اسکان غیررسمی در تهران- ساماندهی اسکان غیررسمی منطقه 6 شهرداری، پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا انسانی، دانشگاه شهید بهشتی.
12
- مظلومی، مازیار. (1389)، تأثیرپذیری ابعاد حس مکان از ادراکات ذهنی در محلههای مسکونی شهری، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، سال اول، شماره سوم.
13
- میردامادی، سید پرهام. (1391)، ارتقاء کیفیت محیطهای شهری با تأکید بر رویکرد مکانی (نمونه موردی: محله ولنجک تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان.
14
- وارثی، حمیدرضا؛ علیزاده، جابر؛ صالحی، مریم. (1390)، تحلیل و ارزیابی احساس هویت ساکنین در شهرهای جدید (نمونه موردی: شهر جدید فولادشهر)، مجله علمی تخصصی برنامهریزی فضایی، سال اول، شماره سوم.
15
- Altman، I & Low، S (1992). Place Attachment. London: Plenum Press.
16
- Bourdieu، P(1986). The forms of capital. Cultural theory: An anthology، 81-93.
17
- Brown، B. B. & Perkins، D. D. (1992). Disruptions in place attachment. In Place attachment (pp. 279-304).Springer US.
18
- Bonaiuto، M.، Aiello، A.، Perugini، M.، Bonnes، M.، &Ercolani، A. P. (1999). Multidimensional perception of residential environment quality and neighbourhood attachment in the urban environment. Journal of environmental psychology، 19(4)، 331-352.
19
- Casakin، H. P.، &Kreitler، S. (2008). Place attachment as a function of meaning assignment. Open Environmental Sciences، 2، 80-87.
20
- Coleman، J (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital، The American Journal of Sociology، vol.94، pp: 95-120.
21
- Hashas M.H (2005). Residents’ Attachment to New Urbanist versus Conventional Suburban Developments. A Dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University In Partial fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
22
- Hidalgo، M. C.، & Hernandez، B. (2001). Place attachment: Conceptual and empirical questions. Journal of environmental psychology، 21(3)، 273-281.
23
- Offe، C & Fuchs، S (2002). A Decline of Social Capital?The German Case. Published in Putnam، R. D. (Ed.). (2002). Democracies in flux: The evolution of social capital in contemporary society. Oxford University Press.
24
- Putnam، R (1993). The Prosperous Community: Social Capital and Public life، The American Prospect، Spring، Pp: 35-42.
25
- Relph، E. (1976). Place and placelessness (Vol. 67). London: Pion.
26
- Riger، S.، & Lavrakas، P. J. (1981). Community ties: Patterns of attachment and social interaction in urban neighborhoods. American journal of community psychology، 9(1)، 55-66.
27
- Scannell، L.، & Gifford، R. (2010). Defining place attachment: A tripartite organizing framework. Journal of Environmental Psychology، 30(1)، 1-10.
28
- Steele، F (1981). The sense of Place، Boston: CBI publishing company.
29
- Tuan، Yi-Fu (1974). Topophilia: A Study of Environmental Perception، Attitudes، and Values، Englewood Cliffs، N.J.، Prentice-Hall.
30
- Warzecha، C. A.، & Lime، D. W. (2001). Place attachment in Canyonlands National Park: visitors' assessment of setting attributes on the Colorado and Green Rivers. Journal of Park and Recreation Administration، 19(1)، 59-78.
31
ORIGINAL_ARTICLE
گونه شناسی زیارت و دینداری زائران معنا کاوی کنش زیارت زائران امام رضا (ع)
هدف این مقاله بررسی پدیده"زیارت امام" و فهم زائران ایرانی میباشد. در بررسی زیارت، چهار بعد قابلشناسایی است؛ آداب و مناسک که مربوط به نحوه انجام زیارت است (وجه عملی)، اعتقاداتی که در پس این اعمال نهفتهاند (وجه اعتقادی)، شرایط جامعه و درک فرد (زائر) از این کنش. هدف این مقاله بررسی و فهم کنش زیارت از منظر کنشگر، تفهم کنشگران میباشد. ما با استفاده از روش تحقیق کیفی و شیوه نظریه مبنایی، به معنا کاوی این کنش پرداختهایم. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه عمیق بهدستآمده ولی از روش مشاهده نیز بهعنوان تکنیک کمکی استفاده نمودهایم.الگوی پارادایمی زیارت با توجه به پدیده محوری حضور در حرم امام رضا(ع) و برقراری نوعی ارتباط، زمینه، شرایط میانجی، شرایط علّی، استراتژیهای کنش زیارت، و پی آمدهای آن بررسی شده است. نتیجه پژوهش مؤید الگوهای گوناگون دینداری وتاثیر الگوی دینداری ایرانیان بهعنوان عاملی مهم در شکلگیری بینش فرد به زیارت و سرانجام درک وی از زیارت میباشد. در واقع با تجزیهوتحلیل دادهها، الگویی از دینداری و زیارت در دودسته کلی و هفت نوع: مکتبی، سنتی، روشنفکرانه، شبه روشنفکرانه، مناسکی، مناسبتی و نوظهور بازشناسی شدهاند. این سنخ شناسی بر اساس تفاوت بینش زائران نسبت به دین، زیارت و زیارت امام و تأثیر این بینشهای متفاوت در انجام زیارت، انجامگرفته است.
https://qjss.atu.ac.ir/article_1737_b671f4bd1f24496511bb58e7218b0c53.pdf
2015-11-22
75
106
10.22054/qjss.2015.1737
: دین
امر قدسی
زیارت
تفکر شیعه
زیارت امام
نظریه مبنایی
دینداری
ابوتراب
طالبی
a.talebi@gmail.com
1
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
الهه
براق علی پور
2
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
اتو، رودلف. (1380)، مفهوم امر قدسی، همایون همتی، تهران، نقش جهان.
1
استراس، آنسلم، کوربین، جولیت. (1387)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها. بیوک محمدی، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
الیاده، میرچا. (1388)، مقدس و نامقدس، ماهیت دین، بهزاد سالکی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.
3
الیاده، میرچا. (1389)، دینپژوهی، بهاءالدین خرمشاهی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ سوم.
4
انوری، حسن (سرپرست)، (1381)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: نشر سخن.
5
برگر، پیتر برگر و دیگران (1381)، ذهن بیخانمان، محمد ساوجی، نشر نی،
6
ترنر، برایان. (1379)، ماکس وبر و اسلام، سعید وصالی،. تهران: نشر مرکز.
7
جلالی مقدم، مسعود. (1379)، درآمدی بر جامعهشناسی دین و آراء جامعه شناسان بزرگ دین، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
8
حاجیان، علیرضا. (1390)، زیارت از دیدگاه عقل و نقل. مجموعه مقالات هماندیشی زیارت.Retrieved 10/5/1390 از سایت کتابخانه تخصصی حج.
9
حسینی عاملی، سید محسن امین. (1386)، کشف الارتیاب فی اتباع محمد بن عبدالوهاب، تهران: چاپخانه ستار، چاپ دوم.
10
دورکیم، امیل. (1382)، صور ابتدایی حیات مذهبی، نادر سالار زاده، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ اول.
11
شیخ حر عاملی. (1366)، وسایل الشیعه فی تحصیل مسائل الشریعه، قم: انتشارات آلالبیت لإحیا الترات.
12
عالم زاده، بزرگ. (1387)، حرم رضوی به روایت تاریخ، مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت به نشر.
13
علیزاده، عبدالرضا؛ اژدری زاده، حسین؛ کافی، مجید. زیر نظر محمد توکل. (1385)، جامعهشناسی معرفت، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم.
14
فروند، ژولین. (1383)، جامعهشناسی ماکس وبر، عبدالحسین نیک گهر، تهران: نشر توتیا.
15
فلیک، اووه. (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی،هادی جلیلی، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
16
قمی، جعفر بن محمد بن موسی بن قولویه. (1388)، کامل الزیارات، امیر وکیلیان، قم: دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم.
17
محمدی، بیوک. (1387)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول.
18
مطهری، مرتضی. (1387)، امامت و رهبری، قم: انتشارات صدرا، چاپ سی و هفتم.
19
نصر، سید حسین. (1385)، اسلام و تنگناهای انسان متجدد، انشاء الله رحمتی. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، چاپ دوم.
20
نصر، سید حسین. (1385)، معرفت و معنویت، انشا الله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، چاپ سوم.
21
نصر، سید حسین. (1386)، دین و نظم طبیعت، انشا الله رحمتی، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
22
واخ، یوآخیم. (1387)، جامعهشناسی دین، جمشید آزادگان، تهران: انتشارات سمت، چاپ دوم.
23
هامیلتون، ملکم. (1381)، جامعهشناسی دین، تهران: موسسه فرهنگی– انتشاراتی تبیان.
24
- Berger,Peter, and Thomas Louckman, (1963), “The Sociology of Religion and the Sociology of Knowledge”, London: Collins
25
ORIGINAL_ARTICLE
فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی تهران)
معصومه قاراخانی* سید آیتالله میرزایی** تاریخ دریافت: 10/7/93 تاریخ پذیرش: 15/12/93چکیدهضعف فضای هنجاری، یکی از جنبههای بحثانگیز اخلاق علم از جمله علم اجتماعی در ایران است. دستیابی به فضای هنجاری مناسب برای توسعه علوم اجتماعی در ایران مستلزم شناخت و فهم این فضا در فرایند آموزش، پژوهش، نشر و کاربرد این علم است. این مقاله با تمرکز بر مسالهمندی فضای هنجاری آموزش در ایران در پی آن است با استفاده از رویکرد کیفی و تحلیل و تفسیر مصاحبههای نیمهساختمند بر پایه برداشت دانشجویان دکتری این رشته در دانشگاههای دولتی شهر تهران نیمرخ و روایتی از فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران ارائه دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، هنجار گریزی و رواج رفتارهای مغایر با استانداردهای علمی و دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی بهصورت فرایندی، رشد و گسترش یافته است. سپس در فقدان واکنش کنشگران وفادار به ارزشها و استانداردهای علم و اخلاق علم و سکوت و پذیرش آنان، روند «عادیسازی هنجارشکنی» با «امتناع تغییر» همسو شده است و درنتیجه عدم تبعیت از هنجارهای علمی به شکل «هنجارشکنی سیستماتیک» درآمده است. ساختار پشتیبان و تسهیلکننده این هنجارشکنی سیستمی، مرکب از «سیطره اقتدار اداریِ» همسو و همراستا با «استیلای سیاست بر فضای علم»، نهادهای علمی را عرصه «شکلگیری و بازتولید حلقههای قدرت و مکانهای فرصت» نموده است. بهگونهای که قدرت و مدیریت متبوع قدرت در نهادهای علمی، فضا را بر حوزه معرفت و کاوشگران و اندیشمندان علم تنگ نمودهاند. پیدایش چنین زمینه ساختاری بهنوبه خود به دوام و قوام فضای هنجارشکنی و درنتیجه استمرار روند افول نفوذ و اقتدار علم دامن زده است. چنانکه میتوان ادعا کرد هنجارشکنی در فضای علم در چارچوب ساختار کنونی نظام علم در ایران، خصلتی کارکردی یافته است.
https://qjss.atu.ac.ir/article_1738_d92b6db42bcd292c7bcbc0184145ad10.pdf
2015-11-22
107
128
10.22054/qjss.2015.1738
: فضای هنجاری
اخلاق علم
شرافت دانشگاهی
ناراستیهای دانشگاهی
اخلاق در آموزش علوم اجتماعی
معصومه
قاراخانی
1
استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
سید آیت الله
میرزایی
2
استادیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهتگی
AUTHOR
منابع
1
آذرنگ، عبدالحسین. (1393)، استادان و نااستادانم، تهران: نشر جهان کتاب، چاپ چهارم.
2
فلیک، اوه .(1388)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، ترجمه:هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
3
قاضی طباطبایی، محمود؛ ابوعلی ودادهیر. (1380)، «سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهشهای دانشگاهی: مطالعه تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره 180 و 181.
4
قاراخانی، معصومه؛ سید آیتالله میرزایی .(1393)، «اخلاق علم در فضای آموزش علوم اجتماعی ایران»، مطالعات جامعهشناختی، دوره 21، شماره 1.
5
قانعی راد، سید محمدامین. (1385 الف)، «وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، شماره 27.
6
قانعی راد، سید محمدامین. (1385 ب)، «نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره هفتم، شماره 1.
7
قانعی راد، سید محمدامین؛ فریده قاضیپور .(1381)، «عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان بهرهوری اعضای هیات علمی»، فصلنامه پژوهش فرهنگی، شماره 4.
8
مرجایی، سیدهادی .(1391)، بررسی وضعیت اخلاق علم در دانشگاههای دولتی، وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
9
ودادهیر، ابوعلی؛ داریوش فرهود؛ محمد قاضی طباطبایی؛ غلامعباس توسلی. (1387)، «معیارهای رفتار اخلاقی در انجام کار علمی: (تأملی بر جامعهشناسی اخلاق علم – فناوری مرتن و رزنیک)»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، شماره 3 و 4.
10
معیدفر، سعید. (1384)، آسیبشناسی دانشجویان دانشگاه تهران، تهران: باشگاه دانشجویی دانشگاه تهران.
11
میرزایی، سیدآیتالله و معصومه قاراخانی.(1393)، «اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره 15، شماره 2.
12
میلز، سی رایت. (1370)، بینش جامعهشناختی: نقدی بر جامعهشناسی آمریکایی، ترجمه: عبدالمعبود انصاری، تهران: شرکت سهامی انتشار.
13
مولکی، مایکل .(1376)، علم و جامعهشناسی معرفت، ترجمه: حسین کچوییان، تهران: نشر نی.
14
Auster, Carol.J. (2002). National Education Association, "Code of Ethics of the Education Profession." Retrieved from www.nea.org/aboutnea/code.html, تاریخ دسترسی 2013/10/4
15
Bruhn, John. G. (2008). Value Dissonance and Ethics Failure in Academia: A causal Connection?,J Acad Ethics, 6.pp.17- 32. P17
16
Meizlish, Deborah. (2005). Promoting Academic Integrity in the Classroom, The University of Michigan, CRLT Occasional Paper No. 20, Retrieved from http://www.crlt.umich.edu/sites/default/files/resource_files/CRLT_no20.pdf,7/10/2013 تاریخ دسترسی
17
Schulte, Laura.E. (2001 – 2002). Graduate education Faculty and student perceptions of the Ethical climate and its importance in the Retention of students. College student Retention, Vol. 3 (2),pp. 119 – 136.
18
ORIGINAL_ARTICLE
آریستوکراسی منطقهای و کلانمالکی خانی در ایران: منطقه گلهدار
چکیدهوضعیت آریستوکراسی زمیندار در ایران همواره مورد بحث جامعهشناسان تاریخی بوده و معتقدند آریستوکراسی ارضی در ایران وجود نداشته است. این تحقیق که با رویکرد نقادانه و تکینهنگری و روش نظریه مبنایی در محدوده تاریخی منطقه گلهدار از ایالت فارس صورت گرفت، به کشف و مفهومسازی از پدیدههای تابحال مورد غفلت واقع شده آریستوکراسی منطقهای و کلانمالکی خانی در پژوهشهای جامعهشناسی تاریخی ایران و برساختن نظریه تداوم آریستوکراسی و کلان مالکی خانی در ایران پیشادولت مدرن انجامید؛ و نشان میدهد، برخلاف نظریات تاکنون ارائه شده، با وجود آمد و رفت حکومتها، این آریستوکراتها از تداوم تاریخی برخوردار بودهاند. این تداوم مبتنی بوده است بر وجود ارتباطات حمایتی متقابل محلی (درون منطقهای، میان گروه آریستوکرات با گروههای درون منطقه و فرامنطقهای، میان آنها با حکام مناطق مجاورشان).
https://qjss.atu.ac.ir/article_1723_2be52c6c4c1fbc17a1833ba6612c1042.pdf
2015-11-22
129
196
10.22054/qjss.2015.1723
آریستوکراسی منطقهای
کلانمالکیخانی
روابط حمایت متقابل محلی
منطقه گلهدار
محمدرضا
تهمک
mrtahmak@gmail.com
1
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ابراهیم
توفیق
ebrahim_towfigh@yahoo.com
2
مدرس جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
- آبراهامیان، یرواند. (1389). تاریخ ایران مدرن، ترجمه: محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
1
- ابن بلخی. (1374). فارسنامه ابن بلخی، به تصحیح گای لسترنج و رینولد آلن نیکلسون، شیراز: بنیاد فارسشناسی.
2
- ابن حوقل، ابوالقاسم محمد. (1345). صوره الارض، ترجمه: جعفر شعار، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
3
- ابن خردادبه. (1370). المسالک و الممالک، ترجمه: حسین قرهچانلو، تهران: مترجم.
4
- اتابکی، تورج و زورکر، اریک یان. (1387). پیشگفتار، در: اتابکی، تورج (گردآورنده). تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه (مجموعه مقالات)، ترجمه: مهدی حقیقتخواه؛ تهران: ققنوس.
5
- آزادارمکی، تقی و نصرتینژاد، فرهاد. (1389). تبیین جامعهشناختی شکلگیری دولت مطلقه مدرن در ایران، فصلنامه مسائل اجتماعی ایران. شماره 1، تهران: دانشگاه تهران.
6
- استانداری فارس. (1329). شکوائیه اهالی فارس از وضعیت نابسامان زندگی و تعدیات خوانین، سند موجود در: تهران، آرشیو ملی اسناد ایران، شماره شناسه سند: ۲۹۳/۴۱۱۷۹.
7
- استاین، سر اورل. (1389). از گلهدار تا بوشهر، به کوشش علی نعیمی گلهداری، ترجمه: احسان نظری. شیراز: ایلاف.
8
- استراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1387). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، ترجمه: بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
9
- اصطخری، ابواسحق ابراهیم. (1373). ممالک و مسالک، ترجمه: محمد بن اسعد بن عبدالله تستری، به کوشش ایرج افشار. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
10
- اقتداری، احمد. (1372). کاروان عمر: خاطرات فرهنگی سیاسی هفتاد سال عمر، تهران: مؤلف.
11
- . (1371). لارستان کهن و فرهنگ لارستانی، تهران: جهان معاصر.
12
- بئیر، ارنست. (1365). مقدمه؛ بر: شیرازی، ابن عبدالکریم علیرضا، تاریخ زندیه (جانشینان کریم خان زند). به تصحیح ارنست بئیر، ترجمه: غلامرضا ورهرام. تهران: گستره.
13
- بنیعباسیان بستکی، محمداعظم. (1339). تاریخ جهانگیریه و بنیعباسیان بستک، به کوشش عباس انجمروز، تهران: کاویان.
14
- بیات، کاوه. (1365). شورش عشایری فارس سالهای 1309 ـ 1307، تهران: نقره.
15
- پوویس، جاناتان. (1379). اشرافیت، ترجمه: فرزین آرام، تهران: شیرازه.
16
- ترکمان، اسکندربیک. (1350). تاریخ عالم آرای عباسی، جلد دوم، نیمه دوم، تهران: امیرکبیر.
17
- ترنر، برایان اس. (1386). شرقشناسی، پسامدرنیسم و جهانیشدن، ترجمه: سعید وصالی، تهران: بنیاد نهجالبلاغه.
18
- تقوی، نعمت الله. (1389). جامعهشناسی روستایی، تهران: دانشگاه پیام نور.
19
- توفیق، ابراهیم. (1388). تاملاتی نظرورزانه درباره هویت ملی/ ایرانی: آسیبشناسی گفتمانهای هویتی و علوم اجتماعی؛ ارائه شده در مرکز پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی. دسترسی در: 10 خرداد 1392: http://www.towfigh.blogfa.com.
20
- تهمک، محمدرضا. (1392). فراز و فرود گروههای استراتژیک پیش از مشروطیت تاکنون، مورد مطالعه: منطقه بیرم لارستان. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، به راهنمایی محمدابراهیم موحدی و مشاوره محمدحسین پناهی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
21
- حبل المتین. (ذیقعده 1328 ه.ق). سال هجدهم، شماره 20، 11 ذیقعده برابر 14 نوامبر 1910، کلکته.
22
- حدود العالم من المشرق الی المغرب. (1340). به کوشش منوچهر ستوده، تهران: دانشگاه تهران.
23
- حسینی خورموجی، محمدجعفر. (1380). آثار جعفری، به تصحیح احمد شیبانی، شیراز: بنیاد فارسشناسی.
24
- حسینی فسائی، میرزاحسن. (1388). فارسنامه ناصری، به تصحیح منصور رستگار فسائی، دوره دو جلدی؛ تهران: امیرکبیر.
25
- . (1313 ه.ق). نقشه مملکت فارس، به کوشش مسعود مهندس؛ تهران: بی نا.
26
- خورموجی، محمدجعفر بن محمدعلی. (1380). نزهت الاخبار: تاریخ و جغرافیای فارس، به تصحیح: علی آل داود، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
27
- داراب [خان]. (1300). نامه داراب، سند موجود در: تهران، آرشیو ملی اسناد ایران، شماره شناسه سند: 550/210.
28
- دریایی، عبدالله. (1379). گفتارها و روایتهایی از سرگذشت آلنصور و آلحرم، شیراز: نوید.
29
- رزمآرا، حسینعلی. (1330). فرهنگ جغرافیایی ایران: آبادیها، جلد 7: استان هفتم، تهران: دایره جغرافیایی ستاد ارتش.
30
- رستگار فسائی، منصور. (1388). آثار میرزا حسن فسائی، در: فارسنامه ناصری، تهران: امیرکبیر.
31
- رضایی، عبدالعظیم. (1379). تاریخ ده هزار ساله ایران، جلدهای سوم و چهارم. تهران: اقبال.
32
- روزنامه ایران. (1295). ولایات ممالک محروسه ایران، فارس، شماره 359، سهشنبه هشتم رجب، تهران.
33
- زرینکوب، عبدالحسین. (1380). روزگاران: تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، تهران: سخن.
34
- مأموران انگلیس. (1383). وقایع اتفاقیه. به کوشش: علیاکبر سعیدی سیرجانی، تهران: آسیم.
35
- سوداگر، محمدرضا. (1358). بررسی اصلاحات ارضی: 50 ـ 1340؛ تهران: موسسه تحقیقات اقتصادی و اجتماعی پازند.
36
- شوارتس، پاول. (1382). جغرافیای تاریخی فارس، ترجمه: کیکاوس جهانداری؛ تهران: انجمن مفاخر فرهنگی.
37
- شیرازی، ابن عبدالکریم علیرضا. (1365). تاریخ زندیه (جانشینان کریم خان زند). به تصحیح ارنست بئیر، ترجمه: غلامرضا ورهام، تهران: گستره.
38
- صدیقی، ابراهیم. (1382). تاریخ و جغرافیای گلهدار، شیراز: ایلاف.
39
- طباطبایی، جواد. (1386). تأملی درباره ایران، جلد نخست: دیباچهای بر نظریه انحطاط ایران، تهران: نگاه معاصر.
40
- عسکری، سید احمد و کارگر جهرمی، وحید. (1391). خاندان حاج سیدعلی تاجر بیرمی در ایالت فارس، بر پایه اسناد سیاسی، تجاری و اجتماعی، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
41
- فراهی، محترم. (1377). سیر تحول نقشه و تقسیمات کشور ایران 1285 تا 1377 هجری شمسی؛ تهران: وزارت کشور.
42
- فریدی مجید، فاطمه. (1390). سرگذشت تقسیمات کشوری ایران (کتاب اول). جلد چهارم؛ تهران: بنیاد ایرانشناسی.
43
- کاتوزیان. (همایون کاتوزیان)، محمدعلی (1388). جامعه کمآب و پراکنده: الگوی تحول دراز مدت اجتماعی-اقتصادی در ایران؛ در: نه مقاله در جامعهشناسی تاریخی ایران، ترجمه: علیرضا طیب. تهران: مرکز.
44
- کتابچه جمع مالیات بلوک فال و گلهدار و اسیر و علامرودشت. (1304 ه.ق). سند موجود در: تهران، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، آرشیو اسناد؛ شماره بازیابی: 983 سس و محل و شماره بازیابی: 117048.
45
- کرونین، استفانی. (1387). ارتش، جامعه مدنی و دولت در ایران: 1305 ـ 1300؛ در: اتابکی، تورج (گردآورنده). تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه (مجموعه مقالات)، ترجمه: مهدی حقیقتخواه. تهران: ققنوس.
46
- لسترینج، گای. (1383). جغرافیای تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی؛ ترجمه: محمود عرفان. تهران: علمی و فرهنگی.
47
- لمتون، آ. ک. س. (1339). مالک و زارع در ایران؛ ترجمه: منوچهر امیری. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
48
- مطهریزاده، موسی. (1378). جنبش ضداستعماری جنوب و آزادیخواهان کازرون؛ تهران: قو.
49
- مقدسی، ابوعبدالله. (1361). احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم؛ ترجمه: علینقی منزوی؛ تهران: مؤلفان و مترجمان.
50
- میرزایی، غلامرضا. (1381). قشقاییها و مبارزات مردم جنوب؛ تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
51
- نصوری، جبار. (1377). ماجرای کشتهشدن کنسول انگلیس در بندرلنگه؛ ترجمه: حسن فرامرزی؛ هفتهنامه نسیم جنوب، ویژهنامه جشن فرهنگ؛ پیش شماره ششم، بوشهر.
52
- نعیمی گلهداری، علی. (1389). مقدمه؛ بر: استاین، سر اورل. از گلهدار تا بوشهر؛ شیراز: ایلاف.
53
- نوربخش، حسین. (1358). بندرلنگه در ساحل خلیج فارس؛ بندرعباس: اداره کل فرهنگ و هنر هرمزگان.
54
- واحد پژوهش و تألیف گیتاشناسی (1387). اطلس گیتاشناسی استانهای ایران، تهران: گیتاشناسی.
55
- وبر، ماکس. (1387). "عینیت" در علوم اجتماعی و سیاست اجتماعی، در: روش شناسی علوم اجتماعی (مجموعه مقالات)، ترجمه: حسن چاوشیان. تهران: مرکز.
56
- وثوقی، محمدباقر. (1383). آیت الله سیدعبدالحسین لاری و جنبش مشروطهخواهی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
57
- وزارت دارایی. (1309). غارت وتصرف ادارات مالیه، شهرضا و روستاهای فارس توسط اشرار ندیجانی وسرکوب آنها توسط قوای نظامی سیرجان و سواران بهارلو، سند موجود در: تهران، آرشیو ملی اسناد ایران، شماره شناسه سند: 20384/240.
58
- ----------- . (1300). گزارش اوضاع اقتصادی، اجتماعی طوایف و ایلات بلوکات گلهدار و فال فارس در خصوص وصول مالیات،؛ سند موجود در: تهران، آرشیو ملی اسناد ایران، شماره شناسه سند: 8110/240.
59
- یمینالممالک اسفندیاری، اسدالله. (1381). تحولات سیاسی صفحات جنوبی ایران، بهکوشش: محمدباقر وثوقی، تهران: وزارت امور خارجه.
60
- Badiou، A. (2003). Saint Paul: The Foundation of Universalism. Trans: Ray Brassier. California: Stanford University.
61
- Denzin، N. & Lincoln، Y. (2003). Strategies of Qualitative Inquiry. London: SAGE.
62
- Derrida، J. (1997). Of Grammatology. Trans: Spivak، Gayatry Chakravorty. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
63
- Heinich، N. (1997). La Sociologie de Norbert Elias. Paris: La Decouverte.
64
- Iggers، G. G. (1997). Historiography in the Twentieth Century: From Scientific Objectivity to the Postmodern Challenge. Lodon & Hanover: Wesleyan University.
65
- Jenkins، K. (2004). Re–thinking History. London & New York: Routledge.
66
- Jordheim، H. (2012). Against Periodization: Koselleck’s Theory of Multiple Temporalities. In: History and Theory، 51 (May، 2012)، 151-71. U. S، Middletown: Wesleyan University.
67
- Marx. K. (1973) Grundrisse: Introduction to the critique of political economy. Trans: Nicolaus، M. New York: Random House.
68
- -----------------. (1853) . Marx to Engels. In: Marx، K. and Engels، F. On Colonialism، p: 309. Moscow: Foreign Language Publishing House.
69
- ----------------. (2007). The British Rule in India، in: Dispatches for the New York Tribune. P: 212–9. Ed: James Ledbetter.London: Pinguin Books.
70
- Said، E. W. (2003). Orientalism. London: Pinguin Books.
71
- Weber، M. (1964). The Theory of Social and Economic Organization. Ed: Talcott Parsons. New York: Free.
72
- Wittfogel، K. A. (1967). Oriental Despotism: A comparative study of total power. New Haven and London: Yale University Press.
73
ORIGINAL_ARTICLE
دیپلماسی شهروندی و فعالیت دیپلماتیک شهروندان تهرانی در فضای مجازی «مطالعه دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی در اینترنت»
طاهره آذری*علیاصغر کیا** تاریخ دریافت: 20/9/92 تاریخ پذیرش: 15/9/93چکیده در معنای کلی، دیپلماسی شهروندی به مفهومی اطلاق میشود که در آن شهروندان معمولی به عنوان نمایندگان غیررسمی کشور خودشان در زمینه روابط خارجی، ایفای نقش میکنند. در دیپلماسی شهروندی، شهروندان از حق برقراری ارتباط با شهروندان جوامع دیگر برخوردار هستند تا بتوانند به دیدگاههای مشترک برسند و یا تاثیرات نامطلوب ناشی از سیاستهای خارجی نادرست برخی دولتها را از بین ببرند. امروزه بخش اعظمی از فعالیتهای مربوط به دیپلماسی شهروندی با استفاده از رسانههای نوین به انجام میرسد. رسانههای نوین این امکان را برای عده زیادی از شهروندان جوامع گوناگون فراهم نموده که بتوانند با یکدیگر به صورت رودررو به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. در جهان امروز، با وجود پیشرفتهای بزرگ علمی، شناخت و آگاهی متقابل مردم دنیا از اخلاق، افکار و رفتار یکدیگر، در رفع بحرانهای جهانی از تاثیر به سزایی برخوردار است و علت اصلی عدم تفاهم بینالمللی نیز این است که هنوز ملل دنیا نمیتوانند درباره زندگی جمعی یکدیگر اطلاعات لازم را کسب کنند و نسبت به هم بی-اعتمادند. لذا برقراری ارتباط در چارچوب دیپلماسی شهروندی برای توسعه روابط انسانی، رفع اختلافها، از بین بردن بیاعتمادیها و دشمنیها و ایجاد تفاهم در جوامع گوناگون دنیا، از اهمیت ویژهای برخوردار است.از اینرو، هدف اصلی محقق از انجام این تحقیق، شناخت میزان فعالیتهای شهروندان (دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی) در چارچوب دیپلماسی شهروندی است. جهت بررسی میزان فعالیت دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی در این چارچوب، از روش تحقیق پیمایش و تکنیک پرسشنامه استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها، دانشجویان و دانشآموختگان تهرانی، فعالیت خود را در چارچوب دیپلماسی شهروندی، «زیاد» توصیف کردهاند. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از انجام آزمون خیدو، میان متغیرهای جنس، سن و تحصیلات با متغیر وابسته رابطه وجود دارد.
https://qjss.atu.ac.ir/article_1739_95dc7f11e342c0c2f399815f63873b20.pdf
2015-11-22
198
257
10.22054/qjss.2015.1739
دیپلماسی شهروندی
شهروند دیپلمات
رسانههای نوین
جامعه شبکهای
حوزه عمومی
طاهره
آذری
taherehazari@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
علی اصغر
کیا
aliasgharkia@yahoo.com
2
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
منابع
1
- احمدی، بابک. (1380). مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران: نشرمرکز، چاپ چهارم،.
2
- پدرام، مسعود. (1388). سپهر عمومی: بررسی اندیشههانا آرنت و یورگنهابرماس، تهران: نشر یادآوران.
3
- دلاور، علی. )1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، (چاپ اول از ویرایش جدید)، تهران: انتشارات رشد.
4
- سیدعلوی، سید مسعود و سید رضا نقیبالسادات. (1391). حوزه عمومی در فضای مجازی. فصلنامه علوم اجتماعی، 57.
5
- علیخواه، فردین. (1378). کنش ارتباطی، بنیاد شکوفایی حوزه عمومی. ماهنامه اطلاعات سیاسی-اقتصادی، 139.
6
- کستلز، مانوئل. (1385). عصر اطلاعات «ظهور جامعه شبکهای». ترجمه: احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: انتشارات طرح نو، جلد اول تا سوم.
7
- کول، نیکولاس جی. (1391). نگاهی به مفاهیم و تحول مفهوم دیپلماسی عمومی: از نقطه آغاز تا عصر اطلاعات. ماهنامه همشهری دیپلماتیک، 67.
8
- معتمد نژاد، کاظم. (1389). ارتباطات بینالمللی، جلد یکم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ اول.
9
- نوذری، حسینعلی. )1381). بازخوانیهابرماس، تهران: نشر چشمه، چاپ اول.
10
- ویمر، راجر دی؛ جوزف آر دومینیک. (1384)، تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه: کاووس سید امامی، تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای، چاپ اول.
11
-هابرماس، یورگن. (1388)، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمه: جمال محمدی، تهران: نشر افکار، چاپ سوم.
12
- هولاب، رابرت؛ یورگنهابرماس. (1378)، نقد در حوزه عمومی، ترجمه: حسین بشیریه، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
13
-Barney، Darin. (2004). The network society. Malden، MA: Polity Press.
14
-Cropf، Robert & William S. Krummenacher. (2011). Information communication technologies and the virtual public sphere. New York: Information Science Reference.
15
-Keane، John. (2000). Structural transformation of the public sphere. In Hacker، K.، & van Dijk، J. (Eds.). Digital Democracy: Issues of Theory and practice. London، UK: sage.
16
-Stalder، Felix. (2006). Manual castells: The theory of the network. Malden، MA: Polity Press.
17
-Van Dijk، Jan (2000). The network society (2nded.). London، UK: sage.
18
-Helliker، Grant. (1990). “Citizen Power and Foreign Policy”. In Korzenny، Felipe & susan Douglas Ryan. (Eds.). Communicating for Peace: hope and perspective. Newbury Park، CA: Sage publication.
19
-Thornton، Alinta. (1996). “Does internet create democracy?”. Diss: University of Technology، Sydney، Retrieved from www.wr.com.au
20
منابع الکترونیکی
21
-Burgess، Heidi. (2013). Citizen Diplomacy. Retrieved June، 2013، from www.crinfo.org
22
-Citizen Diplomacy. In The Free Encyclopedia، Wikipedia. Retrieved from www.wikipedia.org
23
-Dawson، Anna. (2011). The Role of Citizen Diplomacy in India- Pakistan Relations. Retrieved January، 2012، from www.indiapublicdiplomacy.com
24
-What is Citizen Diplomacy? Retrieved April، 2012، from www.uscenterforcitizendiplomacy.org
25
-What is Citizen Diplomacy? Retrieved August، 2012، from www.Rochestercitizendiplomacy.org
26
-www.Humans of New York.com
27
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی
علی ساعی*فاطمه تشویق**محمد رضایی*** تاریخ دریافت: 10/8/93 تاریخ پذیرش: 30/7/94چکیدهموضوع این پژوهش موفقیت تحصیلی است. پژوهشگران نشان دادهاند که افزایش درآمد و سرمایه مالی خانواده باعث موفقیت تحصیلی دانشآموزان شده است. در این پژوهش علاوه بر مفهوم سرمایهفرهنگی خانوده دو متغیر جدید سرمایهفرهنگی دانشآموزی و سرمایهفرهنگی مدرسهای نیز مطرح شده است. سؤال تحقیق بهصورت زیر بیانشده است: رابطه سرمایه فرهنگی حاصل از خانواده مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان چگونه است؟جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر سال چهارم در سطح مناطق 20 و 6، 1 تهران است. برای ارزیابی تجربی فرضیات، 300 نفر از دانشآموزان دختر بهعنوان نمونه انتخابشده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش تکنیک تحلیل رگرسیون بر مبنای دادههای فازی استفادهشده است. نتایج پژوهشی نشان داد که سرمایه فرهنگی خانواده و سرمایه فرهنگی مدرسهای رابطه معناداری با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد و دانشآموزان طبقات پایین با بهرهگیری از سرمایه فرهنگی به موفقیت تحصیلی دستیافتهاند. همچنین سرمایه فرهنگی در حضور پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نوع مدرسه تأثیر بیشتری بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد.
https://qjss.atu.ac.ir/article_1740_695c157927e6b4509958acf9254f3c9a.pdf
2015-11-22
258
293
10.22054/qjss.2015.1740
: پایگاه اجتماعی اقتصادی
سرمایه فرهنگی خانواده
سرمایه فرهنگی مدرسه
سرمایه فرهنگی دانشآموز
مدل تحرک فرهنگی
موفقیت تحصیلی
علی
ساعی
saeia@modares.ac.ir
1
استادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فاطمه
تشویق
2
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمد
رضایی
mohammad.rezaei1510@yahoo.com
3
استادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
- بوردیو، پیر. (1378)، ذوق و سرمایه فرهنگی، مجله نامه فرهنگ، مترجم: لیلی مصطفوی.
1
توکل، محمد؛ سالم، نسرین و غلام عباس توسلی. (1389)، تحلیل جامعهشناختی دستیابی به فرصتهای آموزش عالی در ایران (آزمون سرا سری 1384-1381). دانشنامه علوم اجتماعی، دوره 1 شماره 30.
2
- جانعلیزاده چوببستی، حیدر؛ خوش فر، غلامرضا و مهدی سپهر. (1389)، در جستجوی سنجش سرمایه فرهنگی. فصلنامه مطالعات فرهنگی و رسانه، شماره 20.
3
- ساعی، علی. (1386)، روش تحقیق در علوم اجتماعی با رهیافت عقلانیت انتقادی، تهران: انتشارات سمت.
4
- شارع پور، محمود. (1377)، تئوریهای بازتولید اجتماعی و فرهنگی در آموزشوپرورش، فصلنامه فرهنگ عمومی، شماره 16 و 17.
5
- کارنوی، لوین و هنری. ام لوین. (1367)، بنبستهای اصلاحات آموزشی، ترجمه: محمدحسن امیر تیموری. تهران: نشر روز.
6
- گیدنز، آنتونی. (1386)، جامعهشناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
7
- نوغانی، محسن. (1381)، تحلیل جامعهشناختی موفقیت تحصیلی در ورود به آموزش عالی (مورد استان خراسان)، رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
8
- Aschaffen burg, k. & Maas, Ineke. (1997). Cultural and Educational Careers: The Dynamic of Social Reproduction. American Sociological Review, 62, 573-587.
9
- Barone,Carlo. (2006). Cultural Capital, Ambition and the Explanation of Inequalities in Learning Outcomes: A comparative Analysis. Sociology, 40(6), 1039-1058
10
- Blasko‚ Z. (2003). Reproduction or cultural mobility. Review of Sociology, 9, 5-26.
11
- Bourdieu, P. (1986). Distinction. Cambridge: Polity Press.
12
- Crook, C. J. (1997). Cultural Practices and Socioeconomic Attainment: The Australian Experience. Greenwood Press, Westport, Connecticut.
13
- De Graaf, Nan Dirk. de Graaf, Paul M. & Kraaykamp, Gerbert. (2000).Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural Capital Perspective.Sociology of Education,73, 92-111.
14
- DiMaggio, Paul. (1982). Cultural Capital and Success:The Impact of Status Culture Participation on the Grades of U.S. High School. American Sociological Review,Vol.47, No.2, P. 189-201.
15
- Evans, M.D.R. Kelley, Jonathan, Sikora, Joanna. & Treiman, Donald. J. (2010). Family scholarly culture and educational success: Books and schooling in 27 nations. Research in Social Stratification and Mobility,28, 171–197.
16
- Gorge, Werner. (2004). Cultural Capital and Social Inequality in the Life Course. European Sociological Review, Volume 20, Number 4, P: 333-344.
17
- Kalmijn, Matthijs. & Kraaykamp, Gerbert. (1996). Race, Cultural Capital, and Schooling: An Analysis of Trends in the United States. Sociology of Education, Vol. 69, No. 1, pp. 22-34.
18
- Farkas, George. Grobe, Robert P. Sheehan, Daniel. & Shuan, Yuan. (1990). Cultural Resources and School Success: Gender, Ethnicity, and Poverty Groups within an Urban School District Author. American Sociological Review, Vol. 55, No. 1 (Feb. 1990).
19
- Lareau, Annette. & Horvat, Erin MacNamar. (1999). Moments of Social Inclusion and Exclusion Race, Class, and Cultural Capital in Family-School Relationships. Sociology of Education, Vol.72,No.1, PP.3753.
20
- Lareau, A.& Weininger, E. B. (2003). "Cultural capital in education research: a critical assessment". Theory and Society 32, 567–606.
21
- Mayer, Susan. E. (2010). The relationship between income Inequality in schooling, Theory and research in Education, 8(1) 5-20.
22
- Meier Jaeger, Mads. & Holm Anders. (2007). Does parents’ economic, cultural, and socialcapital explain the social class effect on educational attainment in the Scandinavian mobility regime? Social Science Research, 36, 719-744.
23
- Mohar, John. & Dimaggio, Paul. (1995). The Intergenerational Transmission of Cultural Capital. Research in Social Stratification and Mobility,Volume 14,pages 167-199.
24
- Roksa, Josipa. & Potter, Daniel. (2011). Parenting and Academic Achievement: Intergenerational Transmission of Educational Advantage.sociology of Education, 84(4), 299–321.
25
- Shulruf, Boaz. (2010). Do extra-curricular activities in schools improve educational outcomes? A critical review and meta-analysis of the literature. Int Rev Educ, 56:591–612.
26
- Sook Lee, Jung. & Bowman, Natasha K. (2006). Parent Involvement, Cultural Capital, and the Achievement Gap among Elementary School children. American Educational Research Journal, Vol.43, No.2, PP.193-218.
27
- Sullivan, A. (2002). ‘Bourdieu and Education: How Useful is Bourdieu’s Theory for Researchers?’, Netherlands Journal of Social Sciences, 38(2): 144–66.
28
- Sullivan, Allice, (2001). Cultural Capital and Educational Attainment. Sociology, 893-912.
29
- Teachman, Jay. D. (1987).Family Background, Educational Resources, and Educational Attainment. American Sociology Review, Vol. 52, No. 4, PP. 548-557.
30
- Tondeur, Jo. Sinnaeve, Llse. Houtte, Van Mieke.& Braak, Van Johan. (2010). ICT as cultural capital: The relationship between socio-economic status and the computer-use profile of young people. New media and Society, P:1-18.
31
- Tramonte, Lucia. Willms, J. Douglas. (2010). Cultural Capital and It’s Effects on Education Outcomes. Economics of Education Review, 29, 200-213.
32
- Wildhagen, Tina. (2010). Capitalizing On Culture: How Cultural Capital Shapes Educational Experiences and Out Comes. Sociology Compass, 519-531.
33