per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2005-08-23
12
30
1
44
5295
Research Paper
کدام معیار؟ بررسی ای انسان شناختی در زمینه تولید علم و چالش های علوم انسانی در ایران
Which Criterion?
An Anthropological Study of Humanities Scientific Production and Its Challengs in Iran
نعمت الله فاضلی
nfazeli@hotmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
مقاله حاضر بحثی درباره وضعیت تولید علم در رشته های علوم انسانی در ایران است. برای این منظور به بررسی انتقادی مسئله چاپ مقاله در مجلات خارجی که اخیرا به مثابه یک شرط ضروری برای ارتقای اعضای هیئت علمی مطرح شده است، پرداخته ایم. سعی شده است ابعاد این مشکل عملی در دانشگاه های کشور از منظر معرفت شناختی تحلیل و تبیین شود. ضمن تایید اهمیت چاپ مقاله خارجی به مثابه شکلی از تولید و انتقال ایده و دانش در رشته های علوم انسانی، تلقی آن به مثابه یک شرط اجتناب ناپذیر را مورد نقد قرار داده ایم. این مقاله به بررسی تفاوت های رشته ای، گفتمانی و اجتماعی در علوم انسانی ایرانی و غرب پرداخته و محدودیت های گفتمانی و اجتماعی نشر مقالات ایرانی در این مجلات را تحلیل کرده است. در بخش دیگر مقاله ضمن تأیید ضرورت تلاش برای بین المللی شدن هر چه بیشتر آموزش عالی ایران، به این بحث پرداخته شده که با تأکید صرف بر چاپ مقاله نمی توان فرآیند بین المللی شدن را تحقق بخشید، بلکه باید کلیت ساختار آموزش و پژوهش در دانشگاه های کشور آمادگی این امر را داشته باشند. در زمینه برخی موضوعات محوری، سیاست های قابل توجه به صورت تجویزی توصیه شده است.
Recent records of the Institute of Scientific Information (ISi) show that Iranian scientific productions in humanities are poor. Also, Shanghai University in China released a list of 500 most productive and internationally credited universities of the world in 2003. There was no mention of any Iranian university in this list. Also, recent statistics show that even the number of Iranian articles in humanities disciplines have been lessened since 1979. All these evidences are based on Iranian recorded articles in the ISi. Regarding these facts, humanities disciplines in Iran are currently facing a big challenge. Due to this challenge, the question that I want to examine and focus on in this article is "can we assess the sate of scientific production in Iranian humanities disciplines based on that criterion, meaning the article published in international journals and recoded in the ISi?" I have discussed that examining this question is theoretically and practically significant to development of Iranian humanities because it is related to some policies that· are now going on in Iranian higher education system, and it is epistemologically relevant to the nature of theses disciplines in Iran. I have argued that although publication in international academic journals is important and can show part of a country's contribution to world scientific community, it is by no means an adequate criterion to assess the overall state of humanities in Iran in particular and other non-Western countries in general. Doing so, I have argued that humanities disciplinary functions and culture are different from those of natural science disciplines. Humanities disciplines are comparatively Jess universal and more local than other disciplines. Also, there are some discourse and social differences between Western and non-Western humanities disciplines. These differences do not easily allow to non-Western academics to participate to European based knowledge discourses. In my opinion humanities disciplines are not science in the sense that we attribute this term to natural science disciplines. Therefore, we should evaluate the functions of humanities based on their role in a society's cultural dialogue, and how these disciplines help people to make sense their Iifeworld, rather than explaining and discovering universal laws. In the last section of the article I have proposed and discussed some policies and strategies such as internationalization of the higher education system, promoting academic socialization and literacy, and strengthening academic autonomy and freedom. These policies may provide an appropriate ground for promoting and advancing humanities in Iran.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5295_ff621b21e6f4b4a6fbc45b9d25ecfae0.pdf
علوم انسانی
تولید علمی
مقالات داوری شده
بین المللی شدن
فرهنگ رشته ای
علوم انسانی غربی و غیر غربی
humanities
Scientific Production
Refereed Articles
Internationalization
Disciplinary Culture
and Western and non-Western
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2005-08-23
12
30
45
66
5296
Research Paper
زناشویی پسرعمو - دختر عمو در ایران: بررسی جامعه شناختی (Sociologic) و مردم شناختی (Anthropologie)
Father's Brother's Daughter Marriage in Iran A Sociologic • Antbropologic Analysis
احمد کتابی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
زناشویی بین عموزادگان یکی از شایعترین اشکال ازدواج های خویشاوندی (همخون) در ایران است که از دیرباز در بین عوام و حتی خواص متداول بوده و در فرهنگ عامه این سرزمین انعکاسی وسیع یافته است. این سنت در مناطق روستایی ایران رواج بیشتری دارد و در بین عشایر از بیشترین اعتبار و استحکام برخوردار است. اهمیت و منزلت این سنت نزد بعضی از جوامع عشیره ای ایران – مثلاً عشایر عرب خوزستان - به درجه ای است که برای حفظ و اجرای آن، مقررات غلاظ و شدادی وضع گردیده است تا آنجا که متخلفان از آن، در معرض مجازات هایی بسیار سنگین - حتی قتل - قرار می گیرند. در این مقاله، تلاش شده است وسعت شیوع اینگونه ازدواج و علل و زمینه های آن در ایران - از دیدگاه جامعه شناسی - بررسی و تحلیل گردد و به پی آمدهای اجتماعی آن اشاره شود.
Father's brother's daughter marriage has been popular among Iranians since ancient times and is broadly reflected in their folklore. This type of marriage is the product of the same factors that have made endogamic marriages popular in general; but, the impact of economic factor, i.e preserving the property in the hands of the family, is of greater importance. This type of marriage is more prevalent in small communities and among tribal people than big urban areas, partly because of the limitation of the population pool that one can choose his/her mate from. There is a big variation among religious minorities of Iran regarding this issue: Christians regard it with displeasure, Jews favour it much, and the position of Zoroastrians are more like the Moslems. Among some Arab tribal people in Khuzestan, father's brother's daughter is regarded as one's sure property and she can't marry someone else unless her father's brother's son does not wish to marry her and give her the permission to marry another man. This inhuman tradition which in called "Nahve" has been the source of many brutal conflicts in the district.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5296_7b30f4cd5c139cc279fb8289d58e27d6.pdf
زناشویی خویشاوندی متقاطع (CrOSS)
زناشویی خویشاوندی متوازی (Parallel)
نهوه
شیربها
فصلی
نسبت های پدری
نسبت های مادری
Cross Cousing Marriages
Parallel Cousins Marriages
Nahveh
Paternal and Maternal Relatives
Fassl
Shir-Baba
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2005-08-23
12
30
67
89
5297
Research Paper
هرمنوتیکت از دیدگاه هایدگر در شهرسازی
Hermeneutics in Town Planning: A Heideggerian Perspective
غلامرضا لطیفی
rlatifi2002@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله سعی گردیده تفکر هرمنوتیکی هایدگر در شهرسازی مورد مطالعه قرار گیرد و با توجه به طرح مباحث فلسفی و شناختی که مطرح می گردد تا آن جا که امکان دارد به هدف نزدیک شویم. هرمنوتیک در لغت به معنای تاویل کتب مقدس است و فهم این کتب را در قالب پدیدار شناسی مورد بازبینی قرار می دهد. هرمنوتیک علم یا نظریه تأویل است. ریشه واژه «هرمنوتیک» واژه یونانی hermenevein است به معنای تأویل کردن، به زبان خود ترجمه کردن، و به معنای روشن و قابل فهم کردن و شرح دادن. در اساطیر یونان، هرمس پیام های اغلب رمزی خدایان را برای میرایان تأویل میکند. پس تعجب آور نیست که هرمنوتیک به عنوان یک روش، از تأویل متون مقدس می آغازد و با فقه اللغه نزدیکی زیادی دارد. مجادلات جنبش اصلاح طلبی بر سر این حکم کلیسای کاتولیک که تنها این کلیسا صلاحیت تأویل کتاب مقدس را دارد، با پا فشاری پروتستان ها بر خود بسندگی متن مقدس و عزم جزم آنها بر نشان دادن روشنی و وضوح بنیادین کتاب مقدس به نتیجه رسید. پیکره کلی نظریه و عمل حاصل از این مباحثات، هرمنوتیک را پی ریزی کرد. تنظیم تدریجی این موارد و تبدیل آن به یک روش شناسی برای تأویل متن، در اواخر سده نوزدهم شکل نظریه فلسفی عام تری به خود گرفت که اگر نه در همه سویه های کوشش ها و فرهنگ بشری، دست کم در بیشتر آنها بر اهمیت قاطع تأویل تأکید می کرد. هرمنوتیک به واسطه نیروی آثار اولیه مارتین هایدگر، صورت گسترده تر فلسفه عام فهم انسانی را به خود گرفت. به همین سبب در این مقاله سعی خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع و کاویدن در اعماق اندیشه هایدگر و با توجه به بضاعت علمی اندک نویسنده، تا آن جا که امکان دارد حق مطلب را ادا کرده باشیم. زیرا این بحث هم یک بحث فلسفی است و هم موضوعی است که در قالب تفکرات پسا مدرنی (pOSt modernism) تجلی می یابد. و از آن جا که نامبرده بحث های مختلفی نیز در باب ساختن و سکونت دارد، به نوعی در قالب اندیشه های شهرسازی به آن همت گماریم. هرچند خود هرمنوتیک دارای تاریخی قدیمی است و در مطالعه متون کهن می توان به آن پی برد - به ویژه در کشورهایی که ریشه های عرفانی حیات فطری وجود داشته است و در ایران نیز این نوع اندیشه را در تفکر عارفان بزرگ می توان یافت - لیکن به معنای جدید آن بخشی است که نوین است و به نوعی پهلو به پهلوی مدرنیسم و علمگرایی محصی می زنده و می خواهد نسبی بودن امور را مورد توجه و مطالعه قرار دهد.
This paper aims to study Heidegger's hermeneutic thoughts in town planning by means of phylosophcal and cognitive arguments. Hermeneutics in lexicon means interpreting sacred book and approaches this understanding from a phenomenological perspective. Hermenutics is the science or theory of interpretation. It derives from the Greek word "hermenevein" which means interpreting, translating, clarifying and describing. In Greek mythology, Hermes interprets the often mysterious messages of God for the mortal publics. There is no wonder that hermeneutics as a method originates from interpreting sacred text and has close affinity with religious terminology. Reformist movement controversies over preceded by Protestants emphasis that the sacred book was innately clear and sufficient for understanding. This controversy led to the formation of hermeneutics. The gradual formulation of this arguments as a methodology for interpreting text transformed into a more philosophical theory in the late 19th century focusing on the crucial importance of hemeneutics.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5297_eded1d97b723d492420695d7b44de619.pdf
هرمنوتیک
تأویل
هایدگر
شهرسازی
معنی و پدیدارشناسی
Hermeneutics
Interpretation
Heidegger
Town Planning
Meaning
Phenomenology
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2005-08-23
12
30
91
121
5298
Research Paper
بررسی تطبیقی دیدگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان و شهرکرد نسبت به برنامه های شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران
A Comparative Analysis of the Approches of the Students in Isfahan and Shahre-Kord Universities about Iran's The Four Network Television Programs
رحمان سعیدی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر سعی دارد دیدگاه دانشجویان دانشگاه های اصفهان و شهرکرد را نسبت به برنامه های شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق در دو دانشگاه اصفهان و شهرکرد که تفاوت های محسوسی از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی دارند، انجام شده است. جامعه مورد بررسی کلیه دانشجویان دانشگاه های اصفهان و شهرکرد هستند که در سال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲ مشغول به تحصیلی بوده اند. به این منظور، متغیرهایی از جمله میزان رضایت دانشجویان در دانشگاه از برنامه های شبکه ۴، ارزیابی محتوای علمی برنامه ها توسط دانشجویان، میزان استفاده دانشجویان از برنامه های این شبکه و ... تعریف و با روش تحقیق پیمایشی و تهیه پرسشنامه اطلاعات جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با تکنیک های توصیفی و تحلیلی بررسی شدند و از آزمون «کایاسکور» جهت تعیین معنی داری رابطه متغیرها استفاده گردید.
This study tries to show the comparative views of the students at Isfahan and Shahre-Kord Universities about Iran's four network television programs and productions. Isfahan and Shahre-Kord Universities are different in view of economical, cultural, social and geographical situations. Statistical community in this research includes all of students who studied in the two universities, during the years of 1382-1383. We have selected some variables such satisfaction of the two universities students from four network programs and productions. evaluation of the scientific contents of the four network television by students, the measure useness of students from four TV productions and programs. Also, we have applied survey method and made a questionaire for data collection and information and analysis data by K2 test. Some of the research results briefly show: - The university location has not any effect on students ideas about Four TV production. - All of the students have not positive attitudes towards Four TV programs and productions, so they use other sources for their necessary scientific informations. - Isfahan University students in comparison with Shahre-Kord University students use Four network TV production for their necessary informations more frequently. - The B.S students have more positive attitudes towards TV productions than M.S and Ph.D students in two Universities.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5298_cbde9eaaf7751e35095df6751452fff8.pdf
دانشجویان
دانشگاه اصفهان
شبکه 4 سیما
شهرکرد
Student
Special Audience
satisfaction
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2005-08-23
12
30
123
150
5299
Research Paper
بررسی کارآمدی روابط عمومی و عوامل مؤثر بر آن، مطالعه موردی: ادارات آموزش و پرورش استان گلستان
Public Relations and the Factors Affecting It Case Study: Education Departments at Golestan Province
غلامرضا خوش فر
khoshfar@gmail.com
1
علیرضا خواجه شاهکویی
2
سید رضا حسینی
3
علی اکبر محمدرضایی نوده
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دذانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
برای این که سازمان ها بتوانند روابطی منطقی با مردم و گرفتن نظرات و دیدگاه های مشتریان داشته باشند، واحدی تحت عنوان «روابط عمومی» پدید آورده اند. و این واحد به عنوان مجرای ارتباطی سازمان با مشتریان، و دیگر سازمان ها، و آحاد جامعه تلقی می شود که سازمانها از طریق این واحد به بیان اهداف، دیدگاه ها، نقد عملکرد سازمان ها، گرفتن نظرات مردم و لحاظ کردن آنها در فرآیند برنامه ریزی سازمانی می پردازند. با توجه به موارد فوق، هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآمدی روابط سازمانی و مآلاً بررسی عوامل مؤثر بر کارآمدی روابط عمومی ها در آموزش و پرورش استان گلستان است. روش تحقیق، روش پیمایشی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه، بررسی اسناد و عمدتاً پرسشنامه استفاده شده است. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که مقدار آن ۹۲/ه حاصل گردید. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداری و آموزشی شاغل به کار در سازمان، ادارات و واحدهای آموزشی آموزش و پرورش استان گلستان در سال ۸۲ - ۸۱ تشکیل می دهند که تعداد کارکنان اداری ۱۴۰۳ نفر و تعداد کارکنان آموزشی ۲۵/۳۰۲ نفر بوده است. برای تعیین حجم نمونه این تحقیق از فرمول منطقی کوکران استفاده شده است که مطابق آن ۴۵۸ نفر از کارکنان اداری و آموزشی به عنوان نمونه آماری این تحقیقی مشخص شده اند که به شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک توأم با روش طبقه ای متناسب انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد که بین سن و سطح تحصیلات با ارزیابی کارکنان نسبت به اثربخشی فعالیت های روابط عمومی، همبستگی منفی معنی داری وجود دارد. لذا جهت تغییر نگرش کارکنان نسبت به روابط عمومی باید برنامه ریزی برای کارکنان جوان تر و کم سوادتر صورت پذیرد. بر اساس آنالیز واریانس یک طرفه مشخص شده است که ارزیابی های مناطقی آموزش و پرورش ناحیه یک و دو گرگان، علی آباد کتول، آق قلا، کلاله، بندرگز و را میان، از کارآیی و اثربخشی روابط عمومی، در سطح نازلی قرار دارد. لذا در برنامه ریزی ها و گسترش فعالیت های روابط عمومی، این مناطق باید در اولویت قرار گیرند. مقایسه میانگین ها نشان می دهد که کارکنان آموزشی نگرش منفی تری نسبت به روابط عمومی ها دارند، لذا در اجرای برنامه های تغییر نگرش، این دسته از کارکنان باید در اولویت قرار گیرند.
For the dialectic confections of the departments with people and take the customers ideas, an especial unit was created under the name of public relations which departments with that explain their aims, point of views, criticise the performance of them (departments), take people's ideas and use them in plannig or orgainization, As regard to these previews the major goal of this investigation is the case study of affective factors in public relations effciency in Golestan Province. The basic method is survey method and is used for collecting information from interview, checking documents and usually questionnaire. To find the investigation stability, Cranbech's alpha coefficient was used and the value was computed (92 % statistic society of this investigation is made of all administrative personnel's and didactic personnels working in the yaer 81-82). According to the received information, number of administrative personnnels is 1403 and didactic personnels is 2503. To find the sample volume of this investigation Kokran logic formula is used, so 485 mumber of administrative personnels and didactic personnels are denoted as statistical sample. They have been chosen and studied by random systematic sampling method with proper class method.The results of this investigation show that there is a meaningful negative correlation between age, graduation and personnels appraisement of public relations efficiency. So to alter the personnels theory of public relations, the plannning should be applied for younger and less graduated personnels. According to the one way variance analysis, it is denoted that appraisements of Amoozcsh va Parveresh area; district 1 and 2 Gorgan, Aliabad, Agh ghala, Kalaleh, Bandargaz and Ramian are very low in efficiency and performance, so these areas must be first in planning and didactic personnels have more negative theory in public relation, so they must be first in executing the thory alteration plans.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5299_f66569a5ffbe34fbf13600bccb2256c8.pdf
آموزش و پرورش
استان گلستان
روابط عمومی
سازمان
کارآمدی
کارکنان آموزشی
کارکنان اداری
Golestan province
Public Relation
Efficiency
Administrative Personnels
Didactic Personnels