@article { author = {}, title = {Institutional Context of Worriness in Iranian Life}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {1-47}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Trend of social change in Iran shows acceleration of worriness. We as sociologists have the habit to worry about social problems, but this time worriness is concerned as a problem. The main stages of life in contemporary Iran are increasingly going to be a worried situation. University entrance exams, finding jobs, marriage, house buying; fertility, health, retirement and also death ceremony in Iranian contemporary are accompanied by worriness. This problem damages psychological security and also personal and collective ethics. This article focuses on Barbalet, Beck, Giddens and Bauman theories. The method of this article is secondary analysis. It seems that institutional instability in Iran, changes life to unpredictable and worried affairs.  This paper reviews some index of crucial social institutions like family, economy, and bureaucracy to show that how these institutions made Iranian life world unpredictable and create epistemological insecurity. The lack of efficient welfare organization has led to an increase in this situation.}, keywords = {Anxiety,Epistemological Security,Institutional Security,Sociology of Emotions,social welfare,everyday life,Worry}, title_fa = {زمینه‌های نهادی بروز نگرانی در تجربه زیسته ایرانیان -وحید شالچی*}, abstract_fa = {روند تحولات در جامعه ایرانینشان از پررنگ شدن «نگرانی» در زیست جهان ایرانیان دارد. ما جامعه‌شناسان به نگرانی درباره مسائل اجتماعی خو گرفته‌ایم اما اینک این خود نگرانی است که تبدیل به مسئله شده است. مراحل اصلی چرخه زندگی به‌ویژه پس از نوجوانی در ایران امروز به‌گونه‌ای روزافزون نگران زا گردیده است. کنکور، شغل یابی، ازدواج، خرید مسکن، فرزند زایی، تربیت فرزند، سلامتی، بازنشستگی، مرگ و.... در تجربه معاصر ایرانیان با نگرانی‌هایی زیادی همراه است که امنیت روانی را سلب نموده و اخلاق فردی و اجتماعی را به مخاطره انداخته است. این مقاله با بهره‌مندی ازنظریات باربالت، بک، گیدنز و باومن در پی تبیین زمینه‌های ساختاری ایجاد نگرانی است. روش این مقاله تحلیل ثانویه است و از آمارها و داده‌های نهادی موجود استفاده می‌نماید. به نظر می‌رسد در ایران «تزلزل نهادی» زندگی را پیش‌بینی‌ناپذیر و نگران‌کننده ساخته است. مقاله با مرور شاخص‌هایی در نهادهای مهم کشور مانند اقتصاد، خانواده و بوروکراسی نشان می‌دهد که چگونه این ساختارها زندگی روزمره را پیش‌بینی‌ناپذیر ساخته و از این‌رو سبب ناامنی هستی شناختی گشته‌اند. ناامنی هستی شناختی نگرانی را در تجربه زیسته ایرانیان تشدید کرده است. این وضعیت نگران زا را فقدان نهادها و سازمان‌های رفاه اجتماعی کارآمد تشدید کرده است.}, keywords_fa = {اضطراب,امنیت هستی شناختی,تزلزل نهادی,جامعه‌شناسی احساس,رفاه اجتماعی,زندگی روزمره,نگرانی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4855.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4855_257135b744e2922ec533f90969d81588.pdf} } @article { author = {}, title = {Sociological Analysis of The Iranian Public Sphere After the Post Islamic Revolution Era (1357-1394)}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {48-89}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {The main aim of the present article is to introduce and sociological analyze  of the aspects, components, functions and barriers of the Iranian public sphere. The theoretical framework of the paper is based on the theories of Aristotle, John Rawls, Charles Taylor, Hannah Arendt, Ulrich Rödle, Günter Frankenberg, Helmut Dubiel, Andrew Areto and John Cohen about the public sphere. Referring to contemporary historical studies and experimental data and statics, this article is written via library study. Results of this study show that there is public sphere in Iran and it makes from public places, real social spaces (domestic and foreign mass media and broadcasting), metaphorical spaces (internet and social networks), non-governmental organizations (NGOs) and social movements. Iranian public sphere has some weaknesses and limitations such as  it is controlled by the government, it isn`t open for all social classes and different social groups, particularly women as fairly and equally, all the subjects aren`t designed, it`s so much monopoly and ideological. It doesn`t represent the Interests and the demands of a multicultural society of Iran and doesn't reflect the voice of the people to the government and parliament. Despite the problems, the Iranian public sphere grows day by day and becomes more pluralistic and stronger. It grows in the qualitative and quantitative aspects and increases its role and importance for policy .}, keywords = {public sphere,State,Public Opinion,Mass media,Public Locals,Metaphorical Space}, title_fa = {تحلیل جامعه‌شناسی حوزه عمومی در ایران پس از انقلاب (1357-1394) -محمدتقی سبزه‌ای}, abstract_fa = {هدف اصلی مقاله حاضر معرفی و تحلیل جامعه‌شناختی ابعاد، مؤلفه‌ها، کارکردها و آسیب‌های حوزه عمومی ایرانی است. چارچوب نظری مقاله بر نظریه‌های ارسطو، جان راولز، چارلز تیلور، هانا آرنت، اُلریش رُدل، کُنتن فرانکن برگ، هلموت دُبیل، یورگن هابرماس، آندره آره‌تو و جان کوهن استوار است. روش‌شناسی این مقاله مطالعه کتابخانه‌ای، خوانش تاریخی و استناد به شواهد، داده‌ها و آمارهای تجربی معتبر و مطالعات تاریخی معاصر است.نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حوزه عمومی در ایران وجود دارد و از مکان‌های عمومی، «فضای اجتماعی واقعی» (رسانه‌های جمعی داخلی و خارجی و مطبوعات) و «فضای مجازی» (اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جدید)، فضای گفتمانی، فضایی برای فعالیت نهادهای غیردولتی و فضای کنشگری اجتماعی (جنبش‌های اجتماعی و تظاهرات خیابانی) تشکیل شده است. مهم‌ترین کارکردهای حوزه عمومی ایرانی شکل‌گیری و تنویر افکار عمومی، کنشگری محدود در قالب جنبش‌های اجتماعی و تظاهرات خیابانی و فعالیت محدود برخی از سازمان‌های مردم‌ نهاد است. حوزه عمومی از محدودیت‌هایی رنج می‌برد: از سوی دولت نظارت می‌شود، بر روی همه اقشار و گروه‌های گوناگون اجتماعی، به‌ویژه زنان، و برای طرح همه موضوعات باز نیست، تا اندازه انحصاری و ایدئولوژیک است، خواست‌ها و نیازهای چندفرهنگی جامعه ایران را نمایندگی نمی‌کند و انعکاس دهنده صدای مردم به دولت و مجلس نیست. با وجود این، حوزه عمومی ایرانی روز به روز رشد می‌کند و از کنترل دولت خارج و متکثرتر می‌شود و نقش و اهمیتش در سیاست افزایش می‌یابد}, keywords_fa = {: حوزه عمومی,دولت,افکار عمومی,رسانه‌های جمعی,مکان‌های عمومی,فضای مجازی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4872.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4872_59255de98c32417578c0639192aee171.pdf} } @article { author = {Afjahi, Seyyed Ali Akbar and entezari, Ardeshir and Mortaji, Najmeh-Sadat}, title = {The Pattern of Knowledge Sharing Behavior In Social Network}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {90-125}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2016.4851}, abstract = {Seyed Ali Akbar Afjahi[1] Ardeshir Entezari[2] Najmeh Sadat Mortaji [3] Received: 28/6/2015 Accepted: 14/3/2016   Abstract Social networking and partnership concepts are extremely common in the modern world, especially among academics. The significance of knowledge sharing is that; it results in learning. In this regard, the role of learning as the potential for sustainable development of human society in the era of digital technology is concerned. The purpose of this study is to identify factors influencing students’ knowledge sharing behavior in the Social Network of a university. Therefore this is a descriptive-exploratory study, in order to identify variables that affect students’ knowledge sharing behavior in cyberspace. The study has been conducted via both web-based and email-based questionnaires. Electronic questionnaires distributed during a period of three months, and in two rounds. Furthermore, based on random sampling, data of 203 questionnaires obtained and subsequently KMO index was used to check the adequacy of the sample size. Using the LISREL software, at the [1]. Professor of Business Management, Allameh Tabataba’i University,       Afjahi@atu.ac.ir [2]. Associate Professor of Sociology, Allameh Tabataba'i University.     ali@entezari.ir [3]. PhD Student of Business Management at Allameh Tabataba’i University.gathered data is analyzed. The findings of this study show that social dimension, individual dimension and environmental dimension respectively have impact on student knowledge sharing in social network of Tehran University. Among these, communication factors from social dimension; attitude to share knowledge from individual dimension; and cultural (educational) factor from environmental dimension have shown the most significant impact on students’ knowledge sharing behavior in University Social Network respectively. Conclusions and directions for future research are also formulated     (Corresponding Author).      n_mortaji@yahoo.com}, keywords = {Behavior Pattern,Knowledge Sharing,Eyberspace,Social Network}, title_fa = {الگوی رفتار اشتراک دانش در شبکه اجتماعی}, abstract_fa = {چکیدهشبکه‌های اجتماعی و مشارکت، مفاهیمی به‌شدت رایج در جهان معاصر به‌ویژه در میان دانشگاهیان است. اهمیت اشتراک دانش در این است که موجبات یادگیری را فراهم می سازد. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- اکتشافی است و از روش پیمایش الکترونیک بهره مند است. 203 نفر از اعضای شبکه اجتماعی از جمعیت آماری شبکه اجتماعی دانشگاه تهران نمونه اتفاقی این پژوهش را تشکیل می دهد. پرسشنامه استاندارد رفتار اشتراک دانش از دو طریق ارسال ایمیلی و نمایش لینک پرسشنامه بر روی صفحه وب شبکه اجتماعی در مدت زمان 3 ماه و در دو نوبت توزیع گردید. برای بررسی کفایت حجم نمونه از شاخص KMO استفاده شده است. داده های به دست آمده از پیمایش، توسط تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار LISREL مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که به ترتیب عوامل گروهی، عوامل فردی و عوامل محیطی بر اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی اثرگذار هستند. بعلاوه، از عوامل گروهی: ارتباطات؛ از عوامل فردی: نگرش به منظور اشتراک دانش؛ و از عوامل محیطی: عامل محیط فرهنگی (آموزشی) بیشترین تاثیرگذاری را بر رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی داشته اند.}, keywords_fa = {الگوی رفتار,اشتراک دانش,فضای مجازی,شبکه اجتماعی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4851.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4851_fa27a0d3fc93aab786860205e8245bd1.pdf} } @article { author = {شاه آبادی, زهرا and سرایی, حسن and خلج آبادی فراهانی, فریده}, title = {The investigation of attitude toward studying continuation after marriage and its effect on parening decision (the studying of women who are about to marriage in Nayshabour town)}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {126-162}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {10.22054/qjss.2016.4850}, abstract = {the purpose of this study is to determine how attitude towards education and the decision to continue education can affect first fertility among women who are about to marry in Neishabur. This article is based on a scaling on 415 women of 10 to 39 who are about to marry. These women referred to the Main Clinic in Neishabur to give premarital tests in October and November 2013 for their first marriage. The tool used to gather information is a questionnaire. The dependant variable is the decision to postpone fertility since marriage, and the independent variables are the attitude towards education and continuing education, and the confounding variables are and some demographics variables.Results: women's attitude towards education and their decision to continue education after getting married has high significance on the intention to postpone fertility since getting married to the first fertility. It can be considered in planning. Positive attitude towards education and the decision to continue education after getting married in spite of the low age of marriage in the case studied have a great impact on fertility behavior by postponing the first fertility. That is to say the interference in women's education and their fertility is usually responded by spacing between marriage and the first fertility. This response has a direct impact on the fertility amount and fertility behavior in the society studied. Therefore, population policies can be more effective by planning to adapt the motherhood role with continuing education after getting married.}, keywords = {attitude towards education,intention to continue education,late fertility,women who are about to marry}, title_fa = {بررسی نگرش نسبت به ادامه تحصیل پس از ازدواج و تأثیر آن بر تصمیم گیری درباره فرزندآوری (مطالعه زنان در شرف ازدواج شهرستان نیشابور)}, abstract_fa = {هدف این مقاله، تعیین نقش نگرش نسبت به تحصیلات و تصمیم به ادامه تحصیل بر تصمیم گیری درباره فرزندآوری در بین زنان در شرف ازدواج شهرستان نیشابور می باشد. روش تحقیق: این مقاله بر اساس داده های یک پیمایش بر روی 415 نفر از زنان در شرف ازدواج 10 تا 39 ساله که برای انجام آزمایشات و شرکت در کلاس های مشاوره ی قبل از ازدواج در آبان و آذرماه سال 1392 به آزمایشگاه مرجع سلامت این شهرستان مراجعه نموده و ازدواج اول آن‌ها بوده، صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای ساخت یافته است. متغیر وابسته قصد فاصله گذاری از ازدواج تا تولد فرزند اول، متغیر مستقل نگرش نسبت به تحصیلات و قصد ادامه تحصیل و متغیرهای مخدوش کننده عبارتند از مقیاس‌های نگرشی و برخی متغیرهای جمعیت شناسی. یافته ها: نگرش زنان نسبت به تحصیلات و تصمیم آنها درخصوص ادامه تحصیل پس از ازدواج بعنوان یک متغیر مهم و تأثیرگذار بر قصد فاصله گذاری از ازدواج تا تولد فرزند اول می تواند در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد. چرا که نگرش مثبت زنان نسبت به تحصیلات و تصمیم آنها برای ادامه تحصیل پس از ازدواج به رقم سن پایین ازدواج در جامعه ی مورد بررسی، رفتار باروری را از طریق فاصله گذاری بین ازدواج تا تولد فرزند اول تحت تأثیر قرار می دهد. به عبارتی تداخل بوجود آمده بین تحصیلات زنان و باروری آنها معمولاً با فاصله انداختن از ازدواج تا تولد فرزند اول پاسخ داده می شود که این پاسخ مستقیماً بر میزان و رفتار باروری جامعه مورد نظر اثر می گذارد. بنابراین سیاست های جمعیتی اگر بتوانند برنامه هایی را اجرایی کنند که موجب سازگاری نقش مادری با ادامه تحصیلات زنان پس از ازدواج شود می توانند بسیار مؤثرتر باشند.}, keywords_fa = {نگرش نسبت به تحصیلات,قصد ادامه تحصیل,تأخیر در اولین فرزندآوری,زنان در شرف ازدواج}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4850.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4850_7e5b6658ff3a2d0f8f9b2b07e20a4b3d.pdf} } @article { author = {}, title = {The Historical-Social Pathology of Work In Iran}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {163-192}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Asia, especially the Middle East and Iran were the first worldwide manufacturer communities and accordingly has a productive culture and part of that, complicated working culture.   Despite consistently displaying such resurgence of the economic and social relations, an astonishing retrogression has been happened contemporary. Such retrogression has been formulated in the works of writers with different perspectives and various interpretations and representations. These works and considerations suggest the importance of the issue and need for the monitoring issue to understand the context of the situation.    This article is based on qualitative research that using interviews with some of the professors of the social sciences to study the historical and social contexts of formation of the state of retrogression with emphasising on the element of "working and produce" . Qualitative analysis suggests that the formation of such a state of retrogression has inner and outer characteristics. Internal fields, including ecology, promoting the values of counterproductive and ultimately as the most basic internal fields are consumptive structures which providing software and hardware requirements of the act and conduct of the society. External fields which can be best encompassed under the category of dominance relations. It is an important factor that influences the inner fields, particularly the categories of consumptive structures and it has a unique role in the establishment of the state.  }, keywords = {work,retrogression,value of counterproductive,consumptive structures,dominance relations}, title_fa = {آسیب‌شناسی تاریخی- اجتماعی کار در ایران - مهدی عباسی}, abstract_fa = {کهن قاره آسیا به‌ویژه خاورمیانه و ایران از نخستین جوامع تولیدکننده جهان بوده‌اند و به همین نسبت دارای فرهنگ تولیدی و بخشی از آن فرهنگ کار پیچیده بوده‌اند. اما باوجود چنین به نمایش گذاردن پیوسته تجدید حیات مناسبات اقتصادی و اجتماعی، در دوران معاصر این وضعیت با رکود شگفت‌آوری مواجه شده است. این وضعیت رکود در آثار نویسندگان ایرانی با تعابیر متفاوت و از منظرهای گوناگون صورت‌بندی و بازنمایی شده است که این امر حاکی از اهمیت داشتن این مسئله و ضرورت توجه به شناخت زمینه و بسترهای گوناگون نضج این وضعیت می‌باشد. در مقاله حاضر که مبتنی بر تحقیق کیفی است با استفاده از مصاحبه با برخی از استادان علوم اجتماعی به بررسی زمینه‌های اجتماعی -تاریخی شکل‌گیری این وضعیت رکود البته با تأکید بر دو عنصر «کار و تولید» پرداخته شده است. نتایج حاصل از بررسی‌های کیفی نشان می‌دهد که زمینه‌های شکل‌گیری چنین وضعیت رکودی، خصلتی درونی و هم بیرونی دارد. زمینه‌های درونی شامل زیست‌بوم، ترویج ارزش‌های نامولد و در آخر به‌عنوان اساسی‌ترین زمینه داخلی در وقوع این مسئله، ساختارهای مصرفی می‌باشد، که وظیفه مهیا نمودن شرایط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هرگونه کنش و سلوک افراد جامعه را بر عهده دارد. اما زمینه‌های بیرونی این مسئله را می‌توانیم متأثر از مقوله روابط سلطه بگنجانیم، عاملی مهم که با تأثیر گذاشتن در عناصر ساحت درونی به‌خصوص مقوله ساختارهای مصرفی، نقش بی‌بدیل خود را در این میان به نمایش گذاشته است}, keywords_fa = {: کار,رکود,زیست‌بوم,ارزش‌های نامولد,ساختارهای مصرفی,روابط سلطه}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4873.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4873_558d590005db7259e103c47f1345f53c.pdf} } @article { author = {Ghaderi, Tahereh and Kaveh, Sajad}, title = {The reassessment of world middle classes ( with a focus on the new Asian middle class)}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {199-240}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {In recent decades, with an increasing number of consumer-oriented middle class households in developing countries, particularly in Asia and the increasing number of Asian firms which supply unnecessary and market-oriented goods, the concept of “New Asian Middle Class” has become the focus of attention instead of the concept of “Global Middle Class”, and a large body of research is done about this new Asian middle class. This article, by using documentary-library studies and reviewing the latest research works, is seeking to investigate the nature and various aspects of this process, and is trying to give a comprehensive and more complete picture of this subject. The article , first, studies the massive number of new Asian middle class households that have emerged as the result of economic and political reforms of the governments in Asia, and then, by assessing various criteria which have been used for measuring the new middle classes , proposes more accurate and more comprehensive criteria. Finally, the article examines the reactions of the members of this class to different issues ; reactions depending on socio-economic and socio-political backgrounds, and shows that to what extent assigning large missions on this new consumer middle classes, without considering the historical contexts and circumstances and the stages of economic growth of their countries , would be fragile. Keywords: global middle class, the new Asian middle class, emerging economies, consumerism.}, keywords = {global middle class,the new Asian middle class,emerging economies,consumerism}, title_fa = {بازشناسی طبقه متوسط جهانی (با توجه به طبقه متوسط آسیایی) -طاهره قادری* سجاد کاوه**}, abstract_fa = {در دهه های اخیر، با افزایش شمار خانوارهای طبقۀ متوسطِ مصرف گرا در کشورهای در حال توسعه، خاصه ناحیۀ آسیا و رشد بنگاه های آسیایی که عرضه کننده کالاهای مصرفی غیر ضروری و بازاری اند، مفهوم پر طمطراق "طبقۀ متوسط نوین آسیایی" به جای"طبقۀ متوسط جهانی" مورد توجه قرار گرفته و بدنۀ وسیعی از تحقیقات و ادبیات را به خود اختصاص داده است. مقالۀ حاضر، با روش مطالعۀ اسنادی کتابخانه ای، و بررسی جدیدترین پژوهش ها، درصدد است تا ماهیت و ابعاد گوناگون این جریان نوین را واشکافی کند و تصویر جامع و نسبتا کاملی از این موضوع به دست دهد. این مقاله، نخست، حجم عظیم خانوارهای طبقۀ متوسط نوینِ آسیایی را که در پرتو رفرم های سیاسی اقتصادیِ حکومت ها در آن ناحیه ظهور یافتند، مورد بررسی قرار می دهد و سپس، با بررسی معیارهای گوناگونِ سنجش طبقۀ متوسط جدید، یک سنجۀ دقیق تر و جامع تری را پیش نهاد می کند. در پایان نیز، واکنش های مختلف اعضای این طبقه را که بسته به زمینه های اجتماعی- سیاسی و اجتماعی- اقتصادیِ کشورها گوناگون است، مورد بررسی قرار می دهد و نشان می دهد که مترتب کردن رسالت هایی بس انتزاعی و بزرگ به طبقۀ متوسط جدید مصرف گرا ، بی آنکه بسترهای تاریخی و مراحل رشد اقتصادی درون کشورها را لحاظ کند، تا چه اندازه شکننده خواهد بود. کلیدواژگان: طبقۀ متوسط جهانی، طبقۀ متوسط نوین آسیایی، اقتصادهای نوظهور، مصرف گرایی.}, keywords_fa = {طبقۀ متوسط جهانی,طبقۀ متوسط نوین آسیایی,اقتصادهای نوظهور,مصرف گرایی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5305.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_5305_0e8b126bdf02c8243f2e75d84a6a35f3.pdf} } @article { author = {صلواتیان, سیاوش and بنی هاشمی, سید محسن and محمدی, کلثوم}, title = {The Effect of Watching Violent Movies on Physiological Arousal and Aggressive Feelings}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {239-275}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {This study was a semi-experimental research for assessing effects of watching violent movies on physiological arousal and aggressive feelings of university students in Tehran. The method is "posttest-only control group" design, and was carried out on students of IRIB University. 60 students were selected by simple random sampling. The students (30 girls and 30 boys) of 18 to 25 years old were chosen and randomly were divided into two equal groups of control and test. 15 minute clip of violent movies was played for the test group and 15 minute clip of wildlife documentaries was played for the control group. During the watching of these clips, their heart rate (HR), heart rate variability (HRV), skin conductance (SC), muscle tension (MT), respiration rate (RR), and skin temperature (ST) were measured. At the end of watching, their aggressive feeling was evaluated with "state hostility scale" questionnaire. The results showed that watching violent movies has a significant effect on increasing of skin conductance, muscle tension, respiration rate and aggressive feelings of this group of students. But their heart rate, heart rate variability, and skin temperature did not change during the watching of violent movies.      }, keywords = {Media Violence,Violent Movie,Physiological Arousal,Aggressive Feelings}, title_fa = {تأثیر تماشای فیلم‌های خشن بر انگیختگی فیزیولوژیک و احساسات پرخاشگرانه -سیاوش صلواتیان سیدمحسن بنی هاشمی کاثوم محمدی}, abstract_fa = {این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با هدف بررسی تأثیرات تماشای فیلم‌های خشن بر انگیختگی فیزیولوژیک و احساسات پرخاشگرانه دانشجویان دانشگاه‌های تهران است. برای این منظور از یک طرح آزمایشی «گروه کنترل تنها با پس‌آزمون» استفاده شد. از میان دانشگاه‌های تهران به روش نمونه‌گیری دردسترس دانشگاه صداوسیما و از بین دانشجویان این دانشگاه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 60 دانشجوی 18 تا 25 سال، شامل 30 دختر و 30 پسر انتخاب شدند. این 60 آزمودنی به دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمون 15 دقیقه از بخش‌های از چند فیلم خشن و برای گروه کنترل 15 دقیقه از بخش‌هایی از یک مستند حیات‌وحش نمایش داده شد. همزمان با تماشا، شش شاخص انگیختگی فیزیولوژیک شامل تعداد ضربان قلب، تغییرات نرخ ضربان قلب، تعریق پوست، تنش عضلانی، تعداد تنفس و درجه حرارت پوست آزمودنی‌ها اندازه‌گیری و پس از پایان فیلم به کمک پرسشنامه مقیاس وضعیت خصومت، احساسات پرخاشگرانه ایشان سنجیده شد. مقایسه نتایج گروه آزمون و کنترل نشان داد تماشای فیلم‌های خشن باعث افزایش معنادار شاخص‌های تعداد تنفس، تنش عضلانی و تعریق پوست و همچنین افزایش جدی و معنادار احساسات پرخاشگرانه آزمودنی‌ها شده بود؛ اما شاخص‌های ضربان قلب، تغییرات نرخ ضربان قلب و درجه حرارت پوست تغییر معناداری را نشان ندادند.}, keywords_fa = {خشونت رسانه‌ای,فیلم خشن,انگیختگی فیزیولوژیک,احساسات پرخاشگرانه}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4854.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4854_78832052666de5d0f055056ac591c31d.pdf} } @article { author = {}, title = {Seventy Mqalhshnasy issue of Journal of Social Sciences}, journal = {Social Sciences}, volume = {22}, number = {71}, pages = {277-327}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-1162}, eissn = {2538-2772}, doi = {}, abstract = {Social Sciences-Journal of Social Sciences}, keywords = {Social Sciences-Journal of Social Sciences}, title_fa = {مقاله‌شناسی‌ هفتاد شمارة‌ فصلنامه‌ علوم‌ اجتماعی‌ -مرتضی سالمی قمصری*}, abstract_fa = {در این نوشتار به مقاله شناسی هفتاد شماره علوم اجتماعی پرداخته شده است.}, keywords_fa = {علوم اجتماعی-فصلنامه-مقاله شناسی}, url = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4875.html}, eprint = {https://qjss.atu.ac.ir/article_4875_94337d5720f7dd90abbb6e4aa779246f.pdf} }