@article { author = {sharifian saani, maryam}, title = {The Role of Social Work in Policy Making and Planning of Social Welfare}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {18}, pages = {1-21}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The question of the role of social work in policy making and planning of social welfare can be one of the major debates about the future of social welfare system in our country. To answer any question in this regard, we have to deal with issues, such as the definition and goals of social work, social problems and their scope , different models of social welfare, and relevance of social work to social policy. This article aims at providing a comprehensive discussion to illustrate the appropriate position of social workers in policy making and formulating social welfare plans. Different parts of this discussion is mapped out as follows: 1- Definition, goals and different levels of social work activities; 2- Social problems and their scope; 3- Social policy and its domain; 4- Different models of social welfare; 5- A glance at social workers position in policy making and social planning, before and after the Islamic Revolution; 6- Concluding discussion.}, keywords = {Social Work,policy making,Social planning,Social problems,social welfare}, title_fa = {جایگاه مددکاری اجتماعی در سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان رفاه اجتماعی}, abstract_fa = {پرسشهای مربوط به جایگاه مددکاری اجتماعی در سیاستگذاری و برنامه ریزی های رفاه اجتماعی در سطح کلان می تواند یکی از بحث های محوری در ترسیم چشم انداز آینده نظام رفاه اجتماعی کشور باشد. برای پاسخ به هرگونه پرسشی در این زمینه، ناگزیر از ورود به چند قلمرو دیگر از جمله تعریف و اهداف حرفه مددکاری اجتماعی، مشکلات اجتماعی و گستره آن، مدل های مختلف رفاه اجتماعی و قلمرو سیاست های اجتماعی هستیم. هدف از این مقاله ارائه بحثی است که جمع بندی آن بتواند تصویری از جایگاه مناسب متخصصان مددکاری اجتماعی در سیاستگذاری و برنامه ریزی های رفاه اجتماعی کشور تصویر نماید. مطالب این مقاله در شش قسمت تنظیم شده است: ۱- تعریف مددکاری اجتماعی، اهداف و سطوح مختلف فعالیت آن، ۲- مشکلات اجتماعی و گسترة آن، ۳- سیاست های اجتماعی و قلمروهای آن، ۴- رفاه اجتماعی و مدل های مختلف آن، ۵- نگاهی به جایگاه مددکاران اجتماعی در سیاستگذاری و برنامه ریزی های کلان رفاه اجتماعی قبلی و پس از انقلاب، و 6- جمع بندی و نتیجه گیری}, keywords_fa = {مددکاری اجتماعی,سیاستگذاری,برنامه ریزی اجتماعی,مشکلات اجتماعی,سیاست اجتماعی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5213.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5213_1a0401e606ac5505cad78e1647ff577a.pdf} } @article { author = {zare shah abadi, akbar}, title = {A Survey of Socio - Economic Factors Influencing Inclination Towards Higher Education in Iran}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {18}, pages = {23-43}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {University is a place of reasoning, learning and teaching of various socio - economic and cultural issues, leading to success and progress of people. Because of these opportunities, the higher education is interesting to young people. This article aims at surveying socio-economic factors influencing inclination towards higher education among students, in order to understand their motives, opinions, values, needs, and ideals for higher education. The method of this research was surveying, and the data was gathered by a questionnaire. Of the 6635 students in the Yazd University during 2001-2002, a sample of 350 were choosen for this study.}, keywords = {Higher education,Socio - economic status,Human needs,Student motivations}, title_fa = {بررسی عوامل اقتصادی - اجتماعی مؤثر بر گرایش به آموزش عالی در ایران (مطالعه تطبیقی دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه یزد)}, abstract_fa = {. دانشگاه محال خردورزی، آموزش و یادگیری بسیاری از مسائل اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی است که باعث ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت و ترقی افراد می شود. جوانان با درک این مسائل به آموزش عالی روی می آورند. هدف این مقاله، بررسی عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر گرایش به آموزش عالی در بین دانشجویان به منظور شناخت نگرش، باور، نیاز، ارزش و آرمان آنها از تحصیلات دانشگاهی است. روش تحقی، پیمایشی است و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق ۶۶۳۵ نفر از دانشجویان دانشگاه یزد است که در سال تحصیلی ۸۱- ۸۰ در این دانشگاه مشغول به تحصیلی بوده اند و تعداد ۳۵۰ نفر از آنها به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده برگزیده شده اند. پرسش اصلی تحقیق این است که علاقه و انگیزه این جوانان از تحصیل در دانشگاه چیست؟ و چه عواملی بر این علل و انگیزه ها موثرند؟ براساس نتایج این تحقیق، گرایش به آموزش عالی پس از قبولی در دانشگاه کاهش می یابد، اما این کاهش در مورد دو جنس یکسان نیست و گرایش پسران به آموزش عالی نسبت به دختران بیشتر کاهش می یابد. همچنین گرایش به آموزش عالی در بین طبقات اجتماعی مختلف یکسان است و انگیزه های مهم دانشجویان در گرایش به آموزش عالی به ترتیب، کسب منزلت اجتماعی بالاتر، کسب معلومات بالاتر، کسب شغال بالاتر و کسب درآمد بالاتر بوده است.}, keywords_fa = {آموزش عالی,دانشجو,منزلت اجتماعی,وضعیت اقتصادی خانواده,نیازهای انسانی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5214.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5214_f576f0387b1bd7d0ef961c6be3312061.pdf} } @article { author = {barani, hoseyn}, title = {Seasonal Migration And Translocation Among Herders of Eastern El burz}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {18}, pages = {45-65}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Pastoralism is founded on migration. Nevertheless, it leads to various problems an hardships. As a result, transhumance is replacing nornadism. While different aspects of nomadic migration is known via anthropological studies, transhurnancc migration is not investigated up to now. This article is based on a participatory research performed in accompaniment with two transhumant groups during their migration. In this article five aspects of transhumant migration is discussed including: migration route, group organization during migration, acceleration and halting in migratory movement, migration and transportation and beliefs related to migration. Finally, based on the writer's research findings pastoral migration is devided into several phases.}, keywords = {Migration,Transhurnance,Pastoralism,Eastern Elburz}, title_fa = {کوچ و جا به جایی فصلی در بین رمه گردانان البرز شرقی}, abstract_fa = {. اقتصاد شبانی بر جا به جایی و کوچ بنا شده است. کوچ با همه زیبا هایی که برای تماشاچیان دارد، برای کوچندگان توام با مصائب کوچک اور بزرگ است. به دلیل مشکلات کوچ خانواده در همراهی با گله و دشواری های دیگر در زندگی کوچی، نظام عشیره ای در حال تبدیل به رمه گردانی دانسته می شود. با این حال، بسیاری از ابعاد و زوایای کوچ عشیره ای در تحقیقات مردم شناسان اشکار شده است. لیکن کوچ رمه گردانان تاکنون مورد کاوش واقع نگردیده است در این مقاله که حاصل پژوره مشارکتی نگارنده در همراهی با دو گروه رمه گردان در خلال کوچ است ، کوچ پیاده و کوچ ماشینی این گله داران مورد تحلیل پنج جنبه از کوچ رمه گردانان یعنی مسیر و نحوه کوچ، ساختار گروه در خلال کوچ، تسریع و توقف کوچ، کوچ و وسائط نقلیه و کوچ و اعتقادات در مقایسه با کوچ عشیره ای و متناسب با موضوع و حجم مقاله مورد بحث قرار گرفته است. در پایان بر اساس یافته های نگارنده و در مقایسه با یافته های دیگران اثر باب کوچ عشیره ای، روال کوچ به مراحلی مشخص تقسیم گردیده است.}, keywords_fa = {کوچ,شبانی,رمه گردانی,البرز شرقی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5215.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5215_a5660c5b717016bf9943d2e7e2f8595c.pdf} } @article { author = {shirzadi, hoseyn ali}, title = {Member's Attitudes About Factors Affecting Consumer - Cooperatives Performance: The Case of University of Allameh Tabatabaee Cooperative}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {18}, pages = {67-120}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The main question of this research was determining variables affecting the performance of consumer cooperatives. The investigation was based on a theoretical framework leading to three hypotheses. The findings suggest that the progress and productivity of co-operatives correlate with twenty independent variables such as the type of rnangcment; capability, education and experience of managers; and the level of their social awareness, belief in and using of the principles of co-operatives, members' participation, self-sufficiency, and responsibility.}, keywords = {Co-operatives,Social Participation,Social awareness,Organizational Effectiveness}, title_fa = {بررسی دیدگاه های دانشگاهیان دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به عواملی که بر میزان و ارتقای بهره وری در تعاونی مصرف دانشگاه نقش دارند.}, abstract_fa = {. تحولات عظیم و سرنوشت ساز پدیده انقلاب صنعتی در سده هجدهم به صورتی همزمان با خود، آثار و پیآمدهایی مثبت و منفی به همراه آورد. بنابر اصل مهم «نیاز مادر اختراع است» برای حفظ و استمرار دست آوردهای مثبت این رویداد شکوهمند و نیز در جهت در امان ماندن از گزند سهمگین این رخداد عظیم تقریباً به صورتی همزمان دو فرزند خلف و شایسته این انقلاب که اولی سازمان دهی و مدیریت علمی و دومی تعاون و تعاونی بود و هر دو ریشه در همکاری هدفمند دارند تولد یافتند. نزدیک به ۱۵۸ سال از تولد نخستین شرکت تعاونی رسمی یا علمی با نام «تعاونی مصرف پیشگامان منصف و عملگرای راچدیل» میگذرد؛ این بنگاه اجتماعی - اقتصادی برای نخستین بار بر اساس اصولی مدون با مرام نامه یا مانیفستی معین و به عبارت بهتر با اساسنامه ای مشخص سازماندهی و ساماندهی گردیده است. طی این مدت بارها از سوی متولیان امور تعاونی تلاش هایی ارزشمند و آگاهانه در جهت تلفیق و ترکیب پویای این دو پدیده مهم (تعاونی رسمی و سازماندهی مدیریت علمی) به عمل آمده که حاصل و نتیجه آن بهره مندی تعدادی از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه از عملکرد نسبتاً مثبت این اقدام خردمندانه و هوشمندانه بوده است. لیکن در کشور عزیز ما ایران با وجود حمایت های قانونی که از بخش تعاونی به عمل آمده متأسفانه تعاونی ها از کارآمدی و موفقیت لازم بهره مند نبوده اند. در بررسی هایی که تاکنون در خصوص ناکارآمدی و علم ثمربخشی یعنی عالم بهره وری تعاونی ها به عمل آمده است، دیدگاه ها و انگاره های بسیاری از صاحبان اندیشه و قلم و حتی صاحبنظران تعاونی و فن سالاران امر سازماندهی و مدیریت حاکی از آن است که علم بهره وری بهینه و مطلوب فعالیت های تعاونی های مختلف، به ویژه تعاونی های مصرف کنندگان، ریشه در ساختار وارداتی و مشکلات درونزا و برونزای آنها دارد، به گونه ای که فرآیند. اینگونه تنگناها و مشکلات ساختاری از نهادینه کردن ارزش های تعاونی که خلاصه آن تلاش در جهت انسانی نمودن اقتصاد به جای اقتصادی نمودن انسان است، جلوگیری نموده و متأسفانه هنجارهای تعاونی نه تنها در میان اعضا بلکه حتی در میان ارکان اصلی تعاونی ها (هیئت مدیره و بازرسان) و مدیرعاملی نیز نهادینه نگردیده است. در نتیجه اینگونه نهادهای اجتماعی و اقتصادی از بهره وری لازم برخوردار نگردیده اند. در مقاله مربوط به پژوهشی پیش رو که از نوع تحقیقات کاربردی و به روش پیمایشی و نظرسنجی و با خصلتی توصیفی، تحلیلی و تبیینی و در سطح خرد انجام یافته است، تلاش گردید تا دیدگاه ها و آرای یکصد نفر گروه نمونه از اعضای جمعیت آماری عضو تعاونی مصرف دانشگاه که همگی دارای مشاغل و تحصیلات بالا و دانشگاهی بوده اند و در نتیجه واریانس دیدگاه های آنها قاعدتاً اندک است و ضمناً با اندیشه تعاون بیش از سایر طبقات اجتماعی آشنایی دارند در مورد عواملی که بر میزان و ارتقای بهره وری در تعاونی های مصرف نقش دارند از آن جمله متغیرهای مستقلی مانند سطح تحصیلات، میزان آگاهی از ارزش های فرهنگ تعاونی، میزان کاردانی و مسئولیت پذیری، نحوه اطلاع رسانی، نحوه برخورد و تایید۔ صلاحیت ارکان اصلی تعاونی و نیز میزان مشارکت های اجتماعی - مالی و اقتصادی اعضا و سایر متغیرهای مستقل مورد بررسی به دقت مورد تدقیق و کاوش علمی قرار گیرد. در بخش توصیفی مربوط به پرسش های تحقیقی در خصوص متغیرهای مستقلی، علاوه بر جداول توزیع فراوانی درصدی و تجمعی و مواردی نمودارها از معرف هایی مانند شاخص های مرکزی و پراکندگی استفاده گردید تا با منطق اعداد و ارقام به توصیف و توجیه ویژگی های مورد نظر محقق درباره هریک از عواملی که بر میزان و ارتقای بهره وری نقش دارند پرداخته شود. در بخش تحلیلی و تبیینی از مباحث امار استنباطی جهت تعمیم نتایج حاصل از آزمونهای آماری مربوط به نمونه علمی استفاده شده است. از معتبرترین آزمونهای آماری که مورد استفاده قرار گرفت آزمون tو Z و آزمون کای دو (۲٪) برای جداول یک بعدی و دو بعدی مربوط به پرسش ها و فرضیات تحقیق را می توان نام برد . از بررسی نهایی نتایج حاصل از پرسشها و فرضیات تحقیقی ملاحظه شد که فرضیات تحقیق با میزان اعتماد (۹۹٪) تأیید گردید.}, keywords_fa = {تعاونی,مشارکت اجتماعی و اقتصادی,بهره وری (کارایی و ثمربخشی),هنجارها و ارزش های فرهنگ تعاونی,تقویت بنیه مالی,مکتب ضابطه رقابتی,مکتب تعاونی مشترک المنافع ( جمهوری تعاونین),پاداشی کارانه مسئولیت پذیری}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5216.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5216_703a7509c0289735bb14a07e39fa8745.pdf} } @article { author = {asgari, gita and keledi, alireza}, title = {Job Satisfaction Among Elementary School Teachers in Tehran}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {18}, pages = {121-139}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This study was conducted to determine the current job satisfaction level of the elementary school teachers in Tehran. The method of the study was survey research, and the data was collected by a questionnaire. A modified version of the Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) was used. The sample included 400 elementary school teachers in district 1,11, and 16 of Tehran. A combination of systematic and cluster sampling was used. The results achieved in this research were as follows: 88.7% of the elementary school teachers surveyed indicated that they were either satisfied or very satisfied with their jobs, while 3.6% were dissatisfied or very dissatisfied. 7.7% indicated no opinion or no response. Of the 20 aspects of work measured by the MSQ, teachers only indicated dissatisfaction with the activity area. The two demographic variables of educational degree and teacher's intent to remain in the current position were found to be predictors of job satisfacion for teachers. The type of management, the level of achievement, relation with coleagucs, and working conditions were most related to the teachers' level of job satisfaction. On the centrory, teachers were least satisfied with the areas which included activity, moral values and the level of autonomy.}, keywords = {Job Satisfaction,Elementary school teacher,Social service,Job Security. Achievement}, title_fa = {بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی در تهران انجام گرفت. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. روش مطالعه در این تحقیق، روش پیمایشی است. برای جمع اوری اطلاعات پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شد. جمعیت نمونه شامل چهارصد نفر از معلمان مدارس ابتدایی در مناطق یک، یازده و شانزده تهران بوده است. شیوه نمونه گیری به روش تصادفی سیستماتیک و خوشه ای انجام گرفت. این تحقیق نشان داد که 7/88 درصد از معلمان مدارس ابتدایی مورد بررسی از شغل خود راضی یا خیلی راضی بودند، حال آنکه 6/3 درصد ناراضی و خیلی ناراضی بودند. ضمناً 5/6 درصد پاسخ بی نظر و 2/1 درصد بدون پاسخ بودند. متغیرهای سطح تحصیلات معلمان و قصد معلمان برای ماندن در موقعیت کنونی شغلی، از متغیرهای قابل پیش بینی رضایت شغلی معلمان بود. جنبه های مربوط به میزان رضایت شغلی معلمان شامل کیفیت مدیریت ، حصول، پیشرفت، همکاران، شرایط کار و شناخت، و جنبه های مربوط به میزان رضایت شغلی معلمان شامل فعالیت، ارزش های اخلاقی و اختیار بود}, keywords_fa = {رضایت شغلی,معلم مدرسه ابتدایی,خدمت اجتماعی,امنیت شغلی,پیشرفت}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5217.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5217_4e4722a116d102cca1e895350295e231.pdf} }