@article { author = {shahabi, mahmood}, title = {Youth and Culture Car}, journal = {Social Sciences}, volume = {19}, number = {58}, pages = {111-147}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2012.6875}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جوانان و فرهنگ اتومبیل}, abstract_fa = {فناوری‌ که ابتدا برای برآوردن نیازهای انسان به وجود آمد، به مرور در ترکیب با دیگر برساخته‌های فرهنگی و اجتماعی کارکردهای نوینی یافت. اتومبیل به عنوان بخشی از گفتمان فناوری که امروزه در تمام جوامع مشهود است، پس از ورود به ایران، الگوهای جدیدی در نحوه‌ انطباق و مصرف پیدا کرد و به یکی از پرطرفدارترین ابعاد فرهنگ عامه و حوزه علاقمندی جوانان تبدیل شد. این پژوهش در پی آن است که با توصیفی اکتشافی و تحلیلی از معانی ذاتی و برساخته‌ اتومبیل، دریابد که استفاده از خودروی شخصی در بین جوانان شهر تهران چه دلالت‌ها، کارکردها و کژکارکردهایی را با خود همراه می‌سازد. بنا به ماهیت موضوع و عدم نظریات پیشینی در این زمینه و دست یافتن به لایه‌های عمیق‌تر ذهنی، برای این تحقیق از میان روش­های کیفی، نظریه‌‌‌ مبنایی انتخاب شد. پس از بررسی نظریات مرتبط با فرهنگ اتومبیل، «انگیزه‌ها، معانی و کارکردهای متنوع استفاده از اتومبیل» و شرایط علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، استراتژی‌های کنش و پیامدهای مؤثر بر آن شناسایی شد. با وجود تلقی اتومبیل به مثابه‌ یک تکنولوژی خنثی، داده‌های این پژوهش بر معنای فرهنگی و اجتماعی اتومبیل تأکید دارد.}, keywords_fa = {فناوری,اتومبیل,جوانان,رانندگی,مصرف,نظریه مبنایی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6875.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6875_a9ed49d1f47c34be5788c8666bfcdeb0.pdf} }