per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2018-11-22
25
82
1
29
10.22054/qjss.2018.26714.1670
8981
Research Paper
تحولات نظری در سنخشناسی سازمانهای دینی
Theoretical Transformations in the Typology of Religious Organizations
حسن سرایی
hsaraie@yahoo.com
1
مرتضی خوش آمدی
mortezakhoshamadi@gmail.com
2
استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
تمام اشکال دینداری در بطن «جماعت دینی» نشوونمو مییابند و «جماعت دینی» همواره برخوردار از سطحی از سازمانیافتگی است. در «جامعهشناسی دین» بررسی سازوکارهای اجتماعی مرتبط با جماعت دینی ذیل مفهوم «سازمان دینی» تعریف میشود. از دیرباز یکی از دغدغههای جامعهشناسی دین بررسی و شناخت اشکالِ متنوعِ شیوههای سازمانیافتگیِ جماعتهای دینی است. این مقاله میکوشد با بررسی تحلیلـتوصیفیِ رویکردهای مختلف و تحولات نظری در این حوزه، «معیارهای اصلی» سنخشناسیها را استخراج سازد. استخراج «معیارهای اصلی» ما را با منطق این سنخشناسیها آشنا میکند و در ارائه سنخشناسیهای بدیل و بومی و در چارچوب سنت اسلامی کمک میکند. ازاینرو روش این تحقیق اسنادی است و هدف اصلی پژوهش شناخت سازوکارهای بنیادی سنخشناسیهای سازمانهای صوفیانه در ادبیات نظری موجود است. برای این منظور ادبیات موجود را ذیل دو رویکرد کلی مورد بررسی قرار دادیم: الف) رویکرد صوری به سنخشناسی سازمانهای دینی؛ و ب) رویکرد کمّی به سنخشناسی سازمانهای دینی. رویکرد صوری عمدتاً متأثر از آرای وبر است، اما رویکرد کمّی در نقد رویکرد صوری طرح شدهاست. ضمن بررسی سنخشناسیهای گوناگون و مبانی نظری آنها در نهایت شاهد آن هستیم که دو معیار: الف) سطح سازمانیافتگی و ب) سطح تنش با فرهنگ میزبان، از اهمیت محوری در سنخشناسی سازمانهای دینی برخوردار است.
Each form of religiousness grows at the heart of a “religious society”, and a “religious” society is always to some extent organized. In the “sociology of religion”, the study of social dynamics related to the religious society is defined under the concept of “religious organization”. From long ago, one of the concerns of sociology of religion has been to study and understand the various methods of organization in religious societies. Through an analytical-descriptive study of different approaches and the transformations in this field, the present paper aims to extract “the main criteria” of these typologies. Extracting “the main criteria” would familiarize us with the logic of these typologies, and it shall contribute to presenting alternative, domestic typologies in the framework of Islamic tradition. Therefore, the method of research is documentary, and the main purpose of the study is to understand the fundamental dynamics of the typologies of mystical organizations in theoretical literature. With this purpose in mind, we have examined the available literature through two general approaches: a) a formal approach to the typology of religious organizations; and b) a quantitative approach to the typology of religious organizations. The formal approach is mainly based on Weber’s theories, however, the quantitative approach has been put forth in critique of the formal approach. By studying various typologies and their theoretical principles, we see that the two criteria of a) the extent of organization and b) the extent of tension against the host culture enjoy central importance in the typology of religious organizations.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8981_46bf29cf1bee4e6982dd907c1815bbc5.pdf
سازمان دینی
جماعت دینی
سنخشناسی
فرقه
انضباط دینی
مشروعیت
Religious Organization
Religious society
typology
sect
Religious Discipline
legitimacy
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2019-04-30
25
82
31
69
10.22054/qjss.2018.24277.1607
8980
Research Paper
بازسازی معنایی ساخت هویت شخصی پستمدرن (مورد مطالعه: جوانان شهر بجنورد)
Semantic Reconstruction of the Structure of the Postmodern Individual Identity (Case Study: The Youth of Bojnourd)
محسن نیازی
niazim@kashanu.ac.ir
1
هادی افرا
hadi.afra83@gmail.com
2
استاد جامعه شناسی دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه کاشان
در اثر گسترش نوگرایی و نوسازی در عرصه جهانی و به دنبال آن خودآگاهیهای سرچشمه گرفته از شرایط و ویژگیهای زندگی در جهان مدرن، درحالیکه قسمت اعظم جامعه ما سنتی است، قسمی از آن مدرن و قسمی دیگر پستمدرن است. چنین وضعیتی منشأ بحران هویت و بهتبع آن اهمیت یافتن موضوعات مربوط به هویت و فرآیندهای هویتیابی در جامعهشناسی شده است. از اینرو پژوهش حاضر، با هدف بازسازی معنایی ساخت هویت شخصی پستمدرن جوانان شهر بجنورد از روش نظریه زمینهای بهره برده است. دادههای کیفی از طریق تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات و ارائه نظریه نهایی از کدگذاری نظری استفادهشده است. براساس روش نمونهگیری هدفمند و نیز معیار اشباع نظری، 27 نفر از جوانان در این پژوهش شرکت کردند و اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق گردآوری و فهم و درک آنها نسبت به هویت شخصی پستمدرن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای بهدستآمده با استفاده از نظریه زمینهای شامل ده مقوله عمده مصرفمحوری، نسبیگرایی، سیالیت، تفکر بازاندیشانه، گروه مرجع، خود بیانگر باوری، هویت گزینشی، رسانههای همگانی، رضایتمندی و سبک زندگی است. مقوله هسته این بررسی «هویت شخصی پستمدرن» است که سایر مقولات عمده را دربر میگیرد. نظریه زمینهای بهدستآمده در قالب مدل پارادایمی ارائه شده است.
Affected by the spread of modernism and reconstruction in the global field, and subsequently with the self-awareness resulting from the conditions and features of life in the modern world, a major part of our society is traditional, while part of it is modern and another part postmodern. Such a situation is a cause for identity crisis, hence, the rising importance of identity and identity formation in sociology. Therefore, with the aim of the semantic reconstruction of the structure of the postmodern individual identity among the youth of the city of Bojnourd, the present study has employed a grounded theory method. The qualitative data were collected through in-depth interviews, and theoretical coding was used in order to analyze the information and develop a final theory. Through purposive sampling and also based on the theoretical saturation measure, 27 young people participated in this study, and the information was gathered through in-depth interviews and their understanding with regards to the postmodern individual identity was analyzed. Based on grounded theory, the findings are classified into ten general categories of consumerism, relativism, fluidity, reflective thinking, reference group, belief in the expressive self, selective identity, mass media, satisfaction, and lifestyle. The core category in this study is “the postmodern individual identity” which includes in itself the other main categories. The developed grounded theory has been presented in the form of a paradigm.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8980_72e2c49ecf2c8dbb2da12ef669e88883.pdf
هویت شخصی
پستمدرن
سیالیت
تفکر بازاندیشانه
نظریه زمینه ای
individual identity
Postmodern
Fluidity
reflective thinking
Grounded Theory
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2018-11-22
25
82
71
97
10.22054/qjss.2018.26857.1672
8982
Research Paper
ایرانِ پیرامونی و تحول روابط دولت – ملت در عصر پهلوی اول
Peripheral Iran and the Transformation of Government-Nation Relations in the First Pahlavi Reign
محمد سعید ذکایی
saeed.zokaei@gmail.com
1
مهران صولتی
msolati1353@gmail.com
2
استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
یکی از موضوعات اساسی در جامعه شناسی سیاسی هر جامعهای، ماهیت دولت در آن جامعه است. دولتها ماهیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گوناگون دارند. در این نوشتار تأثیر موقعیت پیرامونیِ ایران در نظام جهانی بر تحول روابط دولت – ملت در عصر پهلوی اول بررسی میشود. هدف از این بررسی آن است که از اقدامات ایجابی دولت پهلوی در قبال این موقعیت پیرامونی سراغ گیرد و از ماهیت و ویژگیهای آنها سخن بگوید. اولین فرض نگارندگان در این نوشتار آن است که نوسازی اقتصادی دولت پهلوی در راستای ایجاد هماهنگی اقتصاد کشور با نیازهای نظام سرمایهداری جهانی صورت پذیرفت. دومین فرض نیز تأکید را بر گسترش نظامیگری و نظارت بر همۀ عرصههای جامعه از سوی دولت رضاشاه میگذارد. در مجموع این نوشتار تحول روابط دولت – ملت در دوره پهلوی اول را واکنشی به موقعیت پیرامونیِ ایران در نظام جهانی میداند. این پژوهش با رویکرد جامعه شناسی تاریخی و به روش اسنادی انجام گرفته است. نتایج نشان داد که هر دو اقدام دولت پهلوی اول یعنی نوسازی اقتصادی و گسترش نظارت بر همه عرصههای حیات جمعی جامعه با وضعیت پیرامونیِ ایران در نظام جهانی مرتبط بوده است.
One of the fundamental concerns in the political sociology of any society is the nature of government in that society. Governments have various economic, social, cultural and political natures. In the present paper, the effect of Iran’s peripheral position in the global system on the transformation of government-nation relations during the first Pahlavi reign is studied. The purpose of the study is to examine the necessary measures of the Pahlavi government with regards to its peripheral position, and to discuss its nature and features. Firstly, the assumption of the authors in this paper is that the economic reconstruction of the Pahlavi government has been in line with harmonizing Iran’s economy with the requirements of the global capitalist system. The second assumption also puts emphasis on the extension of militarism and supervising each and every field of society by Reza Shah. In total, this paper considers the transformations in the government-nation relations of the first Pahlavi reign to be a reaction to Iran’s peripheral position in the global system. The study was conducted with the historical sociology approach and through a documentary method. The results showed that both measures done during the first Pahlavi government, that is, economic reconstruction and the extension of supervision on every aspect of the collective life of the society, has been related to Iran’s peripheral position in the global system.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8982_85328e0aa03cde80566b44bca06092d4.pdf
موقعیت پیرامونی
نظام جهانی سرمایهداری
دولت مطلقه
پهلوی اول
جامعه شناسی تاریخی
Peripheral Position
Global Capitalist System
Absolute Government
the First Pahlavi Reign
Historical sociology
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2018-11-22
25
82
99
128
10.22054/qjss.2018.26242.1663
8979
Research Paper
آموزه های دینی و مناسبات خانواده و زناشویی؛ مورد مطالعه: زوجین شهر بندرعباس
Religious Teachings, Family and Espousal Relations; Case Study: Couples of Bandarabbas
ابراهیم اخلاصی
eb.ekhlasi@gmail.com
1
یاسر رستگار
yaser.rastegar@gmail.com
2
منوچهر خرم
khorram.0996@gmail.com
3
استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان
دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
کارکردهای دین و آموزه های اخلاقی و رفتاری برآمده از آن در نگهداشت و ارتقاء کیفی نهاد خانواده امری مقبول از سوی بیشتر جامعه شناسان است. هدف این مطالعه، شناسایی میزان گرایش زوجین شهر بندرعباس به آموزههای قرآنیِ معطوف به مناسبات خانواده و روابط زناشویی، و همچنین، بررسی رابطه همبستگی گرایش مذکور با متغیرهای رضایت از زندگی، مناسبات عاطفی، مناسبات جنسی، ناسازگاری زناشویی و معنایابی از جنسیت می باشد. متغیرهای اخیر در نظریات و پژوهشهای مربوط به زنان و خانواده مهم انگاشته شده اند. نمونه مورد مطالعه 400 نفر از متأهلان ساکن شهر بندرعباس هستند که بر مبنای نمونهگیری خوشهای احتمالی مورد انتخاب قرار گرفتند. به استناد یافتههای پژوهش، میانگین گرایش به آموزههای قرآنی معطوف به مناسبات خانواده و روابط زناشویی در نمونه مورد مطالعه برابر با 77% است. آزمون فرضیات پژوهش، معناداری رابطه میان متغیر مذکور با سایر متغیرهای پژوهش را نشان داد. بدینسان، بین میزان گرایش به آموزه های قرآنیِ معطوف به مناسبات خانواده و روابط زناشویی، و رضایت از زندگی، مناسبات عاطفی، مناسبات جنسی رابطه مستقیم معنادار وجود دارد؛ به طور متقابل، گرایش مذکور با متغیرهای روابط زناشویی، و ناسازگاری زناشویی دارای رابطه معکوس معنادار است. نتیجهگیری مقاله ناظر به تحلیل نظری همبستگی های مشاهده شده در مطالعه است.
The functions of religion and the moral and behavioral teachings stemming from it with regards to the qualitative maintenance and promotion of the institution of family has been accepted by the majority of sociologists. The purpose of this study is to identify the extent to which the couples of Bandarabbas are oriented towards the Quran’s teachings regarding family and marital relations, and also to study the correlation of the aforementioned orientation with the variables of satisfaction in life, emotional relations, sexual relations, espousal incompatibility, and semantic formation of gender. These variables have been deemed important in the theories and studies related to women and family. The subjects of the study are 400 married people living in the city of Bandarabbas who were selected based on a probability cluster sampling method. According to research findings, the average of orientation toward the Quran’s teachings regarding family and espousal relations in the sample was 77%. Research hypotheses testing showed a significant relationship between the aforementioned variable with the other variables of the research. Furthermore, there is a direct significant relationship between family and espousal relations and satisfaction in life, emotional relations, and sexual relations. In contrast, this orientation has an inverse significant relationship with the variables of espousal relations and espousal incompatibility. The conclusion of the study is based on the theoretical analysis of the observed correlations.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8979_f9348ba551ffba32a65e7674e37924ff.pdf
قرآن
آموزههای اسلامی
خانواده
روابط زناشویی
ناسازگاری زوجین
جنسیت
The Quran
Islamic teachings
Family
Espousal Relations
Incompatibility of Spouses
Gender
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2018-11-22
25
82
129
155
10.22054/qjss.2017.23058.1586
8977
Research Paper
مطالعۀ جامعهشناختی نهاد ازدواج موقت در تاریخ اجتماعی ایران (از ایران باستان تا پایان قاجاریه)
A Sociological Study of the Institution of Temporary Marriage in the Social History of Iran
(From the Ancient Iran until the End of the Qajar Dynasty)
مسعود زمانی مقدم
masoudzmp@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه یزد
نهاد ازدواج موقت در تاریخ اجتماعی ایران، نهادی ریشهدار بوده است. البته این نهاد در دورههای مختلف تاریخی شکلها و کارکردهای مختلفی داشته است. اگرچه ازدواج موقت در میان مردم ایران هیچگاه مقبولیت عام پیدا نکرده، اما این نهاد همچنان در جامعه ایران پابرجا مانده است. از اینرو، این مسئلۀ مطرح میشود که چرا ازدواج موقت در تاریخ اجتماعی ایران به وجود آمده و تداوم پیدا کرده است. در این مقاله، با استفاده از الگوی کارکردگرایی (که از تلفیق نظریههای کارکردگرایی برانیسلاو مالینوفسکی و رابرت کی مرتون به دست آمده است)، نهاد ازدواج موقت در تاریخ اجتماعی ایران موردبررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق با روش تحلیل تطبیقی- تاریخی بر مبنای نوشتهها و شواهد مکتوب تاریخی به دست آمدهاند و در چهار دوره تاریخی دستهبندی و شرح داده شدهاند. این دورهها عبارتاند از: «ایران باستان»؛ «از صدر اسلام تا صفویه»؛ «از صفویه تا قاجاریه»؛ و «قاجاریه». مطابق با یافتههای پژوهش، به طور کلی، نهاد ازدواج موقت بر اساس فرهنگ مردسالار جامعه به نیازهای فردی مانند نیاز جنسی، تولید مثل، نیاز به امنیت و معیشت و نیازهای اجتماعی مانند حل مسأله وارث، تحکیم روابط اجتماعی و برقراری پیوند اجتماعی، به گونهای مشروع پاسخ میداده است. باوجوداین، این نهاد در هر دوره، کژکارکردها و کارکردهای پنهانی نیز داشته است که این مقاله به توصیف و تبیین آنها به گونهای تطبیقی میپردازد.
The institution of temporary marriage in the social history of Iran has been an established institution. However, it has had different forms and functions in different historical periods. Although temporary marriage has never been widely accepted by the general public, this institution has prevailed in Iran to this day. Therefore, the question of why temporary marriage has been created and has endured in the social history of Iran has remained unanswered. In the present paper, the institution of temporary marriage has been investigated using the functionalist model (based on the integration of functionalist theories developed by Bronislaw Malinowski and Robert Merton). The findings of the research were interpreted through a comparative-historical analysis method and based on historical writings and documents. The findings have been classified and explained into four historical periods. These periods are: “The Ancient Iran”; “From Early Islam to the Safavid Dynasty”; “From the Safavid Dynasty to the Qajar Dynasty”; and “the Qajar Dynasty”. According to the findings, based on the patriarchal culture of society, generally the institution of temporary marriage had responded in a legitimate way to individual needs such as sexual needs, reproduction, security and livelihood, and to social needs such as the issue of heritage, solidifying social relations and establishing social connections. Nevertheless, this institution has had dysfunctions and hidden functions which this paper addresses in a comparative way.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8977_389ecc30e777ee1100136eb7b7636566.pdf
ازدواج موقت
تاریخ اجتماعی
کارکردگرایی
مطالعه جامعهشناختی
Temporary marriage
social history
functionalism
Sociological Study
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2018-11-22
25
82
157
187
10.22054/qjss.2018.23523.1593
8978
Research Paper
نقش های اجتماعی مرجح زنان در آغاز پهلوی دوم؛ کاووشی جامعه شناختی در ماهنامه زبان زنان
The Preferred Social Roles of Women in the Onset of the Second Pahlavi Reign;
A Sociological Exploration in the Zaban-e Zanan Monthly Journal
سمیه سادات شفیعی
ss.shafiei@gmail.com
1
سیده زهرا حسینی فر
zahrahoseinifar1@gmail.com
2
استادیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی
با توجه به کمبود منابع تاریخی در حوزه زنان و جنسیت، مطبوعات زنان متونی بسیار ارزشمند و آیینهای از وضعیت عمومی، احوالات، دغدغهها و مطالبات آنان در مقاطع زمانی در تاریخ معاصر ایران به شمار میروند. بهمنظور بررسی جایگاه اجتماعی، انتظارات اجباری و ایجابی نقش و نیز صفات نقشی زنان- بهعنوان مقولههایی جامعهشناختی در مطبوعات زنان در دوران مدرن شدن ایران- پژوهش حاضر به مطالعه ماهنامه مشهور و باسابقه زبان زنان در مقطع زمانی 1324-1321، مصادف با آغاز دوره پهلوی دوم پرداخته است. هرچند فراوانی برخی متغیرها به روش کمّی احصا شده، اما روش اصلی پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده است. نتایج نشان میدهد باوجود گرایشهای تجددخواهانه اصحاب نشریه، پایگاه اجتماعی زن، تنها در عرصه خصوصی تعریف شده است. مادری، همسری و دوشیزگی هر یک با انتظارات اجباری و صفات نقشی معین مورد تأکید نشریه بوده و درعینحال مادری و همسری بهعنوان نقشهای اصلی زنان ترجیح داده شدهاند. بهعلاوه در آن مقطع، عهدهداری نقشهای سهگانه مذبور ایجاب میکرد تا با توجه به شرایط اجتماعی سیاسی کشور، زنان انتظاراتی چون فراگیری سواد و کسب مهارت در راستای وطنپرستی و بهمنظور تربیت مردان لایق و حافظ وطن را برآورند.
Due to a lack of historical resources in the field of women and gender, women’s journalistic texts are invaluable sources which mirror women’s general conditions, situations, concerns, and demands in different time periods in Iran’s contemporary history. In order to investigate their social positions, the obligatory and necessary expectations due to their roles and also their role characteristics – as sociological categories in women’s journalistic texts during the era of modernization in Iran – the present study has examined the well-known and well-established monthly journal of Zaban-e Zanan in the period of the years 1942-1946, coincident with the onset of the second Pahlavi reign. Although the data of a few variables has been collected through a quantitative method, the main method of the study has been qualitative content analysis. The results show that although the writers of the journal had modernist orientations, the social status of women was only defined in the private sphere. The roles of motherhood, wifehood and maidenhood were each accompanied by obligatory expectations and role characteristics which were emphasized by the journal, and motherhood and wifehood were the preferred main roles for women. Furthermore, having these three-dimensional roles during that period, women were required by the sociopolitical conditions of the country to meet expectations such as receiving education and learning skills in line with patriotism and in order to raise men who were worthy and who would protect their homeland.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8978_2448c6cc81e13aa3b36e37673daff725.pdf
مادری
همسری
دوشیزگی
نقش اجتماعی
وطنپرستی
آموزش
motherhood
Wifehood
Maidenhood
social role
Patriotism
Education
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2018-11-22
25
82
189
224
10.22054/qjss.2017.8931.1220
9116
Research Paper
سهگانه جایگزینی، نفی یا بیاعتنایی، توازی: بررسی و نقد آراء نظری موجود در ایران در باب جامعهشناسی اسلامی
The Triad of Replacement, Negation or Dismissal, Parallelism
Examination and Critique of the Theoretical Positions in Iran Regarding Islamic Sociology
محمد اسدی
asadi65m@yahoo.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، واحد تهران
در این مقاله رویکردها و آراء نظری موجود در ایران پس از انقلاب، درباره نحوه ورود دین به مباحث و موضوعات اجتماعی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است و در پایان، نویسنده بر اساس مبانی و چارچوب نظری مفروض خود یکی از رویکردهای موجود در این مقاله را برگزیده است. امکان و یا امتناع ورود دین در حوزه اجتماعی و همچنین، نحوه این ورود یکی از موضوعات چالشبرانگیز در علوم اجتماعی و خصوصاً جامعهشناسی در ایران است. در این متن، روایتهای متعددی ارائهشده است که همگی در ذیل سه سنخ یا رویکرد کلی به بحث نهاده شدهاند. رویکرد اوّل، رویکرد جایگزینی جامعهشناسی با تفکّر اجتماعی اسلامی است. رویکرد دوّم، رویکرد نفی یا بیاعتنایی به تفکّر اجتماعی اسلامی است. رویکرد سوّم، رویکرد توازی و دادوستد بین جامعهشناسی و تفکّر اجتماعی اسلامی است. در این رویکرد تمام مقدمات و مفروضات علم جامعهشناسی در نظر گرفتهشده است و جامعهشناسی نفی نمیشود و یا چیز دیگری جایگزین آن نمیگردد. این رویکرد باب جدیدی را در علمالاجتماع میگشاید؛ بهنحویکه معرفتهای غیرعلمی نیز امکان ورود به مباحث و موضوعات اجتماعی را مییابند. روش مورد استفاده در این مقاله روش اسنادی است. بر این اساس، به کتب، مجلات و مقالات موجود در حوزۀ موردنظر مراجعه شده است و این منابع مورد بررسی و تحلیل قرارگرفتهاند.
In the present paper, the theoretical approaches and opinions available in Iran after the Islamic Revolution regarding how religion enters social discussions and topics has been studied and critiqued. In the end, the author has selected one of the existing approaches based on his presumed principles and theoretical framework. The possibility or negation of religion entering the social field, and also how it enters the social field is one of the challenges raised in social sciences and particularly in sociology in Iran. In the current study, different narrations have been presented, all of which are grouped under three types or general approaches regarding the matter. The first approach is the “replacement of sociology with Islamic social thinking”. The second approach is the “negation or dismissal of Islamic social thinking”. The third approach is the “parallelism and exchange between sociology and Islamic social thinking”. With this approach, all of the rudiments and assumptions of sociology are taken into account and the science is not negated or replaced. This approach opens new doors into the science of society, in that non-scientific knowledge also receives an opportunity to enter social discussions and topics. Library studies as well as documentary approach are the method employed by the author. social thinking”. With this approach, all of the rudiments and assumptions of sociology are taken into account and the science is not negated or replaced. However, in addition to that, this approach opens new doors into the science of society, in that non-scientific knowledge also receives an opportunity to enter social discussions and topics. Finally, after analyzing and critiquing the three approaches, the author selects the third approach as it is more compatible with the principles and history of science, and it also gives way to new opportunities.
https://qjss.atu.ac.ir/article_9116_63e2f08c5f0d4f32505ea034a2b7bae7.pdf
جامعهشناسی اسلامی
اندیشه اجتماعی اسلامی
رویکرد جایگزینی
رویکرد نفی یا بیاعتنایی
رویکرد توازی و دادوستد
تفکیک معرفتها
Islamic Sociology
Islamic Social Thinking
Replacement Approach
Negation or Dismissal Approach
Parallelism and Exchange Approach
Differentiation of Knowledge