@article { author = {sai, ali}, title = {Educational development and Electoral participation: A study of 9th Presidential Election in Iran}, journal = {Social Sciences}, volume = {16}, number = {45}, pages = {1-23}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {In this article electoral participation was analyzed in 9'h Iranian presidential election. The article claims that, the rate of electoral participation has problematic variation in the country's. Through critical reasoning. this paper initially tries to prove that electoral participation is a problematic event in Iran, and then considers the following research question: How can the degree of variations in electoral participation be explained in Iran ?" In response to this question, based on theoretical approaches of Diamond. Huntington, and Lipset, the following hypothesis is proposed: "the higher the level of educational development, the higher the degree of electoral participation". In the next step. the research hypothesis was tested by regression analysis method. Empirical findings revealed that the correlation coefficient of electoral participation with educational development was equal to 0.69, and that the proportion of the variation of electoral participation that is explained was equal to.48 .}, keywords = {electoral participation,educational development,Democracy,I iterate rate,new social groups}, title_fa = {توسعه آموزشی و مشارکت انتخاباتی: مطالعه موردی انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ایران}, abstract_fa = {در این نوشتار، مشارکت انتخاباتی در ایران بر حسب استان های کشور در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری مورد تحلیل قرار گرفته است. مساله مقاله آن است که میزان مشارکت انتخاباتی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برحسب استان های کشور، تفاوت پذیری پرابلماتیک دارد و تغییرات آل تابع الگوی منظمی نیست. پس از اثبات این مساله در مقام یافتن راه حل تئوریک مساله، بحث نظری این نوشتار را بر رویکردهای تئوریک دایاموند، لیپست و هانتینگتون استوار ساخته، رابطه مساله را با نظریه مناسب، تابع نظم منطقی کرده ایم. در ادامه با الهام از نظریه های موجود، دستگاه نظری متناسب با مساله مقاله فرموله شده است. در سطح تبیین تئوریک استدلال شده است که میان مشارکت انتخاباتی و توسعه آموزشی هم تغییری وجود دارد؛ به گویه ای که هرچه میزان توسعه آموزشی بیشتر با شمال، میزان مشارکت انتخاباتی نیز بیشتر می شود. این استدلال از طریق روش تحلیل رگرسیون مورد داوری تجربی قرارگرفته است. شواهد موجود دلالت بر آن دارد که میان مشارکت انتخاباتی و توسعه آموزشی به اندازه 69 درصد هم تغییری وجود دارد.}, keywords_fa = {مشارکت انتخاباتی,توسعه آموزشی,دموکراسی,نرخ باسوادی,قشرهای اجتماعی جدید}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5376.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5376_9c3600dffb2745838edfe8af08220840.pdf} } @article { author = {hamzei, mahdie and hoseyni pakdehi, alireza and kia, ali asghar}, title = {Addiction in the Press: A Comparative Research of Four Newspapers (Keyhan, Ettelaat, Etemad and Etemad melli) Contents related to to Addiction (1385-1386)}, journal = {Social Sciences}, volume = {16}, number = {45}, pages = {25-61}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This article attempts to compare the function of four newspapers (Keyhan, Ettelaat, Etemad and Etemad melli) in addiction control. The method of research was content analysis and some of the variables considered in this stady were: the name of the newspaper story styles, story subjects, story nature, attitudes toward addiction, types of narcotics in the title and lead that were published and reflected in these newspapers. The theoretical bases of the study was agenda-setting theory and gatekeeping approach. To analyse and copmare the functionality of the above - mentioned newspapers, the article studied all related news and contents that were published in four newspapers (Keyhan, Ettelaat, Etemad and Etemad melli) during June 26, 2006- June 26, 2007. Using Chi Square (X2 for the analysis findings show that thee is a meaningful difference beween the dependent and independent variables.}, keywords = {Addiction,Media,press,agenda setting,gatekeeping}, title_fa = {مقایسه مطالب مربوط به اعتیاد در روزنامه های کیهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملی در سال 1386 - ۱۳۸۵}, abstract_fa = {این مقاله با بررسی تطبیقی مطالب اعتیاد محور چهار روزنامه کیهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملی در سال 1386-1385، عملکرد مطبوعات را در مبارزه با اعتیاد و کنترل این بحران به محک آزمون گذارده است. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریه برجسته سازی و دیدگاه دروازه بانی استوار است و روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیرهای سبک مطلب، موضوع اصلی مطلب، ماهیت مطلب، نوع ماده مخدر غیرمجاز ذکر شده در تیتر و لید، خبرسازان، نگرش مطلب نسبت به اعتیاد و تیتر در صفحه اول، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. تحقیق پیش رو، با روش تحلیل محتوا انجام شده و همه 1462 مطلب منتشر شده پیرامون اعتیاد در چهار روزنامه مذکور در مقطع زمانی مورد بررسی را کد گذاری کرده است. یافته ها از وجود تفاوت معناداری بین روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیر های یاد شده حکایت دارند.}, keywords_fa = {اعتماد,رسانه ها,مطبوعات,برجسته سازی,دروازه بانی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5377.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5377_a0b47528a2e9b0bd9c64f221aab25772.pdf} } @article { author = {karubi, mehdi and mohamadian, mojtaba}, title = {A Survey of Tourists, Attitude Concerning the Impact of the Advertizing Media On Travel Agencies}, journal = {Social Sciences}, volume = {16}, number = {45}, pages = {63-92}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Advertisement as a dominant communicational factor in any organization plays a decisive role in the organization's success. MS pattern, which has been regarded as one of the most popular advertisement patterns, consist of five interrelated steps: I) goal definition, 2) budget allocation, 3) massage formulation, 4) media selection, and 5) advertisement assessment. Although all of those five steps are important, thoughtful selection of a proper media is viewed as a precondition for goal attainment. The present attitude survey attempts at revealing those advertisement. related factors which contribute to positive decision making in regard to buying ticket or using services that certain travel agencies regularly offer. If proper media for presenting the massage is not selected, advertisement campaign will not lead to expected outcomes. For this reason proper media selection is regarded as a vital element of advertisement campaign. Having four dimensional pattern known as AIDA in mind the authors have carried out an attitude survey aimed at measuring the impacts of advertisement media on selecting travel agencies.}, keywords = {attitude survey,Travel Agencies,advertisement campaign,MS pattern,impact assessment,AIDA pattern}, title_fa = {سنجش دیدگاه گردشگران در مورد اثرگذاری رسانه های تبلیغی در دفاتر خدمات مسافرتی}, abstract_fa = {تبلیغات به عنوان وجه غالب عناصر ارتباطی سازمان، نقش مهمی را در جهت موفقیت سازمان ایفا می نماید. یکی از رایج ترین الگوهای ساخت تبلیغات، الگوی M5 است که از پنج تصمیم یا عنصر اساسی، شامل تعیین هدف، اختصاص بودجه، طراحی پیام، انتخاب رسانه و ارزیابی تبلیغی است. در واقع تلاش های اساسی در مراحل مختلف، همگی، در انتخاب رسانه مناسب معنی پیدا می نماید. با توجه به نقش تبلیغات در ترغیب گردشگران به خرید از یک دفتر خدمات مسافرتی، یکی از راه های ارتقای اثر بخشی تبلیغات، تخصیص صحیح بودجه آن به رسانه های مختلف است. هر رسانه دارای محدودیت ها و توانایی های خاص خود است. این محدودیت ها و توانایی ها، جهت تعیین میزان اثر بخشی در انجام رسالت تبلیغی آن رسانه، یک سنگ محک است. حال با این تفاسیر اگر رسانه مناسب و اثربخش برگزیده نشود، اثربخشی مجموعه تبلیغاتی، زیر سوال خواهد رفت. از این رو انتخاب رسانه تبلیغاتی جزو تصمیمات مهم در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. امروزه شیوه های متفاوتی برای انتخاب رسانه اثر بخش وجود دارد. از شیوه های تجربی گرفته تا شیوه های علمی. محققین در این تحقیق جهت سنجش اثربخشی رسانه های تبلیغاتی ، با توجه به الگوی چهار بعدی AIDA اقدام به سنجش اثربخشی رسانه های تبلیغاتی از دیدگاه گردشگران کرده اند. تا از این رهگذار، تصویر مناسبی از دیدگاه گردشگران در ذهن کارشناسان ایجاد گردد و نتایج تحقیق اطلاعات مناسبی را برای تصمیم گیری کارشناسان در اختیار قرار دهد.}, keywords_fa = {تبلیغات,رسانه,اینتریت,ارتباطات دهان به دهان,گردشگر,اثربخشی رسانه,AIDA}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5378.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5378_e507b111a6e74207a9904d8374cc994f.pdf} } @article { author = {aeedi, ali asghar and esmaeel zadeh, khaled and abdollah pour, jamal}, title = {An Economic - Sociological Approach to Cross-Border Small Markets: Case Study of Common Small Markets of Sardasht and Piranshahr}, journal = {Social Sciences}, volume = {16}, number = {45}, pages = {93-133}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This paper was conducted based on a field study of two border common small markets located in Sardasht and Piranshahr. Data gathering instruments were questionnaires and interviews, Along with observation techniques. Findings indicate that: Border common small markets have created new jobs directly and indirectly, although more from the latter type. Besides, they have had positive effect on job mobility. Establishment of border common small markets also has led to an increase in the household incomes of the region. Although these markets have not reversed the current growing rural migration trend, they have controlled informal economic sector. Furthermore, These markets have supplied goods in response to the demands of the other regions and provinces rather than the needs of the region's residents. Some welfare indicators related to nutrition, health, housing and the environment have rather been improved due to these markets. However, leisure time has been decreased. Although border common small markets have led slightly to increasing economic security, they have not influenced social security. The study concludes that because of the limited diffusion capacity, border common small markets can't help scattered villages in a short period of time.}, keywords = {border,border regions,economic sociology,border common small market}, title_fa = {بررسی جامعه شناختی اقتصادی بازارچه های مشترک مرزی (مطالعه موردی: بازارچه های مرزی سردشت و پیرانشهر)}, abstract_fa = {این نوشتار، حاصل پژوهشی میدانی از بازارچه های مرزی سردشت و پیرانشهر در استان آذربایجان غربی است که با استفاده از روش کمی و کیفی صورت گرفته است. در این مقاله سعی شده است با رویکرد جامعه شناختی - اقتصادی، میزان اثر گذاری بازارچه های مرزی به عنوان پدیده ای اقتصادی بر متغیرهای رفاهی و اجتماعی، مورد ارزیابی قرار گیرد. روش انجام این تحقیق در بخش نظری، کتابخانه ای و اسنادی و در بخش عملی، پیمایشی است. در این بررسی دو بازارچه کیله و تمرچین به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تا بررسی دقیق روی آن ها انجام بگیرد. در نهایت با بررسی عمقی مساله نتایج و دستاوردهای زیر حاصل شده است. فعالیت بازارچه های مرزی، باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، همچنین تحرک شغلی مرزنشینان گردیده که سهم اشتغال غیر مستقیم به مراتب بیشتر از اشتغال مستقیم است. همچنین فعالیت بازارچه های مرزی باعث افزایش درآمد مرزنشینان گردیده است که در این میان، درصد کمی، بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده و سهم اکثریت به مراتب کمتر است. استقرار بازارچه و ایجاد اشتغال برای ساکنین مرزنشینی توانسته از خیل عظیم مهاجران روستایی به شهر بکاهد، اما از اقتصاد غیر رسمی در این منطقه تا حد زیادی کاسته است. بازارچه مشترک مرزی، تاثیر شگرفی در تامین مایحتاج نیازهای ساکنین مرزنشین نداشته و کالاهای مبادله شده عمدتا رویکرد فرا استانی و فرا منطقه ای دارند. فعالیت و استقرار بازارچه ها در منطقه هر چند توانسته اند در بسیاری از متغیرهای رفاهی، بهبود نسبی ایجاد کنند، اما در زمینه فراغت نتوانسته اند آثار مشابی بر جای بگذارند؛ به طوری که بعد از استقرار بازارچه، از میزان فراغت، پاسخگویان کاسته شده است . علیرغم اینکه بازارچه ها توانسته اند حداقل امنیت نسبی از لحاظ اقتصادی در منطقه ایجاد کنند، متاسفانه ایجاد و رونق بازارچه ها نتوانسته است به شاخص های امنیت اجتماعی در منطقه کمک شایانی بکند.}, keywords_fa = {مرز,مناطق مرزی,جامعه شناسی اقتصادی,وضعیت رفاهی,بازارچه های مشترک مرزی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5379.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5379_f81f780e15d4521d789b6cc1a0b60840.pdf} } @article { author = {yazd khasti, behjat}, title = {Constitutional Revolution and Marxist Theories}, journal = {Social Sciences}, volume = {16}, number = {45}, pages = {135-158}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The Constitutional Revolution of Iran is a good subject for studing historical, cultural, social and political events of Iran from 1324 until now. Studying the Constitutional Revolution using the sociological theories, helps us better to understand its causes and consequences in different levels of the Iranian society. The theories of revolution try to explain why and how revolutions happen and what are their consequences. This article uses Marx's and Skocpol's theories of reuolution in order to explain the Iranian Constitutional Revolution. The study reveals that the neomarxist theory of skocpol can explain the Constitutional Revolution better than that of Marx.}, keywords = {: theoris of revolution,structural reasons,neomarxist theories,constitutional revolution of iran}, title_fa = {انقلاب مشروطه و نظریه های مارکسیستی}, abstract_fa = {انقلاب مشروطه ایران، صحنه ای مناسب جهت بررسی حوادث تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران از سال 1324 ه.ق تا کنون می باشد. انطباق موقعیت های مختلف در انقلاب مشروطه با نظریه های جامعه شناسانه در یک روش تحقیق مبتنی بر اصول شناخت و تحلیل منطقی پدیده اجتماعی، برای ما شرایط شناخت علل، آثار و پیامدهای آن در سطوح مختلف جامعه را مناسب می سازد. نظریه های انقلاب در پی پاسخ به این پرسش اساسی هستند که انقلاب چرا و چگونه روی می دهد. و پیامدهای آن چیست؟ در بین نظریه مارکسیست ها "مارکس"و نئومارکسیست ها ساختارگرایان اسکاچ پل را انتخاب کرده ایم، نظریه انقلاب بورژوازی مارکس با تاکید بر نابرابری برخاسته از تضاد و تغییر در وجه تولید، بخشی از واقعیت تاریخی مربوط به نقش تجار و اصناف را در انقلاب مشروطه تبیین می کند، اما در انطباق با انقلاب مذکور توانایی تطبیق کمی دارد. نظریه انقلاب اجتماعی اسکاچ پل - که از نئو مارکسیست ها می باشد بر وجود دولت ضعیفی در یک جامعه کشاورزی با موقعیت نامساعد در عرصه بین المللی، و فشار جهت اصلاحات و نوسازی بر آن دولت و نهایتا عدم موفقیت دولت، با شورش و طغیان کشاورزان که توسط رهبران شهری هدایت می شوند. انقلاب را امکان پذیر می داند. این نظریه انطباق قابل ملاحظه ای با مشروطه دارد.}, keywords_fa = {نظریه های انقلاب,علل ساختاری,نئو مارکسیست ها,انقلاب مشروطیت ایران}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5380.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5380_799b68909ad17061ab1231c748457873.pdf} } @article { author = {ghara khani, masuleh}, title = {Modernization and Political Violence: A Comparative Analysis of Muslim Majority Countries}, journal = {Social Sciences}, volume = {16}, number = {45}, pages = {159-178}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Empirical research of Political violence and its relations with the political, economic. social and cultural variables is one of the important topics in comparative political sociology. This research utilizes modernization approach with a comparative method to examine the correlation between modernization and political violence among Muslim Countries Using the secondary data of quality of life index (QOL) as an indicator of modernization, and secondary data of political violence, the results of canonical analysis show the correlation between two sets of variables: First, there is a correlation between modernization and political violence, second. there is a high degree of correlation among cultural and economical variables from the set of quality of life (QOL) data with interwar variable from the set of political violence data.}, keywords = {Modernization,Political violence,quality of life index,canonical correlation analysis}, title_fa = {نوسازی و خشونت سیاسی: بررسی تطبیقی کشورهای اسلامی}, abstract_fa = {یکی از موضوعات مورد توجه در جامعه شناسی سیاسی تطبیقی، پژوهش تجربی درباره خشونت سیاسی و تبیین رابطه بین متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با وقایعی است که تحت این عنوان مطرح هستند. این پژوهش در چارچوب رهیافت نوسازی، با اتخاذ رویکرد تطبیقی و کاربرد تحلیل همبستگی کنونیکال به بررسی رابطه میان نوسازی و خشونت سیاسی در کشورهای اسلامی می پردازد. برای سنجش نوسازی، از شاخص کیفیت زندگی و برای سنجش خشونت سیاسی، ار داده های ثانویه مربوط به خشونت سیاسی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی کنونیکال دو مجموعه متغیر خشونت سیاسی و نوسازی نشان می دهد که اولاً، بین نوسازی و خشونت سیاسی در کشورهای اسلامی، رابطه معناداری وجود دارد و ثانیا، متغیرهای فرهنگی و اقتصادی، بیشترین همبستگی را با خشونت سیاسی در این کشورها دارند.}, keywords_fa = {نوسازی,خشونت سیاسی,شاخص کیفیت زندگی,تحلیل همبستگی کنونیکال}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5381.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5381_b9611261df2f6a344cee29bf4386cccc.pdf} }