@article { author = {Ghaderi, Tahereh and Rezaei, Sepideh}, title = {Relationship Between Cultural Capital and Youth’s Tendency Towards Fashion (Difference Between Girls and Boys)}, journal = {Social Sciences}, volume = {21}, number = {66}, pages = {1-35}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2014.722}, abstract = {Tahereh Ghaderi Sepideh Rezaie AbstractThis research explores the relationship between cultural capital and its different aspects and youth’s tendency to fashion. This study also tries to answer if there is any difference between female and male youth in their tendency towards fashion. To answer these questions, 415 young adults -between 18 to 29 years old- of Shiraz were selected as the sample of the study. The theories of Radical Feminists, Veblen and Bourdieu were used as the theoretical framework of the research. Regarding Radical feminists analyses, there was a difference between young male and female adults in their tendency towards fashion. This hypothesis was rejected by the results of the research. From Veblen's analysis, the independent variable of “need for prestige “was drawn. The results of the research showed no correlation between “need for prestige “and "tendency towards fashion“. From Bourdieu's analysis, the independent variable of “cultural capital " was drawn . The results of the research showed a positive correlation between the institutionalized and the embodied forms of cultural capital and tendency to fashion.}, keywords = {tendency to fashion,cultural capital,need to prestige,tendency of girls and boys to fashion}, title_fa = {رابطه سرمایه ‌فرهنگی و گرایش جوانان به مد (تفاوت بین دختران و پسران)}, abstract_fa = { طاهره قادری*   سپیده رضایی**                   تاریخ دریافت: 20/11/92                       تاریخ پذیرش: 5/11/93چکیدههدف این تحقیق شناخت رابطه بین سرمایه‌فرهنگی و ابعاد آن و گرایش به مد است و این که دختران و پسران از این لحاظ چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال جوانان شهر شیراز به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در ابتدا با انجام مصاحبه اکتشافی اطلاعاتی به دست آمد، سپس با نمونه‌گیری سهمیه‌ای و با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از 435 نفر از جوانان گرفته شد. متغیرهای مستقل این تحقیق از نظریه‌های فمینیسم رادیکال، بوردیو و وبلن گرفته شد. بنابر نظریه  فمینیسم رادیکال، بین زنان و مردان از لحاظ گرایش به مد تفاوت وجود دارد؛ یعنی زنان بیش از مردان به مد گرایش دارند. در نمونه این تحقیق دختران و پسران در میزان گرایش به مد با هم تفاوت معناداری نداشتند و این فرضیه اثبات نشد. بنابر نظریه وبلن، میزان نیاز به کسب منزلت و میزان گرایش به مد با‌هم رابطه مثبتی دارند. در نمونه این تحقیق نیاز به کسب منزلت و گرایش به مد رابطه‌ای با‌هم نداشتند. مطابق با نظریه بوردیو، بین میزان سرمایه‌فرهنگی و میزان گرایش به مد رابطه معکوسی وجود دارد؛ در این تحقیق، دو بعد از سرمایه‌فرهنگی یعنی سرمایه فرهنگی تجسم‌یافته و نهادینه ‌شده با گرایش جوانان به مد رابطه مستقیمی را نشان داد. واژه‌های کلیدی: گرایش به مد، سرمایه فرهنگی، نیاز به کسب منزلت، تفاوت گرایش دختران و پسران به مد}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: گرایش به مد,سرمایه فرهنگی,نیاز به کسب منزلت,تفاوت گرایش دختران و پسران به مد}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_722.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_722_718ba9634b203cdf389ee961d0d38197.pdf} }