@article { author = {forghani, mohammad mehdi}, title = {Evolution of Political Development Dicnurse in Iran (From The 1906 Constitutional Revolution to 1998)}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {17}, pages = {1-39}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The present article deals with the changes of political development discourse in the contemporary history of Iran from the triumph of the Constitutional Revolution (1906) up to the end of the second decade of the Islamic Revolution (1998). Findings of a qualiltative research. based on the analytical discourse and conducted by using the combined pattern of Norman Fairclough and Teun A. van Dijk, forms the basis of analysis in the present article. The research goes through the editorials of the newspapers which represented the ruling discourse during eight historical junctures (1906, 1933, 1941, 1952, 1973, 1979, 1992, and 1998). The article will show that indicators of political developments such as freedom, legalism, civil society, pluralism, competition, and political participation in the first juncture, i.e. 1906, stand and efficacy of the struggles of the Iranian nation to get rid of the historical tyranny. This indicator drops severely in 1933 when the autocratic rule of Reza Shah is on the verge of creation. ln 19-n, the curve begins to ascend once again under the impression of political and social developments, lack of authority and control eht gniyfidom sdrawot gnik gnuoy eht fo ycnednet .tnemnrevog lartnec eht fo people's image of the tyrannous and autocratic rule of Reza Shah, and eruption of some political anarchy; however, it stands at a lower position as}, keywords = {}, title_fa = {تحول گفتمان توسعه سیاسی در ایران(از مشروطه تا خاتمی)}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی سیر تحول گفتمان توسعه سیاسی در تاریخ معاصر ایران از پیروزی انقلاب مشروطه تا پایان دهه دوم انقلاب اسلامی می پردازد. یافته های حاصل از یک پژوهش کیفی بر اساس روش تحلیل گفتمان و با استفاده از الگوی ترکیبی نورمن فرکلاف و تئون ای ون دایک دست مایه این بررسی است که هشت دوره تاریخی را در بر می گیرد. مقاله حاضر نشان می دهد که شاخص های توسعه سیاسی از قبیل آزادی، قانون گرایی، جامعه مدنی، کثرت گرایی، رقابت و مشارکت سیاسی در دوره نخست، یعنی در سال 1258 در نقطه مطلوبی قرار دارند. این وضعیت، ناشی از پیروزی انقلاب مشروطه و به ثمر نشستن مبارزات ملت ایران برای رهایی از استبداد تاریخی است. شاخص های مذکور در سال ۱۳۱۲ که حکومت مطلقه رضاشاه در شرف تکوین است، به شدت سقوط می کنند؛ اما در سال ۱۳۲۰ تحت تأثیر تحولات سیاسی و اجتماعی، عالم اقتدار و کنترل حکومت مرکزی، تمایل شاه جوان به اصلاح تصویر ذهنی مردم حکومت استبدادی مطلقه رضاشاه و بروز نوعی هرج ومرج سیاسی، منحنی مذکور بار دیگر صعود می کند، اما در مقایسه با دوره اول و دوره چهارم ( ۱۳۳۱) در جایگاه پایین تری قرار دارد. در سال ۱۳۳۱، بار دیگر شاهد نضج گیری گفتمان توسعه سیاسی به ویژه در بعد استقلال طلبی و آزادی خواهی هستیم. در دوره پنجم نیز همچون دوره دوم منحنی توسعه سیاسی در نقطه حضیض قرار دارد، در حالی که وضعیت سال ۱۳۵۸ به سال ۱۳۲۰ شبیه است. به نظر می رسد که رشد برخی شاخص های توسعه سیاسی در سال 1358 نیز ناشی از رهاشدگی اوایل انقلاب و بروز مطالبات اجتماعی است. وضعیت سال 1371 از لحاظ توسعه سیاسی مطلوب نیست. در این سال نیز گرچه مانند مقطع 1352 به نوسازی اجتماعی اقتصادی توجه فراوان می شود اما بعد سیاسی و فرهنگی توسعه به شدت مورد غفلت قرار میگیرد. سال ۱۳۷۷ سال اوج گیری گفتمان توسعه سیاسی است. در واقع تنها در این مقطع است که مفهوم «توسعه سیاسی» به طور مستقیم به کار می رود، زیرا در مقاطع دیگر، ما اساساً شاخص ها مفاهیم توسعه سیاسی و نه اصطلاح و مفهوم آن رو به رو هستیم. گفتمان توسعه سیاسی در این سال حتی از نخستین سال پیروزی انقلاب مشروطه نیز جایگاه بالاتری دارد. به طور کلی، سال 1377 نقطه اوج منحنی شاخص های توسعه سیاسی و سال1312 نقطه حضیض آن است. به این ترتیب، مقاله حاضر با بررسی هشت دوره تاریخی، تصویری کلی از جایگاه گفتمان توسعه سیاسی در یک قرن اخیر ایران ارائه میکند.}, keywords_fa = {گفتمان,تحلیل گفتمانی,توسعه و توسعه سیاسی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5208.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5208_175cc24eca2ff5b493d9db015d17f850.pdf} } @article { author = {zakai, saeed}, title = {Theory and Method in Qualitative Research}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {17}, pages = {41-69}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Research tools are not neutral. They are based on a theory, a philosophical anthropology, and a conception of social order. The research methods adopted represent the nature of research subject. Theory and method are inseparable. Qualitative approach to social research implies that what appears to be external and objective, is in fact socially constructed. Rather than considering objective social structures as the standard basis for social interpretation, a qualitative approach emphasizes the role played by human action. Grounded theory as a kind of qualitative research aims for discovering theory from empirical data and is based on empirical induction. The main elements of grounded theory in elude concepts, categories, and statements. Theoretical sampling and category comparison are the methodological bases on which grounded theory is established. The oretical sampling allows researcher to simultaneously collect, code and analyze his/her data. This all, while demanding researchers' self-consciousness and self• criticism, provides qualitative research with more flexibility in adopting new ideas and in the research process per se.}, keywords = {Qualitative research,Theorizing,Grounded Theory,Theoretical Sampling}, title_fa = {نظریه و روش در تحقیقات کیفی}, abstract_fa = {ابزارهای متفاوت تحقیقی را نمی توان ابزارهایی خنثی تلقی کرد. هر تکنیک بر یک نظریه، یک انسان شناسی فلسفی و مفهومی از نظم اجتماعی استوار است. روشس تحقیقی انتخاب شده مشخص کننده ماهیت موضوع تحقیق انتخاب شده است. نظریه و روش جدایی ناپذیرند. رویکرد کیفی به تحقیقات اجتماعی محققی را ملزم به بررسی این مسئله می سازد که چگونه آنچه واقعیتی عینی و بیرونی در عالم به نظر میرسد، در حقیقت ساخته شده است و بر خلاف رویکرد اثباتی، ساختار عینی اجتماعی را مبنا و قالب استاندارد برای تفسیر اجتماعی تلقی نمی کند، بلکه این ساختار را شکل گرفته از کنش انسانی می داند. نظریه میدانی به منزله یکی از گونه های تحقیقی کیفی، به دنبال کشف نظریه از دل داده های میدانی است و اساس آن بر استقرای تحلیلی قرار دارد. عناصر اصلی نظریه میدانی را مفاهیم، مقولات و گزاره ها تشکیل می دهند. اساس روش شناختی نظریه میدانی نمونه گیری نظری و مقایسه مقولات است. شیوه نمونه گیری به کارگرفته شده این امکان را به محقق می دهد تا همزمان به جمع آوری، کدگذاری و تحلیل داده های خود بپردازد و انتخاب نمونه ها را با هدف رسیدن به اشباع نظری انجام دهد. ویژگی های فوق علاوه بر طلب کردن خودآگاهی و خود انتقادی محقق، انعطاف پذیری بیشتر این شیوه نسبت به ایده های جدید و نیز جریان تحقیقی را به دنبال دارد.}, keywords_fa = {تحقیق کیفی,نظریه سازی,نظریه میدانی,نمونه گیری نظری}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5209.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5209_a01948d462b2dbcb917f3a6dc70c9ebe.pdf} } @article { author = {saeedi, rahman}, title = {Media and Local Cultures in Globalization Era}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {17}, pages = {71-96}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {ln this article, in discussing the situation of medias and local cultures in globalization epoch, the writer tries to answer the following question: Does globalization make crisis in cultural identity and destroy local cultures in global culture? To answer this question, different viewpoints from a unmber of scientists and theoreticians are studied and analyzed by the writer. Then, he introduces the most important schools and concepts regarding to globalization, in - eluding: realism school, internationalization, regionalization, cultural identity, global culture, media globalization. global village, and cultural imperialism. At the end of the article, the hypothesis has been accepted that globalization not only does not destroy local cultures but also refines them.}, keywords = {Globalization,Globalism,Cultural Identity,universal}, title_fa = {رسانه ها و فرهنگ های بومی در عصر جهانی شدن}, abstract_fa = {در این مقاله در بحث از چگونگی رسانه ها و فرهنگ های بومی در عصر جهانی شدن، سعی شده است به این پرسش پاسخی روشن داده شود که آیا جهانی شدن سبب بحران در هویت فرهنگی و از بین رفتن فرهنگ های بومی و استحاله آنها در فرهنگ جهانی خواهد شد؟ پاسخ این پرسش با استفاده از روش تحقیقی کتابخانه ای و اسنادی و استفاده از دیدگاه های مختلف اندیشه گران و نظریه پردازان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مطالبی با عناوین زیر مورد بحث واقع شده است: مکتب واقع گرایی، بین المللی شدن، منطقه گرایی، آیا جهانی شدن تهدیدی برای هویت فرهنگی است؟ جهانی شدن از دو منظر، فرهنگ جهانی، دهکده جهانی یا امپریالیسم فرهنگی ؟ در پایان، این فرضیه اثبات شده که جهانی شدن نه تنها سبب از بین رفتن فرهنگ های بومی و محلی نخواهد شد، بلکه آنها را تقویت و تثبیت خواهد کرد. رویکرد کشور ما در عصر جهانی شدن باید نقادانه، فعال و همراه با بازیگری و حضور در صحنه باشد.}, keywords_fa = {جهانی شدن,جهانی سازی,هویت فرهنگی,فرهنگ جهانی,فرهنگ های محلی و بومی,بین المللی شدن,منطقه گرایی و بومی شدن,دولت - ملت ها,امپریالیسم فرهنگی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5210.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5210_ec5cdb869ddc9e606829b1d849c7f901.pdf} } @article { author = {mehrabi, amir hamzeh}, title = {The Procces of Renaming Public Places and Public Passags of Qum}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {17}, pages = {97-130}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This research has been performed from the sociological point of view to inspect calling, naming and changing the names of some streets and pubic places, intending to clarify why some of the names which were selected after Islamic Revolution became so popular among the people and some others didn't. In Iran , in the most cities, the names were changed; but mostly after a few years they were forgotten. ls there any political motivation for the new names not being used (they were selected after Islamic Revolution), or there are other factors that caused the using of the previous names to become current. This research was done in 2001. After performing all feild studies and studying the map of the city, data were gathered through question sheets. The statistical society of the research (Universe) was Qom and also sample size were four hundred persons. According to the dissimilation culture in different areas of the city, the samples were chosen randomly. The result of the research indicates that after Islamic Rcvolation only the names of the places that their previous names were related to one of the relatives of Shah family have been changed; that is to say, they had negative}, keywords = {}, title_fa = {بررسی فرآیند تغییر نام معابر و اماکن عمومی}, abstract_fa = {  این تحقیق با نگاهی جامعه شناسانه، به بررسی موضوع(تغییر نام اماکن عمومی) می پردازد و در پی آن است تا دریابد به چه دلایلی بعضی از اسامی جدید که بعد از انقلاب اسلامی برای اماکن عمومی انتخاب شدند، بین مردم رواج پیدا کردند ولی نام های زیادی بین مردم رایج نشدند. در بیشتر شهرهای ایران به طور وسیع و دامنه داری، اسامی بسیاری از اماکن عمومی عوض شدند ولی پس از چند سال، اغلب اسامی جدید به فراموشی سپرده شدند. آیا به کار نبردن اسامی جدید انگیزه سیاسی دارد؟ یا عوامل دیگری باعت رایج شدن مجدد اسامی قبلی این اماکن شده است؟ این تحقیق در سال 1380 و با استفاده از روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد که پس از اتمام مطالعات زمینه ای از طریق مراجعه به محلات و بررسی نقشه رسمی شهر، داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه و تشکیل گروه مباحثه جمع آوری گردید. جامعه آماری تحقیق، «شهر قم و (چهارصد نفر» به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. پاسخگویان به شکلی تصادفی با در نظر گرفتن ناهمگونی فرهنگی مناطق مختلف شهر برگزیده شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد که پس از انقلاب اسلامی تنها نام اماکنی تغییر یافته که اسامی قبلی ان ها مربوط به یکی از وابستگان رژیم شاهنشاهی بوده است، یعنی بار ارزشی منفی داشته اند. از بین چهار نام تغییر داده شده، تنها نام جدید چهار مکان در بین مردم رواج پیدا کرده است، البته عامل دخیل بودن «انگیزه سیاسی» در به کار نبردن اسامی جدید تأیید نشد.}, keywords_fa = {اماکن عمومی,معابر عمومی,تغییر نام,نام گذاری,انگیزه سیاسی,رایج شدن}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5211.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5211_4563383767e06c5073167e074f27d3e5.pdf} } @article { author = {vadie, sasan}, title = {A Sociological Analysis of Iran-Iraq War According to Parsonian Framework}, journal = {Social Sciences}, volume = {9}, number = {17}, pages = {131-154}, year = {2002}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This article tries to analyze Iran-Iraq war according to Parsons's subsystems framework. The main focus is on determination of negative and positive social functions of the war. Findings show that the war at first influenced behavioural organism. so that this part of society couldn't achieve its functions.Then, the produced problems transfered to personality subsystem. The war caused that most of the first five-year development plan goals didn't achieve. Social subsystem in accordance with special considerations of war time passed some laws and regulations in order to keep unity and integration of society. Cultural subsystem also spred various kinds of values in society during different phases of war and issued respective orders for other subsystems. These two last subsystems also lost their efficiency at the end of the war.}, keywords = {Behavioural Organism. Personality Subsystem. Social Subsystem Cultural Subsystem,Development,and Function}, title_fa = {تحلیل جامعه شناختی جنگ ایران و عراق در قالب نظریه پارسونز}, abstract_fa = {این مقاله می کوشد تا جنگ عراق علیه ایران را در چارچوب خرده نظام هایپارسونز تحلیل کند. پرسش اصلی این است که این جنگ دارای چه کارکردهایمثبت و منفی اجتماعی بوده است؟ بررسی ها نشان می دهند که جنگ در ابتدا خرده نظام زیستی را دچار آسیب نمود، به طوری که این خرده نظام توانست کارکردهای خود را محقق سازد.آنگاه، نابسامانی های ایجاد شده به خرده نظام شخصیتی منتقل شد. جنگ باعث شد تا بیشتر اهداف برنامه اول توسعه، به جز توسعه کمی و کیفی صنایع دفاعی، که توسط خرده نظام زیستی تدوین شده بودند، با ناکامی رو به رو گردند. خرده نظام اجتماعی بسته به ضرورت های خاص زمان جنگ در جهت ایجاد یکپارچگی و انسجام در جامعه، قوانینی را که بیشتر بعد اقتصادی و حمایتی داشتند، تصویب نمود که البته چندان موفق نبود. و عاقبت، خرده نظام فرهنگی نیز تخت تأثیر جنگ توانست در برهه هاى مختلف جنگ ارزش های مختلفی را احیا کند و در سطح جامعه گسترش دهد و دستورات لازم را به سایر خرده نظام های جامعه برای مقابله با معضلات ناشی از جنگ صادر نماید. این خرده نظام نیز در اواخر جنگ کارایی خود را به صورت نسبی از دست داد.}, keywords_fa = {خرده نظام زیستی,خرده نظام شخصیتی,خرده نظام اجتماعی,خرده نظام فرهنگی,توسعه و کارکرد}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5212.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5212_e5359b7cf96adf3e3c7ef9a702d45b61.pdf} }