حسین افخمی
چکیده
هدف این پژوهش که با توجه به نظریه برجسته سازی و ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) شومیکر و کوهن و روش تحلیل محتوا انجام شده است، بررسی پوشش خبری کشورهای اسلامیو جهان در شبکههای تلویزیونی است. جامعه آماری تحقیق، شش ماه برنامههای شامگاهی این شبکهها بوده است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی سیستماتیک ...
بیشتر
هدف این پژوهش که با توجه به نظریه برجسته سازی و ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) شومیکر و کوهن و روش تحلیل محتوا انجام شده است، بررسی پوشش خبری کشورهای اسلامیو جهان در شبکههای تلویزیونی است. جامعه آماری تحقیق، شش ماه برنامههای شامگاهی این شبکهها بوده است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی سیستماتیک انتخاب شده است. آزمونهای آماری استفاده شده شامل کای اسکوئر، ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب تعیین رگرسیون بوده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهند که اخبار کشورهای شمال، همچنان سهم بالایی را در جریان اخبار بینالمللی دارند و در جریان بینالمللی خبر، اخبار مربوط به کشورهای اسلامی عمدتاً جهتگیری منفی داشتهاند. از سویی دیگر، یافتههای تحقیق درخصوص برجستگی آیتمهای خبری، نشان میدهد، اگرچه ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) در برجستگی آیتمهای خبری دارای نقش هستند، ولی ارزشهای خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) درصد پایینی از برجستگی آیتمهای خبری را تبیین میکنند، یعنی در واقع آنچه که روزنامهنگاران فکر میکنند ارزش خبری دارد، لزوماً به خبر تبدیل نمیشود
مهدیه حمزه ای؛ علیرضا حسینی پاکدهی؛ علی اصغر کیا
دوره 16، شماره 45 ، شهریور 1388، ، صفحه 25-61
چکیده
این مقاله با بررسی تطبیقی مطالب اعتیاد محور چهار روزنامه کیهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملی در سال 1386-1385، عملکرد مطبوعات را در مبارزه با اعتیاد و کنترل این بحران به محک آزمون گذارده است. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریه برجسته سازی و دیدگاه دروازه بانی استوار است و روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیرهای سبک مطلب، موضوع اصلی مطلب، ...
بیشتر
این مقاله با بررسی تطبیقی مطالب اعتیاد محور چهار روزنامه کیهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملی در سال 1386-1385، عملکرد مطبوعات را در مبارزه با اعتیاد و کنترل این بحران به محک آزمون گذارده است. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریه برجسته سازی و دیدگاه دروازه بانی استوار است و روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیرهای سبک مطلب، موضوع اصلی مطلب، ماهیت مطلب، نوع ماده مخدر غیرمجاز ذکر شده در تیتر و لید، خبرسازان، نگرش مطلب نسبت به اعتیاد و تیتر در صفحه اول، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. تحقیق پیش رو، با روش تحلیل محتوا انجام شده و همه 1462 مطلب منتشر شده پیرامون اعتیاد در چهار روزنامه مذکور در مقطع زمانی مورد بررسی را کد گذاری کرده است. یافته ها از وجود تفاوت معناداری بین روزنامه های مورد بررسی از نظر متغیر های یاد شده حکایت دارند.
محمد مهدی فرقانی؛ یوسف خجیر
دوره 14، شماره 37 ، خرداد 1386، ، صفحه 141-166
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی رویکرد مطبوعات محلی به نهمین دوره انتخاباتریاست جمهوری به تحلیل محتوای اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نه روزنامه محلی فجر آذربایجان (استان آذربایجان شرقی)، نسل فردا (استان اصفهان)، سبحان (استان فارسی)، زمان (استان تهران)، نیم نگاه (استان فارس)، مهد آزادی (استان آذربایجان شرقی)، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی رویکرد مطبوعات محلی به نهمین دوره انتخاباتریاست جمهوری به تحلیل محتوای اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نه روزنامه محلی فجر آذربایجان (استان آذربایجان شرقی)، نسل فردا (استان اصفهان)، سبحان (استان فارسی)، زمان (استان تهران)، نیم نگاه (استان فارس)، مهد آزادی (استان آذربایجان شرقی)، گیلان امروز (استان گیلان)، بشیر مازندران (استان مازندران) و زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) با سه گرایش سیاسی راست، میانه و چپ می پردازد. نمونه آماری این پژوهش ایام تبلیغات رسمیانتخابات ریاست جمهوری از ۶ خرداد ماه ۳۸۴ ا تا ۲۶ خرداد ماه 1384 (جز روزهای تعطیل ) است. در ۱۶ روز مورد بررسی، جمعاً 1572 واحد تحلیل از نظر ۲۴ مقوله مورد بررسی قرار گرفت. روش به کار رفته در این پژوهش «تحلیل محتوا» است. برای بررسی نحوه پوشش خبری در اخبار و مطالب انتخاباتی از نرمافزارspssو آزمون کای اسکویر (خی دو) استفاده شد. در این پژوهش به بررسی 19 مقوله سبک مطلب، محور اصلی مطلب انتخاباتی، هدف مطلب، مهمترین موضوع مطلب، برنامه کاندیدا، نوع حمایت مطلب از کاندیدا، نوع رویکرد مطلب به کاندیدا، نحوه کارزار تبلیغاتی، نشانگاه مطلب، منشع مطلب، جهتگیری مطلب، میزان مطلب تولیدی، منبع مطلب، جغرافیای تحت پوشش، محل رویداد مطلب، تیتر در صفحه اول و محل قرار گرفتن عکس پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که در بین سه گرایش سیاسی روزنامه های مورد بررسی،تمامی مقوله ها، جز مقوله تیتر در صفحه اول، از تفاوت معناداری برخوردار بودند. مقوله نشانگاه مطلب به دلیل اینکه نسبت خانه های فراوانی مورد انتظار کمتر از ۵، پس از ادغام نیز بیش از ۲۵ درصد بود، مورد قضاوت قرار نگرفت. یافته های برخی مقوله ها عبارتند از: مهمترین موضوع مطلب با ۲۷/۶ درصد مربوط به دیدگاه ها و برنامههای کاندیدا و کم اهمیت ترین موضوع مطلب با 5/0 درصد مربوط به مسائل محلی، بیشترین کاندیدا مطرح با 7/15 درصد مربوط به علی اکبر هاشمی رفسنجانی و کم ترین کاندیدا مطرح با 2/3 درصد مربوط به محسن مهرعلیزاده، 2/42 درصد رویکرد مطالب نسبت به کاندیدا احترام آمیز و ۴/۳ درصد اهانتآمیز، 6/32درصد منشاء مطلب مربوط به کاندیدا و 5/0 درصد مربوط به شهردار و مسوولان شهرداری بود.