@article { author = {Khaniki, Hadi and Kavousi, Lida}, title = {"Theatre for Development" as the media: the process of formation and features of communication}, journal = {Social Sciences}, volume = {19}, number = {59}, pages = {142-173}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2013.6884}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {«تئاتر برای توسعه» به مثابه رسانه: فرایند شکل‌گیری و ویژگی-های ارتباطی}, abstract_fa = {این مقاله در چارچوب تحولات نظری ارتباطات توسعه به طرح و بررسی تی‌اف­دی[1] و ویژگی­های آن پرداخته است. تی­اف­دی محصول دو چرخش پارادایمی در ارتباطات توسعه از نظریات خوش­بینانه «مکتب نوسازی» به نظریات انتقادی «مکتب وابستگی» است که در چارچوب گفتمان «توسعه از نوعی دیگر» و نظریات «ارتباطات مشارکتی» شکل گرفت و در برنامه­های جدید توسعه و ارتباطات به ویژه در آمریکای لاتین جایگاه مهمی یافت. بنیان “تئاتر برای توسعه” بر تلفیق و ترکیب تؤامان دو عنصر «سرگرمی» و «آموزش» قرار دارد که با استفاده از تجارب و ظرفیت­های عمومی، تئاتر را برای ترغیب اجتماع به بیان دغدغه­ها، مشکلات و راه­حل­های ممکن و آموزش غیررسمی شهروندان در مسیر توسعه به کار می­گیرد. در این مقاله کوشش شده است که توصیف و تبیین ویژگی­ها و وجوه تمایز ارتباطی “تئاتر برای توسعه” با استفاده از رویکرد نظری پائولو فریره در آموزش و آگوستو بوال در نمایش­های کاربردی ارائه شود}, keywords_fa = {ارتباطات توسعه,تئاتر برای توسعه (“تئاتر برای توسعه”),تئاتر عامه-پسند,ارتباطات مشارکتی,تئاتر اجتماعی,تئاتر در آموزش,تئاتر مشارکتی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6884.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6884_ebf63dbd54c8b3e091bcc104b2238389.pdf} }