@article { author = {abdollahi, mohamad}, title = {The place and role of education in national development process}, journal = {Social Sciences}, volume = {2}, number = {3.4}, pages = {57-74}, year = {1993}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه و نقش آموزش و پرورش در فرایند توسعه ملی ایران}, abstract_fa = {در این مقاله نخست دیدگاه های رایج در زمینه آموزش و پرورش و توسعه اجتماعی - انسانی مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. پس از آن چارچوب نظری جامع تری ارائه می شود، و در قالب آن ضمن تعریف مفهوم توسعه ملی و ذکر عمده ترین شاخص های آن به برخی از موانع توسعه ملی، مثل موانع تاریخی، چندگانگی ساختاری، انواع نابرابری ها و خاص گرایی فرهنگی نیز اشاره می شود. آنگاه نقشی که آموزش و پرورش به طور مستقیم یا غیرمستقیم، یعنی از طریق رفع موانع توسعه و ترویج عقاید و ارزش ها و نمادهای عام و مشترک در سطح ملی و بین المللی ایفا می کند مورد تحلیل جامعه شناختی قرار می گیرد. سرانجام پس از تشریح عواملی که نقش آموزش و پرورش را در توسعه ملی مشروط و مقید می سازند. نتیجه گیری لازم به عمل می آید.}, keywords_fa = {دیدگاه کارکردگرایانه,آموزش و پرورش,توسعه ملی ایران}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5135.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5135_9357a67e4e64e563fd2f7bcef0b07655.pdf} }