@article { author = {panahi, mohamadhosein}, title = {Political Culture and Its Social Factors: Case Study of Golestan Province of Iran}, journal = {Social Sciences}, volume = {17}, number = {51}, pages = {1-37}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2011.6817}, abstract = {Political culture, as an aspect of public culture, is a system of political values, attitudes and knowledge by which people interpret their political engagements. The main question of this research was to study the social factors that explain variations of political culture of Golestan Province of Iran. Using quantitative and qualitative methods, Data was collected from a random sample of 562 individuals, living in the cities of the Golestan Province of Iran. Results showed that the society had various political cultures. Also some factors such as educational level, societal security, religion and gender could relatively explain the changes of the political culture and its differences in the society.}, keywords = {political values,political attitudes,social knowledge,political culture,social factors,Golestan province}, title_fa = {فرهنگ سیاسی و عوامل اجتماعی آن: مطالعه موردی استان گلستان}, abstract_fa = {فرهنگ سیاسی ­جنبه خاصی از فرهنگ عمومی را شامل می‌شود که به مجموعه ارزش‌ها و نگرش‌ها، دانش‌های سیاسی گفته می‌شود که به روند سیاسی جامعه معنا می‌دهد. این مقاله بر مبنای پژوهشی است که طی آن تلاش شده است ویژگی‌های فرهنگ سیاسی و تنوع آن و رابطه‌اش با عوامل اجتماعی در استان گلستان بررسی شود. جهت بررسی، نمونه آماری با حجم 562 نفر از مراکز شهرستان‌های استان گلستان انتخاب شده و با استفاده از دو روش کمی (پیمایشی) وکیفی (مصاحبه نیمه عمیق) داده‌ها گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان داد که جامعه مورد مطالعه دارای تنوع فرهنگ سیاسی است، و این که چهار عامل میزان تحصیلات، امنیت جامعه‌ای، مذهب و جنسیت، بطور نسبی قدرت تبیین تغییرات و تفاوتهای فرهنگ سیاسی جامعه مورد مطالعه را دارند.}, keywords_fa = {ارزش‌های سیاسی,نگرش‌های سیاسی,دانش‌های سیاسی,فرهنگ سیاسی,عوامل اجتماعی,استان گلستان}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6817.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6817_f1315876ba8d45358c80ccae7bf71172.pdf} } @article { author = {samaram, ezatolah}, title = {Effective Factors on Amount of Social Capital at Allameh Tabatabaei University}, journal = {Social Sciences}, volume = {17}, number = {51}, pages = {39-80}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2011.6818}, abstract = {The idea of "social capital" for the first time entered in to the literature of sociology by social scientists as social wealth and social income. Social capital is an interdisciplinary concept among economics, sociology and political sciences which has a valued approach towards social interactions in the goals achievement which are not just social but political and economical in nature. Such capital is created by interactions between people in a social relation network. Social capital refers to the links and communication between members of a network in which the creation of norms and mutual trust brought about fulfillment of goals. It should be noted that without social capital, following the path of development and cultural and economical fulfillment will be difficult and uneven. Nowadays, organizational social capital is considered to be one of the most prominent issues of organization management which plays a more key role than human and physical capital. The networks of public and group relations include cohesion among people in an organization and also between people and the organization. In this paper it is intended to measure the social capital at the university as a complex network of social interactions. The research method is a field survey based on questionnaire. The results show that among students whom are studied, age of the student, tendency towards the religious practices and the year of entry to university are the most significant effective factors in the level of their social capital. Considering the academic staff of the university, only the tendency towards religious practices influenced their level of social capital.}, keywords = {Social Capital,university,social trust,interpersonal social relation}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر میزان سرمایه اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {ایده سرمایه اجتماعی برای اولین بار توسط دانشمندان علوم اجتماعی در مفهوم وسیع ثروت اجتماعی و در آمد اجتماعی وارد ادبیات جامعه شناسی شد. مفهوم سرمایه اجتماعی مفهومی چند بعدی بین علوم اقتصاد، جامعه شناسی و علوم سیاسی است که نگاهی ارزشی به تعاملات اجتماعی در راستای دست یابی به اهدافِ نه فقط اجتماعی که سیاسی و اقتصادی دارد.این سرمایه زاده کنش و واکنش‌های افراد در شبکه روابط اجتماعی می‌باشد. سرمایه اجتماعی به عنوان یک مفهوم به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه،به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضای گروه می‌شود.لازم به ذکر است که بدون سرمایه اجتماعی،پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار ودشوار می‌شود. امروزه سرمایه اجتماعی سازمانی یکی از مهم‌ترین مباحث در مدیریت سازمان‌ها به شمار می‌رود و  نقشی بسیار مهم‌تر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان‌ها ایفا می‌کند. شبکه‌های روابط جمعی و گروهی، انسجام بخش میان انسان‌ها در یک سازمان و همچنین انسان و سازمان می‌باشد. در این مقاله سعی شده است تا سرمایه اجتماعی در دانشگاه به عنوان شبکه پیچیده‌ای از تعاملات اجتماعی مورد سنجش قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایش با استفاده از پرسشنامه است. نتایج این تحقیق نشان داد که در بین دانشجویان، میزان سن دانشجو، میزان گرایش به دینداری و سال ورود به دانشگاه، در میزان سرمایه اجتماعی آنها موثر بوده است. در مورد اعضای هیأت علمی نیز تنها میزان گرایش به دینداری در میزان سرمایه اجتماعی آنها  موثر بوده است.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,دانشگاه,اعتماد اجتماعی,روابط متقابل اجتماعی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6818.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6818_731704bf617253b865b2a4901c003ebd.pdf} } @article { author = {golmohamadi, ahmad}, title = {Revival of Researching Political Culture and its Position in Iran}, journal = {Social Sciences}, volume = {17}, number = {51}, pages = {81-106}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2011.6819}, abstract = {In recent three decades we have been witnessing increasing attention to culture in many fields of social sciences, including political science. Most prominent example of this development is restoration of theoretical research and case studies on political culture. So there has been an increasing volume of different data collection about political culture of various societies by many researchers and research centers. Referring to these developments, the aim of this article is explaining recent increasing importance of researching political culture. So, firstly, we glance through genesis and development of researching political culture since 1950s. Then we'll try to recognize main factors that caused the revival of researching political culture in last decades of 20th century. Next part of the article introduces some important examples of such restoration, especially some researches and research centers. Finally, we depict characteristics of researching political culture in Iran.}, keywords = {}, title_fa = {احیای فرهنگ سیاسی پژوهی و جایگاه آن در ایران}, abstract_fa = {در سه دهه اخیر که با ارتقاء جایگاه فرهنگ در رشته‌ها و حوزه‌های مطالعاتی مختلف علوم انسانی و اجتماعی ویژگی می‌یابد، رشته علوم سیاسی هم شاهد چنین تحولی بوده است. بارزترین نمود این تحول، احیای فرهنگ سیاسی پژوهی است که در افزایش تأملات نظری و مطالعات تجربی مصداق می‌یابد. بنابراین، تولید داده‌های معتبر، بیشتر درباره فرهنگ سیاسی جوامع رونق فزاینده‌ای گرفته است. در نوشتار حاضر می‌کوشیم به پرسش‌های مرتبط درباره این تحول پاسخ دهیم: که چرا در سه دهه اخیر فرهنگ سیاسی پژوهی اهمیت روزافزونی یافته است؟ نمودها و مصادیق این اهمیت یابی چیست؟ فرهنگ سیاسی پژوهی در ایران چه جایگاهی دارد؟ سازماندهی کلی مقاله هم با این سه پرسش اصلی تناسب یافته است. بنابراین، نخست پس از نیم نگاهی به شکل گیری و رونق نسبی فرهنگ سیاسی پژوهی روشمند در میانه سده بیستم، عواملی را بازشناسی خواهیم کرد که به نوعی باعث شدند تا این سنت پژوهشی پس از سپری کردن یک دوره نسبتاً طولانی رکود و افول، احیا شود و از اواخر سده بیستم، رونق فزاینده‌ای پیدا کند. سپس به برجسته‌ترین نمودها و مصادیق این رونق اشاره خواهیم کرد. بحث پایانی مقاله هم نوعی همسنجی و ارزیابی آسیب شناسانه وضعیت فرهنگ سیاسی پژوهی در ایران است. }, keywords_fa = {فرهنگ سیاسی,ایران}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6819.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6819_6f9cc280678f8215c8d42eddcd31a1b8.pdf} } @article { author = {ghasemi, vahid}, title = {Sociological Analysis of Injustice Affection Among the Teachers of Zanjan City}, journal = {Social Sciences}, volume = {17}, number = {51}, pages = {107-137}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2011.6820}, abstract = {This article is extracted from a research which is conducted between 2006 (proposal, explanatory studies, theoretical and empirical literature) and 2007 (data collection and analysis). The researchers were confronted with two main questions: firstly, what is the situation of the statistical population (teachers of Zanjan city) on the injustice scale? Secondly, which variables among belonging affection, deprivation perception, in-organizational justice, job prestige, region of residency and educational level, are significantly correlated with injustice affection and which one has stronger correlation? Theoretical basics for developing a multivariate hypothesis were two theoretical approaches: exchange theory and relative deprivation theory. In addition, the empirical literature has had a role in entering some variables into the hypothesized model. The research method is survey in which 271 cases out of 1525 teachers who were working in Zanjan city during the research period were interviewed based on a quota sampling design and by the usage of valid and reliable questionnaire. All sample cases were classified into three groups who have injustice affection, justice affection and moderate status. The results show that about 91%, 5%, and 2% were classified into the mentioned three groups respectively. Others could not be classified because of inaccurate responses to questions. The estimation of the global goodness-of-fit indices and the structural and measurement coefficients totally confirmed the model, although there are some recommendations for modification of the hypothesized model.}, keywords = {Injustice Perception,relative deprivation,Job Prestige,teachers,Zanjan City}, title_fa = {تحلیلی جامعه‌شناختی بر احساس عدالت در بین معلمان شهر زنجان}, abstract_fa = {مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که با همین عنوان طی سال‌های 1385 و 1386 به انجام رسیده است. در این پژوهش، پژوهشگران با دو پرسش اصلی مواجه بوده‌اند: اول اینکه بر روی مقیاس احساس بی‌عدالتی، موقعیت معلمان شهر زنجان در کجا قرار دارد؟ و دوم آنکه از بین متغیرهای احساس تعلق، احساس محرومیت، عدالت درون سازمانی، منزلت شغلی، منطقه محل سکونت و سطح تحصیلات، کدام‌ متغیر با احساس بی‌عدالتی رابطه معنادار داشته و شدت رابطه کدام متغیر بیشتر است؟  مبنای نظری برای طرح فرضیه چند متغیره، دو رویکرد نظری مبادله و محرومیت نسبی بوده‌ است. همچنین مطالعات تجربی پیشین مرتبط با موضوع در ورود برخی از متغیرها به مدل مفروض نقش داشته‌اند. فرضیه پژوهش در قالب یک مدل ساختاری و چندمتغیره طرح شده است. مطالعه به روش پیمایشی، با نمونه سهیمه‌ای به حجم 271 نفر از میان جامعه آماری معلمان ناحیه 2 شهر زنجان شامل 1525 نفر با استفاده از پرسشنامه دارای اعتبار و قابلیت اعتماد به انجام رسیده است. نتایج نشان می‌دهد که بر اساس یک گروه‌بندی سه مقوله‌ای بر روی مقیاس احساس بی‌عدالتی، حدود 91 درصد از نمونه مورد مطالعه دارای احساس بی عدالتی، حدود 5 درصد دارای احساس عدالت و حدود 2 درصد نیز در حد وسط قرار گرفته‌اند. سایرین به دلیل پاسخ‌های غیردقیق به پرسش‌ها، قابل طبقه‌بندی نبوده‌اند. برآورد شاخص‌های کلی نیکویی برازش و همچنین ضرایب ساختاری و اندازه گیری، کلیت مدل طرح شده را تأیید می‌کنند هر چند برخی اصلاحات در آن می‌تواند به بهبود مدل در مطالعات آینده کمک کند}, keywords_fa = {احساس بی عدالتی,محرومیت نسبی,منزلت شغلی,معلمان,شهر زنجان}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6820.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6820_294f60b0ee394234ba1946befdfa126f.pdf} } @article { author = {khaniki, hadi}, title = {Citizen Media and Alternative Public Sphere}, journal = {Social Sciences}, volume = {17}, number = {51}, pages = {139-188}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2011.6821}, abstract = {In this article Citizen Media and its role in the formation of alternative public sphere is discussed. At first theoretical issues of formation of alternative public sphere and its dependence on a widespread media like Internet is addressed and then the trend process of citizen Media and their place in the new media ecosystem is debated. The case study of the article comprises of 5 websites involved in citizen journalism. These case studies were selected for their focus on the formation of alternative public sphere and dialogue atmosphere. As a final point the mechanisms of activities and organizing these media are discussed. It is also mentioned that the selected case studies have particular characteristics and are confronted with certain challenges.}, keywords = {Citizen Media,Citizen Journalism,Alternative Public Sphere,Media Ecosystem,Dialogue}, title_fa = {رسانه‌های شهروندی و حوزه عمومی جایگزین}, abstract_fa = {در این مقاله رسانه‌های شهروندی و نقش آنها در شکل‌گیری حوزه عمومی جایگزین و فضای گفت‌وگویی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا در خلال مباحث نظری شکل‌گیری حوزه عمومی جایگزین در بعد نظری و وابستگی آن به یک رسانه فراگیر و متکثر مانند: اینترنت مطرح و سپس سیر تطور و شکل‌گیری رسانه‌های شهروندی و جایگاه آنها در زیست‌بوم جدید رسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. در خلال این پژوهش پنج سایت فعال روزنامه‌نگاری شهروندی، به عنوان نمونه‌هایی از رسانه‌های شهروندی که در ایجاد فضاهای گفت‌وگویی و شکل‌گیری حوزه عمومی جایگزین حول محور مورد تمرکز خود عمل می‌کردند، برای مطالعه انتخاب شدند و با مدیران و بنیان‌گزاران آنها گفت‌وگو شد. در نهایت نیز سازوکار فعالیت و اداره این رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که نمونه‌های انتخاب‌شده دارای چه ویژگی‌هایی هستند و با چه چالش‌هایی روبرو شده‌اند.}, keywords_fa = {رسانه شهروندی,روزنامه‌نگاری شهروندی,حوزه عمومی,حوزه عمومی جایگزین,فضای گفت‌وگویی,زیست‌بوم رسانه‌ای}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6821.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6821_e1bd6a73ecba72ad0e76761bd8f6e8ba.pdf} } @article { author = {eshghi, fatemeh}, title = {Humanistic Education in Persian Letters Novel by Montesquieu The Masterpiece of 18th Century}, journal = {Social Sciences}, volume = {17}, number = {51}, pages = {189-218}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2011.6822}, abstract = {I would like to point out the major characteristics of communicative novel« Persian Letters » in the 1721. For the developing of social-educative purposes, he made a comparison with the cultural atmosphere of Iran, for the sake of natural thoughtful human’s understanding instead of cultivated human of the 17th century who didn’t think deeply. Supposing judgment of Eastern foreigners about the social structure of the French and the entire Europe, Montesquieu paved the way for his reaction towards his universal point of view among signs and phenomenon, not only published the everlasting philosophical piece of work “Esprit des Lois” in 1745 which was formed regarding to this novel but also his contemporaries such as Voltaire influenced by these clear- view purposes, moreover gave consistency to his philosophical notions in order to penetrate the public culture. Therefore, researches on rational humanities about individuality and its influence on training women, also in religion and politics, considering the geographical conditions were used like a copy machine. Educational and social rules which were created at the end of 18th century, the time of revolution, one of whose founder is him did not reach the end in the same way, based on the will of intellectuals. Defections and misinterpretations of cultural investigations and incompletely formed teachings brought other cultural challenges for humanities, but opened a new season as humanity in 19th century. Researches on epistemology which found its rational way from this era, have passed long way of three hundred years besides universal theories and still being in existential ups and downs, continued those investigations. The eagerness for Iranology entered a new era from that date.}, keywords = {Novel,Persian,French,Culture,humanity,moral,Religion,politic}, title_fa = {آموزش‌های انسانگرایانه در رمان "نامه‌های ایرانی" منتسکیو - شاهکار قرن (18)}, abstract_fa = {در این پژوهش نکات اساسی  گفتمان منتسکیو در رمان "نامه‌های ایرانی"  در 1721 نشان داده شده است. او بر ای پیشبرد مقاصد اجتماعی و تربیتی، مقایسه‌ای بافضای فرهنگی ایران به منظور آگاهی انسان طبیعی متفکر به جای انسان پرورش یافته سطحی‌نگر قرن 17 انجام داد. منتسکیو با تصور قضاوت خارجیان شرقی درباره ساختار اجتماعی فرانسویان و در کل اروپاییان را‌هی گشود که واکنش‌های جهان بینانه‌اش میان نشانه‌ها و پدیده‌ها نه تنها  خود او را در نظریاتش با انتشار اثر فلسفی جاودانه "روح القوانین" 1745 که در ارتباط با این رمان شکل گرفته است، استوار کرد بلکه معاصرین او چون ولتر نیز تحت تأثیر همین مقاصد روشنگرایانه عقاید فلسفی خود را به منظور نفوذ در فرهنگ عامه انسجام بخشیدند. بدین صورت پژوهشها در انسانگرایی منطقی درباره فردیت و کنش آن در تربیت زنان، در مذهب و در سیاست با درنظر گرفتن شرایط جغرافیایی چون ماشین تکثیردر ادبیات بکار افتاد. قوانین تربیتی و اجتماعی وضع شده در پایان قرن هجدهم، دوران  انقلاب، که یکی ازپایه گذارا نش اوست، به همان صورت بنابرخواسته روشنگران تحقق نیافت. کمبود‌ها و برداشت‌های اشتباه از کاوشهای فرهنگی و آموزشهای تشکل نیافته، انسان‌گرایی را به چالشهای دیگر فرهنگی کشاند، اما فصل تازه‌ای به عنوان انسان‌شناسی در قرن 19 راه خود راگشود. تحقیقات در معرفت شناسی که از این دوره راه عقلانی پیدا کرد، همراه با نظریات جهان شمول ره سیصد ساله پیموده و هنوز هم در فراز و نشیب‌های وجودی و تربیتی، آن جستجوها ادامه دارد. اما شوق ایران شناسی ازآن به بعد وارد مرحله جدیدی از تاریخ شد}, keywords_fa = {انسانگرایی,رمان ایرانی,فرانسویان,فرهنگ,اخلاق,مذهب,سیاست}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6822.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_6822_718be2ad78e8714a6a233e0487bed829.pdf} }