per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
1
36
10.22054/qjss.2017.21437.1558
8109
Research Paper
اقدامات اجتماعی و سیاسی دستگاه اداری پهلوی اول در انحصار ساختار سیاسی
Social and Political Activities of First Pahlavi's Administration in Political Structure Monopoly
اسماعیل عالی زاد
i.aalizad@gmail.com
1
بهزاد همتی
behzadhemati@gmail.com
2
اسنادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
انحصار ساختار سیاسی، یکی از بنیانهای نظام سیاسی اقتدارگرا محسوب میشود. به زعم بسیاری از پژوهشگران و دانشپژوهان، ایران دوران معاصر، به ویژه در دوره سلطنت پهلوی اول، نشان از تفوق یک نظام اقتدارگرا با ویژگی اختصاصی و برجسته آن، یعنی انحصار ساختار سیاسی دارد؛ پدیدهای که در کنار سایر ویژگیهای نظام اقتدارگرا، سرنوشت و فرهنگ سیاسی جامعه ایران را متأثر ساخته است. توجه و تأکید بر این مقوله، بنیان اصلی این پژوهش را تشکیل داده و پرسش از چند و چون پیدایش و محوریت یافتن این گونه از انحصار معطوف به اقتدارگرایی سیاسی مسأله اصلی پژوهش را سامان داده است. مسألهای که در چارچوب تحلیل جامعهشناسی سیاسی- تاریخی قابلیت طرح و پیگیری دارد. هدف این پژوهش، توصیف یک واقعیت اجتماعی درونزاد است؛ یعنی بررسی چیستی و چگونگی انحصار ساختار سیاسی در زمینه اجتماعی و تاریخی یک دوره خاص که در نوع خود فردیت دارد و عصر جدیدی از سرکوب و اختناق را رقم زده است. از جمله مهمترین دستاوردهای این پژوهش، شناخت یکی از بنیادیترین ساز و کارهای تکوین اقتدارگرایی سیاسی به عنوان یک الگوی مدرن در ایران معاصر است. اینکه چگونه یک نظام اقتدارگرا، قوای سهگانه حکومت را به انقیاد درآورده و عرصه حکومتی را مصادره میکند و عرصه عمومی را منحل و تشکلهای مدنی همچون احزاب و مطبوعات را سرکوب کرده و چنین نهادهایی را در کنترل و نظارت تامه خویش میگیرد.
Abstract The monopoly of political structure is one of the foundations of an authoritarian political system. According to many researchers and scholars, contemporary Iran, especially in the reign of first Pahlavi, showing the predominance of an authoritarian regime, with specific features and highlights of the monopoly of political structure, a phenomenon that, along with other features of the authoritarian system, has affected the fate and political culture of Iranian society. Attention and emphasis on this category form the basis of this research and the question of how many of the emergence and orientation of such a form of monopoly on political authoritarianism has been the main issue of the research. A problem that can be designed and pursued within the framework of socio-political analysis. The purpose of this study is to describe an intrinsic social reality, that is to say, to examine the nature of the monopoly of the political structure in the social and historical context of a particular era of individuality and a new era of oppression and repression. One of the most important achievements of this research is the recognition of one of the most fundamental mechanisms of the emergence of political authoritarianism as a modern model in contemporary Iran. How an authoritarian system subjugates the state's triple powers and seizes the realm of government and disperses the public sphere and suppresses civil organizations such as the parties and the press, and takes such institutions into their full control and control.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8109_40e179964adec56467d246a0a75ad189.pdf
پهلوی اول
انحصار ساختار سیاسی
انقیاد قوای سهگانه
احزاب سیاسی درباری
سرکوب مطبوعات
First Pahlavi
Political Structure Monopoly
Subordination of Triple Powers
Courtier Political Party
Press Suppression
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
37
76
10.22054/qjss.2018.16451.1415
8179
Research Paper
بررسی نقش سیاسی روحانیت در دوره رضاشاه
Review of the political role of clergy in the period of Reza Shah
محمدعثمان حسین بر
hosseinbor@gmail.com
1
عبدالرسول حسنی فر
hasanifar@lihu.usb.ac.ir
2
استادیار جامعه شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
استادیار جامعه شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
بررسی رابطه دین و سیاست یا به عبارتی نقش سیاسی روحانیون یا نیروهای مذهبی از مهمترین موضوعات جامعه ایران در سده اخیر می باشد. اهمیت این موضوع در دهه های اخیر که از سویی شاهد پدیده هایی نظیر انقلاب اسلامی ایران و از سوی دیگر رشد بنیادگرایی اسلامی هستیم، با در نظر گرفتن این امر که فرایند مدرنیسم یا نوسازی در اغلب کشورها در جهت تضعیف سنت ها و به ویژه سنت های مذهبی عمل کرده است، دو چندان می شود. این مقاله سعی دارد با نگاهی به تحولات ایران در دوره رضاشاه و بر مبنای نظریۀ جان کنت گالبرایت، به بررسی نقش سیاسی روحانیون در این دوره و نسبت آنها با حکومت رضاشاه بپردازد. در این چارچوب، میتوان دو دوره متمایز از هم تشخیص داد. در حالی که در دورهای روحانیون نقش فعال و برجستهای در سیاست داشتند و حتی به نوعی در مشروعیت بخشیدن به قدرت و حکومت رضاشاه ایفای نقش کردند، در دوره دیگر و در مقابل حکومت رضاشاه نقش سیاسی روحانیون و نیروهای مذهبی کمرنگ و ضعیف بود. این تفاوت نقش سیاسی روحانیون در دوره رضاشاه رابطهای مستقیم با منابع و ابزارهای اعمال قدرت روحانیون از یک سو و حکومت رضاشاه از سوی دیگر داشته است. واژگان کلیدی: روحانیون، رضاشاه، قدرت، ایران، نظریه گالبرایت
Investigating the interactions between religion and politics, or in other words, the political role of clergy or religious forces is one of the most important subjects of Iran socity in recent centuries. Considering this fact that the process of modernization in many countries has helped to undermine religious traditions, phenomena such as Islamic Iranian revolution and the growth of Islamic fundamentalism have doubled the importance of this matter. This article, through a historical overview of the changes in Iran during Reza Shah and based on the theory of John Kenneth Galbraith, try to study the political role of the clergy in this period and their relationships with Reza shah. In this regard, two periods can be distinguished. In a period, the clergy have an active and outstanding political role and even in a kind of legitimacy of power and government. But in other period, their political role was weak and against Reza Shah. The difference between the political role of the clergy in the period of Reza Shah has a direct relationship with the resources and means of power of clergy on the one hand and Reza shah on the other hand. Keywords: clergy, Reza Shah, power, Iran, theory of Galbraith.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8179_cddde8e881ffb022b0a570148af79cea.pdf
روحانیون
رضاشاه
قدرت
ایران
نظریه گالبرایت
clergy
Reza Shah
Power
Iran
theory of Galbraith
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
77
115
10.22054/qjss.2017.9475.1236
8108
Research Paper
مطالعه جنسیتی باورهای عامیانه در عصر قاجار
Gender studies of Folklore in Qajar Era
سمیه سادات شفیعی
ss.shafiei@gmail.com
1
استادیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مطالعه کردوکارهای کنشگران بخشی از تاریخ اجتماعی ایران است که کمتر مورد مداقه قرار گرفته، حال آنکه می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره سبک زندگی، فرهنگ جنسیتی و کنش های روزمره زنان و مردان فراهم آورده و از این طریق با هدف تولید دانش بومی برای مطالعات جنسیت و مطالعات زنان، دستاوردهای روشمندی درپی داشته باشد. در این راستا پژوهش حاضر به مطالعه کتابخانه ای و تحلیل نظری یافته های تاریخی از منظر مطالعات جنسیت بعنوان موضوعی کمتر بررسی شده، پرداخته است. روش پژوهش تحلیل سند بوده و بالغ بر سی متن انتشاریافته را مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحلیل گرایش به باورهای عامه در عصر قاجار با رویکردی کارکردگرایانه و بر حسب احراز جایگاه نقشی، نشان از تمایز جنسیتی گرایش به این باورها در عصر قاجار دارد. بطوریکه زنان در امتداد کردوکارهای مرتبط با جایگاه نقشی خود در اموری چون نازایی، زایمان، مراقبت از نوزاد، جلب مهر و محبت و حفاظت در برابر موجودات خیالی و مردان در اموری چون رونق کسب و کار، افزایش محصول، فراوانی آب چاه، حفاظت گرایشات خود را به باورهای عامیانه در قالب کنش بروز می دادند. همچنین تمایز جنسیتی بین کارگزاران باورهای عامیانه و چگونگی کاربرد و استعمال این باورها نیز مشهود است.
The study of actions of social agents is a part of the social history of Iran that has seldom been studied in detail, while such study is capable of providing valuable information about lifestyle, gender culture, and every day actions of men and women. Thus, with the aim of producing local knowledge for gender and women studies, such investigation sociologically brings about systematic results. Regarding this, the present study focuses on researching documents and theoretical analysis of historical findings from the perspective of gender studies. Document analysis has been extensively employed as a research method for the current study. Over thirty published documents have been examined. Findings of the analysis demonstrate an inclination to superstitious as common beliefs in Qajar era. Employing a functional approach and according to role status, findings of this study indicate a gender difference in upholding such belief. Such inclination in women were expressed in a vast array of acts related to infertility, giving birth, child care, affection, protection against imaginary beings and in men manifested in a range of different acts including improvement in subsistence level, higher yields of lands, abundance of well water and protection against dangers. Moreover, the gender differences among the performers of superstitious and how these beliefs were put into practice is of special note.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8108_23a61b7cb83be3551ca7f748d4c905c6.pdf
جنسیت
قاجار
باور عامیانه
نقش
فرزندآوری
Gender Studies
Qajar
Common Belief
Role Status
motherhood
Superstitious
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
117
156
10.22054/qjss.2017.13171.1317
8113
Research Paper
بررسی ترجیحات ارزشی بین نسلی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در شهر سنندج
Study the inter-generation value preferences and its effective social factors in Sanandaj
جمال ادهمی
jadhami@iausdj.ac.ir
1
یعقوب احمدی
yahmady2009@gmail.com
2
ابراهیم جعفری
ebrahim.jafare@yahoo.com
3
استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان
این پژوهش باهدف بررسی ترجیحات ارزشی بین نسلی در شهر سنندج و عوامل اجتماعی موثر برآن انجام گردید. شهر سنندج ار جمله شهرهایی است که به واسطه ویژگیهایی چون مرکزیت استان کردستان، گسترش شهرنشینی شتابان، مهاجرت بی رویه، حاشیه نشینی، جوانی جمعیت، همزیستی عناصری از فرهنگ بومی -محلی وغیرمحلی- غیر بومی، همزیستی فرهنگ سنتی و مدرن، مجاورت با شهرهای مرزی، مدرنیته رسانه ای دستخوش تحولات گسترده ای شده است. بنابراین شناخت وضعیت ترجیحات ارزشی ورفتاری در بین سه نسل از شهروندان حائز اهمیت است. برای این منظور چارچوب نظری با الهام از دیدگاه دورکیم، مرتن، گیدنز، بوردیو، اینگلهارت و شوارتز تنظیم گردید و در قالب آن فرضیه های اصلی مطرح شده است. پژوهش به روش چندگانه (روش پیمایشی و روش اسنادی)و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای روی 367نفر نمونه از شهروندان سنندجی به تفکیک گروه های نسلی انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد میزان ترجیحات ارزشی افراد جوان و میانسال تفاوت معنیداری با هم ندارد، اما میزان ترجیحات ارزشی افراد جوان و پیر و افراد میانسال و پیر بایکدیگر تفاوت معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و دینداری با ترجیحات ارزشی در دو نسل جوان و میانسال و بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و ترجیحات ارزشی در نسل جوان و بین میزان استفاده از رسانه های جمعی وترجیحات ارزشی در دو نسل جوان و پیر همبستگی معنیداری وجود دارد. اما همبستگی بین سرمایه اقتصادی و ترجیحات ارزشی در بین تمام نسلها معنیدار نمی باشد.
This paper studies the Intergenerational value preferences in Sanandaj and measures its effective social factors. Sanandaj city is one of the cities that because of some aspects like the center of Kurdistan province, extension of urbanism, irregular emigration, marginalization, youth population, ingredients of coexistence from the native and nonnative and modern and traditional culture, vicinity with border cities, the modernity of mass media, makes extent changes. To do so, appropriate framework was prepared based on Durkheim, Merton, Mannheim, Giddens, Inglehart, Bourdieu and Schwartz in which the basic assumptions are discussed and tested. The research was conducted based on multiple research methods (survey and documentation methods) and multiple clustered sampling on 367 people in three generation. Findings shows that there is no significant difference between young people and middle –aged , but there is a significant difference between old generation and young people and middle- aged and old generation regarding the value preference. Also The results showed there is a correlation between social capital and religious with value preference in two generations (young and middle-aged)and between the cultural capital and value preference in young generation and there is a no significant correlation between all generations on economic capital and value preference.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8113_cf2559b426b5ab77ab1d06480a01db8b.pdf
ترجیحات ارزشی
سرمایه اجتماعی
سرمایه فرهنگی
سرمایه اقتصادی
رسانه های جمعی
دینداری
value preferences
Social Capital
cultural capital
economic capital
religious
Mass media
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
249
297
10.22054/qjss.2017.8110
8110
Research Paper
تحلیل تطبیقی موانع گذار به دموکراسی در خاورمیانه
Comparative analysis of the obstacles to the transition of democracy in the Middle East
علیرضا بی زبان
alirezabizaban@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
مسأله نوشتار حاضر گذار به دموکراسی در خاورمیانه است. هدف این نوشتار ارائه پاسخی به این پرسش است که چرا جنبش های انقلابی گسترده در منطقه خاورمیانه که با هدف حاکمیت قانون،آزادی های سیاسی و اجتماعی و دستیابی به سطح بالایی از رفاه اجتماعی- اقتصادی و رفع تبعیض و نابرابری شکل و بسط یافت، نه تنهاگذار دموکراتیک به معنای استقرار فرآیندها و رویه های جدید دموکراسی و تعمیق آن را در پی نداشت، بلکه به شکست (اصلاحات سیاسی صوری یا بازتولید نوعی اقتدارگرایی با صورتبندی جدید) منجر شد؟ در مقام یافتن راه حل تئوریک مسأله، تئوری های مربوط فرایند گذار دموکراسی- در دو سطح کلان (توسعه اقتصادی- اجتماعی،فرهنگ سیاسی،جامعه مدنی و وابستگی دولت به منابع رانتی)، و خُرد (مصالحه پذیری نخبگان سیاسی و اجتماعی و مقبولیت دموکراسی در نزد توده های اجتماعی) - مورد بررسی قرار گرفت. جهت یافتن راه حل تجربی مسأله و آزمون شروط علّی نیز، از روش تطبیقی کمّی(توصیف کمّی شاخص های شروط علّی) و کیفی (تبیین مبتنی بر حضور و عدم حضور شروط علّی) استفاده شد. نتایج تحقیق برای موردهای مصر، لیبی، یمن و سوریه نشان می دهدکه جامعه مدنی ضعیف، حاکمیت فرهنگ سیاسی خودسالار و توسعه نیافتگی اقتصادی و همچنین مصالحه ناپذیری نخبگان سیاسی از مهم ترین موانع در دو سطح کلان و خُرد برای گذار به دموکراسی در این جوامع بوده است. علاوه براین نتایج تحلیل تطبیقی کیفی(بولی محور) نشان می دهدکه اتکا دولت به درآمدهای رانتی، جامعه مدنی ضعیف، وجود فرهنگ سیاسی غیر دموکراتیک و خودسالار و مصالحه ناپذیری نخبگان و فقدان مقبولیت دموکراسی برای مورد بحرین شرط لازم و توسعه نیافتگی اقتصادی– اجتماعی نه شرط لازم و نه کافی برای عدم گذار به دموکراسی است.
Abstrac Transition of democracy in the Middle East question paper. The purpose of this article is to answer the question of why revolutionary movements sweeping the Middle East (Arabic spring) that the overthrow of authoritarian rule and political reforms in some countries led to the consolidation of democracy meant the establishment of democratic procedures did not seek, but a reproduction of authoritarianism with a new formulation has been sought? As a theoretical solution to the problem, theories of democracy consolidation process (theory of rentier states, civil society, political culture, the legitimacy of democracy, etc.) were examined. To test the causal conditions of comparative qualitative techniques (Boolean algebra) was used. Results Boolean algebra to the case of Egypt, Libya, Yemen suggest that the government's ties to rent sources, weak civil society, political culture Khvdsalar governance and economic underdevelopment as well as uncompromising political elite of the most important obstacles in both structural and wisdom (actors) to establish democracy. Boolean algebra results also show that the government relies rentier incomes, weak civil society, non-democratic political culture and Khvdsalar and uncompromising elites and the lack of legitimacy of democracy in Bahrain prerequisite for the socio-economic underdevelopment not necessary and not enough to prevent the consolidation of democracy.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8110_a1c52f73914e1965a942c4e55d018423.pdf
"دموکراسی"
"گذار دموکراتیک "
"خاورمیانه"
"بازتولید اقتدارگرایی"
"Democracy"
"transition of democracy"
"Middle East"
"Reproduction of authoritarianism"
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
194
157
10.22054/qjss.2017.12011.1293
8111
Research Paper
مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام
a case study on presentation of self in Instagram users
آزاده هاشمی منفرد
azadehashemi_m@ut.ac.ir
1
علی ربیعی
alirabiee@pnu.ac.ir
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه پیام نور
ظهور تکنولوژیهای نوین و استفادۀ گسترده از آنها امکان ارتباطات میان افراد را در فضایی امن فراهم کرده است. این ارتباطات باعث افزایش ورود غریبهها به فضای زندگی خصوصی شده است. اما این فضا واقعی نیست و این کاربران هستند که با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه، آن گونه از "خود" را به نمایش میگذارند که مورد پذیرش و تأیید اطرافیانشان در این فضا باشد. در این مطالعه شیوههای نمود افراد در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام، با تأکید بر نظریۀ نمایش گافمن و نظریۀ کنش متقابل هربرت مید مورد توجه قرار گرفت. ده پست آخر متعلق به سی کاربر زن و سی کاربر مرد در صفحۀ اینستاگرام مطالعه شد و شیوههای متفاوتی که افراد برای نمایش خود در صفحۀ اینستاگرامشان به کار برده بودند، بررسی گردید. با تفکیک و دستهبندی این شیوهها به پنج روش رایجی رسیدیم که افراد برای نمایش خود از آنها استفاده میکنند. همچنین بیشترین و پرطرفدارترین نوع بروز خود در مردان و زنان مطالعه شد. ما دریافتیم که چنین نمایشی بیشتر به شناخت ظاهری افراد خواهد انجامید و کمتر میتوان از این طریق به شناختی عمیق از فرد دست پیدا کرد. همچنین متوجه شدیم که این شیوۀ نمایش تفاوتهایی اساسی با مفهوم صحنه، که گافمن از آن سخن میگوید، دارد. باتوجه به این نوع از نمایش خود نتیجه گرفتیم تبعیض جنسیتی در فضای واقعی (مانند حجاب اجباری) باعث بروز رفتارهای بحرانزا شده است و همچنین تفاوت خواستها و نادیده انگاشتن این شکل از تحول "خود" به نوعی بحران تازه در جامعۀ آینده منجر خواهد شد.
Appearance of new technologies and widespread use of them have made facilities among people in a safe environment; this communication have increased presence of strange people in personal life. But this space is not real and user s present themselves acceptable based on social values. In this study, we have surveyed the ways of present of self in Instagram regard to Goffman's dramaturgical theory and Mead’s social interaction theory. We have surveyed ten last post of 30 women and 30 men in their pages and we have surveyed their different ways that they present theirselves with different features. By categorizing of these, we have achieve to five present methods in this space and we have found the most favorite way of present in this social network, we have found this present help us to recognize others a little and we can’t have a deep recognition. We have realized this presenting stage have basic different from the stage that Goffman had spoken about. it is real that we can change presentation of self in Instagram. because this space have limited propertise for present. Also unfair laws have been created critical behaviors and neglecting this evolution will make new crisis in future.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8111_60a1c4a15fa5fd2a32443600fa71ac65.pdf
تکنولوژی های نوین
اینستاگرام
نمایش خود
کنش متقابل نمادین
بحران
new technologies
Instagram
presentation of self
social interaction
Crisis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2017-11-22
24
78
195
248
10.22054/qjss.2017.17795.1450
8969
Research Paper
حاکمیت و تناسب قوا در ایران پیشادولت مدرن: مناطقی از ایالت فارس
Government and Proportion of Forces in PERSIA Prior to Modern State: Seven Regions in Fars State
محمدرضا تهمک
mrtahmak@gmail.com
1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
فهم حاکمیت از پایههای ضروری فهم تاریخ ایران است و نیازمند پژوهش از سطوح زیرین واحدهای اجتماعی-سیاسی ایران. این تحقیق با رویکرد نقادانه و در فردیت تاریخی پدیده، با ترکیبی از روشهای کمی و کیفی در ارجاع به واقعیت، به وضعیت تناسب قوا در درون واحدهای حکومت محلی در مناطق اسیر، علامرودشت، بیرم، گلهدار، گاوبندی، مالکی و تمیمی از ایالت فارس میپردازد. نتایج آن نشان میدهد که از یک طرف، مردم در این مناطق عموماً مسلح و برخوردار از ابزار قوه قهریه بوده و از طرف دیگر، حکام محلی نیز نیازمند حمایت مردم بودهاند. پیامد آن توازن قوا میان رعایا و حکام محلی و پیدایش هستههای قدرت مسلح محلی بوده است. همچنین، وجود این اجتماعات منطقهای مسلح، در کنار دیگر دادههای مربوط به سطح کلان کشور و حکومت مرکزی نشان از ساختار متکثر حاکمیتی در ایران پیشادولت مدرن دارد.
To understand government is one of the fundamental grounds of understanding Persia’s history. However, understanding Persia’s history requires examining the constituent parts of Persian society. This study is carried out with a critical approach, in historical individuality employing a mixture of quantitative and qualitative methods and it investigates the proportion of forces in zones of Asir, Beyram, Alamarvdasht, Gallehdar, Gavbandi, Maleki and Tamimi of Fars state prior to the modern state. The findings of this study indicate that on the one hand, people in these regions had been generally armed and possessed the instrument of exerting coercion, on the other hand, the local governors needed the support of their subjects. This process causes the balance of forces between the people and the local governors, subsequently, bringing into existence cores of armed local power. Moreover, the existence of these armed communities in conjunction with data as to forces of central government and macro-level analysis of the country point out to the plural structure of government in Persia prior to its modern state.
https://qjss.atu.ac.ir/article_8969_ca6c94008a7c2fe986ef6c2bf6303c53.pdf
حاکمیت
حکومت محلی
اجتماعات مسلح
تناسب قوا
ساختار متکثر حکومتی
Keywords: Sovereignty
local government
armed communities
balance of forces
governmental plural structure