per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2004-11-21
11
27
1
41
5266
Research Paper
شکاف نسلی موجود در ایران و اثر تحصیلات بر آن
The Impact of Education on the Existing Generation Gap in Iran
محمد حسین پناهی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
اختلاف نسلی در انواع مختلف آن از مباحث مهم جامعه ماست که دارای جمعیت جوان حجیم و تغییرات پرشتابی است. بسیاری بر این عقیده اند که انتقال فرهنگ نسل قبلی به نسل جدید با مشکلات جدی مواجه بوده و به علل مختلف بسیار ناقص صورت میگیرد، به طوری که نسل جدید تا حد زیادی پایبند ارزش ها و هنجارهای نسل والدین خود نیست، و شکاف عمیقی بین دو نسل ایجاد شده است. هدف این مقاله از یک طرف بررسی فرضیه شکاف نسلی در کشور، و از طرف دیگر ارزیابی میزان تأثیر تحصیلات بر آن بوده است. بر اساس مبانی نظری مطرح شده در مقاله، و با توجه به وقوع انقلاب اسلامی و تغییرات سریع و وسیع ناشی از آن و نوسازی جامعه، به نظر میرسد باید انتظار شکاف نسلی قابل توجهی را داشت. اما آیا داده های موجود چنین امری را تأیید میکند؟ برای پاسخگویی به این پرسشها فاصله نسلی و شکاف نسلی از هم تفکیک شد و هر یک نیز به دو نوع ارزشی و هنجاری متمایز گردید، و بر مبنای داده های ثانویه موضوع مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این بررسی مقدماتی نشان داد که اختلاف نسلی ارزشی قابل توجهی بین دو نسل وجود ندارد، ولی اختلاف نسلی هنجاری قابل توجه است. اثر تحصیلات نیز بر شکاف نسلی مربوط به بعضی از ارزش ها و هنجارها یکنواخت نیست، به طوری که بعضی از اختلاف ها را تشدید و بعضی دیگر را تضعیف می کند، و نتیجتاً افزایش تحصیلات را به راحتی نمی توان عامل مهمی در افزایش اختلافات نسلی تلقی کرد.
Nowadays, due to young population, generation gap is one of the important topics in Iran. Many believe that socialization is not taking place properly causing weaker commitment of the new generation to the Iranian social beliefs, values and norms, hence ending in a deep generation gap. The pupose of this article is to test this hypothesis, and evaluate the impact of education on generation gap. Based on theories, occurance of the Islamic revolution, and the ensuing rapid and widespread social changes, we could expect considerable generation gap. However, does the existing data support that? To answer this question, generation disparity and gap were distinguished, and each were divided into value and norm types. Using the exiting data analysis, we found that there was no significant value-generation gap while norm-generation gap was significant. Moreover, this study reveals that the impact of education on the existing generation gap, concerning selected values and norms, was not even, so that it strengthened some and weakened others.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5266_9f0bcdd5bba8a2b3006ec9a7be85dde0.pdf
اختلاف نسلی
شکاف نسلی
اختلاف نسلی ارزشی
اختلاف نسلی هنجاری
تحصیلات و اختلاف نسلی
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2004-05-21
11
27
43
73
5267
Research Paper
بررسی عوامل شکل گیری جنبش پوپولیستی - استقلال طالبانه و چریکی جنگلی
A Study of Formation Contexts of Independent Popular Jungle Movement
ابراهیم فیوضات
1
مجید نثار
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
جنبش های اجتماعی به منزله موضوعاتی مهم در جامعه شناسی، اخیرا از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند تا جایی که آلن تورن جامعه شناسی را علم جنبش های اجتماعی می داند. در این مقاله نیز ضمن تأکید بر بحث جنبش های اجتماعی و بررسی ابعاد نظری آنها با استفاده از روش اسنادی، به زمینه های شکل گیری جنبش جنگل به مثابه یکی از جنبش های استقلال طلبانه و مردمی اشاره می شود. این جنبش که در تداوم خواسته های جنبش مشروطیت قرار می گیرد (۱۲۹۳-۱۳۰۰ ه.ش) تحت تأثیر عواملی مثل نابرابری ها، تضاد منافع، ناکارآیی دولت، شرایط بین المللی (جنگ جهانی اول)، استثمار و ستم طبقاتی شکل می گیرد. جنبش جنگلی در اوضاعی آشفته و نابسامان از نظر داخلی و خارجی، با ارائه ایدئولوژی و مرامنامه و اعلام جمهوری، قدم در راه مبارزه با ستم و دفاع از استقلال و آزادی مردم ایران می گذارد. میرزا کوچک در مقام رهبر این جنبش که دارای سوابق مبارزانی در مشروطه است، با همکاری روشنفکران و آزادی خواهان مشروطیت عملیات انقلابی را با هدف مبارزه با ظلم و ستم داخلی و استثمار خارجی آغاز می کند و با تجهیز منابع مادی و معنوی موفق می شود به مدت هفت سال در برابر استعمارگران و استبداد داخلی مقاومت کند و اولین جمهوری را در ایران تأسیس نماید. جنبش جنگل نهایتاً با مصالحه دولت های شوروی و انگلستان در صحنه بین المللی و کنار آمدن اتحاد شوروی و دولت ایران در مورد مسائل داخلی ایران و حمله نیروهای نظامی دولت، تن به شکست نظامی می دهد.
Social movements as one of the important subjects in sociology, lately have achieved special position, so that Alen Touran means sociology as a knowledge of social movements. In this essay interim emphasizing on social movements and their theoretical dimentions, using documentary method, we point out to formation contexts of Jungle movement as one of the independent and popular movements which was formed following requests of inability of state, constitution movement and in effect of factors such as inequalities conflict of interests international conditions (first world war) exploitation and class oppression. Jungle movement in spite of internal and external agitated conditions, meanwhile presenting its ideology and platform and announcing republic. hoisted flug of fighting to oppresion and defencing independence and liberty of Iranian peopel. Mirzakoochak as a leader of this movement - that was accompanied by constitution intellectuals and libertiants and in order to fighting to internal oppression and external exploitation resorted to resisting to revolutionary compaign and mobilizing material and spiritual resources successed during colonists and internal depotism and initiated formost repulic system in Iran. Finally this movement because of international comprising between the Soviet republics and Great Britain and internal comprising between state of Iran and Soviet repablice, on internal problems attacking military forces of state, defeated.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5267_0dfeb7b5e84d02614008d223636d714c.pdf
جنبش
انقلاب
جنبش جنگل
مشروطیت
بسیج منابع
فشار ساختاری
ایدئولوژی
استقلال
جمهوری
Movement Revolution
Jungle Movement
Constitution
Mobilizing Resources
Structural Strain
Ideology
Indepentece
Republic
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2004-11-21
11
27
75
100
5268
Research Paper
مدیریت شهری در ایران (محدودیت ها، چالش ها و راه کارها)
Urban Managment in Iran
غلامرضا لطیفی
rlatifi2002@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
۱۳76-1368در شهر تهران است.این تحقیق به شیوه پیمایشی (Survey) انجام شده و جامعه آماری آن کارشناسان شهرداریتهران و استادان دانشگاه و مشاوران شهرسازی است که با استفاده از روش های رایج نمونه گیریحجم نمونه برآورد گردید و نهایتاً به ۱۵۶ نفر رسید، نظریه های مختلفی در این پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند که سه طیف را در بر می گیرند و به طور خلاصه عبارتند از: ۱- نظریه پردازان مکتب جامعه شناسی شهری شیکاگو (پارک - مکنزی و برگس)، ۲- نظریه مدیرت علمی تیلور و فایول، ماکس وبر (نظریه دیوان سالاری)، ۳- نظریه حاکمیت شهری مک لالین - نظریه های مرتبط با شهرنشینی، شهرگرایی و رشد وتوسعه شهری. این تحقیق از رساله دکتری نگارنده با عنوان «تحلیل مدیریت شهری تهران طی سال های ۱۳۶۸-۷۶» استخراج شده و هدف آن، تحلیل مدیریت شهری تهران براساس بررسی سیاست های کمی و کیفی آن در سال های ۶۸-۱۳۷۶ بوده است
Urban management as a democratic approach aims to administer cities. However as governmental management is dominant in Iran. this approach has not been developed. ln spite of civic movements triggered by constitutional revolution. urban management in Iran is still non-democratic. The time period covered in this study (approximately a decade) coincides with the first socioeconomic development plan. This plan aimed for liberalisation and privatization policies on evonomy and on a minimal government. Tehran municipality as a public institution has followed this strategy. This article intends to clarify methods and policies adopted in this regard. Our main objective is to understand and to assess factors influencing decision making in urban management. The theoretical framework and analytical model adopted claims that urban management in Iran has been influenced by power structure and socioeconomic system in Iran. This article aims to answer questions like the impact of management structure in society on municipality policies, the impact of mayor's power on decision making processes in municipality, the effeciency of tools employed to administer urban issues and the impact of macro economic objectives and policies on incomes made by the municipality.
https://qjss.atu.ac.ir/article_5268_e5e394e3102964791f18894702a9d745.pdf
مدیریت شهری
شهرداری
شهر
حاکمیت
حکومت
urban management
municipality
Urban Governance
Government
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه علوم اجتماعی
1735-1162
2538-2772
2004-11-21
11
27
101
119
5269
Research Paper
فعال سازی تصورات قالبی تلویحی به شیوه سرنخ دهی
The Activation of the Implicit Stereotypes Through the Priming Method
مجید اصغر زاده
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
تصورات قالبی به عنوان یکی از موضوعات اساسی در روانشناسی اجتماعی از طریق مطالعات زمینه یابی به کرات مورد بررسی قرار گرفته اند. به دلیل برخورداری از وجود نا آشکار، این دسته از رفتارهای اجتماعی انسان با به کارگیری شیوه های سنتی سنجش نمود نمی یابند. از آن جایی که تصورات قالبی تلویحی به صورت خودکار بر نگرش افراد اثر می گذارند، فهم پویایی های حاکم بر آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. شیوه های بررسی فرآیندهای خودکار در مورد تصورات قالبی نیز به کار گرفته شده است. مطالعاتی از این نوع حاکی از نفوذ عمیق تصورات قالبی بر روابط انسانی است. این مقاله پس از توصیفی کوتاه در خصوس تصورات قالبی، و ظرح جنبه های آشکار و نا آشکار (تلویحی) آن، به شواهدی حاکی از وجود سیستم حافظه ای نا آشکار که تصورات قالبی تلویحی نیز بخشی از اطلاعات موجود در آن را شامل می شود، اشاره می کند و در ادامه، روش سرنخ دهی را به مثابه یک شیوه ابتکاری سنجش این دسته از اطلاعات نا آشکار به همراه پژوهش های مرتبط در خصوص تصورات قالبی معرفی می کند.
One of the fundamental subjects in social psychology is the study of stereotypes through the surveys which have been repeatedly studied. This sort of the human social behaviors can not be observed through the application of the traditional assessment. Automatically, as they influence on the individuals attitude, understanding their dynamics are of special importance. Such studies indicate the deep intluence of implicit stereotypes on human relations. This article describes shortly the stereotypes, their implicit memory system that consists of implicit stereotype which are studied through the priming method and subsequently acknowledges the related researches relating to the stereotypes
https://qjss.atu.ac.ir/article_5269_ede7c4dc8880b132effed75d72ad5ea4.pdf
: تصورات قالبی تلویحی
فرآیندهای خودکار
سرنخ دهی
تصورات قالبی
: Implicit Stereotypes
Automatic Processes
Priming