کبری کریمیان؛ مهربان پارسامهر؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی روانی مرتبط با گرایش نوجوانان دختردبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکردکه در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد. حجم نمونه 390 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی روانی مرتبط با گرایش نوجوانان دختردبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکردکه در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد. حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای جمعآوری گردید. یافتهها نشان داد بین میزان تحصیلات والدین دانشآموزان، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، سادگی و سهولت استفاده از شبکههای اجتماعی، احساس همنوایی با دوستان ، نیاز به پیشرفت و ارضای نیازها با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشانگر تأثیر معنادار پنج متغیر میزان استفاده دانشآموزان از شبکه های مجازی، سادگی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مدت زمات عضویت در شبکههای اجتماعی، ارضای نیازها و احساس همنوایی با دوستان از شبکههای اجتماعی مجازی در گرایش نوجوانان به شبکههای اجتماعی مجازی است که در این میان میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی نقش بیشتری را در تبیین متغیر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی ایفا میکند.